Re: PlayStation VR

511
Sony is bezig om de PSVR2 ook compatibel te maken met de PC.
Prijs/Kwaliteit is dat ook in de PC markt nog steeds een goede koop dus ik ben benieuwd... Ook in hoeverre bestaande PC games er dan op werken of makkelijk voor te patchen zijn. Of dat het misschien enkel PS5 games worden die geport worden naar PC en dan speelbaar zijn met de PSVR2.
Also, we’re pleased to share that we are currently testing the ability for PS VR2 players to access additional games on PC to offer even more game variety in addition to the PS VR2 titles available through PS5. We hope to make this support available in 2024, so stay tuned for more updates.
Ook nog andere PSVR2 game aankondigingen in de blogpost:
https://blog.playstation.com/2024/02/22 ... -and-more/
Image

Re: PlayStation VR

513
Ik heb Kayak Vr. Heb die maar kort gespeeld ivm arm klachten :(

Maar dat wat ik gespeeld heb zag er goed uit. Verschillende weersomstandigheden. Lekker zonnetje ( geen kans op verbranden :P ) of Ij een regenbui met onweer. Time trials nooit gedaan door dezelfde klachten.

Die andere game heb ik niet.
Image

Re: PlayStation VR

515
Ik lees dat Sony de ontwikkeling van de PSVR 2 on hold zet omdat ze nog met enorme stock zitten van de eerste generatie PS VR.
Denk dat VR wel een zéér leuke ervaring is, alleen persoonlijk zie ik mij het geld niet uitgeven voor een gadget waar ik hoogstens een paar uur mezelf mee ga vermaken. Dat weet ik van mezelf.

Maar wat mij het meeste stoort is dat ik het gevoel heb dat Sony constant produkten op de markt wil brengen die "uit" het PS ecosysteem vallen. Daarbij bedoel ik bijvoorbeeld de nieuwe Playstation Link met de Portal en ik dacht de de PSVR 2 de eerste generatie PS VR games niet zou ondersteunen. Waarom toch steeds die keuze vraag ik mij af? Backwards compatibility is steeds één van de grootste wederkerende vragen als het op een nieuwe console aankomt. Kijk maar toen de PS4 uitkwam en je er geen PS3 games kon op spelen. Gelukkig kun je met de PS5 wel PS4 games spelen, toch een verademing vind ik zelf. Mijn "jet" aka PS4 is al in maanden laat staan jaren niet meer aan gegaan wegens het irritante geluid van de koeling.

Hopelijk doen ze nog een paar veranderingen aan de PSVR 2 zodat diegene die er ééntje willen later ook echt overtuigd gaan zijn van het nut ervan.
Image

Re: PlayStation VR

516
Wij hebben de PS VR2 sinds kerst 2023 en vermaken ons er prima mee. Dochter speelt vooral Beat Saber, ik vind Pavlov best leuk en ook The walking Dead is heel cool qua immersie. Ik speel zeker niet dagelijks en als ik speel zijn de sessies ook wat beperkt in tijd. Door dat ding op mijn hoofd, begin ik na een tijdje toch wel wat te zweten en vergt een pak meer concentratie dan gewoon gamen in de zetel :lol:
Image

Re: PlayStation VR

517
NTGSruler wrote: 18 Mar 2024 15:33 Ik lees dat Sony de ontwikkeling van de PSVR 2 on hold zet omdat ze nog met enorme stock zitten van de eerste generatie PS VR.
Denk dat VR wel een zéér leuke ervaring is, alleen persoonlijk zie ik mij het geld niet uitgeven voor een gadget waar ik hoogstens een paar uur mezelf mee ga vermaken. Dat weet ik van mezelf.

