Re: Gaming voornemens 2021

61
paveman wrote: 21 Jun 2021 11:46 Enkel completion zit enigszins op peil (eigenlijk ook nog aan de lage kant, maar soit), maar de rest daar faal ik hopeloos op, haha!
RoTR hebben kolm en ik dan idd wel af weten te ronden. Dat telt voor iets, toch? : D
Dat telt bij jou mooi mee voor je completion ;)
Bij mij streept het gewoon een heel punt weg van de specifieke games :lol:

Ondertussen begint mijn completion ook langzaam te herstellen van de KYC (= kill your completion) actie waarbij ik Rise of the tomb raider (= 125 trophies) en Ratchet and Clank (= 47 trophies) gestart ben. We zitten nu opnieuw op 90.51%!
Nog 109 trophies te gaan om de schade helemaal ongedaan te maken :q:
Image

Re: Gaming voornemens 2021

63
Ik heb vorig jaar ondervonden dat 2% completion best veel is op een jaar. Helemaal als je af en toe ook nog een nieuwe game wil spelen.
En gezien jouw voorkeur voor RPG's... wordt het helemaal lastig :lol:

Anderzijds ben je nu wel klaar met het huis waardoor je weer wat extra tijd over hebt voor andere dingen ;)

Zelf sta ik door de platinum van Ratchet nu op 90,62% waardoor ik nu toch weer het gevoel heb van over de helft te zijn :P
Image

Re: Gaming voornemens 2021

65
Hoe meer games hoe lastiger inderdaad... :q:

De resterende 96 trophies in Tomb Raider zullen bij mij iets van 0.3-0.35% completion geven waar 25 trophies bij jou 0.1% gaven, heb ik daar al iets van 32 trophies voor nodig. Al is dat geen hele goede vergelijking want type trophy (brons/zilver/goud) speelt daar ook in mee en de DLC trophies waren allemaal brons waardoor ze niet zo heel veel toevoegen aan completion in vergelijking met een gouden.

Wat in combinatie met aantal games ook meespeelt is de huidige completion. Zeg maar het aantal unearned trophies. Met op dit moment 1666 unearned trophies heb ik wat minder te kiezen dan jij met 3092. Bij mij zitten er zo'n 100 unobtainables tussen en bij wat ik nog wel kan halen zitten er nog genoeg moeilijke en games waar ik niet echt zin in heb tussen. Daardoor wordt het ook steeds moeilijker om completion op te trekken door oude games uit te spelen. En completion optrekken door nieuwe games te starten en volledig uit te spelen, gaat best wel traag. Dat geeft bij mij 0.02-0.04% voor 1 game.
Op die manier zou ik 25-50 nieuwe games moeten uitspelen voor 1% erbij en waarschijnlijk nog meer omdat je steeds minder krijg naarmate het aantal games groter wordt :lol:

Ik weet dus ook niet hoeveel jaar ik die 1% completion per jaar erbij nog ga kunnen volhouden... Ergens gok ik dat het rond de 95% wel zal ophouden. Maar dan moet ik het ook nog 4,5 jaar volhouden :q:
Image

Re: Gaming voornemens 2021

66
Bij mij is het starten van een nieuwe game en 100% halen nog wel goed voor 0,05% tot zelfs 0,2%, als ik dat een beetje terugkijk (vond ik leuk om bij te houden in eigen backlog bestand), al kan die 0,2 best zijn van een keer dat ik wat meer oude games had opgestart.

Die 3.092 is inderdaad veel, maar vergeet niet dat hier best een aantal games tussen zit die op 1% zit: game starten, niet mijn type game zijn, game verwijderen. Aangezien ik die games dus als 'niet leuk' heb ervaren, ga ik daar dus ook nooit meer van halen. Fallout: New Vegas bijvoorbeeld. Die game heb ik ook alweer verkocht zelfs. Ik geloof dat Portal 2 er ook nog ergens met een paar % tussen zit. Daar kreeg ik motion sickness van, dus die ga ik ook zeker niet meer spelen. De mp van Uncharted en TLoU is daarnaast natuurlijk al unobtainable, net als wel meer. Er zijn best een aantal games die ik nog eens een kans wil geven (bijv. TLotR waar we een tijdje terug mee bezig waren), maar liever speel ik wat van mijn nu al grote backlog...

