Trophy Leaderboards Seizoenen

1
Trophy Leaderboards Seizoenen

Een nieuw idee met terugwerkende kracht!

De Trophy Leaderboards worden vanaf nu verdeeld in Seizoenen. Het eerste Seizoen bleek een natuurlijk begin en einde te kennen doordat Tjeefkeuh het project naar een idee van Roy oppakte en na een jaar weer afstootte.
Telkens na een jaar zal een Seizoen worden afgesloten.

Vorderingen

Door de beginstand van een seizoen af te trekken van de eindstand kunnen we in elke categorie voor elke deelnemende gamer inzichtelijk maken welke vooruitgang hij of zij geboekt heeft in dat jaar. In de navolgende tabellen hebben we dat de ‘Vorderingen’ genoemd.
Feitelijk is jouw Vordering niets meer en niets minder dan: Eindstand – Beginstand van het betreffende Seizoen.

Rang

Voor elke categorie vind je een kolom met rang. Dit geeft de rangschikking aan binnen de categorie. Heb je er een 1, 2, 3 of een 4 staan dan geeft een kleurtje aan welke medal je er mee gewonnen hebt!

Level

Daar de Levels vanaf Seizoen 2 gemeten worden in zowel het level als de percentages is het verschil iets lastiger te berekenen.
Voorbeelden:
Begin: level 10 en 50%; eind: level 12 en 67%; Vordering: 2 levels en 17%.
Begin: level 10 en 50%; eind: level 12 en 27%; Vordering: 1 level en 77%.

Plats

Plats staat voor Platinums. Omdat we soms geconfronteerd werden met opmerkingen over de ‘moeilijkheid’ van de behaalde platinums hebben we gezocht naar een mogelijkheid de Completed games te wegen.
In de ‘normale’ Trophy Leaderboards tellen we de ‘kale’ aantallen platinums en dat blijft zo. Bij de vorderingen nemen we de gemiddelde moeilijkheidsgraad mee in de berekening.
Er is een site: https://psntrophyleaders.com/ waarin het mogelijk is om middels rarity een gewicht aan de behaalde platinums te geven.
De theorie hierachter is dat platinums van 5 in een uur minder zeldzaam zullen zijn dan platinums waar je 40 uur of meer aan moet besteden. Meer info: https://psntrophyleaders.com/about

Hoe zit die berekening dan in elkaar?

Iedereen zal indien hij of zij er een blik werpt op zijn games ongeveer het volgende zien:
Image


In de linker kolom zie je dan onder Leaderboard Rankings ook 2 Random Stats:
Image


Als je daar overheen hovert krijg je bij de onderste stat te zien: "xxxx points average completed" te zien. Dit is een indicatie van de moeilijkheidsgraad van jouw completed games. In de praktijk komt het neer op alle games die op 100% staan. Dat zijn meestal ook de games waar je een plat voor gescoord hebt. De afwijking zit hem in de indie games zonder plat en de games met plat en DLC die je nog niet geheel hebt afgerond.
Praktisch echter benadert dit het dichtst de moeilijkheidsgraad van de behaalde plats.
Bij een gemiddelde gamer staat deze op bijvoorbeeld 1100 points en bij een gamer die de wat moeilijkere games speelt bijvoorbeeld op 2300 points of meer.
Door deze punten te zien als een moeilijkheidsfactor en met het aantal behaalde plats te vermenigvuldigen, krijg je een "gewogen platinum" waarde. De moeilijkheidsfactor vind je in de gele kolom ‘TL factor’. Deze is voorzien van een datum waarop de standen zijn uitgelezen.
Voorbeeld:
Sora_Lizard: beginstand 8 platinums; eindstand 16 platinums; TL factor 1388; Vordering (16-8)x1388= 11104

% C

De Completion is de simpelste berekening: Eindstand – Beginstand in procenten.
Het leuke hier is dat niet de absolute hoogte van de waarde belangrijk is maar juist wat je aan vooruitgang geboekt hebt in het betreffende Seizoen! Soms met verrassende uitslagen.
Daar we geen beginstand kennen van 2016 blijft het Seizoen 16 – 17 helaas leeg.

