Re: PlayStation 5

2
En hier het originele artikel waar alle nieuwssites uiteindelijk naar verwijzen (Engels):
https://www.wired.com/story/exclusive-s ... n-console/

Qua hardware ziet het er veelbelovend uit voor een console. Ik ben alleen even benieuwd naar de prijs. Niet dat het voor mij persoonlijk echt heel veel uitmaakt of hij 100 euro meer of minder kost. Maar stel dat ze hem aan 1000 euro op de markt gooien, dan gaan er niet veel mensen zijn die hem kopen.
De auteur van het originele artikel heeft op zijn twitter daar nog wel iets meer over gezet waardoor het lijkt alsof de PS5 wat duurder zal zijn dan de PS4, maar dat het wel goed is voor wat je krijgt.

https://twitter.com/provenself/status/1 ... 3964744706
Peter Rubin
‏Verified account

@provenself
So: this didn't make it into my PlayStation story, but given how much people are speculating about the Sony console's price (esp given the SSD/chip combo), thought I should probably give a tiny little bit of interview transcript on it. (1/2)
8:00 PM - 16 Apr 2019

Peter Rubin
Verified account

@provenself
14h14 hours ago
Me: There's always been a general range of launch pricing. Will the next console hew to that range?

@cerny: I believe that we will be able to release it at an SRP [suggested retail price] that will be appealing to gamers in light of its advanced feature set.

(cont'd)

Peter Rubin
Verified account

@provenself
14h14 hours ago
Me: Meaning that it may cost a bit more but what you're getting is well worth it?

@cerny: That's about all I can say about it.
Image

Re: PlayStation 5

4
Ik gok dat ze er ook 499 van gaan maken. Op 1 of andere manier is 500 euro een grens voor mensen om te bepalen of ze iets kopen. De PS3 was op 599 gezet en had moeite met verkopen in het begin. En dat terwijl de PS3 al een blu-ray speler bevatte die toendertijd al snel 1000 euro of meer was...
Image

Re: PlayStation 5

5
Kolm wrote:Ik gok dat ze er ook 499 van gaan maken. Op 1 of andere manier is 500 euro een grens voor mensen om te bepalen of ze iets kopen. De PS3 was op 599 gezet en had moeite met verkopen in het begin. En dat terwijl de PS3 al een blu-ray speler bevatte die toendertijd al snel 1000 euro of meer was...
599 is teveel en 499 zit precies er mooi tussenin. Tevens moet je rekenen dat die 599 die de PS3 destijds kostte in verhouding destijds ook erg duur was. Ik had zelf toen ook wel moeite om dat geld bij elkaar te sprokkelen.
Image

Re: PlayStation 5

6
599 was in die tijd zeker niet niks, maar als je kijkt naar wat je er in verhouding voor terug kreeg, was het eigenlijk weinig. Staat me bij dat Sony ook behoorlijk verlies maakte op de hardware en dat via de software en blu-ray licenties terug verdiende.
In die tijd kochten veel mensen wel gewoon smartphones voor die prijs. Tegenwoordig lijkt het zelfs dat een smartphone van 1000 euro niks meer kost, maar een console van 599 zou dan wel weer teveel zijn terwijl het qua prijs waarschijnlijk al laag zou zijn voor wat je krijgt. Die smartphone is dan vaak wel op afbetaling via het abonnement en daar zit waarschijnlijk het verschil voor de kopers. 500 euro in 1 keer op tafel leggen is makkelijker dan 600 euro...

Een tijdje geleden was ik even in Mediamarkt naar iets gaan kijken en voor me stond iemand die een PS4 kocht voor 250 euro ofzo (was denk ik een actie toendertijd). Bleek dat ze daarvoor een heel afbetalingsplan bij Mediamarkt aanging om dat te kunnen kopen. Persoonlijk denk ik dan dat je echt compleet fout bezig bent als je voor zo'n kleine bedragen een afbetalingsplan met vaak hoge kosten aangaat ipv een tijd zelf te sparen. Dit is de manier om van de regen in de drup te komen, want vaak is dat dan niet het enige afbetalingsplan dat ze hebben lopen... :(

Overigens kan het nog erger: Carrefour, een supermarkt die onderandere in België actief is, heeft een soort creditcard waarmee je je wekelijkse boodschappen op afbetaling kan doen... Dat klinkt helemaal als een put graven om een andere put mee te dempen...
Image

Re: PlayStation 5

7
Amerikaans model dat en het toppunt van onze consumptie/materialistische maatschappij.

Ik verwacht in ieder geval ook minimaal een prijs van € 499, zeker niet minder. Mij maakt het net als kolm weinig uit. Als ie bij launch € 1.000 kost zal ik m waarschijnlijk net zo goed pre orderen.

