Re: Mooiere graphics, ten koste van wat?

16
Deel de meningen van Divided en NTGS. Voor mij ook voorkeur voor kortere games dan kan je ook meer ontdekken. Als je voltijds werkt en alleen woont en verplichtingen hebt heb je sowieso al een pak minder tijd. Aan de andere kant is het ook beter dat er minder uitkomen met een betere kwaliteit dan andersom. R&C begon wat uitgemolken aan te voelen op de PS3 en zkr franchises zoals AC of COD. Graphics doen er niet toe dat kan je afleiden uit games als Tetris of Pacman. De beste aller tijden en meest gespeelde. Ook maar enkele minuten lang en multi platform. Tegenwoordig ligt vooral de nadruk op beeld en zicht omtrent de 4K of 8K HDR OLED, QLED technologie dat zich raar maar waar steeds verder blijft ontwikkelen. Ben benieuwd hoever hierin kan gegaan worden.
De huidige mix is goed en er is voor ieder wat wils. Het is enkel jammer dat sommige ontwikkelaars crap games maken dat Sony toelaat die je binnen het uur kan platten, maar dat is dan weer een andere discussie. Iedereen doet ermee wat die wil.
Image

Re: Mooiere graphics, ten koste van wat?

17
Waar ik nu wel vooral naar uitkijk, is hoe de PS5 zal werken. Misschien hoort dit in het PS5 topic. Maar meerdere "apps" gebruiken zonder je game te mpeten afsluiten lijkt mij wel welkom. Een zoekfunctie in je bibliotheek of lijst van games zou ook leuk zijn. Als je dan toch PS4 games zal kunnen spelen op de PS5..
Image

Re: Mooiere graphics, ten koste van wat?

18
RoyVdW wrote:Deel de meningen van Divided en NTGS. Voor mij ook voorkeur voor kortere games dan kan je ook meer ontdekken. Als je voltijds werkt en alleen woont en verplichtingen hebt heb je sowieso al een pak minder tijd. Aan de andere kant is het ook beter dat er minder uitkomen met een betere kwaliteit dan andersom. R&C begon wat uitgemolken aan te voelen op de PS3 en zkr franchises zoals AC of COD. Graphics doen er niet toe dat kan je afleiden uit games als Tetris of Pacman. De beste aller tijden en meest gespeelde. Ook maar enkele minuten lang en multi platform. Tegenwoordig ligt vooral de nadruk op beeld en zicht omtrent de 4K of 8K HDR OLED, QLED technologie dat zich raar maar waar steeds verder blijft ontwikkelen. Ben benieuwd hoever hierin kan gegaan worden.
De huidige mix is goed en er is voor ieder wat wils. Het is enkel jammer dat sommige ontwikkelaars crap games maken dat Sony toelaat die je binnen het uur kan platten, maar dat is dan weer een andere discussie. Iedereen doet ermee wat die wil.
Wacht maar tot je voltijds werk mag combineren en kinderen hebt (eerst een serieuze relatie is wel handig overigens), dán blijft er pas weinig tijd over... ;)
Ik begrijp niet zo goed waarom het een probleem is dat Sony ontwikkelaars toelaat om games te maken die binnen een uur te platten zijn? Als er mensen zijn die daar hun kick of wat plezier uit halen en daar dus geld aan besteden: prima, toch...? Het lukt mij zelfs niet om een crappy game te maken en daar geld mee te verdienen, dus als anderen dat wel zou lukken heb ik daar ergens nog respect voor ook... :lol:
Image

Re: Mooiere graphics, ten koste van wat?

19
NTGSruler wrote:Waar ik nu wel vooral naar uitkijk, is hoe de PS5 zal werken. Misschien hoort dit in het PS5 topic. Maar meerdere "apps" gebruiken zonder je game te mpeten afsluiten lijkt mij wel welkom. Een zoekfunctie in je bibliotheek of lijst van games zou ook leuk zijn. Als je dan toch PS4 games zal kunnen spelen op de PS5..
Nu je het noemt: inderdaad! Het zou mooi zijn om meerdere 'apps' of zelfs (minder zware) games tegelijk open te kunnen hebben. Enige punt is dat het RAM geheugen (ik ben geen kenner, maar dat wordt voor dit soort zaken gebruikt, toch?) dit waarschijnlijk niet aan gaat kunnen?
Dan zitten we misschien weer op dezelfde discussie: gaat functionaliteit voor zo mooi mogelijk weergegeven games, of zo groot mogelijke werelden, of....?
Image

Re: Mooiere graphics, ten koste van wat?

