Game Guide Corner

1
Game Guide Corner

Walkthrough...
(Strategy) Guide...
FAQ...

Het heeft verschillende namen (welja, minstens 3), maar heeft telkens hetzelfde doel: de gamer een houvast geven voor een game.
Een guide wordt gekenmerkt door het beschrijven van de stappen nodig om een game te voltooien, aangevuld met tabellen en kaarten.
Het is de leidraad voor een gamer om stap voor stap te game te begrijpen en succesvol te kunnen beëindigen.
Dit wordt aangevuld met gameplay elementen, hints & tips en geheimen.

De variëteit is enorm. Guides komen in verschillende vormen (officieel en onofficieel), allesomvattend of specifiek gericht op een missie, onderdeel of gameplay mechanise. Recent komen de guides ook in een speciaal jasje, m.a.w. Collector Editions, meestal met een paar pagina's extra artwork of een DLC-code. Soms ook met iets meer fysiek, zoals een ketting of patch (geen update!)

Ik maak frequent gebruik van guides of die nu op het internet te vinden zijn of ik ze in fysieke vorm heb gekocht. Ik vind dat guides een onderdeel zijn van de game beleving en je de volle 100% bieden van alles wat er maar te ontdekken of te "misbruiken" valt.

Als ik een guide raadpleeg op het internet is het meestal voor de wat kleinere games en zoek ik informatie over iets specifiek zoals een punt waarop ik vastzit in de game,
een vijand of een gameplay element. Maar soms ook voor iets zoals farming of kleine gaatjes te vinden in de game zelf. Gamesites zoals gamefaqs.com worden frequent door mij bezocht. Zulke sites bieden niet alleen een snelle toegang tot de guides,
maar zijn gemaakt door gamers zelf. Verder bevatten zulke sites soms heel uitgebreide guides over iets heel specifieks of iets dat kan geëxploiteerd worden in de game.

Guides in fysieke vorm zijn offciële uitgaven (tenzij je een guide van het internet uitprint). Die bieden hetzelfde als onofficiële guides maar hebben de steun van de ontwikkelaar.
Deze kunnen uitgebreider zijn bij momenten dan guides te vinden op het internet, maar zijn vooral gekend door het allesomvattende concept.
Bijkomend zijn zulke guides ook mooie stukjes kunst en is een guide in fysieke toch erg handig om bij je te hebben.

Ik heb al een aantal guides, gaande van action/adventures tot RPG's. Vooral guides over RPG games zijn een enorm hulpmiddel omdat die games ongelooflijk veel detail kunnen bevatten.
Onlangs heb ik 2 RPG's aan mijn collectie mogen toevoegen, nl.: Lightning Returns: Final Fantasy XIII en Final Fantasy X/X-2 HD Remaster.
Voor beide games heb ik (uiteindelijk) de game guides gekocht. Niet alleen omdat die boeken prachtig zijn om te lezen maar ook omdat die games zodanig veel omvatten en ik een game altijd tot op het bot wil uitspelen.

Mijn interesse in guides begon best vroeg, ten tijde van Resident Evil 2. In die tijd was ik me nog niet bewust van de retail, en bezocht ik dus frequent het internet. Resident Evil 2 was met zijn hoge replay value een enorme boterham voor een klein ventje en om de game zo goed mogelijk uit te spelen maakte ik gebruik van de guide (lees: zonder kogels te verspillen). Een minpunt aan die elektronische guide was dat die niet de verschillende mogelijkheden beschreef om de game uit te spelen, Resident Evil 2 was op dat idee uniek: de game bevatte 2 scenario's die afhankelijk van met welke je begon een ander einde hadden, m.a.w. 4x de game uit te spelen. De walkthrough beschreef 2 scenario's van de 4. Omdat ik in die tijd zo in de ban was van Resident Evil 2 heb ik voor mezelf een nog meer gedetailleerde versie geschreven van de overige scenario's volledig door het spelen van de game en bijna volledig uit mijn hoofd, ik kende op dat moment de game door en door. Het is daaruit gegroeid: alles vinden in een game, de volle beleving hebben van de game en iets hebben om na te lezen.