Dus dat is wel een kwestie van prioriteiten stellen, maar mijn prioriteit is lol hebben met gamen, dus dat is nu al duidelijk. Vandaar dat ik ook geen doel stel voor unearned trophies; de kans is klein dat ik daar ooit iets mee ga doen en dan komt er DLC uit van een game die ik heb en wordt het gat alleen maar groter.... Speaking of which: ik moet alle DLC van Borderlands 3 wel nog spelen.... toch alsnog een kansje voor de completion gevonden! :lol:

25-50 (nieuwe) games in een jaar uitspelen is mij nog nooit gelukt... dan zou het voor mij 2 opties worden: doelen bijstellen of get ready to get dissapointed :P
Image

Re: Gaming voornemens 2021

67
Ik heb er gelukkig niet zo heel veel games tussen zitten waarvan ik echt denk 'Die vond ik niet leuk'. Games met weinig trophies is vaak een gevalletje: Snel even opgestart en dan kwam er nog een nieuwe game uit en die eerst gedaan en daarna nog wat anders en... nooit meer aan toegekomen.
Dat maakt het soms ook wel moeilijk als ik nog is een 'al begonnen' game wil uitspelen: Ik weet dan meestal niet welke te kiezen want er zijn er meerdere die ik nog wil afwerken... :P

Dat is ook meteen de reden dat ik de unearned er wel als doel bij gezet heb. Om op die manier elk jaar toch 1-3 van die begonnen games die ik nog wil spelen, ook effectief te spelen. Uiteraard ook iets wat niet eeuwig door kan gaan. Ik denk dat daar de grens ergens bij 400-500 unearned trophies ligt. Aan dit tempo goed voor 10 jaar en wie weet hoe het er dan voor staat :lol:

En het moet inderdaad ook nog leuk blijven. Af en toe wat frustratie, iets moeilijk of een beetje een grind mag best een keer voor die laatste trophy wat mij betreft, maar alleen nog maar tegen mijn zin spelen gaat hem ook niet worden. Vandaar ook dat ik gok dat het rond de 95% completion wel gaat ophouden met completion verbeteren. Tegen die tijd zal ik waarschijnlijk 40-60 nieuwe games 100% moeten spelen om nog 1% completion erbij te krijgen (even de unearned buiten beschouwing) en dat gaat hem ook echt niet worden tenzij ik tegen dan al met pensioen mag :P
Image

Re: Gaming voornemens 2021

68
Ben niet zo goed mee met de percentages, maar kunnen die niet nog veranderen?

Het aantal bronzen, zilveren of gouden trophies in een lijst bepalen ook al het volledige behaalde percentage? ( veranderd dus game per game?)

Onlangs zijn de PSN levels verhoogd en je gaat sneller een level omhoog. Heeft dit ook een effect?

Dus misschien dat je dit allemaal wel nog behaald vóór je pensioen :)
Image

Re: Gaming voornemens 2021

69
Het gaat om totale completion en niet completion binnen 1 game. Maar hoeveel invloed een game heeft op die totale completion kan inderdaad wel verschillen tussen games. De belangrijkste factor daarbij is hoeveel DLC de game heeft want het aantal trophypunten van alle trophies die nodig zijn voor de platinum (= base game trophies) is altijd ongeveer gelijk ongeacht hoe de verdeling van bronz/zilver/goud zit.

Vandaar ook dat ik het over een range had van bv 0.02-0.04% extra completion die het starten en volledig uitspelen van een game gaf. Bij een game met enkel een platinum zal het eerder 0.02 zijn maar bij een game zoals Tomb Raider met veel DLC trophies zal het eerder 0.04 zijn. Een PSN game zonder platinum en 13 trophies zal misschien 0.01 geven maar dat betekent dat ik er al heel dicht bij zat.

Hoeveel extra completion zo'n nieuwe game uitspelen geeft is ook afhankelijk van het aantal games dat je al hebt. En hoe meer games, hoe lager dit zal worden. Daardoor is het makkelijker om met unearned trophies je completion omhoog te halen dan met nieuwe games. Maar ook dat heeft een grens uiteraard.

