Inclusief gamen

1
Onze liefde voor gamen delen we graag met iedereen! Ook met mensen met specifieke noden, mensen met een beperking. En er bestaat al heel wat om games toegankelijk te maken! Misschien ben je al zaken tegen gekomen?

Ken jij voorbeelden van instellingen in games die de toegankelijkheid bevorderen?
Ken jij voorbeelden van hardware die games toegankelijker maakt voor mensen voor wie de klassieke controller een drempel vormt?


Onder inclusie versta ik volwaardige participatie aan activiteiten en levensdomeinen voor iedereen. Waar nodig met extra ondersteuning of redelijke aanpassingen (aan de omgeving, organisatie, ...).


* Ik werk voor Ouders voor Inclusie en het lijkt mij wel fijn om onder ons thema 'Vrije tijd' ook een pagina te wijden aan gamen. Als die er is, komt die hier in de eerste post :)

** Mochten hier mensen zijn die zelf ervaring hebben met inclusief gamen, stuur me gerust een pm :)

Re: Inclusief gamen

2
Afhankelijk hoe die kids zijn, zijn mijn twee voorbeelden misschien niet echt toepasbaar, maar ik heb de indruk dat grote developers er toch meer rekening mee beginnen houden.
Zo merkte ik bij The last of us II en Far Cry 6 zeer verregaande instellingen naar kleur en geluid toe om tegemoet te komen aan personen met een dergelijke beperking.

Naar controllers toe zal het moeilijker worden denk ik. Je hebt bepaalde games die een soort van "one button" strategie toelaten maar dan gaat er vaak wat van de gameplay verloren ook. VR is misschien wel iets interessant?
Image

Re: Inclusief gamen

3
Ik ben er niet echt in thuis maar here goes:

Tegenwoordig hebben veel games settings voor mensen die kleurenblind zijn. Je kan meestal ook de tekst of ondertitels aanpassen of bijvoorbeeld de UI ingame verplaatsen op je scherm zodat het beter zichtbaar wordt.

Er zijn tegenwoordig adaptive gamepads voor mensen die bijvoorbeeld maar 1 hand ter beschikking hebben. Je kan dan bijvoorbeeld met 1 hand met de muis spelen en met je voeten zijn er dan pedalen voorzien om andere zaken ingame te kunnen doen.

Al klinkt het misschien wat discriminerend maar dat is het eigenlijk niet. Het soort genre game spelen kan méér plezier leveren dan andere. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een RPG of een soort van building/simulation game waarbij de actie niet te intens is zoals bij een shooter of een racegame.
Image

Re: Inclusief gamen

4
Interessant, ik wist niet dat er al zulke controllers bestonden om met één hand en de voeten te spelen.
Qua lettergrootte en kleurenblindheid is er inderdaad al veel veranderd. Met specifieke controllers zouden dan eigenlijk ook snellere games mogelijk moeten zijn, maar veel zal inderdaad afhangen van welke genres het zijn of die controllers vlot werken. Ik ben benieuwd of alternatieve controllers ook zouden werken op PlayStation of vooral voor pc zijn bedoeld.

Re: Inclusief gamen

8
Wel grondig werk voor de nieuwe Horizon inderdaad! :cool:
Hopelijk zetten ze hiermee een nieuwe standaard. Zulke uitgebreide opties kunnen echt een grote impact hebben, zeker als het om meer gaan dan enkel de zichtbaarheid.

Re: Inclusief gamen

11
Het is net als met de ingame opties, dat is ook pas de laatste jaren echt toegenomen. Steeds meer games/studio's besteden er echt specifiek aandacht aan. Maar er zijn er ook nog genoeg die maar net een optie hebben om ondertiteling aan/uit te zetten.
Image

Re: Inclusief gamen

13
Als de grote games die opties allemaal meer standaard zullen implementeren, dan is dat ook al een goed voorbeeld :)
Maar zoals ge zegt: helaas hebben nog heel wat games enkel opties om de kleuren wat aan te passen of om de ondertitels groter te zetten.