Re: Gaming voornemens 2020

61
Als ik mijn voornemens nog eens herlees ben ik net als Paveman hopeloos gefaald :lol:

Wat is niet gelukt:

* 150 platinums (totaal) behalen. ( dit wordt zeker een doel, en haalbaar, in 2021).
* 90% completion. Ik draai nu rond de 88/89%. Had ik gewild was dit zeker mogelijk.
* PS3 backlog wat wegwerken... euh denk dak bijna geen enkele PS3 game heb gespeeld.. :girl: Wordt weer een doel in 2021...
* Gran Turismo 5 platinum niet behaald. Het blijft een droom platinum voor mij, wetende dat ik tot het einde van mijn dagen deze kan halen stemt mij gerust.. :lol:

Wel blij dat ik TLOU gestart ben, en dankzij Kolm de online trophies al uit de weg heb.

Straks maar eens kijken wat ik in 2021 wil bereiken.
Image

Re: Gaming voornemens 2020

62
Even terug naar begin 2020:
Mijn voornemen is simpel: geen nieuwe games kopen en proberen wegwerken wat ik nog heb staan in de kast (dertigtal games).
Dat is niet helemaal gelukt... :-" 8 games gekocht, enkele PS+ games die ik gespeeld heb en uiteraard ook The Last of Us Part II en Sackboy: A Big Adventure. Toch allemaal games die heel erg de moeite waren en daar draait het uiteindelijk toch om :lach:
Corona heeft er ook wel toe bijgedragen dat ik afgelopen jaar 10 games heb kunnen uitspelen.

Re: Gaming voornemens 2020

63
NTGSruler wrote:Als ik mijn voornemens nog eens herlees ben ik net als Paveman hopeloos gefaald :lol:

Wat is niet gelukt:

* 150 platinums (totaal) behalen. ( dit wordt zeker een doel, en haalbaar, in 2021).
* 90% completion. Ik draai nu rond de 88/89%. Had ik gewild was dit zeker mogelijk.
* PS3 backlog wat wegwerken... euh denk dak bijna geen enkele PS3 game heb gespeeld.. :girl: Wordt weer een doel in 2021...
* Gran Turismo 5 platinum niet behaald. Het blijft een droom platinum voor mij, wetende dat ik tot het einde van mijn dagen deze kan halen stemt mij gerust.. :lol:

Wel blij dat ik TLOU gestart ben, en dankzij Kolm de online trophies al uit de weg heb.

Straks maar eens kijken wat ik in 2021 wil bereiken.
Ik zou er toch niet al te lang mee wachten... Sinds US een paar jaar wat meer te zeggen heeft dan Japan bij PlayStation (of zo lijkt het toch voor mij), lijkt het erop dat ze de PS3 en de PSVita volledig aan het begraven zijn. Er komt een moment dat ze PSN daar misschien voor uitschakelen en dat het niet meer lukt om je trophies te syncen :(
Image

Re: Gaming voornemens 2020

65
Ik denk dat dat lastiger is dan je denkt. PS3 en PS4 moeten dan met elkaar kunnen communiceren en dat betekent dat ook de PS3 hierop aangepast moet worden. Daar houden ze zich bij Sony al lang niet meer mee bezig. Het zou dan ook nog is veilig moeten zijn voor hackers terwijl de PS3 al lang gehackt is en de PSVita ook. In het kort: Sony doesn't care... en al zeker niet specifiek voor trophies. Dat hebben we wel gezien toen ze eerst besloten om 5 minuut platinum trophies toe te staan waardoor het hele systeem gedevalueerd werd en nu op PS5 zijn de trophies ook weer wat verder verstopt in de interface. Sony heeft zelf nooit een echt goeie interface gehad om je trophies te bekijken, andere sites deden het 1000 keer beter.

Ik heb ook het idee dat het PSN netwerk voor PS3/PSVita compleet los staat van het PSN netwerk voor PS4/PS5. Lange tijd hebben ze daar nog een tussen systeem in leven gehouden waardoor je toch berichten van PS4 op je PS3/PSVita te zien kreeg en op PS4 ook mensen kon zien die daar online waren.
Dat systeem hebben in fasen uitgezet. Beginnende met de berichten, op zich kon ik dat nog begrijpen. Heel veel mensen hebben wel een PS4 maar hebben geen PS3 of komen niet meer online op de PS3 terwijl ergens wel al die berichten in een aparte wachtrij voor de PS3 staan te wachten. Dat is een hoop data die nooit weggaat omdat deze mensen niet op PS3 inloggen.

