Re: PlayStation 5

1711
Nu komt er een raar idee van mij...

In het begin dat ik de 2TB van Samsung erin had, bleef ik de PS5 games wel bewust op de interne SSD zetten voor ik ze ging spelen uit schrik voor verschil en dat het mss slechter speelde vanaf de extra SSD.
Maar ergens besefte ik plots: SSD's hebben een beperkt aantal writes voor ze stuk gaan. Dat getal ligt wel heel hoog en je zal er waarschijnlijk jaren op kunnen spelen voor je dat tegenkomt, maar toch... de interne SSD van de PS5 kan je niet vervangen, die extra wel.

Vooral bij het updaten van een game gaat hij nu eerst alles binnenhalen en dan die update uitpakken en kopiëren naar ergens anders. En de hele game wordt daarbij ook nog is gekopieerd naar ergens anders. Vooral bij AC merk ik dat want dan is hij een kwartier bezig met copying. Ik begrijp ook niet waarom dat gedaan wordt bij de PS5 op een SSD want daarvoor zou het niet mogen uitmaken of de data vlak bij elkaar staat zoals op de klassieke HDD met een fysieke arm die verplaatst moet worden.

Het lijkt ook dat dat copying volledig plaats vindt op de extra SSD want toen fallout een update had moest ik op die extra SSD ruimte maken terwijl daar ruim voldoende plaats was om die update 'erbij' te plakken, maar dus niet genoeg om die 90GB ofzo van de originele install ook te kopiëren. Die extra staat bij mij nu al vol doordat ik de gratis PS5 upgrades voor heb laten downloaden...
Mijn interne staat ook redelijk vol door games als AC Valhalla (123GB), Far cry 6 (102GB), The dark pictures games (rond de 40GB elk voor PS5 versie).

Maar bon, nu speel ik alles dus vanaf mijn Samsung, de saves en video's staan nog op de interne. En ook elke keer je saved is toch een write actie...
Image

Re: PlayStation 5

1712
zenmaster wrote: 11 Mar 2023 11:29 Ik was ook al meer geneigd om de 1TB te kopen. Ik zit nu nooit in de problemen op de PS4 Pro, maar zag dat de PS5 zelf al behoorlijk wat van die ingebouwde 1TB gebruikt. Wou eigenlijk vooral weten hoeveel meer geheugen PS5 games innemen dan op PS4. Maar die zware online games daar ga ik me zelden of nooit nog mee bezighouden.
Op zich heeft ps5 betere compressie methodes ofzo waardoor games minder ruimte in beslag zouden nemen. God of War Ragnarok zou op ps5 84 Gb in beslag nemen terwijl die op ps4 104 Gb is!
Image

Re: PlayStation 5

1713
Kolm wrote: 11 Mar 2023 14:58 Nu komt er een raar idee van mij...

In het begin dat ik de 2TB van Samsung erin had, bleef ik de PS5 games wel bewust op de interne SSD zetten voor ik ze ging spelen uit schrik voor verschil en dat het mss slechter speelde vanaf de extra SSD.
Maar ergens besefte ik plots: SSD's hebben een beperkt aantal writes voor ze stuk gaan. Dat getal ligt wel heel hoog en je zal er waarschijnlijk jaren op kunnen spelen voor je dat tegenkomt, maar toch... de interne SSD van de PS5 kan je niet vervangen, die extra wel.

Vooral bij het updaten van een game gaat hij nu eerst alles binnenhalen en dan die update uitpakken en kopiëren naar ergens anders. En de hele game wordt daarbij ook nog is gekopieerd naar ergens anders. Vooral bij AC merk ik dat want dan is hij een kwartier bezig met copying. Ik begrijp ook niet waarom dat gedaan wordt bij de PS5 op een SSD want daarvoor zou het niet mogen uitmaken of de data vlak bij elkaar staat zoals op de klassieke HDD met een fysieke arm die verplaatst moet worden.

Het lijkt ook dat dat copying volledig plaats vindt op de extra SSD want toen fallout een update had moest ik op die extra SSD ruimte maken terwijl daar ruim voldoende plaats was om die update 'erbij' te plakken, maar dus niet genoeg om die 90GB ofzo van de originele install ook te kopiëren. Die extra staat bij mij nu al vol doordat ik de gratis PS5 upgrades voor heb laten downloaden...
Mijn interne staat ook redelijk vol door games als AC Valhalla (123GB), Far cry 6 (102GB), The dark pictures games (rond de 40GB elk voor PS5 versie).

Maar bon, nu speel ik alles dus vanaf mijn Samsung, de saves en video's staan nog op de interne. En ook elke keer je saved is toch een write actie...
Lijkt me niet zo raar, Kolm. :) Goede tip. Ik heb ooit eens een hoop belangrijke foto's en data verloren die op een USB stonden. Van het ene moment op het andere was die stick niet meer te lezen. Ik save nu altijd alles wat ook op de PS3 en PS4 staat nog eens op de cloud en een aparte USB.
Mr.Wolf wrote:
zenmaster wrote: 11 Mar 2023 11:29 Ik was ook al meer geneigd om de 1TB te kopen. Ik zit nu nooit in de problemen op de PS4 Pro, maar zag dat de PS5 zelf al behoorlijk wat van die ingebouwde 1TB gebruikt. Wou eigenlijk vooral weten hoeveel meer geheugen PS5 games innemen dan op PS4. Maar die zware online games daar ga ik me zelden of nooit nog mee bezighouden.
Op zich heeft ps5 betere compressie methodes ofzo waardoor games minder ruimte in beslag zouden nemen. God of War Ragnarok zou op ps5 84 Gb in beslag nemen terwijl die op ps4 104 Gb is!
Awel kijk, da's nice. Heb die van 1TB besteld dus zal nooit nog data tekort hebben. :D
Image