Maar in dit digitale tijdperk is de verkoop van boeken achteruit aan het gaan. Het is mogelijk dat de guide van FF X/X-2 HD Remaster niet tot in bepaalde gameshops raakt, zoals het geval was bij de Game Mania.
Daar had ik een pre-order op de guide, maar werd deze uitgesteld zonder zekerheid dat die ooit nog zou binnenkomen. Uit een gevoel van noodzaak heb ik via Amazon de guide kunnen kopen.
Dit voorspelt een tragische verdwijning van guides in fysieke vorm of hun wereldwijde distributie. Iets wat ik niet graag zie gebeuren want ik geniet echt van zulke meesterwerkjes. Tegenwoordig worden er nu ook eGuides gegeven, dat zijn dan de officiële guides maar in digitale vorm (meestal een pak goedkoper). Verder zijn er ook nog de Youtube video's die met beelden een hoop gamers kunnen overtuigen. Daar krijg je een visuele benadering van "how do they do it?" en kan je stap voor stap zien wat er nodig is om allerhande doelstellingen te behalen. Handig als je de game al hebt uitgespeeld en eens een speedrun wilt doen of die ene hardnekkige move of trophy maar niet kunt halen. Maar hoe zit het met spoilers (?) en als je veelvuldig ervan gebruik van maakt, hoe staat de game beleving ermee in contrast met enkel de woorden van een boek (?) want je ziet dan alles voor je ertoe bent aangekomen.


Maar wat vinden jullie ervan?

- Keuren jullie guides goed? Of vinden jullie het valsspelerij?
- Maken jullie er veel gebruik van of eerder sporadisch?
- Waarvoor raadplegen jullie meestal een guide voor?
- Hebben jullie al guides gekocht of vinden jullie het geld niet waard?
- Wat vinden jullie van zo'n fysieke guide of heb je liever een digitale versie?
- Waar zit volgens jullie de meerwaarde bij (on)officiele guides?
- Maken jullie eerder gebruik van officiële of onofficiële guides (internet)?
- Welke sites gebruik je voor guides?
- Wat vinden jullie van de evolutie van het guide gebruik?
- Wat zijn voor jullie de pro's en con's van Youtube guides?

Gekende uitgevers zijn:

- Piggyback
- Bradygames
- Prima
- Future Press

De 2 meest bekenden zijn de eerste twee, waarvan Piggyback algemeen bekend staat als de schrijver die de beste guides uitgeven. Hebben jullie guides van meerdere schrijvers? Wat vinden jullie van de uitgevers?

Jullie laatste aankoopjes of je collectie mag je ook hier tonen als je wilt. Laat ik beginnen met mijn 4 laatste:

Resident Evil 6: Collector's Edition. Bevat 3 patches.
Image
Uncharted 3: Drake's Deception: Collector's Edition. Bevat een CD met muziek.
Image
Lightning Returns: Final Fantasy XIII: Collector's Edition. Bevat een DLC-code voor een extra outfit + poster + artwork.
Image
Final Fantasy X/X-2 HD Remaster. Niks speciaal behalve een update die nu ook de nieuwigheden bevat van de extra's in de game toegevoegd bij de HD versie.
Image
Bij de release van Final Fantasy Type-0 HD heb ik deze in mijn bezit:
Image
Zeurpiet van het jaar 2014
Zeurpiet van het jaar 2016
2de grootste zeurpiet van het jaar 2017
Comment of the Week houder PS EU blog x2

Re: Game Guide Corner

2
Die guides zijn allemaal zo mooi, maar de laatste tijd gebruik ik echt geen guides meer voor games. Waarschijnlijk ook omdat die tegenwoordig naar mijn gevoel veel minder nodig zijn.

De speciale collector's edition guides van Killzone 3 en Gears of War 3 heb ik wel vaak bekeken, maar grotendeels door mijn liefde voor die games.

Re: Game Guide Corner

3
met0t0 wrote:Die guides zijn allemaal zo mooi, maar de laatste tijd gebruik ik echt geen guides meer voor games. Waarschijnlijk ook omdat die tegenwoordig naar mijn gevoel veel minder nodig zijn.

De speciale collector's edition guides van Killzone 3 en Gears of War 3 heb ik wel vaak bekeken, maar grotendeels door mijn liefde voor die games.
Bij sommige games zijn ze ook helemaal niet nodig. Games zoals Resident Evil bevatten geheimen achterliggende mechanismen en dan is zo'n guide zeer handig. Heb al zeer genoten van de guide voor Resident Evil 5 en 6. Qua gewoon uitspelen heb je daar niet een guide voor nodig. Als er dan nog eens artwork bij de collector's edition komt van die guide is het zeker het overwegen waard.

Games zoals Final Fantasy bevatten tonnen info, geheimen, mechanismen, strategieën etc en dat staat allemaal mooi neergeschreven in de guide. Bij die reeks in zo'n guide een enorme bron en manual. Een encyclopedie. Het hoort gewoon erbij. Bij elke nieuwe aflevering in de reeks weet ik direct dat ik die guide ook moet aanschaffen. :lol:

Dus bij zulke games zijn een guide een meerwaarde. Ze voegen werkelijk toe aan mijn gameplezier. Een guide voor bijvoorbeeld Uncharted is niet nodig maar ik heb die toch gekocht omdat ik op dat moment financieel beter ervoor stond en het bevatte een CD. Tegenwoordig is het trouwens verschrikkelijk. Ze gaan zelfs DLC en posters toevoegen of kijk maar naar de over the top editie van Assassin's Creed Unity die ik hier ook heb (voor mijn broer in feite - daarom niet in mijn lijstje).