Met de release van de nieuwe firmware op PS4 werd hier ook aan de serverkant een hoop aangepast voor de vrienden. Dagenlang werkte de vriendenlijst nauwelijks of niet. Aan de serverkant hadden ze tegelijkertijd ook alles van PS3/PSVita losgekoppeld van PS4. Allemaal als voorbereiding op de PS4/PS5.
Deze handeling begreep ik niet meer, ik zie niet waarom dit nodig was. Uiteindelijk moet het systeem voor PS3 toch blijven draaien want daar moet je wel je vrienden blijven zien. Vermoedelijk wilde ze dat tussensysteem dus gewoon helemaal weg om de boel intern eenvoudiger te maken ofzo.

Tenslotte kwam er de nieuwe PS Store waardoor je op PC en in de app geen PS3/PSVita games meer kon kopen of laten downloaden. Dit was gewoon dom van Sony. Om te beginnen is alle info er gewoon nog, als je de goede link hebt dan kan je zelfs de oude store nog vinden. Het spaart dus geen ruimte in de database tenzij dit ook apart was en ze het tussensysteem kwijt wilden. Maar als mensen die toch nog veel op die platformen gamen nu wat willen kopen, moeten ze zich door een trage store werken. Op de vita store is er veel content van de laatste jaren niet eens te vinden. Hoe moeilijker je het maakt hoe minder mensen gaan kopen en dus ook hoe meer reden om de store op die systemen zelf ook uit te schakelen zoals bij de PSP al is gebeurd. Had gewoon de filter vinkjes die er al waren behouden maar dan bij zoeken bijvoorbeeld default PS3 en PSVita niet aangevinkt. Steam kan content van 17 jaar lang prima tonen, waarom kan Sony het niet van 14 jaar?

Als het doel was om de store sneller te maken, dan is dat op PC alleszins niet gelukt, hij is vaak nog steeds niet vooruit te branden en de helft van de tijd kan hij niet bepalen of je het geopende item nu wel of niet gekocht hebt...

Ik ben een PlayStation fan maar de laatste 1-2 jaar lijkt er echt een omschakeling gekomen te zijn van 'for the gamers' naar 'it's all about the money'.

De bovenstaande evolutie geeft ook aan dat iets digitaal aankopen geen enkele garantie voor de toekomst geeft. Ze kunnen er de stekker uit trekken wanneer ze daar zin in hebben en dan heb je uiteindelijk niks meer.

Ik moest het even kwijt :q:
Image

Re: Gaming voornemens 2020

66
Blijkbaar moest je het idd even kwijt! ;)
En dan kan dat hier perfect!

De technische kant van de zaken moet ik vaak even van een afstand bekijken.
Alleen stel ik het mezelf te dikwijls misschien te simpel voor.
Onze PSNaccount is gelinkt aan een server. Ik stel mij dan gewoon de vraag waarom het niet mogelijk is je trophygeschiedenis over 14 jaar gewoon daaraan te linken?

Een "it's all about the money" gevoel heb ik bij Sony nu eerlijk gezegd niet direct. Een PS5 console voor 500 euro die games draait waarvoor je op PC nu voor het moment een 1000-1500 euro kostende PC voor nodig hebt vind ik toch goed meevallen. Dat next-gen games dan meer kosten kan ik nog mee leven.

Ik heb eerder het "geld-grijp-gevoel" bij de ontwikkelaars. DLC die aan de main game had toegevoegd kunnen worden, season pass wat je nodig hebt, onafgewerkte games (zie Cyberpunk), pay-to-win verdienmodellen... En dat dan gekoppeld aan "5 minuten platinum trophies lijsten". Daar mag Sony eens wat aan doen.

Kwestie de Store doe ik mijn aankopen altijd via de PS4. Naar mijn gevoel gaat dit het vlotste. PS3 en Vita games koop ik eigenlijk niet meer. Op PS5 heb ik nog te weinig hands-on met de Store om er echt een mening te kunnen over vormen.

