Re: Welke game speelde je het laatste uit?

1036
Amnesia: The Dark Descent 9/10
Wat een horrorgame is dit! Qua verhaal heel origineel. Je wordt wakker in een kasteel nadat je vrijwillig een drankje hebt genomen waarbij je je geheugen verliest. Blijkbaar is er wel wat fucked up shit gebeurd en moet je de kasteeleigenaar gaan vermoorden. Spannend allemaal en heel het verhaal kom je te weten door notes te lezen die verspreid liggen door het kasteel. Ohja, ondertussen wordt je opgejaagd door een schaduw die enkel erop uit is om jou te vermoorden.
Qua leveldesign ga je constant van de ene grote ruimte naar de andere waar je bepaalde dingen moet doen om naar de andere te gaan. Zo kwam je aan in de ene ruimte nadat je effe achterna was gezeten door een bepaald monster dat me deed denken uit het sealife aquarium maar soit. In deze ruimte heb je altijd even rust. Ik keek effe rond en zag een prachtig, maar toch wel luguber fontein. Als ik de rozenblaadjes volgde (de markeringen in de game die zeggen waar je heen moet) kwam ik aan bij een lift die me naar de kelders van het pand brachten. Dolgelukkig stap ik in de lift, trek de deuren dicht en geef eens een snok aan de middeleeuwse hendel die me naar beneden zou brengen. Bam, lift werkt niet. Tijd om Bob de Bouwer te spelen en de machine terug in gang te brengen. Die doe je door in de aansluitende kamers naar voorwerpen te zoeken. Dit zijn allemaal mini-levels die bestaan uit puzzels of ontsnappingen aan meneer de schaduw.
Ik heb het spel ooit al redelijk vaak gezien op Youtube van oa Pewdiepie, Markiplier, Jacksepticeye,... Dus ik wist al wel waar het spel heen ging en hoe de meeste puzzels waren en waar het eng werd. Sommige puzzels zijn misschien wel een beetje raar, maar niet onmogelijk. De enge stukken zijn legit eng. Je kan een deur opendoen waar je opeens de schaduw ziet staan in de kamer. Weinig jumpscares, wel enge atmosfeer.
Ook zijn er wel enkele coole aspecten zoals uwe sanity. Dit wil zeggen dat je constant in het licht moet staan en vooruitgang moet boeken. Anders loopt deze sanity naar beneden en dan val je echt op de grond en kun je bijna niet meer bewegen. Daarom is het handig om heel spaarzaam om te gaan met olie die je vindt om je lantaarn aan te houden en tinderboxes om kaarsen en dergelijk aan te blijven steken. Tinderboxes zijn er eigenlijk in overvloed, de olie daarentegen veel minder. Heel spaarzaam omgaan daarmee is daarom de boodschap. Val je zonder olie zie je soms helemaal niets meer. Vergelijk het een beetje met de batterijen uit Outlast.
Image

Re: Welke game speelde je het laatste uit?

1038
Doki Doki Literature Club 8.5/10
Na mijn duiven simulator game moest ik ergens heen met mijn anime verslaving. Toen ik in de klas op internet aan het scrollen was kwam ik voorbij een spel dat blijkbaar psychologische horror, anime en naaktheid bevatte. Ik besloot alvast mijn fiets in de fietsenstalling te laten en te Naruto runnen naar huis. Aangezien het gratis was en maar een klein spel is, kun je het gemakkelijk op je laptop/pc spelen.
Het is dus echt weer een visual novel. Je hebt ooit aan een vriendin beloofd dat je zo'n gekke schoolclub gaat joinen. Je besluit deze belofte maar in te lossen en je gaat bij de club waar die vriendin zit. Blijkbaar een leesclubje met maar 4 leden. Elke meisje heeft zo haar eigenschappen. Zoals elke anime visual novel het beaamt moet je het hart veroveren van 1 van de meisjes. Dit doe je door gedichten te schrijven. Ieder meisje heeft zo haar favo woordjes die ze hoort. Je kiest 20 woorden uit de lijst en dat vormt dan een gedicht.
Ik wou stiekem dat het hierbij bleef... Ik wil zeker niks spoilen aangezien dit de kracht is van het spel. Het wordt opeens wel heel fucked up. Dat is toch het minste dat je kunt zeggen. Heel disturbing allemaal.
Uiteindelijk heb ik er zo'n 4 uurtjes over gedaan en is het zeker aan te raden als een free game (btw, ik hou niet echt van anime :p de horror sprak me enkel aan)
Image

Re: Welke game speelde je het laatste uit?

