Re: Horizon Forbidden West

92
Zowat alle Sony games doen het zo tegenwoordig. Blijft de platinum zelf wel makkelijk.

Ik denk dat ik nog even afwacht of er nog een andere DLC komt. Bij Zero Dawn had je een enorm voordeel van de DLC wapens als je die deed voor je met die save naar new game+ ging.

Het gebrek aan Shield Weaver armor zou dit wel is lastig kunnen maken. Ook vond ik de close combat in deze game best wel lastig omdat het dodgen niet zo goed werkt als de vorige. In de vorige denk ik dat je niet geraakt kon worden tijdens je dodge en dat is hier wel zo naar mijn gevoel. En soms werd je wel wat verplicht tot close combat ipv van ver met je pijl en boog.
Image

Re: Horizon Forbidden West

93
Shield Weaver Armor was fantastisch om na het uitspelen van de game aan de DLC te beginnen of om nog rustig te verkennen :)
Hier blijft er dus altijd wel iets van risico bij het rondlopen, ook al zijt ge al goed op maximum level?

Van Horizon Zero Dawn had ik de collector's edition en dus de DLC apart gekocht, voor deze game wacht ik wel op een editie met de DLC erbij. Die zal er waarschijnlijk ook wel komen :lol:

Re: Horizon Forbidden West

94
Bij gewoon rondlopen is het niet zo'n groot probleem omdat je de meeste dingen wel kan ontwijken als je wil. Enkel die close combat momenten waarbij je in een relatief kleine omgeving/plek vijanden moet killen en waar het dus lastiger is om echt vanop afstand te vechten zodat je buiten het bereik van hun aanvallen bent.

Maar ik vermoed ook wel dat er nog DLC gaat komen dus ik wacht wel tot die tijd :P
Image

Re: Horizon Forbidden West

95
Kolm wrote: 21 Mar 2022 15:34 Ik heb 55u30 op mijn savefile staan. Hierbij heb ik wel een paar dingen gedaan die niet noodzakelijk zijn voor de platinum.

Bv: Ik heb alle contracten van alle salvage contractors gedaan voor de armor die je dan krijgt terwijl je voor de trophies alleen maar alle contracten van 1 contractor hoeft te doen. Maar ik had redelijk aan het einde van de game nog altijd de armor die ik bij de allereerste merchant had gekocht... dus een upgrade was wel welkom :lol:

Die tijd is vergelijkbaar met de vorige game, daar ben ik nu mee bezig en mijn laatste savefile daar voor ik aan de DLC begon had 61u.

Ik merk vooral dat 2 een uitbreiding is van 1. Zo heb je in 2 allerlei melee combo's waar het in 1 alleen een light en heavy attacks zijn en je daarmee geen combo's met extra moves kan maken. Ik merk dat ik in 1 de melee aanvallen enkel gebruik voor een laatste splintertje health of om een critical attack te doen terwijl ik in 2 wel vaker kleine vijanden melee only deed.

Ook heb je in 2 een schild waarmee je naar beneden kan zweven zonder damage op te lopen en dat miste ik in 1 toch wel!
En in 2 heb je nu ook een soort van bommen/granaten die je kan gooien en dat staat los van je weapon wheel waardoor je meer mogelijkheden hebt wat wapens betreft.

Visueel is 2 nog is een hele verbetering tegen de eerste. Enige wat ik niet echt vond kloppen was de belichting tijdens conversaties. Ongeacht waar het is, het lijkt altijd alsof er ergens aan 1 kant net naast het groepje een lichtbol hangt, maar de belichting op de gezichten komt daardoor niet overeen met de lichtbronnen die je echt kan zien in de game (vuurtjes, lampen, ...). In 1 merkte ik dit hier en daar ook, maar in 2 is dat echt een stuk erger.

Verder is er in 2 nog altijd die stomme lens flare... De techdemo van the matrix heeft laten zien dat je echt het gevoel van verblind zijn door de zon kan krijgen zonder lensflare te gebruiken. Dat het in 2 dus nog steeds zit vind ik heel vreemd. Het is gewoon storend omdat je in het echt ook niet de hele tijd cirkels van lens flare ziet.