Wat ik er tot nu toe (dankzij billie en kolm) van heb gelezen ben ik in ieder geval wel enthousiast.
Image

Re: PlayStation 5

8
Kans is groot dat ik hem inderdaad ook op launch koop, ongeacht de prijs. Tot nu toe is dat bij de PS3 en PS4 ook zo geweest, echter heb ik ten tijde van de PS3 ook wel op voorhand wat gespaard hiervoor. Toen studeerde ik nog en werkte ik wel 1 dag in de week. In zekere zin heb ik nu dus wel een luxepositie met een goedbetaalde full time job... Als ik dat niet had, dan zou het ook betekenen dat ik er opnieuw voor zou sparen ipv me in de schulden te steken.

En waar ik bij playstations graag op de eerste rij zit, heb ik dat bij bv smartphones absoluut niet. Ik heb pas sinds 2 jaar een echte smartphone en deze zal ook nog enkele jaren mee moeten gaan. Daarom toen ook bewust gekozen voor eentje die tegen een stootje kan. Daarvoor had ik Nokia bricks die een eeuw meegingen en later een afdankertje van een smartphone die ik had gekregen en die prima werkte, maar nog een eigen OS draaide ipv bv Android. Werkte prima om mee te bellen en sms'en en zelfs een internetpagina kreeg je ermee open. Maar veelgebruikte apps installeren ging niet omdat ze niet beschikbaar waren voor het OS. Heb er uiteindelijk wel nog 2-3 jaar mee gedaan.

Verder snap ik ook nog niet hoe er vrouwen zijn die bijna elke week 'gaan shoppen'... Ik ga pas naar een kledingwinkel als ik toch echt wat nieuws nodig heb omdat het aantal te dragen items dat acceptabel is voor het werk wel heel erg laag wordt. En als ik die kledingwinkel uitkom ben ik eigenlijk altijd pissed want ik haat het gewoon... Dat er dus vrouwen zijn die dit voor hun plezier doen, begrijp ik echt helemaal niet!


Maar iets meer ontopic: Ik vind het wel positief dat ze nu wel aan backward compatibility denken. Vooral dat de huidige PSVR ook gewoon op de PS5 te gebruiken zal zijn vind ik een enorme plus. Anders zou het waarschijnlijk wel een tijdje duren voor ik een nieuwe VR bril koop... En ja, ik snap wel dat backward compatibility tussen PS4 en PS3 erg lastig was door de architectuur van de PS3, maar toch vond ik het altijd jammer... Het heeft naar mijn idee ook (deels) de hele markt van remasters opgestart.
Image

Re: PlayStation 5

9
€ 1000 voor een console? Naaaah, zou ik er nooit aan geven.

€ 500 met de ssd en backwards compatibility en al de andere extra's vind ik een deftige prijs. Dan zal ik hem ook meteen preorderen.

Ik ben ook wel een persoon die nog steeds telefoons van max 250 euro koopt. Al dat duur spul hoef ik gewoonweg niet. Ik zou al bang worden om het ding te gebruiken. :P
Image

Re: PlayStation 5

10
Elexus wrote:€ 1000 voor een console? Naaaah, zou ik er nooit aan geven.

€ 500 met de ssd en backwards compatibility en al de andere extra's vind ik een deftige prijs. Dan zal ik hem ook meteen preorderen.

Ik ben ook wel een persoon die nog steeds telefoons van max 250 euro koopt. Al dat duur spul hoef ik gewoonweg niet. Ik zou al bang worden om het ding te gebruiken. :P
Haha, dat is precies de reden waarom ik op zoek ben gegaan naar wat ze ook wel een 'bouwvakkers telefoon' noemen! Kan tegen een stootje en is waterdicht. Bijkomend wilde ik ook nog een echte dual SIM (2 SIM slots + memory card slot ipv 1 SIM slot en 1 slot voor SIM of memorycard) en dat maakte het wat lastig. Ik kwam uit op 600 euro en het plan is toch om die 4-5 jaar te gebruiken, wat voorlopig ook prima mogelijk lijkt!
Ik zie zoveel mensen met echt dure telefoons en het lijkt soms wel alsof er altijd wel een barst in het scherm is bij die telefoons...