1039
Wolfenstein the new order -> 8/10

Zeer goede singleplayer FPS die toont dat het niet allemaal multiplayer moet zijn. Het verhaal vond ik ok maar wat de game natuurlijk zeer interessant maakt is de setting. Hoe ziet de wereld eruit als de nazi's het voor het zeggen hadden? De makers slagen erin om een prachtige game wereld te creëren die me vaak wat langer dan normaal heeft doen kijken naar de verschillende (stads)landschappen op mijn scherm.
De gun gameplay is ook zeer goed alleen versta ik niet waarom ze dual wield erin gestoken hebben. Dit heb ik amper gebruikt doordat je niet zo snel kan bewegen als je het gebruikt en het eigenlijk gewoon niet zo handig is. Op easy is dit mss wel leuk maar van zodra je een moeilijker niveau (ik speelde op I Am Death Incarnate) speelt moet je toch meer schuilen en de leunfunctie gebruiken.
Zeer benieuwd naar de 2e die volgende week uitkomt, al zal het verzekers ook weer wat duren voordat ik die koop/speel.
Image

Re: Welke game speelde je het laatste uit?

1040
Gamefreak wrote:Alone in the Dark: Inferno 5.5/10, kon goed zijn maar totaal niet afgewerkt. Graphics, tenenkrullend slecht, ook al is de game al 9 jaar oud, de gameplay hangt vast met ogen en haken en het verhaal stelt ook niet te veel voor. Niet onspeelbaar maar een erg grijze middenmoter....
o ja, vergeten, deze game heeft één van de zwakste eindes ooit...

Re: Welke game speelde je het laatste uit?

1041
Toon8 wrote:Wolfenstein the new order -> 8/10

Zeer goede singleplayer FPS die toont dat het niet allemaal multiplayer moet zijn. Het verhaal vond ik ok maar wat de game natuurlijk zeer interessant maakt is de setting. Hoe ziet de wereld eruit als de nazi's het voor het zeggen hadden? De makers slagen erin om een prachtige game wereld te creëren die me vaak wat langer dan normaal heeft doen kijken naar de verschillende (stads)landschappen op mijn scherm.
De gun gameplay is ook zeer goed alleen versta ik niet waarom ze dual wield erin gestoken hebben. Dit heb ik amper gebruikt doordat je niet zo snel kan bewegen als je het gebruikt en het eigenlijk gewoon niet zo handig is. Op easy is dit mss wel leuk maar van zodra je een moeilijker niveau (ik speelde op I Am Death Incarnate) speelt moet je toch meer schuilen en de leunfunctie gebruiken.
Zeer benieuwd naar de 2e die volgende week uitkomt, al zal het verzekers ook weer wat duren voordat ik die koop/speel.
Er is ook nog Wolfenstein: The Old Blood, die is al een tijdje uit en kost niet veel. Het is (als ik het mij goed herinner) een prequel voor The New Order ;)

Re: Welke game speelde je het laatste uit?

1043
met0t0 wrote:Er is ook nog Wolfenstein: The Old Blood, die is al een tijdje uit en kost niet veel. Het is (als ik het mij goed herinner) een prequel voor The New Order ;)
Ze staan nu allebei in de sale voor 4.99 euro per stuk in de PlayStation Store. Is onderdeel van halloween sale die nog tot eind van de maand is.
Image

Re: Welke game speelde je het laatste uit?

1044
met0t0 wrote:
Toon8 wrote:Wolfenstein the new order -> 8/10

Zeer goede singleplayer FPS die toont dat het niet allemaal multiplayer moet zijn. Het verhaal vond ik ok maar wat de game natuurlijk zeer interessant maakt is de setting. Hoe ziet de wereld eruit als de nazi's het voor het zeggen hadden? De makers slagen erin om een prachtige game wereld te creëren die me vaak wat langer dan normaal heeft doen kijken naar de verschillende (stads)landschappen op mijn scherm.
De gun gameplay is ook zeer goed alleen versta ik niet waarom ze dual wield erin gestoken hebben. Dit heb ik amper gebruikt doordat je niet zo snel kan bewegen als je het gebruikt en het eigenlijk gewoon niet zo handig is. Op easy is dit mss wel leuk maar van zodra je een moeilijker niveau (ik speelde op I Am Death Incarnate) speelt moet je toch meer schuilen en de leunfunctie gebruiken.
Zeer benieuwd naar de 2e die volgende week uitkomt, al zal het verzekers ook weer wat duren voordat ik die koop/speel.
Er is ook nog Wolfenstein: The Old Blood, die is al een tijdje uit en kost niet veel. Het is (als ik het mij goed herinner) een prequel voor The New Order ;)
Die staat inderdaad nog op men lijstje voor nog te kopen.
Image

Re: Welke game speelde je het laatste uit?