Het is wel zo dat als je 1 trophy haalt dat je dan bij een gouden je completion meer omhoog zal gaan dan bij een bronzen. Dat komt omdat ze daar toch naar die trophypunten gaan kijken bij het berekenen van de completion. Dat is ook zo bij de completion binnen 1 game.

Overigens heb ik zelf het idee dat de platinum in het completion verhaal compleet genegeerd wordt. Een gouden trophy geeft bij mij vaak 0.02 completion erbij waar een bronzen soms 0.01 geeft. Maar als ik de platinum haal met een bronzen trophy, dan zie ik soms dat de completion maar 0.01 naar boven gaat of soms ook niks terwijl je toch minstens 0.03-0.04 zou verwachten omdat de platinum meer punten heeft.

Met de nieuwe PSN levels is enkel het aantal trophy punten van de platinum trophy aangepast van 180 naar 300. Hierdoor werd vooral het hele leaderboard door elkaar geschud omdat de trophy punten opnieuw berekend werden en die bepalen je plek in het leaderboard.
Volgens mij is er toen niets aangepast aan mijn completion en dat komt ook overeen met de eerdere vaststelling dat de punten van platinum trophies niet meegenomen lijken in de completion.

En dat doet me dan weer denken aan iets dat ze in het verleden hebben aangepast. De platinum wordt op PSN niet meegeteld voor de completion % van 1 game. Als je nog 1 bronzen trophy over hebt voor platinum, dan zal de completion vaak iets van 98% zijn. Dat was in het begin van de trophies anders. Toen kon je nog 1 bronzen trophy over hebben maar toch slechts 90% completion hebben ofzo.
Vermoedelijk is dat ook de reden dat het op PSNP niet wordt meegeteld voor je totale completion...

Dus ik vrees dat die nieuwe levels helemaal niets aangepast hebben behalve dan voor het leaderboard :(

Edit: Ik ging toevallig nog iets opzoeken en kwam al meteen bij deze post uit op PSNP van Sly die zegt dat platinum points niet meetellen voor completion:
https://forum.psnprofiles.com/topic/964 ... nt=2169612
Image

Re: Gaming voornemens 2021

70
Ik heb geen idee als ik hier juist denk maar: Bij toevoegen van DLC trophies aan een game gaat je completion naar beneden. Omdat je die trophies (nog) niet hebt behaald.
Echter is het jammer als trophies niet meer haalbaar worden dat je completion daardoor niet meer omhoog kan. Hier wordt dus geen toegeving gedaan, terwijl bij het toevoegen van DLC trophies je wel "afgestraft" wordt en je completion zakt. Waarom doen ze hier eens geen toegeving in met de onhaalbare trophies? Bijvoorbeeld multiplayertrophies die niet behaald werden, worden bij het sluiten van servers van games (trophies worden unobtainable) nog altijd meegerekend in je completion. Eigenlijk zouden ze dan voor diegenen die de trophies niet hebben kunnen behalen een aanpassing kunnen doen in de completion.

Ik weet het, zo zou je in principe kunnen cheaten ( door multiplayer trophies niet te behalen) en je completion omhoog te halen.

Trophies zijn toch altijd een beetje discussie. Eigenlijk is het jammer dat we volledige multiplayer focused games (en bijhorende trophies) mijden, net omdat we onze completion zo hoog mogelijk willen houden. Pas op, dit is onze keuze natuurlijk. Maar het is wel jammer. Aan de andere kant heb ik massa's respect voor mensen die wel hier hun tijd insteken en alle multiplayer trophies in een game behalen, vooral games die enkel multiplayer trophies hebben.

Multiplayer trophies zijn het meest gehaat in trophylijsten. Servers die unavailable zijn, glitchy tracking, servers die sluiten....
Dit is de reden waarom ik TLOU niet heb gespeeld destijds. Gelukkig hebben we alle trophies netjes kunnen behalen in de Remastered versie op de PS4, maar daar was het ook maar nipt, door de randoms die ineens dingen kwamen verstoren, door medeboosters die hun trophies hebben behaald en geen zin meer hebben om te helpen. Het heeft mij wat uitgeblust toen en ik ben daar nog steeds niet volledig van hersteld.
Ik heb het voor de moment wat lastig om mij te focussen om games platinum te halen.

