Playseat Evolution Alcantara

1
Dag iedereen.

Ik maak dit topic aan om mijn setup te tonen om te racen. Eventueel discussiëren erover om dingen te verbeteren, handige tips, enz...

Sinds lang wou ik dit al. Een Playseat en een deftig stuur om te racen. Tot op heden speelde ik race games met de controller. Ik beschouw mezelf als een medium goede racer die de meeste zaken redelijk snel onder de knie krijg in de meeste racers. Maar spelen met een stuur is toch nog een stuk preciezer en vooral de beleving en de zin voor realisme wordt hiermee serieus de hoogte in gejaagd. Heb lang gekeken, alles goed bestudeerd en uitgedokterd. Na lang twijfelen ben ik dan toch voor de Playseat gegaan. Er zijn zeker betere simracing cockpit s op de markt maar kwa prijs zijn die allemaal toch redelijk stevig. Het grote voordeel van de Seat is dat ik hem toch grotendeels kan opvouwen en deftig verplaatsen. De Seat zelf heb ik niet bij de website (zoek zelf maar eens!) gekocht maar via een andere website waar die maar liefst 50 euro goedkoper stond! Da's toch al niet min vind ik!

De installatie is vrij eenvoudig en heb ik rustig gedaan. De Seat is verstelbaar in lengte, hoogte en lengte van het stuur en bij de nieuwe generatie nu is de voetplaat verstelbaar in verschillende graden zodat je een optimale positie kunt vinden. De Seat zelf is comfortabel, zit wel wat rechtop. Ik heb gekozen voor de alcantara versie omdat de lederen versie toch snel vuiler wordt, zweterig in de zomer en vooral meer gekraak door het leder zelf.
Erbij heb ik de Playseat mat gekocht waardoor je stevig op de grond staat en ik mijn laminaat bescherm.



Wel vandaag is het allemaal toegekomen en heb ik alles op het gemak geïnstalleerd. Installatie ging vlot.

Als stuur heb ik gekozen voor de Thrustmaster T300 RS GT versie. Officieel Gran Turismo gelicenseerd produkt. De Playseat kon ik ook in de Gran Turismo versie kopen, ik vind die zetel trouwens echt af. Maar 100 euro meer voor wat stiksels had ik eigenlijk er niet voor over.
Heb gekozen voor TM en niet Logitech. Logitech is zeer bekend met zijn sturen voor de PlayStation met de G25, G27 versie en nu dus de G29. Weeral goed research gedaan en tot de conclusie gekomen dat de G29 niet zo veel vernieuwends bracht tov zijn voorgangers. De Force Feedback van de TM wordt beschouwd als de betere alsook is hij "belt driven". Wat hem vooral mooi maakt is het feit dat de welbekende PS knoppen fantastisch geïntegreerd zijn. De TM is PS3, PS4 en PC compatibel. Voor de PS4 mode zijn zelfs de Home, Options en Share button geïntegreerd. Fantastisch. Het stuur beschikt over degelijke flippers ( schakelen), jammer genoeg zitten ze wel vast en draaien ze niet mee met het stuur. Het stuur heb ik ook op de laatste firmware gezet via USB met de PC.
Wat komt er nog bij het stuur, dat zijn de pedalen! De RS GT versie komt met de GT editie pedalen. Mooie aluminium pedalen (3 pedalen: koppeling, rem, gas), verstelbaar en waarbij de rem upgegraded kan worden naar een conische rem. Hierbij wordt een soort can metalen stuk met een conisch rubber achter de rem gestoken. Het gevolg is dat je een verbeterd gevoel krijgt bij het remmen en de hoeveelheid druk dat je hanteert.
Al bij al fantastisch stuur!

De eerste ritjes zijn al gedaan en wat is het wennen! Voel mij terug een leek!! Vooral de wagen recht houden op rechte stukken vraagt gewenning. Het gas geven en remmen is prachtig. Aangezien ik op een 4k scherm speel vraagt dit gewoon om in cockpitview te racen! Machtig gewoon!
Nu wordt het dus weer oefenen met stuur en pedalen!

Ik dacht dat Marty ook een set up had, dus post hem gerust nog eens!

Benieuwd wat jullie ervan vinden!