Maar wat mij het meeste stoort is dat ik het gevoel heb dat Sony constant produkten op de markt wil brengen die "uit" het PS ecosysteem vallen. Daarbij bedoel ik bijvoorbeeld de nieuwe Playstation Link met de Portal en ik dacht de de PSVR 2 de eerste generatie PS VR games niet zou ondersteunen. Waarom toch steeds die keuze vraag ik mij af? Backwards compatibility is steeds één van de grootste wederkerende vragen als het op een nieuwe console aankomt. Kijk maar toen de PS4 uitkwam en je er geen PS3 games kon op spelen. Gelukkig kun je met de PS5 wel PS4 games spelen, toch een verademing vind ik zelf. Mijn "jet" aka PS4 is al in maanden laat staan jaren niet meer aan gegaan wegens het irritante geluid van de koeling.

Hopelijk doen ze nog een paar veranderingen aan de PSVR 2 zodat diegene die er ééntje willen later ook echt overtuigd gaan zijn van het nut ervan.
Dat kan inderdaad niet tenzij de game makers een nieuwe versie van de game uitbrengen voor de PS5.
De reden daarvan is dat de VR1 en VR2 een verschillende manier hebben om de gebruiker te 'tracken'.
Bij VR1 wordt er van buiten naar binnen gekeken => Een camera kijkt naar de gebruiker en probeert te bepalen wat die doet, in dit geval bijgestaan door de move controllers.
Bij VR2 wordt er van binnen naar buiten gekeken => De camera's zitten in de headset en kijken naar de omgeving om te bepalen wat de gebruiker doet.

Dit is een totaal andere manier van plaatsbepaling. In principe zou je in je game een abstractie laag kunnen toevoegen waardoor de eigenlijke game het verschil van tracking niet ziet/weet. Je krijgt dan een laag die met de hardware 'praat' en dat omzet naar iets wat de abstractie laag begrijpt en de game kent/weet eigenlijk alleen van de abstractie laag af en niet hoe het vertaald wordt van hardware naar abstractie laag.

Maar... dat is iets wat je dan eigenlijk aan het begin van je ontwikkeling al moet bedenken. Hierdoor zijn het ook typisch de VR games die al multiplatform waren, die snel op de VR2 verschenen => zij hebben die abstractie laag er al inzitten en moeten enkel de laag maken die de hardware omzet naar de abstractielaag.

De PS5 kan niet even snel die omzetting doen van VR2 hardware input signalen naar VR1 signalen of omgekeerd omdat het niet weet hoe de game die precies gebruikt.
Uiteindelijk is dat hetzelfde probleem als tussen de PS3 en de PS4. De architectuur waar het op draait is totaal anders en dat kon toen niet zomaar even geëmuleerd worden door de PS4.
Bij PS4 en PS5 is de architectuur ongeveer hetzelfde maar draait de PS5 aan een lagere kloksnelheid als hij een PS4 game afspeelt.


Zelf heb ik na horizon nog niks gespeeld. Komt vooral door vermoeidheid en ook plaatsgebrek. Horizon kon nog redelijk al zittend gespeeld worden maar dat is voor veel VR games niet het geval.
Image

Re: PlayStation VR

518
Zeer begrijpelijk wel. Als je een gadget hebt dat 600 euro kost op release en je moet daarna ook nog eens voor elke game betalen, dan is het gewoonweg veel geld! Zeker in deze tijden waarbij alles fors duurder is geworden.
In mijn ogen blijft het een gadget waarbij ik zeer misselijk word als ik het langdurig gebruik. Ik kijk zelf ook naar hoe vaak ik de originele ps vr heb gebruikt en als het 15 uur is, dan zal het veel zijn...
Image

Re: PlayStation VR

519
@Gamerke

Bevallen de earbuds nog steeds goed?

Vind zelf de inzone h9 te groot om ook te gebruiken met de vr.
En die standaard oortjes vallen steeds uit.

En ik sta ook nog eens met m'n rug naar m'n tv toe dus zonder headset is links en rechts omgedraaid.
Image

Re: PlayStation VR

520
Marty wrote: 18 Apr 2024 09:02 @Gamerke

Bevallen de earbuds nog steeds goed?

Vind zelf de inzone h9 te groot om ook te gebruiken met de vr.
En die standaard oortjes vallen steeds uit.