1046
Amnesia: A Machine For Pigs 7,5/10
De laatste telg van de Amnesia Collection. In vergelijking met The Dark Descent worden er wel een paar grote veranderingen doorgebracht. Eerst en vooral het verhaal. Je speelt terug als een man die wakker wordt en weer alles vergeten is (snappie? Amnesia). Je krijgt te horen dat je lieve kindertjes ontvoerd zijn en dat je ze mag gaan zoeken. Dit alles wordt verteld door de mysterieuze telefoonman die je regelmatig opbelt. Met de zaklantaarn in de hand, baan je jezelf een weg door villa's, fabrieken en de straten van Londen. Al snel merk je dat er dingen zijn die niet echt pluis zijn. Blijkbaar huizen er in de kelders en catacomben van Londen nogal vreemde wezens rond die lijken op varkens en die niet echt nood hebben aan menselijk contact.
Veel elementen van wat The Dark Descent origineel maakten, zijn hier weg genomen. Je hebt nog steeds de lantaarn. Geen idee welke brandstof die knul gebruikt, maar de lantaarn blijft altijd branden. Je hoeft dus niet meer overal je ogen open te houden voor olie of tinderboxes, want die zijn er niet meer. Dit neemt toch al wel een beetje van het enge af. Ook ben je niet meer bang van het donker of wat er allemaal rond je gebeurt, want ook je sanity is nu verdwenen. Dit maakte The Dark Descent voor mij eng nl. het constant je ogen openhouden voor deze noodzakelijkheden. Hierdoor lijkt het spel meer op een walking sim. Je volgt altijd netjes het pad en op regelmatige tijdstippen zal je de monsters in een gebied moeten ontwijken.
Ondanks bovenstaande "minpunten" was de atmosfeer wel perfect. Je loopt bv. op een zolder rond terwijl je in de verte kinderen voorbij ziet lopen. Dit zorgt er toch voor dat je altijd op je hoede blijft en zeer voorzichtig progressie probeert te boeken. Je hebt altijd het gevoel dat je je opgejaagd voelt en dat je in de gaten wordt gehouden.
Al bij al is dit best nog wel een goed horror game. Verwacht een ander soort ervaring als bij The Dark Descent. Het verhaal is goed, de atmosfeer is creepy en de muziek speelt hier goed op in. Jammer dat sommige meesterlijke elementen uit de eerste game niet werden overgenomen in A Machine For Pigs.
Als je van varkens houdt, kan ik deze game zeker aanraden!
Image

Re: Welke game speelde je het laatste uit?

1047
Mad Max: 8,5/10

Dit is nu een enorm goed voorbeeld van een topgame die onder de radar is gebleven. De open wereld, de upgrades, de afwisseling tussen rijden en te voet verkennen,... zijn zo goed uitgewerkt. Ook het verhaal kon ik wel smaken. Ik heb er denk ik zeker een 40tal uur ingestoken. Moesten sommige trophies niet zo tijdrovend zijn, had ik zeker de platinum willen behalen. Dat brengt mij dan ook tot het enige negatieve punt. Collectibles kunnen leuk zijn, maar komaan een trophy om ze echt allemaal te behalen kost hier minstens 20 uur extra. En dan nog niet te spreken over de challenges. Dat zou de fun weghalen en dan doe ik dat ook bewust niet. Ik heb enkel alle scarecrows, snipers en camps voltooid en een groot deel van de landmines. Mijn auto en max zijn wel 100% geüpgraded.
Image

Re: Welke game speelde je het laatste uit?

1048
Until Dawn => 7,5/10

Het verhaal vond ik leuk al had ik het misschien liever wat anders gezien maar bon. Het was zeker de moeite waard op dat vlak. Ik stoorde me vooral wat aan de gameplay met het immens aantal QTE's en saaie 'even super traag wandelen en stuff onderzoeken' stukjes. Ik had het toffer gevonden moest de game echt spelen als een interactieve film zoals Telltale dat doet.

Maarja al bij al zeker een goede game die het spelen waard is.
Image

Re: Welke game speelde je het laatste uit?

1049
Stories Untold 7/10
Was een game die ik in een bundle heb gekregen, dus wist niks van de titel af. Is een beetje horror/mysterieus. Je hebt 4 episodes in de game die je kan spelen. De eerste en de laatste vond ik de beste. Het derde verhaal was cava, maar het 2e vond ik niet zo veel aan. De gameplay is redelijk beperkt. Je zit vaak achter een bureau waar je bepaalde zaken met uitvoeren. In het ene verhaal moet je op de pc typen waar je heen wil (soort van interactief verhaal dat je dan te lezen krijgt), in het andere moet je bepaalde dingen coderen,... In 2 van de verhalen kun je zelfs even rondlopen, maar da's niet echt ne vette.
Het grote verhaal dat zich afspeelt is op zich ook nog wel interessant. Hier ga ik niks over vertellen :p
Dan is er nog het spooky element: dit zat vaak wel goed. Er was een donkere, grimmige sfeer aanwezig. Zeker in het eerste verhaal.
De game was ook niet zo heel lang. Na 3 uurtjes was ik er doorheen (wel soms een guide moeten gebruiken omdat sommige dingen nogal vaag waren)
Image

Re: Welke game speelde je het laatste uit?

1050
Life is Strange

Ik had de game totaal niet gevolgd bij gebrek aan interesse omdat het episodisch uitkwam. Ik koop liever games in één keer en toen hij plots bij PS+ zat, was ik heel blij want ik had er hier al veel goede dingen over gehoord.
Ik wist totaal niet waaraan ik mij kon verwachten, dus ik was aangenaam verrast. De eerste 2 episodes zijn nog redelijk rustig met al wat leuke stukken, maar vanaf episode 3 vond ik het fantastisch. Wat een game, het verhaal zit goed in elkaar en blijft verrassen :)

9/10
cron