Re: PlayStation 3

46
Net ondervonden: PS4/PSApp berichten komen inderdaad niet meer aan op de PS3. Deze change is dus vanaf nu actief!

Berichten verzonden vanaf een PS3, worden wel nog ontvangen door de PS3 van die gebruiker :)
Image

Re: PlayStation 3

49
Het de nek omdraaien van de PS3, PSVita en PSP gaat verder... :sad: :mad:

Ik kreeg vandaag deze mail van Sony waarin staat dat vanaf 1 januari 2021 het op PS3/PSVita/PSP niet meer mogelijk gaat zijn om met creditcard/bankkaart/paypal te betalen of daarmee geld op je account te zetten.
De PSN gift cards met codes die je moet ingeven zou wel blijven werken. Wil je dus een PS3 game kopen moet je er geld opzetten via PC/app/PS4/PS5 om dan op je PS3 het item te kopen want dat kan sinds kort ook alleen nog maar daarop en niet meer via PC.
Hoi kolm,

Aangezien je recent op PlayStation®3, PlayStation®Vita of PSP™ (PlayStation®Portable) hebt gespeeld, brengen we je op de hoogte van nieuwe wetgeving die gevolgen heeft voor de manier waarop je in de toekomst digitale content voor PS3, PS Vita en PSP koopt.

Wat gaat er gebeuren?
De Revised Payment Services Directive (ook wel bekend als PSD2) is een EU-richtlijn die is gemaakt om de consumentenbescherming en online betalingsveiligheid te verbeteren. Een aspect van de PSD2 is de vereiste voor betaalinstellingen zoals banken en creditcardbedrijven om enkel online betalingen te verwerken waarvoor Strong Customer Authentication (SCA) wordt toegepast.

Wat zijn hiervan de gevolgen?
Onze PlayStation™Store voor PS3, PS Vita en PSP zal geen SCA ondersteunen. Dit betekent dat zodra SCA wordt vereist, je geen gebruik meer kunt maken van creditcards, betaalkaarten of betaalmethodes zoals PayPal om digitale content te kopen of om geld toe te voegen aan je PSN-portemonnee wanneer je naar de PS Store gaat op je PS3, PS Vita of PSP-apparaat.

Wanneer gaat deze wijziging in?
De datum waarop de SCA-vereiste officieel in werking treedt, verschilt per regio (in de meeste regio's is dit 1 januari 2021). Betaalinstellingen kunnen de SCA-vereiste daarentegen vanaf vandaag op elk moment implementeren. Zodra de vereiste in werking is getreden, krijg je een foutmelding te zien wanneer je een aankoop probeert te doen vanaf je PS3, PS Vita of PSP-apparaat.

We raden je aan om aankopen te blijven doen zoals je gewend bent. Als de SCA-vereiste er echter voor zorgt dat de betaling van een volgende aankoop met je creditcard, betaalkaart of PayPal mislukt, volg dan de onderstaande instructies om te betalen met het saldo van je PSN-portemonnee.

Hoe kan ik digitale content voor PS3, PS Vita of PSP kopen zodra SCA vereist is?
Volg eerst de onderstaande stappen om geld aan je PSN-portemonnee toe te voegen. Zorg dat je het benodigde bedrag toevoegt om de gewenste content te kunnen kopen. Gebruik vervolgens het saldo van je PSN-portemonnee om je digitale aankoop te doen in de PS Store vanaf je PS3, PS Vita of PSP.

Een bedrag toevoegen aan je PSN-portemonnee:
• Ga vanaf je desktop of mobiele apparaat naar de PS Store en gebruik je creditcard, betaalkaart, PayPal of een andere beschikbare betaalmethode om op te waarderen. Je kunt ook een PlayStation Store-cadeaubon inwisselen.
• Ga vanaf je PS4 of PS5 naar de PS Store en gebruik je creditcard, betaalkaart, PayPal of een andere beschikbare betaalmethode om op te waarderen. Je kunt ook een PlayStation Store-cadeaubon inwisselen.
• Ga rechtstreeks vanaf je PS3, PS Vita of PSP naar de PS Store en wissel een PlayStation Store-cadeaubon in.