En ik sta ook nog eens met m'n rug naar m'n tv toe dus zonder headset is links en rechts omgedraaid.
Ja ik vind ze zeker goed. Je moet wel echt zorgen dat je de juiste grootte van dopjes gebruikt. Bij mij is nu de linker kant met een groter dopje dan de rechterkant. Online is er al eens kritiek op geluidskwaliteit en ik denk dat ze dan niet de juiste grootte gebruikt hebben.

Geluid is wat ik er van verwacht.

En zeker in combinatie met PSVR2 is het gewoon veel comfortabeler dan een headset.

200 euro blijft wel net iets te veel. Ik zou de kwaliteit eerder op 150 euro zetten. Maar aangezien dat het oortjes zijn die specifiek ontwikkeld zijn voor PlayStation, kan je daar niet omheen.
Image

Re: PlayStation VR

522
paveman wrote: 19 Apr 2024 09:03 En dan zou ik zeggen: als de kwaliteit rond de 150 zit, maar specifiek ontwikkeld voor de PS (met kleinere doelgroep dus ook), lijkt die 200 me niet zo'n gekke prijs... ;)
Ja dat is inderdaad een beetje wat ik bedoelde.

Mijn Sony XM4 oortjes zijn beter en hebben meer functionaliteiten (en duurder ook). Maar deze zijn voor alle soorten apparaten. Dus ja kan je ze ook weer niet echt vergelijken op vlak van prijs en kwaliteit.

Ik wil dus echt wel duidelijk zeggen dat ik ze kan aanraden. Zeker als je ook nog eens een PS Portal zou hebben.

En het is ook wel handig als je een vriendin/vrouw/kinderen in huis hebt rondlopen die regelmatig je aandacht vragen. Dan steek je gewoon 1 oortje in en kan je ze nog horen :D

(Of 2 als je ze niet wil horen :-" )
Image

Re: PlayStation VR

523
Haha! Dat lijkt me de beste optie... ;)

Zou je met de Portal eerder voor de headset gaan of voor de oortjes? En heb jij ook dat de Portal redelijk snel leeg loopt, ook als je m niet gebruikt? Of moet je m op een bepaalde manier uit zetten of zo? Ik heb m gister na een hele tijd weer uit de lade gepakt, maar hij bleek volledig leeg te zijn, terwijl ik m net voor de verhuizing (eind januari) nog volledig had opgeladen. Ik had niet verwacht dat ie leeg zou zijn geraakt in de tussentijd (een iPad loopt bijvoorbeeld ook wel langzaam leeg, maar niet zo erg in mijn beleving).
Image

Re: PlayStation VR

524
paveman wrote: 19 Apr 2024 12:05 Haha! Dat lijkt me de beste optie... ;)

Zou je met de Portal eerder voor de headset gaan of voor de oortjes? En heb jij ook dat de Portal redelijk snel leeg loopt, ook als je m niet gebruikt? Of moet je m op een bepaalde manier uit zetten of zo? Ik heb m gister na een hele tijd weer uit de lade gepakt, maar hij bleek volledig leeg te zijn, terwijl ik m net voor de verhuizing (eind januari) nog volledig had opgeladen. Ik had niet verwacht dat ie leeg zou zijn geraakt in de tussentijd (een iPad loopt bijvoorbeeld ook wel langzaam leeg, maar niet zo erg in mijn beleving).
Heb je hem volledig uitgezet of in sleep mode?

Bediening zou hetzelfde zijn als bij de PSVita:
- korte tap op power button => sleep mode
- power button ingedrukt houden => menu verschijnt waarmee je hem volledig uit kan zetten

Image

Re: PlayStation VR

525
Inderdaad. Als je die niet volledig uitzet zoals Kolm aangeeft, zal die zeker leeg zijn na 2 maanden.

Ik heb hun nieuwe headset nog niet getest. Ik heb een een goede inzone headset. Maar die kan je niet rechtstreeks met de portal verbinden. Dus de oortjes zijn een goed alternatief voor mij.
Image