Nog een klein dingetje wat ik wil meegeven:

Valt het jullie ook op dat het geluid wanneer een trophy verschijnt met de verschillende generaties alsmaar stiller wordt? Het kan aan mij liggen, maar op PS3 kreeg je een mooie "ping", waar dat op PS4 precies al zachter was. Ik had het gevoel dat ik op PS5 echt moest focussen bij Astro's Playroom om de trophies te horen verschijnen. En ik speel altijd met een headset, bij de PS5 zelfs met de nieuwe.
Image

Re: Gaming voornemens 2020

67
NTGSruler wrote:Onze PSNaccount is gelinkt aan een server. Ik stel mij dan gewoon de vraag waarom het niet mogelijk is je trophygeschiedenis over 14 jaar gewoon daaraan te linken?
Dit stukje klopt wel min of meer. Je hebt een PSN account op het PSN netwerk dat bestaat uit servers. Dus je gaat nooit je huidig gehaalde trophies kwijt raken zolang er een vorm van PSN netwerk met PSN accounts op een PlayStation (of whatever tegen dan) bestaat.

Waar ik op doelde zijn de servers die er nu voor zorgen dat de PS3 en de PSVita voorzien zijn van PSN netwerk toegang waardoor ze trophies naar je account kunnen synchroniseren. Het lijkt erop dat de servers die vanalles voorzien voor PS3 en PSVita, los staan van de servers die gebruikt worden voor PS4/PS5. En de brug die er ooit was om toch compatibel te zijn met de PS4, die lijken ze nu te slopen of zelfs volledig gesloopt te hebben tegen de PS5 release.

Deze keuzes zijn waarschijnlijk vooral uit een standpunt van geld gemaakt. En dat van die berichten is te begrijpen en ligt bijna niemand wakker van, integendeel, de meesten zijn blij dat ze op hun PS3 geen stortvloed aan PS4 berichten krijgen bij opstarten. Het niet tonen van online PS3 vrienden op PS4 en vooral de store zijn dan weer niet te begrijpen. Als ze echt 'For the players' waren dan hadden ze PS3/PSVita ook gewoon in de PC Store mogelijk gehouden want op de console zelf werkt het voor geen meter. Ze hebben al filteropties voor PS4 en PS5 en als hun database enigszins goed opgebouwd is, dan is filteropties voor PS3/PSVita toevoegen echt amper een uur werk.
NTGSruler wrote:Valt het jullie ook op dat het geluid wanneer een trophy verschijnt met de verschillende generaties alsmaar stiller wordt? Het kan aan mij liggen, maar op PS3 kreeg je een mooie "ping", waar dat op PS4 precies al zachter was. Ik had het gevoel dat ik op PS5 echt moest focussen bij Astro's Playroom om de trophies te horen verschijnen. En ik speel altijd met een headset, bij de PS5 zelfs met de nieuwe.
Ik heb in het algemeen het idee dat Sony weinig meer geeft om trophies. Dat begon al door die 5 minuten plats toe te laten. Vervolgens deden ze even alsof ze trophies belangrijk vonden door het hele systeem met levels om te gooien. Dat deden ze dan vermoedelijk vooral om beginnende gamers meer het gevoel van progress te geven in de hoop dat ze meer kopen ofzo, maar die snelle progress had je met de oude levels ook al in het begin. Het gevolg voor gamers die al wat verder zijn is dat zo'n level up helemaal niet meer speciaal is zoals het vroeger nog wel was. Het tegenovergestelde effect dus. Op de PS5 hebben ze trophies dan weer een niveau dieper verstopt en je hoort het bijna niet inderdaad. Die video's van 15 seconden was dan wel een leuk idee, maar ik denk dat ik het uit ga zetten want na 2 games was het al een hoop data. Na 3 games zat ik al aan 3GB aan screenshots en filmpjes van trophies... De filmpjes zijn iets van 18 of 35MB in full HD, dan gaat het snel... Geen idee wat dat wordt als ik een 4K televisie aansluit :think:
Image

Re: Gaming voornemens 2020

68
Ik ben het eigenlijk wel volledig eens met je gedachtengang.

Kwestie de overgang van servers was ik eigenlijk wel mee. Vraag mij alleen af net als jij als die brug maken tussen de verschillende platformen echt zoveel geld kost..

Voor de trophies vermoed ik dat Sony er voorlopig weinig kan aan veranderen, en dan bedoel ik kwestie het concept. De levels veranderen heeft bij mij weinig gedaan, al moet ik zeggen nu weer wat meer het gevoel van vooruitgang te ervaren. Maar dat komt gewoon omdat ze het gat groter gemaakt hebben tussen de eerste en laatste levels waardoor de vooruitgang wat meer gespreidt aanvoelt.

Die trophy filmpjes zijn idd eens leuk! Maar het neemt zoals je zegt veel data in beslag.
Image
cron