Platinums niet alleen virtueel

1
Elite op de Acorn BBC computer (zie afbeelding) was een ruimtesimulatie game in 3D. Door de beperkingen van een 8bits processor en een zeer bescheiden werkgeheugen, zo'n slordige 500.000 keer minder dan een moderne laptop, zorgden ervoor dat ruimteschepen en dockingstations slechts als 'draadmodellen' konden worden gegenereerd.

Image


Image


Toch liep deze game naar mijn mening vooruit op de huidige trophy's zoals we die nu kennen. Bij de game zat een antwoordkaart en die kon je opsturen zodra je de status "Elite" bereikt had. Op dat moment namelijk genereerde de game een unieke code die je op de antwoordkaart diende te vermelden. Dit stuurde je dan op naar de uitgever en een aantal dagen later ontving je een badge, van zwaar metaal met emaille (geen blikken dingetje dus) als tastbaar bewijs van jouw volharding en behendigheid. Afgezien van de porto kosten van het verzenden was het verder kostenvrij (en was dus bij de aanschaf van de game ingesloten).

Image


Ik kan me voorstellen dat het extra leuk zou zijn indien je na het behalen van een platinum trophy "automatisch" een badge toegezonden zou krijgen. Niet voor elke Indie game of halfuurs platinum maar wel voor de serieuze games. Antwoordkaarten zijn niet meer nodig, alles loopt via Sony op PSN. Ik kan me voorstellen dat een game van de serieuze developers en uitgevers gemiddeld dan laten we zeggen € 0,50 duurder zou worden.

Het lijkt me aardig om hierover eens van mening te wisselen. Zie jij hiervan ook een nut of niet? Heb je het ervoor over? Zou je wellicht vaker voor de plat gaan? Enzovoort . . . :)
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Platinums niet alleen virtueel

2
Ik zou dit inderdaad fantastisch vinden. Ik zou meteen in mijn mancave een canvas omhoog hangen om de badges ten toon te stellen :smug:

Het is toch net iets leuker om fysiek iets in bezit te hebben. Ik kan mij voorstellen dat dit ook binnen 30 jaar enorm cool moet zijn om al die badges te zien.
Image

Re: Platinums niet alleen virtueel

4
Wat let ons om zodra we een mening hebben gevormd en wellicht ook een idee hebben op welke wijze dit kan worden gerealiseerd, Sony hiervan op de hoogte te brengen met als belangrijkste argument dat het een USP zal zijn.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Platinums niet alleen virtueel

5
Leuk idee! Alleen in praktijk zie ik het niet snel gebeuren.

Zijn figurines zo niet wat de vervanger geworden? Dan heb je ook fysiek iets van desbetreffende game en hoef je virtueel niets te presteren. Perfect op maat van de huidige casual gamers die niet voor virtuele trophies gaan.
Image

Re: Platinums niet alleen virtueel

6
In plaats van speldjes lijken me kleine platinum bekers ook wel leuk! :love:
En dan niet allemaal dezelfde met alleen maar de titel van de game erop, maar echt een beetje gestyled naar de game toe. Bv een beker waar Jak inzit met Daxter op zijn schouder.

De haalbaarheid is misschien wel een probleem, zelfs als vind je een waterdicht systeem dat een gebruiker met de platinum er maar 1 krijgt, dan zit je nog met: hoeveel van die bekers maak je. Sommige games verkopen veel beter dan verwacht en worden er veel meer platinums gehaald, anderzijds kan een game plots veel slechter verkopen of blijkt dat er maar weinig mensen zijn die de platinum trophy halen.
Image

Re: Platinums niet alleen virtueel

7
Figurines win je niet, die zijn deels afhankelijk van de dikte van je portemonnee.

Het idee van Kolm daarentegen spreekt me ook wel aan. Laten we het niet beperken tot badges maar aan de developer of de uitgever overlaten in welke vorm ze het tastbare bewijs / herinnering willen uitreiken. Een badge, een speldje in de vorm van een samurai zwaard, een key of een trophy bokaal, een figurine of wat dan ook dat iets kenmerkends heeft van de game in kwestie.
Wat de aantallen betreft heeft de uitgever altijd al een probleem. Hoe vaak gaat de game verkocht worden, welke mensen gaan extra hun best doen voor de tastbare herinnering?

Belangrijk is ook wat gaat het meer kosten? Denk aan porto en extra logistiek, materiaal en ontwerp. De game dient wel aan een aantal minimum eisen te voldoen om iets dergelijks op te nemen in het "trophy pakket". Zoals ik al eerder vermeldde zouden de meeste indie games moeten worden uitgesloten nog afgezien van het feit dat dit soort games met hoge percentages platinums zichzelf onnodig duur maken.

Feitelijk komen alleen triple A games in aanmerking en dan rijst de vraag of de gamer bereid is die euro meer voor een game neer te tellen omdat er een tastbare herinnering vastzit aan de platinum?
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Platinums niet alleen virtueel

8
Oeh, nice idee Sora!
Ik bekijk het even buiten de game business omdat het mij anders logistiek en financieel een onmogelijke klus lijkt... :’)

Het doet mij een beetje denken aan de Funko Pop hype die nu net een beetje voorbij is. Veel mensen kochten Funko Pop beeldjes puur omdat ze fan waren van een bepaalde merchendise. Dit soort platinum speldjes/badges/emblemen zou je net zo goed in een webshop kunnen verkopen.

