Re: PlayStation 5

2161
RoyVdW wrote: 19 Mar 2024 12:50 Je hebt gelijk Kolm. Maar ik snap niet goed wrm ze die dan veranderen en ze niet bij één model blijven of op voorhand al zo 'slim' mogelijk te denken/ontwikkelen. De PS5 is net de grootste console ooit je zou denken dat het andersom is en alles compacter wordt. Hoewel telefoons en tv's ook terug maximaliseren.

Milieuvriendelijker of budgetgewijs voor Sony dan wslk anders zie ik niet in wrm je een slim model uitbrengt. Dat de prijs hetzelfde blijft zorgt er al niet voor dat het beter zal verkopen. Ze hadden beter van de Slim al een soort Pro gemaakt dan. Maar zoals PS4 zal deze mss nog groter worden dan de originele en dat gaat teveel zijn van het goeie denk.

Het is ook maar de vraag hoelang een console een fysiek object zal blijven en niet louter streaming media gaat worden. Als consoles al blijven bestaan naast PC's. Ben benieuwd wat de (verre) toekomst zal uitwijzen.

Sent from my EB2103 using Tapatalk
De reden dat de PS5 op release nog niet zo klein was als nu de PS5 slim is omdat het toen stomweg nog niet kon. Technologie blijft vooruit gaan en verder ontwikkelen. Ooit was een computer een hele kamer en had hij nauwelijks geheugen. Nu past het in onze broekzak en kan het veel meer dan toen. Op 4 jaar tijd verandert er heel veel in PC wereld, ze blijven maar proberen om chips steeds kleiner en zuiniger te maken. "Moore's law" is een interessante als je nog wat meer daarover wil weten.

De PS5 is wel de eerste slim variant die dezelfde prijs heeft dan de originele en dat komt gewoon door de hele economie waar alles van start tot einde in de keten gewoon heel veel duurder is geworden op een paar jaar tijd. Bij vorige modellen was die altijd wat goedkoper.
Maar ook nu heeft het voor Sony en de consument een voordeel om toch dat kleinere model uit te brengen.

- Er zijn besparingen op grondstoffen want minder materiaal nodig om een kleinere te maken en minder verpakkingsmateriaal nodig.
- Zuinigere chips betekent minder warmte en dus ook minder grote koeling nodig => extra winst in zuiniger en in omvang.
- En ten slotte transport: Kleiner model => meer op 1 pallet => meer in 1 container => meer op een boot/vliegtuig enz.
Internationale vracht via vrachtwagen/container gebruikt vaak een prijs per pallet of per container. Als je er meer op een pallet krijgt dan heb je meer stuks waar je die prijs per pallet over kan verdelen en is de vrachtprijs per playstation lager.

Dat kan samen het verschil zijn tussen nu de slim voor dezelfde prijs of het oude model dat duurder wordt voor de consument (wat al een keer gebeurd is door de inflatie). Pas als de ontwikkelkosten van de PS5 en de slim eruit zijn zal Sony kijken of het de prijs kan verlagen maar... dan mag ondertussen er niet opnieuw zo'n inflatie sprong zijn waardoor de basis productie al een heel stuk duurder is.

Zonder de enorme inflatie en grondstof tekorten, had de PS5 slim net als in vorige generaties een stuk goedkoper geweest. Precies het doel dat de slim normaal had: Mensen die nog geen PS5 hadden, nu over de streep trekken. Nu is dat effect een stuk minder.



Het streaming verhaal... dat gaat hem voorlopig nog niet worden of toch niet voor 100%.
Ik weet iemand die wat afgelegen woont in Canada en net 5Mbps haalt, dat is voor gewoon online gamen al een randgeval in de praktijk.
En iemand in Zuid-Afrika die moet voor zijn gewone internet verbinding telkens een hoeveelheid data inkopen naar wat hij nodig heeft. Vergelijkbaar met hoe pre-paid gsm's bij ons werken. Geen idee wat de snelheid dan is maar die moet nadenken over wanneer hij een bepaalde game gaat updaten, laat staan als hij een hele game moet downloaden => hij wil dus ook zoveel mogelijk disc games ipv digitale.

En dan is er nog inputlag wat nooit nul zal worden. Ik geloofde er vroeger niet echt in dat inputlag bij een tv (dus nog zonder internet extra lag) een ding was tot ik het zelf heb mogen ondervinden in Jetpack Joyride. Alles hetzelfde, enkel de tv anders en plots kwam ik ipv 2500-3000 meter met honderden pogingen, in 3-4 pogingen tot aan de 5000 meter voor de trophy :dizzy:
Image