Het klimmen in 2 vond ik ook niet altijd vlot werken: Wel van balkje links naar puntje rechts kunnen springen, maar niet terug terwijl ze op zelfde hoogte hangen. Elke cauldron wel een paar keer dood door iets onverwacht tijdens het klimmen. Soms gaat ze wel vanzelf naar het volgende balkje springen als ze loopt en soms moet je zelf op 'spring' duwen terwijl de sprong even groot lijkt. Hierdoor een paar keer doodgevallen omdat ik spring duwde voor een balkje waarbij het niet nodig was en ze daardoor dus te ver/ernaast sprong.
Nu ik 1 speel, heb ik al deze dingen nog niet 1 keer voor gehad... en ik had in 2 al aan staan dat hij alle klimdingen altijd in het geel liet zien zodat ik wist wat wel/niet klimbaar was.

Ik moet ook zeggen dat ik de eerste 5-6u echt moeite had om in de game te komen. In het begin krijg je heel veel dingen en uitleg naar je gegooid op heel korte tijd. Voor mij ging dat net wat te snel om het ook echt allemaal te onthouden. Al helemaal als het iets is wat je pas 5u later nog is nodig hebt. Stond ik daar rond te kijken en snapte ik maar niet hoe ik eruit zou kunnen komen omdat ik totaal vergeten was dat ik ergens een haak had gekregen waarmee ik aan dingen kon trekken :L:
Uiteindelijk heb ik hierdoor bijvoorbeeld nooit de moeite gedaan om te leren hoe de weapon techniques in elkaar zitten die je kan unlocken via skills. Andere dingen ben ik pas op het einde van de game eindelijk gaan gebruiken.

Ergens kwam er dan een kantelpunt en werd ik er helemaal ingezogen :D

Het verhaal vind ik moeilijk om wat van te zeggen. Nu ik de DLC van 1 heb gespeeld zie ik dat het daar duidelijk op verder bouwt. Sommige dingen die worden geïntroduceerd had ik verwacht dat ze er meer mee zouden doen door de manier ze worden geïntroduceerd maar uiteindelijk wordt daar amper nog wat mee gedaan. Uiteraard wel de nodige plot twists hier en daar.
Het was niet slecht, maar ik werd er ook niet van omver geblazen. Een beetje het standaard 'ik moet de wereld redden van de ondergang en moet daarvoor deze checklist afwerken'.
Mooie review! Ik ben het grotendeels met je eens. Maar die introductie/tutorial vond ik juist te lang duren! Ik heb er wel wat meer uren in zitten met 68 uur en 40 minuten. En dan heb ik het spel nog geeneens platinum, enkel het verhaal afgerond.

Zijn er nog anderen die het spel inmiddels hebben uitgespeeld?

Re: Horizon Forbidden West

96
FGras wrote: 16 Jul 2022 00:10 Mooie review! Ik ben het grotendeels met je eens. Maar die introductie/tutorial vond ik juist te lang duren! Ik heb er wel wat meer uren in zitten met 68 uur en 40 minuten. En dan heb ik het spel nog geeneens platinum, enkel het verhaal afgerond.

Zijn er nog anderen die het spel inmiddels hebben uitgespeeld?
Met dat 'op korte tijd' bedoelde ik eigenlijk vooral dat het allemaal kort achter elkaar aan het begin van de game komt ipv een beetje te spreiden naar de momenten dat je het echt voor het eerst nodig hebt. In plaats van een situatie te forceren om het 1 keer te gebruiken en dan 5u niet meer...

Hierdoor werd de tutorial inderdaad ook erg lang :)

En ergens ben ik langzamerhand wel gaan focussen op de game uitspelen en de platinum ipv echt elk dingetje apart te ontdekken.
Als er nog DLC komt met een nieuwe level cap ofzo dan is het wel is handig om nog wat op de map over te hebben :saint:
Ingame was het dus ook ver van uitgespeeld!
Image

Re: Horizon Forbidden West

97
Kolm wrote: 16 Jul 2022 01:12 Als er nog DLC komt met een nieuwe level cap ofzo dan is het wel is handig om nog wat op de map over te hebben :saint:
Goede strategie :lol:
Ik wacht gewoon een aantal jaren om met een game te beginnen en koop er dan direct de season pass/DLC bij :-"