Ik kan dus goed begrijpen dat je vindt dat guides overbodig zijn bij vele games.
Zeurpiet van het jaar 2014
Zeurpiet van het jaar 2016
2de grootste zeurpiet van het jaar 2017
Comment of the Week houder PS EU blog x2

Re: Game Guide Corner

4
Ik vond het wel leuk om eens alle details van de vijanden in Gears of War 3 te lezen enz. Soms kwam ik dingen tegen die ik nog niet zelf gemerkt heb, maar niet zo vaak. Vooral voor de Horde mode was het interessant :)

Re: Game Guide Corner

5
Ik heb de neiging om steeds guides te kopen maar als ik het spel speel, dan kijk ik er niet in omdat het niet praktisch is om te spelen met zo een turf op m'n bed. D:

Zeker bij de Skyrim guide worden uw benen gewoon gevoelloos na een tijd door het gewicht. :')

Ik koop wel vaak enkel guides als ze echt cheap staan, m.u.v. de Skyrim guide, die heb ik volle pot gekocht, maar die is ook wel gigantisch dik. xD
Image

Re: Game Guide Corner

6
met0t0 wrote:Ik vond het wel leuk om eens alle details van de vijanden in Gears of War 3 te lezen enz. Soms kwam ik dingen tegen die ik nog niet zelf gemerkt heb, maar niet zo vaak. Vooral voor de Horde mode was het interessant
Die details van de vijanden zijn soms niet zichtbaar en zullen bijvoorbeeld nooit zichtbaar worden in de game. Dat heb je bijvoorbeeld bij Final Fantasy en van de guide maakte ik gretig gebruik in FFXII. Daar heb je bijvoorbeeld hun drop rate van items of de items die kan stelen. Die staan niet aangeduid in de game zelf, wel de guide. Zo kan je soms wapens krijgen die je anders mist of niet wist dat ze bestonden.

Ook de treasure chests inhoud zie je niet in de game (wel natuurlijk als je ze open doet) en staan zorgvuldig beschreven in de guide. Een zeer mooi voorbeeld daarbij is een geheime route die je moet volgen in FFXII voor het sterkste wapen in de game te bemachtigen. 100% zeker dat dit je niet lukt zonder dat je er van af weet. Dus je moet een guide hebben of een e-guide lezen of je moet iemand hebben die het al heeft gevonden. Het gaat dan over bepaalde treasure chests met opzet negeren, zodat je lange wachten later beloond wordt met het ultieme wapen. Je kan nog via een ander meer normale manier aan het wapen komen, met regenererende treasure chests (dat is zo in FFXII) maar de %-kans die je daar op hebt dat die verschijnt bij het openen is zowat het laagste in de game. Was het nu 0.1% ofzo. Dus je kan extreem veel geluk hebben en het na 1 of aantal keren hebben of je doet er 300 uren over.

Voor zulke dingen zijn guides een schat aan gameplay en info. Terwijl al dat geheime gedoe je ook begint tegen te steken want hoe kom je er in godsnaam op om bepaalde zaken niet te doen. Zo vind ik dat je zaken mist, want je hebt en weet niet alles van de game. Misschien wel opzettelijk om een guide te rechtvaardigen.
Elexus wrote:Ik heb de neiging om steeds guides te kopen maar als ik het spel speel, dan kijk ik er niet in omdat het niet praktisch is om te spelen met zo een turf op m'n bed.
Zeker bij de Skyrim guide worden uw benen gewoon gevoelloos na een tijd door het gewicht.
Ik koop wel vaak enkel guides als ze echt cheap staan, m.u.v. de Skyrim guide, die heb ik volle pot gekocht, maar die is ook wel gigantisch dik.
Ik leg dat meestal ook op mijn benen maar het glijdt er telkens vanaf :D
Ik zou in principe een bijzettafeltje willen hebben :cool:
Guides zou ik graag cheap kopen en hoop ik te doen met guides die nog voorradig zijn en dus in prijs verlagen. Maar de werkelijkheid is dat ik dan nog steeds geen geld heb voor ze allemaal te kopen of ze uiteindelijk wanneer ik wel kan, ze niet meer voorradig zijn. Bij de guides die ik zeker wil hebben en dan spreek ik absoluut zeker zoals de FF-guides leg ik met alle plezier de volle pot neer, zeker voor een collector's edition.

Nu heb je ook dat guides niet meer zo goed verkopen, waardoor er direct al kans is op kleine voorraden, en dan zeker die collector's editions. Dus lang wachten met de zaken is soms ook niet prettig. Als ik zo soms kijk in de Game Mania zijn collector's editions van guides redelijk snel uitverkocht en verdwijnen de guides van een nieuwe game sneller dan vroeger. De hoogste verkoop van guides is net op de release werd me gezegd.