Hieronder nog wat fotos:

Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image
Image

Re: Playseat Evolution Alcantara

4
Prachtige opstelling! :D
Goede keuze van steur en zetel ook, prijs/kwaliteit toch wel de beste opstelling die nu te vinden is :cool:

Ik heb ook lang getwijfeld om mijn stuur (de goedkopere versie, Thrustmaster T150) op een playseat te monteren, maar te lang gewacht, in mijn huidige gamekamer heb ik er absoluut geen plaats voor :P

Re: Playseat Evolution Alcantara

5
:lol: :lol: Bedankt iedereen.

@Kolm: da's de bedoeling maar voorlopig zie ik het nog niet gebeuren...

@Sora: afhankelijk van welke wagen je kiest heb je meer of minder pk en ga je trager of sneller!

@Met0t0: het past net hier! Maar anders kon ik nog mijn tv draaien. Als je ooit de plaats terug hebt zeker overwegen!


Ben natuurlijk ook weer aan het lopen vooraleer ik kan wandelen. Heb nog met niets anders gereden dan de Redbull in GT5! :lol:
Moet wel zeggen dat het begint te beteren. Van een 2:18:xx naar een 2:15:6 naar een 2:15:1 naar een 2:14:1 op de Nürburgring. Dat op 2uurtjes tijd. Doel is 2:08:00 voor goud. Ik krijg nog steeds tranen in mijn ogen (wijze van spreken) als ik mijn snelste tijd zie die ik ooit had gereden in deze challenge: 2:08:099.... En dat was met een DS3...

Wat wel enorm opvalt is hoe fantastisch de bochten te nemen zijn in tegenstelling tot met een DS3! Ik rij ook veel constanter. Het zal kwestie can oefenen worden terug om die toptijden te rijden. Ik hoop echt dat het lukt.
Ik amuseer mij alvast te pletter hoor. Intense sessies, enorm snelheidsgevoel, mooie FFB... Tis fantastisch. Ik raad het iedereen aan.
Image

Re: Playseat Evolution Alcantara

6
Heb juist mijn setup weer afgebroken en in de hoek gezet. Maar ik heb dezelfde als jou. Zelfde playseat, tv en stuur, maar dan de T300 GTE versie waar momenteel de F1 stuur op zit
Image


Heb zelf alleen de twee pedalen variant en heb een seat slider op mn stoel zitten
Dacht toch echt dat ik inderdaad hier op het forum mijn setup had geplaatst maar kan het niet meer terug vinden, misschien omdat veel van mijn posts de links niet meer werken omdat tinypic gestopt is

Als ik hem weer opzet, over zon 3 weken denk ik (dan heb ik vakantie) zal ik wat foto's plaatsen


Ruler, ga je ook nog een shifter aanschaffen?
Image

Re: Playseat Evolution Alcantara

7
Seat slider heb ik overwogen maar voorlopig niet aangeschaft.
Shifter voor nu geen nood aan. Eerst maar eens deftig met stuur leren rijden.
Dacht dat dat ooit in het topic laatste game aanwinst stond of zoiets...

Dat F1 stuur is prachtig! :cool:

Beste tijd vandaag op Nürburgring: 2:11:046. Geen idee waar ik nog tijd kan halen.. Wel véél constanter in de bochten tov controller.
Image

Re: Playseat Evolution Alcantara

8
Heb even gezocht in dat topic en dat was met een Wheelstand pro.
Shifter is ook nog een dure aankoop ook. Shifter zelf zit rond de €150 en de houder zit dacht ik rond de €50. Dat is dus nog even €200

Heb op moment alleen deze op mijn facebook staan:
Image
Image

Re: Playseat Evolution Alcantara

11
:lol: Gelukkig anders wordt het iedere keer een verhuis!

Heb jij je pedalen nog aangepast? Ik ga de plaat van de pedalen wat opschuiven naar links. Als dat lukt. Zo heb ik iets meer speling om het rempedaal in te duwen. Rem je trouwens met je linkervoet? Dacht dat ik daar serieus ging moeten op oefenen, maar het voelt al natuurlijk aan. Real life ga ik er wel niet aan beginnen op die manier :D
Image

Re: Playseat Evolution Alcantara

12
Ik heb maar 2 pedalen dus ik hoef geen plaat te verschuiven om er bij te komen. En ik rem met links, met rechts is het te onhandig aangezien de pedaal te ver weg zit.

En als ik ooit weer real life ga rijden hoop ik dat ik dan inderdaad niet met links ga remmen :lol:
Image
cron