Kan ik ergens anders digitale content voor PS3, PS Vita of PSP kopen?
Nee, je kunt alleen digitale content voor PS3, PS Vita of PSP kopen door rechtstreeks vanaf je PS3, PS Vita of PSP een aankoop te doen in de PS Store.

Meer info
Ga voor meer informatie over hoe je een bedrag kunt toevoegen aan je PSN-portemonnee naar https://www.playstation.com/support/sto ... up-wallet/.
En ook wat irritatie dat ze in de aanspreking de username niet met een hoofdletter zetten terwijl deze wel al sinds het begin een hoofdletter had. Waarom een '.toLowerCase()' doen op een naam... I keep on wondering...
Image

Re: PlayStation 3

51
gamerke1992 wrote:Ik had het ook gelezen. Zeer jammer.

Op ps3 speel ik niet echt meer. Maar voor de ps vita vind ik dit wel lastig.
Bij de PSVita is het nog erger... nieuwe content is via de PSVita zelf niet te vinden al een hele tijd. Verschillende games die er wel voor uitgekomen zijn, waren enkel via de PC store te kopen. Gevolg is dat de laatste nieuwe POWGI game die uitkomt, enkel op PS4 uitkomt en geen cross-buy meer heeft met de PSVita.

Toen het nieuws bekend werd dat de PC store ging stoppen met PS3 en PSVita waren er ook andere developers die zeiden 'Nu weet je waarom onze game niet meer naar de Vita komt' => omdat nieuwe content via de vita zelf niet te vinden is en fysieke kaartjes voor games worden niet meer gemaakt.

Ik ben helemaal nog niet klaar met de PS3 maar dit geeft wel aan dat digitaal kopen eigenlijk te vermijden is want je bent compleet afhankelijk van Sony. Een steam doet dit echt veel beter, daar kan je alle oude brol van int begin ook nog op vinden. Misschien hier en daar een uitzondering maar dat ligt dan aan de uitgevers meestal en niet zozeer aan Steam.
Image

Re: PlayStation 3

53
Heel jammer... :|
Ik heb ook nog wel wat PS3-games te spelen, maar heb hem sinds de verhuis 2 jaar geleden nog niet opgesteld. Telkens als ik eraan denk om dat eens te doen, ben ik bang dat hij niet meer zou starten en stel ik het uit... :-" Ik vind het wel nog altijd een prachtige console, de originele 60 GB PS3 die nog PS2-games kan spelen :D

Re: PlayStation 3

54
Als je vanaf 27 oktober nog aankopen wil doen op de PS3 of de PSVita dan zal je niet meer met credit/debit/paypal geld op je account kunnen zetten via de PS3/PSVita. Vanaf dan kan je alleen nog PSN cards gebruiken op PS3/PSVita of via andere devices geld in je portemonnee toevoegen om dan later op PS3/PSVita te gebruiken.

Het heeft mogelijk te maken met de hogere security eisen rond online/creditcard betalingen en dat de PS3 dit niet aan kan of een heel erg grote update voor nodig heeft.

De mail die ik kreeg:
Belangrijke update voor de aankoop van digitale content voor PS3 en PS Vita in de PlayStation Store

Hoi Kolm

Omdat je onlangs gespeeld hebt op PlayStation®3 of PlayStation®Vita, wilden we je graag op de hoogte brengen van wijzigingen aan het kopen van digitale content voor de PS3™ en PS Vita.

Deze veranderingen zijn gemaakt om het online betalingssysteem te verbeteren voor iedereen met een PS3 of een PS Vita.

Wat is er veranderd?
Vanaf 27 october 2021 kun je geen gebruik meer maken van creditcards, betaalkaarten of betaalmethodes zoals PayPal om digitale content te kopen of om een bedrag toe te voegen aan je portemonnee wanneer je naar de PlayStation™Store gaat op je PS3 of PS Vita.

Hoe koop je nu digitale content?
Als je digitale content wilt kopen voor je PS3 of PS Vita, moet je eerst het juiste bedrag toevoegen aan je portemonnee. Je kunt een bedrag toevoegen door een PlayStation Store-cadeaubon in te wisselen via je PS3 of PS Vita, of met een creditcard, betaalkaart, PayPal of een andere betaalmethode via een desktop of een mobiel apparaat, of een PS4- of PS5-console.