Houdt dan ook nog rekening met het feit dat sommige guides zelfs niet tot hier in onze winkels geraken...
Zeurpiet van het jaar 2014
Zeurpiet van het jaar 2016
2de grootste zeurpiet van het jaar 2017
Comment of the Week houder PS EU blog x2

Re: Game Guide Corner

7
Captain Witwicky wrote:Houdt dan ook nog rekening met het feit dat sommige guides zelfs niet tot hier in onze winkels geraken...
Da's waar. De laatste guides die ik hier in een winkel gekocht heb, zijn die van LittleBigPlanet 2 en Killzone 3. De rest komt van Amazon.

Re: Game Guide Corner

8
met0t0 wrote:
Captain Witwicky wrote:Houdt dan ook nog rekening met het feit dat sommige guides zelfs niet tot hier in onze winkels geraken...
Da's waar. De laatste guides die ik hier in een winkel gekocht heb, zijn die van LittleBigPlanet 2 en Killzone 3. De rest komt van Amazon.
Welke guides heb je dan van Amazon? Degenen die ik wou zijn nu niet meer beschikbaar of staan aan dubbel, driedubbel of meer aan prijs.
Zeurpiet van het jaar 2014
Zeurpiet van het jaar 2016
2de grootste zeurpiet van het jaar 2017
Comment of the Week houder PS EU blog x2

Re: Game Guide Corner

9
Captain Witwicky wrote:Welke guides heb je dan van Amazon? Degenen die ik wou zijn nu niet meer beschikbaar of staan aan dubbel, driedubbel of meer aan prijs.
Ik weet het niet meer precies, maar al zeker de Limited Edition guide van Gears of War 3 en ook nog een voor GTA IV.

Re: Game Guide Corner

10
met0t0 wrote:
Captain Witwicky wrote:Welke guides heb je dan van Amazon? Degenen die ik wou zijn nu niet meer beschikbaar of staan aan dubbel, driedubbel of meer aan prijs.
Ik weet het niet meer precies, maar al zeker de Limited Edition guide van Gears of War 3 en ook nog een voor GTA IV.
Waren die dan op release aangekocht of later?

Ondertussen heb ik het volgende opgemerkt. De Type-0 HD guide bevat naar mijn beste inschatting maar 1 soort editie. Volgens een site noemt die de CE. Volgens Amazon is dat gewoon de hardcover guide, maar staat er wel aan de zijkant "CE". Ik kan geen andere versies vinden op Amazon. Deze standaard en dus ook CE tegelijkertijd bevat een bonus lithograph. Bij co.uk staan dan weer niet dat die litho erbij zit... Ik heb de Game Mania getweet of dat ook zo bij hun is.

Hier een paar afbeeldingen:
Image
Image
Image
Image
Zeurpiet van het jaar 2014
Zeurpiet van het jaar 2016
2de grootste zeurpiet van het jaar 2017
Comment of the Week houder PS EU blog x2

Re: Game Guide Corner

12
met0t0 wrote:
Captain Witwicky wrote:Waren die dan op release aangekocht of later?
Toch wel rond de release, niet op de release zelf
Meestal voor de release heb je de normale prijs en goede kans op CE. Erna is het soms zoeken en kan je serieuze prijzen tegenkomen. Verschrikkelijk soms.
Zeurpiet van het jaar 2014
Zeurpiet van het jaar 2016
2de grootste zeurpiet van het jaar 2017
Comment of the Week houder PS EU blog x2

Re: Game Guide Corner

13
Via wat rondneuzen ben ik te weten gekomen dat de Type-0 HD guide een bonus lithografie bevat. Meestal zit die dan in een CE van zo'n guide. Dus dan heb je een standaard en CE. Nu was het nogal verwarrend, want er werd telkens maar 1 editie aangekondigd. Het blijkt nu dus dat er maar 1 editie van die guide bestaat. Via een tweet naar Game Mania hebben ze ook navraag ernaar gedaan. Ze hebben vervolgens hun pagina aangepast zodat nu ook bij hun de bonus lithografie aanwezig is zonder een andere editie te hebben.

Olé. Dus er bestaat maar 1 editie, een soort limited edition en die zal een bonus lithografie bevatten. Die heb ik dus ook besteld.

Via de officiële website is het nu zeer recent ook duidelijker wat er te kopen valt:

- https://www.primagames.com/games/final- ... -type-0-hd
- https://www.primagames.com/games/final- ... ial-guides
Zeurpiet van het jaar 2014
Zeurpiet van het jaar 2016
2de grootste zeurpiet van het jaar 2017
Comment of the Week houder PS EU blog x2