% R

De Rarity is een aparte vogel onder de tabellen. Het doel is namelijk een zo LAAG mogelijke score te behalen. Om toch een positief verschil te meten is de berekening hier omgedraaid: Beginstand – Eindstand in procenten geeft het gewenste resultaat!
Ook hier is het leuke dat niet de absolute hoogte van de waarde belangrijk is maar juist wat je aan vooruitgang geboekt hebt in het betreffende Seizoen! Met verrassende uitslagen.
Daar we geen beginstand kennen van 2016 blijft het Seizoen 16 – 17 helaas leeg.


Deze Seizoensstanden (meteen 2 dit keer!) opent perspectieven voor die gamers onder ons die telkens weer tegen enorme achterstanden met de “topgamers” aankijken. Juist met completion en rarity kun je in een jaar mooie resultaten boeken door je daarop te concentreren.(Indien je graag een medal verdient)

Veel plezier met de Seizoensstanden en game on! :cool:
~Sora
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Trophy Leaderboards Seizoenen

2
Seizoen 2016 – 2017

Een seizoen begint in mei van enig jaar en eindigt in mei van het erop volgende jaar.

Image


Een aantal kolommen blijft helaas nog leeg door gebrek aan informatie.

Omdat van de Levels geen begin percentages bekend zijn heb ik alle op “0%” gezet. Daarom is onder Vorderingen het aantal gestegen levels niet absoluut en kan variëren. Zo komt het dat maar liefst 5 mensen 4 levels zijn gestegen en 2 mensen met 3 levels.

Winnaars van een medal in de categorie Level zijn:
Platinum: coolgamer
Goud: Marty
Zilver: fsterchele23, Kolm, NTGSruler, RoyVdW, Sanity penguin
Brons: paveman, Tjeefkeuh

Winnaars van een medal in de categorie Plats zijn:
Platinum: Marty
Goud: Kolm
Zilver: Tjeefkeuh
Brons: NTGSruler

Van harte gefeliciteerd!
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Trophy Leaderboards Seizoenen

3
Wow dit begint nu wel heel ingewikkeld en iets te competitief te worden als je moeilijkheidsgraden enzo al gaat afwegen :nerd: Veel werk ingestoken ik ga me er niet mee bezig houden, enkel games zoveel mogelijk proberen te platten en gamen voor het plezier :P
Leuk dat ik onverwacht een nieuwe medaille heb gekregen :smug:
Image

Re: Trophy Leaderboards Seizoenen

4
Roy het gaat dan eigenlijk gewoon om het plezier en een klein beetje de statistieken die erachter zitten. Het heeft diegene die wat minder tijd kunnen besteden aan gamen of het verzamelen van platinums ook een kans om een medaille hier te verdienen. Voor de rest is het een leuke gespreksonderwerp hier op het forum naast de gewone trophyleaderboards.

Ik vind het alvast een leuke stimulans voor mezelf om de tijd die ik in bepaalde platinums steek "terug" te zien hier in de vorderingen. Geeft motivatie om verder te doen. In de eerste plaats doe ik het natuurlijk ook gewoon omdat ik een bepaalde game leuk vindt. Ik ga er nu niet meteen de moeilijkste gaan uithalen en mij gaan frustreren net voor die medailles. Het is nog altijd een game forum hier met focus op PlayStation en daar zijn trophies ondertussen al lang een groot deel van geworden.