Om een bedrag toe te voegen aan je portemonnee met een creditkaart, betaalkaart, PayPal of een andere betaalmethode:

1) Ga naar de PS Store op je computer, mobiel apparaat, PS4- of PS5-console.
2) Gebruik een creditkaart, betaalkaart, PayPal of andere betaalmethode om het benodigde bedrag toe te voegen aan je portemonnee voor de content die je wilt kopen. Je kunt ook een bedrag toevoegen aan je portemonnee door een PlayStation Store-cadeaubon in te wisselen.

Is er nog een andere manier om digitale content voor de PS3 of PS Vita te kopen?
Nee, je kunt alleen digitale content voor PS3 en PS Vita kopen door de stappen te volgen die hierboven beschreven staan en daarna de PS Store te bezoeken vanaf je PS3 of PS Vita.

Waar kan ik hier meer over lezen?
Ga voor meer informatie over hoe je een bedrag kunt toevoegen aan je portemonnee naar https://www.playstation.com/support/sto ... up-wallet/
Image

Re: PlayStation 3

56
Was inderdaad gisteren dacht ik bekend geraakt. Op zich inderdaad niet zo erg. Ik heb eigenlijk al gans de levensduur van de PS Store enkel en alleen met PSN kaarten betaald. Credit kaart toevoegen heb ik nooit vertrouwd.
Image

Re: PlayStation 3

57
Voor de meesten is dit geen probleem, zelf gebruik ik al jaren de PC Store (die gelukkig langzaam weer beter wordt). Maar blijkbaar is in Japan een creditcard verificatie nodig bij aankopen van 18+. Dat zou dan daarna niet meer mogelijk zijn...
Image

Re: PlayStation 3

58
Ik gebruikte ook altijd de PS Store op pc tot ze deze verpest hadden, daarna naar de PlayStation app overgeschakeld. Voor mij geen probleem, maar als er blijkbaar landen zijn waar ge een kredietkaart nodig hebt om uw leeftijd te bewijzen, dan wordt het wel heel moeilijk :|

Re: PlayStation 3

59
Blijkbaar is het sinds de PS3 system software update van een week geleden niet meer mogelijk om je digitale games/DLC te downloaden. Het gaat dan vooral om betaalde content want demo's werken nog wel. Sommige zeggen dat het op PSVita ook niet meer werkt.
Zelf nog niet getest voorlopig.
Voor eentje lukte het nog als hij 10 keer probeerde per item maar voor de meeste lukte het niet.

PlayStation support doet voorlopig ook nogal dom met een 'rebuild database' als advies. Ze vergeten alleen eventjes dat je daarmee wel degelijk data verliest zoals berichten. Saves normaal niet en trophies ook niet als je ze gesynct hebt. Als ze niet gesynct zijn weet ik het niet zeker. En een reformat van je harde schijf dan ben je alles wat je ooit wel had kunnen downloaden, ook kwijt zonder garantie dat je het opnieuw gaat kunnen downloaden... :q:

Het vermoeden was dat de system update enkel was voor de nieuwe blu-ray license keys zodat ook de nieuwe blu-ray films afgespeeld kunnen worden. Maar de hackers scene heeft uitgevonden dat er blijkbaar in de kernel ook heel wat dingen veranderd zijn.

https://forum.psnprofiles.com/topic/105 ... nt=2736478
https://www.pushsquare.com/news/2023/03 ... ding-games
Image

Re: PlayStation 3

60
Heb er vandaag ook wat over gelezen. Er gaan geruchten de ronde dat dit weer een "verdoken" move van Sony zou zijn om de PS3 Store te kunnen sluiten.
Zelf heb ik de laatste firmware update nog niet gedownload, enerzijds omdat de PS3 dus zelden wordt opgezet, maar eerlijk deels omdat ik het ook niet vertrouwde dat er nu nog een update volgt.
Op PS3 heb ik nu geen intentie meer om nog games te gaan kopen, maar heb wel nog een aantal games (reeds gedownload) staan dat ik "ooit" nog wou spelen. Ik hoop maar dat ondertussen de PS+ licentie weer niet verlopen is en ik het nog kan herstellen.

De Vita is gewoon zo jammerlijk behandeld geweest door Sony in al zijn tijd. Wat een geweldig toestel was het eigenlijk destijds.
Image