Suikoden

1
Ik ben net een weekje op vakantie geweest en ben er daardoor weer aan toe gekomen om wat tijd met mijn Vita door te brengen. De Plus game Killzone kon me niet bekoren en op een of andere manier kom ik maar niet in Persona 4, dus kwam ik er al snel op om Suikoden (I dus) te gaan spelen. Toen deeltje I en II laatst (begin februari) ineens digitaal te verkrijgen waren, heb ik ze meteen aangeschaft. Deel I had ik nog nooit gespeeld, maar er zijn weinig spellen waar ik me zo mee vermaakt heb als Suikoden II.

En dat terwijl de grafics toen eigenlijk al verouderd waren... Maar dat merk ik nu ook gelijk: ondanks dat dit dus erg gedateerd is en ik een hoop moeite had om me met nieuwere AAA titels te vermaken, zat ik er bij Suikoden zo in. Dusdanig zelfs dat ik weer de neiging heb om de rest van de PS familie even links te laten liggen om maar verder te gaan met Suikoden (al kan dat natuurlijk ook gewoon op de PS3).

Kortom: ik merk nu weer wat een heerlijke games dit zijn. Zijn er hier meer liefhebbers van de serie en is er iemand die weet of er nog eens een vervolg gaat komen?
(Ook al heeft deze na deel II nooit meer hetzelfde niveau gehaald)
Image

Re: Suikoden

2
Suikoden was al gedateerd toen ik 'm een paar jaar na release speelde, maar ook toen was het gewoon probleem. De game zit best wel strak in elkaar en er is altijd wel iets te doen, dus over de grafische kwaliteiten (of gebrek eraan) kijk je snel genoeg heen. Ik heb de game toen echt in drie dagen uitgespeeld. Vrijdag begonnen, zondag laat in de middag rolde de aftiteling.

Een vervolg hoeven we helaas niet te verwachten. De meeste mensen die aan Suikoden I-IV hebben gewerkt zijn ondertussen vertrokken bij Konami, dus van de kernploeg is praktisch niet meer over. Na IV en Tactics hebben ze nog wel twee spin-offs gemaakt die niet verbonden zijn met de hoofdserie, maar die zijn niet fantastisch. Suikoden Tierkreis (DS) is de enige van de twee die vertaald is naar het Engels en hoewel het best een competente RPG is, heeft het weinig met Suikoden te maken.

Re: Suikoden

4
@Tamara: daar was ik al een beetje bang voor... Het is zó ontzettend verslavend om alle karakters in je eigen opgebouwde kasteel te krijgen! Het zou dus echt zonde zijn als er daadwerkelijk nooit meer iets zo volgen.
NB: je gaat me toch niet vertellen dat je binnen die drie dagen ook nog eens alle (108 was het, toch?) karakters verzameld hebt, wel? ;)

@BozeGozer: jouw optie lijkt me dan ook wel wat! Als ze het hart van de game maar weten te pakken en de gameplay even gestroomlijnd inzetten, mag het best íets minder goed zijn, maar zal dit altijd vermakelijk zijn. Wellicht dat het nog een optie is om de oude crew bij elkaar te zetten, met wat vers bloed die ze bij de grafische opmaak wat kan helpen... ;)

Ach, waarschijnlijk zal er niets meer aan deze toppers kunnen tippen, maar een soortgelijk spel (ook al zou het compleet anders heten en er los van staan) in current gen vorm met trophies en de hele mikmak, zou ik ten zeerste toejuichen!
Image

Re: Suikoden

5
BozeGozerXrd wrote:Konami lijkt steeds minder met gaming te willen doen, dus wellicht verkopen ze de IP aan een betere ontwikkelaar/uitgever. :)

@Tamara: Er is ook nog een Suikoden V, he. ;)
Wow, dat was een brainfart. Ik heb die game nog uitgespeeld ook...
NB: je gaat me toch niet vertellen dat je binnen die drie dagen ook nog eens alle (108 was het, toch?) karakters verzameld hebt, wel? ;)
Er ontbraken er een paar. Dat heb ik tijdens mijn tweede playthrough rechtgezet :)

Re: Suikoden

6
Haha! Nice!! En terecht ook: het spel is niet uitgespeeld als je niet alles gehaald hebt! ;)
Het helpt dat het absoluut geen straf is om zo'n goede game nog eens uit te spelen... :D

Enneh... ik haal de latere delen ook telkens door elkaar. Deel III was met de 3 verschillende hoofdpersonages, deel IV op zee en deel V weet ik niet eens meer en kan het daardoor ook niet goed onthouden... :shame:
Deel III en IV klopt verder toch..? :think:

Hmmm... toch maar eens kijken of ik deel III - V nog eens ergens op kan snorren. Of dat ik ergens een petitie kan tekenen om ervoor te zorgen dat ze deze ook via PSN uit gaan geven.
Image