Bedankt Sora_Lizard (en anderen die ik vergeet) om er alvast zoveel werk in te steken en het hier te implementeren op het forum. Zeker omdat het vanuit jouw standpunt je het vooral voor anderen hier doet en niet zozeer voor jezelf.
Image

Re: Trophy Leaderboards Seizoenen

5
Dank je wel voor je lieve woorden Ruler. :hug:

Ik denk dat ik mag spreken voor alle Kaderleden als ik beweer dat we het inderdaad doen voor alle liefhebbers van gamen op (vooral) de PlayStation. Op deze manier hopen we iedereen een beetje te kunnen bedanken en te stimuleren om verder te gamen en onze site PXtR met hun aanwezigheid op te luisteren.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Trophy Leaderboards Seizoenen

8
Ik vind statistiekjes altijd wel leuk :love:

En uiteraard is het bijna onmogelijk om echt voor elke statistiek te gaan! Maar dat maakt het juist leuk omdat nu ook mensen die wat minder tijd hebben of niet ergens bovenaan een leaderboard staan, toch medals kunnen halen! :smug:

Het was voor ons na het uitwerken van het idee, nog een complete verrassing van wie er medals zou krijgen! Die statistieken bereken je niet even snel uit je hoofd :nerd:
Image

Re: Trophy Leaderboards Seizoenen

9
Seizoen 2017 – 2018

Een seizoen begint in mei van enig jaar en eindigt in mei van het erop volgende jaar.

Image


Alle kolommen zijn gevuld! Onder de medal winnaars verschijnen nu een paar verrassende namen!

Winnaars van een medal in de categorie Level zijn:
Platinum: Kolm
Goud: coolgamer
Zilver: Sanity penguin
Brons: Marty

Winnaars van een medal in de categorie Plats zijn:
Platinum: Kolm
Goud: Marty
Zilver: paveman
Brons: NTGSruler

Winnaars van een medal in de categorie Completion %C zijn:
Platinum: Sanity penguin
Goud: Sora_Lizard
Zilver: Kolm
Brons: paveman

Winnaars van een medal in de categorie Rarity %R zijn:
Platinum: fsterchele23
Goud: Mr.Wolf
Zilver: paveman
Brons: Sanity penguin

Van harte gefeliciteerd!

Laat je niet leiden door medals en tabellen, speel de games die je leuk vindt en op de manier die jou het beste ontspanning schenkt. Al het andere is bijzaak.
<3 ~Sora
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Trophy Leaderboards Seizoenen

11
Marty wrote:Snap nog niet zoveel van deze tabellen :think:
Maar als enige met een negatieve completion percentage is ook wel uniek :lol:
Ach ja dat krijg je als je niet veel voor completion gaat maar gewoon alle spellen wil spelen die ik wil spelen :cool:
Gewoon blijven gamen op de manier die je fijn vindt. :cool:

Een seizoen duurt een jaar en de eindstand van seizoen 2016 - 2017 was de beginstand van seizoen 2017 - 2018.
Dit was geen afspraak vanaf het begin, maar Tjeefkeuh maakte me erop attent dat we seizoen 2 niet hadden afgesloten dus moest ik een tussenstand van begin mei dit jaar nemen als eindstand van seizoen 2017 - 2018 nemen.
De continuing story van trophy's scoren in stukjes hakken (seizoenen) leek mij alleen zinvol indien we met het afsluiten van een seizoen ook iets zouden doen. In dit geval hebben we gekozen voor voor het inzichtelijk maken van de verschillen tussen het begin van een seizoen en het eind van een seizoen. in formule vorm: eindstand - beginstand = verschil. Dit verschil noemen we de vordering ofwel vooruitgang van een gamer.

In mei 2019 sluiten we het lopende seizoen af en dan kan het goed zijn dat je wat minder nieuwe games gestart hebt zodat je completion wel positief is. ;)
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Trophy Leaderboards Seizoenen

13
Thanx paveman. Een complimentje op z'n tijd doet me goed. :girl:

Jammer dat niet alle medals verschijnen, dan had ik elke medal in de database apart moeten opnemen. Nu zie je alleen indien je over de medal hovert het verdiende aantal tussen (haakjes) erbij vermeld. ;)
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu
cron