Het ergste is dat ik momenteel "verzuip" in de games dat ik nog wil spelen. Ik heb de tijd, maar ik blijf hangen bij langere games, of zoals nu bijvoorbeeld heb ik weer zin om gewoon online te kunnen knallen en mij niet druk hoeven te maken over die collectible die ik niet mag missen met bijhorende youtube gaat die aan het afspelen is, die ability dat ik moet halen, of die moeilijkheidsgraad die ik moet overwinnen.

TLOU, TLOU II, Horizon, Spider-Man, Days Gone, God of War, Sniper Elite 4 en ik vergeet er echt nog een héél deel!
Image

Re: Gaming voornemens 2021

71
Ik ben altijd wel blij dat ik geen completionist ben zoals jullie :D Ik speel dan de games die ik wil, bevalt het niet dan staat er maar een trophy lijst met 10%. En dat jullie bijna alle mp games links laten liggen snap ik dan ook wel maar is soms wel jammer want er zitten echt wel pareltjes tussen die multiplayer gefocussed zijn.

Maar ik heb zeker wel respect voor jullie om zon hoge percentage te hebben en houden :cool:
En iedereeen gamet natuurlijk op zijn/haar manier




Doe maar letter vermicelli
Image

Re: Gaming voornemens 2021

72
Het is niet dat ik geen mp games speel vanwege die trophies he ;). Ik vind het hooguit jammer dat ik hierdoor geen 100% in die game haal en zal bij games die ik vergelijkbaar acht van hoe leuk ik het vind kiezen voor de game zonder mp trophies, maar that's it.
Ik speel (bijna) geen mp games, omdat ik - gezien beperkte tijdvoorraad - liever tegen AI speel, omdat dit een eindig iets is. Al ben ik iets minder completionist dan kolm/Ruler, dus misschien moet ik me ook niet aangesproken voelen nu :lol:

Wat ik achteraf wel jammer vind is dat ik voorheen wat games gestart ben om uit te proberen, daar 1 trophy voor heb gehaald en dat er daardoor een paar 1/2% games tussen mijn lijst zitten.
Image

Re: Gaming voornemens 2021

73
paveman wrote: 25 Jun 2021 12:31 Het is niet dat ik geen mp games speel vanwege die trophies he ;). Ik vind het hooguit jammer dat ik hierdoor geen 100% in die game haal en zal bij games die ik vergelijkbaar acht van hoe leuk ik het vind kiezen voor de game zonder mp trophies, maar that's it.
Ik speel (bijna) geen mp games, omdat ik - gezien beperkte tijdvoorraad - liever tegen AI speel, omdat dit een eindig iets is. Al ben ik iets minder completionist dan kolm/Ruler, dus misschien moet ik me ook niet aangesproken voelen nu :lol:

Wat ik achteraf wel jammer vind is dat ik voorheen wat games gestart ben om uit te proberen, daar 1 trophy voor heb gehaald en dat er daardoor een paar 1/2% games tussen mijn lijst zitten.
Zelfde hier. Daarbij komt ook nog dat tegen de tijd dat ik een game koop veel mensen al een veel hoger level hebben en dan kom ik daar tussen als noob… Geweldig.
Door het tijdsgebrek begin ik gewoon alleen nog games die ik echt interessant vind, na kijken van trailers en lezen van reviews.
Image

Re: Gaming voornemens 2021

75
In mijn geval niet: is nooit echt mijn 'ding' geweest eigenlijk. Offline zeker wel: tegen maten op de bank spelen heb ik altijd wel leuk gevonden (of Unreal Tournament in de klas :D), maar online mp heeft me vanaf het begin hiervan niet getrokken. Daarvoor vind ik teveel verschillende genres van games leuk: het moet binnen x tijd volledig uit te spelen zijn, waardoor ik weer door kan naar een andere game/genre. Zo is dat eigenlijk altijd al voor mij geweest.
Image