Waar ik nog niks over gelezen heb: Backward compatibility van bv controllers. De PSVR is wel te hergebruiken en daardoor lijkt het me dat de move controllers ook te hergebruiken zijn. Ik hoop echter dat de DS4 controllers ook te hergebruiken zijn! Kwestie dat die dingen toch ook niet goedkoop zijn...
Image

Re: PlayStation 5

11
Goed punt daar kolm! Zou fantastisch zijn als er eens backwards compatibility voor controllers zou zijn....

Ik heb wel ook een echt dure telefoon, vind ikzelf (was iets van 900/1.0000€), maar ik heb nog nooit een barst in een scherm van een telefoon gehad (kwestie van kantoorbaan en er verder gewoon een beetje zuinig op zijn). Hoe ik mensen er soms mee om zie gaan....
Het scheelt wel dat ik de telefoon via de zaak aanschaf overigens en ook dat ik door de zaak gewend ben aan grote(re) bedragen en dus niet zo snel bang meer ben om iets duurs te gebruiken ;)
Image

Re: PlayStation 5

13
Kolm wrote:599 was in die tijd zeker niet niks, maar als je kijkt naar wat je er in verhouding voor terug kreeg, was het eigenlijk weinig. Staat me bij dat Sony ook behoorlijk verlies maakte op de hardware en dat via de software en blu-ray licenties terug verdiende.
In die tijd kochten veel mensen wel gewoon smartphones voor die prijs. Tegenwoordig lijkt het zelfs dat een smartphone van 1000 euro niks meer kost, maar een console van 599 zou dan wel weer teveel zijn terwijl het qua prijs waarschijnlijk al laag zou zijn voor wat je krijgt. Die smartphone is dan vaak wel op afbetaling via het abonnement en daar zit waarschijnlijk het verschil voor de kopers. 500 euro in 1 keer op tafel leggen is makkelijker dan 600 euro...

Een tijdje geleden was ik even in Mediamarkt naar iets gaan kijken en voor me stond iemand die een PS4 kocht voor 250 euro ofzo (was denk ik een actie toendertijd). Bleek dat ze daarvoor een heel afbetalingsplan bij Mediamarkt aanging om dat te kunnen kopen. Persoonlijk denk ik dan dat je echt compleet fout bezig bent als je voor zo'n kleine bedragen een afbetalingsplan met vaak hoge kosten aangaat ipv een tijd zelf te sparen. Dit is de manier om van de regen in de drup te komen, want vaak is dat dan niet het enige afbetalingsplan dat ze hebben lopen... :(

Overigens kan het nog erger: Carrefour, een supermarkt die onderandere in België actief is, heeft een soort creditcard waarmee je je wekelijkse boodschappen op afbetaling kan doen... Dat klinkt helemaal als een put graven om een andere put mee te dempen...
Sony leverde inderdaad destijds in met de PS3. Dat ding werd voor €600 verkocht, maar was qua productiekosten tegen de €800. Ze hebben daar wel van geleerd want de PS4 is gelukkig nooit zo duur geweest en was qua kosten ook een stuk goedkoper. Een console moet ook niet te duur zijn want het is een machine die je juist wil aanprijzen aan de massa, niet een select groepje. Voor mij is €500 het maximum omdat het ook leuk moet blijven voor mijn portemonnee. Bij een hogere prijs dan €500 gaat Sony klanten verliezen reken ik.

Het gegeven dat mensen wel rustig een smartphone kopen voor de dubbele prijs is eigenlijk best logisch. De meeste mensen hebben die smartphone de hele dag op zak en doen er van alles mee. Mensen zijn er soms mee vergroeid, dus is de prijs voor velen (blijkbaar) te verantwoorden. Ik heb zelf een goedkope Samsung Galaxy A3 uit 2017. Aardig toestel, doet wat ik wil en kan er prima mee uit de voeten. Dat anderen dan met dure Iphones en andere ongein rondlopen is hun zaak, maar ik begin daar niet aan.
Image

Re: PlayStation 5

14
Ik had het artikel ook gelezen, leek mij nogal vroeg om ermee naar buiten te komen maar er staat al redelijk wat interessants in :)
Ik ga geen PS4 Pro kopen (tenzij er iets met mijn gewone PS4 zou gebeuren), dus ik wacht wel op de volgende grote stap.

Re: PlayStation 5

15
met0t0 wrote:Ik had het artikel ook gelezen, leek mij nogal vroeg om ermee naar buiten te komen maar er staat al redelijk wat interessants in :)
Ik ga geen PS4 Pro kopen (tenzij er iets met mijn gewone PS4 zou gebeuren), dus ik wacht wel op de volgende grote stap.
vind ik ook !