Re: PlayStation 5

1714
Hier nog een paar gamesizes van ps5 games:
ACValhalla: 120.6GB
Battlefield 2042: 69.94 GB
Cod MW2: 106.7 GB
Diablo 2: 27.60 GB
Dragonball Z: Kakarot: 41.30 GB
Fifa 23: 49.25 GB
Ff7 Remake: 94.84 GB
Godfal: 19.56 GB
GT7: 111.5 GB
NFS Unbound: 29.35 GB

Ik zelf heb iets van 85 games geïnstalleerd staan en heb van de 2TB nog 626 GB over en van de interne schijf nog 171.6 GB over

Alleen kan ik nooit vinden wat precies in het mapje "other" zit. Daar gebruikt de ps5 bijna 105GB voor.
Image

Re: PlayStation 5

1715
Thanks, Marty! FF7 Remake komt er al zeker, dus handig om te weten. Lijkt me dat vooral games met grote maps veel plaats innemen.
Marty wrote: Alleen kan ik nooit vinden wat precies in het mapje "other" zit. Daar gebruikt de ps5 bijna 105GB voor.
Onschuldig tracking app'je van Sony en de Japanse overheid. :shh:
Image

Re: PlayStation 5

1716
Mr.Wolf wrote: 11 Mar 2023 19:13 Op zich heeft ps5 betere compressie methodes ofzo waardoor games minder ruimte in beslag zouden nemen. God of War Ragnarok zou op ps5 84 Gb in beslag nemen terwijl die op ps4 104 Gb is!
Moeten ze het wel gebruiken als ze de PS5 versie gaan builden van hun game.
Bij Far Cry 6 is het 104GB voor PS4 en 102GB voor PS5. Dus daar hebben ze dat niet echt gedaan.
Image

Re: PlayStation 5

1721
Goh, als ze mij nu vandaag een Pro zouden voorschotelen, dan denk ik niet dat ik die zou aanschaffen. Ik zie niet direct waar ik een voordeel zou uithalen. Verkorte laadtijden? Ze zijn nu al zo kort en ik stam nog uit de tijd waarbij ik best wat geduld heb gekweekt bij laadschermen (GTA V op PS3, WoW in de begindagen, het verdoken laden in Mass Effect met de lift...) :lol:

En verder nog wat extra specs qua beeldverversing ofzo ertegenaan gooien? Dat verschil merk ik toch niet :D
Image

Re: PlayStation 5

1722
Enige wat ze denk ik kunnen verbeteren is de grootte van de ingebouwde SSD want die 600-650 die je echt hebt, is toch wel weinig als je kijkt hoe groot games zijn (CoD 200GB, AC Vallhalla 120GB, Far Cry 6 104GB, ...) en eventueel 2 slots waar je zelf SSD's in kan steken.

Ergens las ik ook iets over het slot waar je nu zelf wat kan insteken, ondersteuning geven voor grotere SSD's als in, hoeveel opslag ze hebben, niet fysieke grootte. Maar geen idee wat de huidige limiet is.
Image

Re: PlayStation 5

1723
Sanity penguin wrote: 15 Mar 2023 14:14 Goh, als ze mij nu vandaag een Pro zouden voorschotelen, dan denk ik niet dat ik die zou aanschaffen. Ik zie niet direct waar ik een voordeel zou uithalen. Verkorte laadtijden? Ze zijn nu al zo kort en ik stam nog uit de tijd waarbij ik best wat geduld heb gekweekt bij laadschermen (GTA V op PS3, WoW in de begindagen, het verdoken laden in Mass Effect met de lift...) :lol:

En verder nog wat extra specs qua beeldverversing ofzo ertegenaan gooien? Dat verschil merk ik toch niet :D
Dat is wel waar. Maar bijvoorbeeld PSVR 2 games die nog meer aankunnen is al reden genoeg voor mij.

En verder heb ik gewoon graag het allerbeste voor mijn hobbies. Beetje foute redenering misschien, maar dat zet mij al aan om het te kopen. Al zal ik natuurlijk geen pro kopen als alleen het geheugen een upgrade heeft gekregen met 5% betere rekenkracht ofso.

Ik ben benieuwd wat ze van plan zijn,
Image

Re: PlayStation 5

1724
Verbeterde snelheid, visuals en performance. Lijkt mij al voldoende om een Pro aan te schaffen. Ik denk wel dat de stap vooruit tov de PS5 niet zo groot zal zijn als ten tijde PS4 => PS4 Pro.

Maar je weet nooit natuurlijk. Release misschien in 2025, das toch nog 2 jaar en dan reeds 5 jaar al na de release van de PS5! :O
Image

Re: PlayStation 5

1725
Uiteindelijk gaat het verschil denk ik zijn dat je bij de Sony exclusives niet meer hoeft te kiezen tussen visual mode en frame rate mode?

Verder halen veel games die ik tot nu toe heb gespeeld nog geeneens de max uit de PS5.