Een dilemma is misschien of je klanten hun PSN/XBOX ID wilt koppelen aan de webshop om in te zien of ze een trophy hebben behaald en daarmee meer exclusiviteit aan de items geeft of dat je alles gewoon online moet gooien om zo veel mogelijk te kunnen verkopen?

Sidenote:
Volgens mij had GTAIV ook een fysieke trophy als je de game binnen de eerste launchweek 100% had gehaald?
Edit: hoe vet is deze?
Image

Re: Platinums niet alleen virtueel

9
@FGras: Die sleutel van GTA IV kende ik nog niet! En ik denk dat je bedoeld de singleplayer 100%? Want 100% trophies in 1 week lijkt mij onmogelijk...

Het idee van de webshop vind ik wel een goede.
Denk dat de meeste dit wel weten dat dit bestaat: https://gear.playstation.com/Main/Default

Dus in principe zou je dit wel kunnen linken met desbetreffende trophies. Vraag blijft natuurlijk altijd productie en logistiek. Hoe ga je bepalen hoeveel je hiervan zal verkopen? Ik vermoed dat de totale kostprijs van zoiets wel de aanschafprijs van een bepaalde game redelijk omhoog zal stuwen?

Mss inderdaad alleen triple A games voorzien van deze optie?

Al blijf ik erbij dat figuurtjes voor Sony (of desbetreffend bedrijf die ze maakt), veel winstgevender is. Ik volg het nu zo niet echt meer maar bij grote triple A games worden gelimiteerde special editions aangeboden waarbij je vanalles krijgt.

Voorbeeldje: https://www.gamemania.be/Games/playstat ... gJuF_D_BwE

Voorbeeldje 2: https://www.gamemania.be/Search?filter=search(Last of us 2~)
Image

Re: Platinums niet alleen virtueel

10
Geweldig zoals er al wordt meegedacht. :cool:

In mijn ogen moet het voorwerp dat een tastbare herinnering vormt relatief klein en eenvoudig blijven en alleen verzonden worden aan personen die de platinum gehaald hebben. Gratis! Het mag niet gekocht kunnen worden want dan verliest het aan emotionele waarde.

Het idee om het via de webshop van Sony te regelen lijkt me heel goed. Het is namelijk ook de bedoeling dat het naar het juiste huidige adres verstuurd wordt. Dat zou kunnen tijdens het synchronisatie proces op de PS een pop-upje te laten verschijnen waarin de winnaar van de platinum trophy het correcte adres invoert.

De planning van de aantallen kunnen de uitgevers zelf doorgaans erg goed zelf berekenen op basis van ervaring en de resultaten van de beta tests.

De kosten?
Stel dat het voorwerp €1* kost en de de portokosten inclusief enveloppe €2. Vervolgens is men aan logistieke kosten nog eens €0,50 (ik weet dat hiervoor doorgaans 60 tot 100 handelingen per uur wordt gerekend) dan zijn de totale kosten €3,50 grofweg.
Alle gamers betalen hieraan mee door het in de verkoopprijs te verwerken en stel dat gemiddeld 20% van de kopers (een relatief hoge schatting) de platinum behaalt, dan bedragen de kosten per verkochte game €3,50 / 5 = €0,70!
Dat valt dus enorm mee lijkt me. :)

Nu zijn nog niet alle kosten verrekend want ten eerste moet het hele systeem opgetuigd worden en zo, maar je moet het wel groot zien, wereldwijd dus!

*) Zulke artikelen moet je zoeken bij bijvoorbeeld relatie geschenken. Hierbij een voorbeeld: https://www.gullegever.nl/pins/
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Platinums niet alleen virtueel

11
Heel leuk experiment om bij mee te denken :cool:
Grootste probleem zou volgens mij inderdaad in de meerprijs zitten die gerekend moet worden bij de aankoop van een game. Die mag niet te hoog liggen, maar tegelijkertijd mag de kostprijs voor het binnenhalen van uw beloning ook niet te hoog zijn bovenop de prijs die ge al voor uw game betaald hebt... :think:
Met het voorbeeld van Sora zou de drempel niet al te hoog zijn.

Als de beloningen divers genoeg zouden zijn (bijvoorbeeld niet alleen kleine platinum trophies maar ook figurines, badges, ...), denk ik wel dat velen hierin interesse zouden hebben :D

Re: Platinums niet alleen virtueel

12
Dit is heel graaf :smug: Weet wel niet of dit fysiek haalbaar gaat zijn want het is slecht voor het milieu. Het zou dan via één centrale site wereldwijd geregeld moeten kunnen worden die zich enkel bezighouden met dit. Ben alvast geïnteresseerd in de vacature :D
Zelf wil er zeker een klein bedrag voor geven. Ook een leuke motivator om A games te platinummen :cool:
Binnenkort kan je dat zelf met een 3D printer :Tp:
Image
cron