20
paveman wrote:
NTGSruler wrote:Waar ik nu wel vooral naar uitkijk, is hoe de PS5 zal werken. Misschien hoort dit in het PS5 topic. Maar meerdere "apps" gebruiken zonder je game te mpeten afsluiten lijkt mij wel welkom. Een zoekfunctie in je bibliotheek of lijst van games zou ook leuk zijn. Als je dan toch PS4 games zal kunnen spelen op de PS5..
Nu je het noemt: inderdaad! Het zou mooi zijn om meerdere 'apps' of zelfs (minder zware) games tegelijk open te kunnen hebben. Enige punt is dat het RAM geheugen (ik ben geen kenner, maar dat wordt voor dit soort zaken gebruikt, toch?) dit waarschijnlijk niet aan gaat kunnen?
Dan zitten we misschien weer op dezelfde discussie: gaat functionaliteit voor zo mooi mogelijk weergegeven games, of zo groot mogelijke werelden, of....?
Dat is een kwestie van wat er in het RAM staat, tijdelijk weg te schrijven naar de harde schijf. Dat is wat een PC ook doet als het werkgeheugen te vol is en er duidelijk wat dingen zijn die niet gebruikt worden. En aangezien we nu een SSD zien in de PS5, zou dat zelfs nog erg snel kunnen gaan ook. Op een gewone harde schijf zou je daar waarschijnlijk meer van merken. Het enige probleem is dat er bij het terugzetten in het werkgeheugen mogelijk wat bitjes omvallen en dan werkt het niet meer.. Rest mode op PS4 is denk ik vergelijkbaar, maar sommige games konden daar ook niet zo goed tegen.
Image

Re: Mooiere graphics, ten koste van wat?

21
@Paveman @Kolm:

Ik bedenk zomaar iets hé. Bijvoorbeeld Spotify kunnen afspelen terwijl je een game speelt? Dat moet toch mogelijk zijn? Of zie ik de complexiteit hiervan niet in?
Sommige functies aanpassen op PS4 vereist om je game af te sluiten :think: Bijvoorbeeld je headset aanpassen kun je niet doen terwijl een game opstaat.. (headset app kan alleen opgestart worden als je een game afsluit).
Anno 2020 en alle toestellen met "apps" die we nu gebruiken moet dit toch kunnen?
Of bijvoorbeeld snel overschakelen naar YouTube op de console en iets opzoeken? Als je nu YouTube wil zien op console moet je de game afsluiten... Weeral :lol:

Voor de restmode: Mijn PS4 gaat altijd in restmode, wel te verstaan dat mijn game altijd afgesloten is vooral ik hem in die mode zet. Als ik langere periode de PS4 niet ga opzetten, zet ik hem wel volledig uit. Verder heb ik met de restmode nooit problemen ondervonden.

Met de Vita heb ik dat wel nog gedaan, game aangelaten en dan in restmode. Zéér zelden heb ik daar problemen mee gehad.


Als we dit dan willen integreren in deze discussie: Mooiere graphics, ten koste van wat?

Dan vind ik bovenstaande wat ik zeg hiervan wel ten koste gaan ja.

Games in 8k? Wanneer en hoeveel keer gaan we dit zien gebeuren in het begintijdperk van de PS5? Ik ben benieuwd. En hoeveel mensen gaan hier daadwerkelijk een 8k tv voor in huis halen?
Graphics wat uiteraard visueel is, is het makkelijkste om marketing te maken voor een product richting de consument. Akkoord. Maar iets moois is daarom niet per se ook "functioneel".
Persoonlijk zou ik graag hebben dat Sony daar wat meer de focus op legt. YouTube, Netflix, Spotify… Het is allemaal mogelijk op onze console. Waarom dan niet de mogelijkheid erin steken om makkelijk te kunnen switchen tussen de verschillende apps?
Image

Re: Mooiere graphics, ten koste van wat?

23
Problemen met restmode op PS4 zijn net als je met een game aan, de PS4 in restmode zet.
Als hij dan uit restmode komt, dan kan die game helemaal over de zeik zijn en het is dus ook wel afhankelijk van de game. Zelf zet ik hem altijd helemaal uit, heb ik geen oranje balkjes meer naast de tv en volledig opstarten gaat zo snel dat het voor mij niet echt als een snelheidswinst zou aanvoelen. Dat zou het wel zijn als het goed zou werken met de game aan in restmode, zeker bij sommige games met lange laadtijden! :P

Op PSVita werkt het inderdaad wel goed.
Enige probleem dat ik dan wel is heb, is dat ik hem even snel in stand-by zet en aan de kant leg om vervolgens dat helemaal te vergeten en een maand later de PSVita een hele tijd aan de oplader moet hangen voor er weer leven in komt omdat de stand-by modus de batterij tot de laatste druppel heeft leeg getrokken :(

Om de kleine apps tegelijkertijd te laten werken met een game, dus echt gamen en naar spotify luisteren tegelijkertijd, zou er eigenlijk een vaste hoeveelheid werkgeheugen hiervoor gereserveerd moeten worden dat een game dan niet mag gebruiken. Op dit moment is er al zo'n stukje werkgeheugen gereserveerd voor het besturingssysteem inclusief menu's etc.
Je komt dan met een afweging: Reserveer ik iets meer werkgeheugen voor andere apps, ten koste van werkgeheugen voor de game?
Zeker op consoles is het zo dat de games gaan proberen om elk bitje beschikbaar werkgeheugen te gebruiken.

Dat is op telefoons/PC's wel anders: Als het werkgeheugen op is, gaat de telefoon bepalen wat er tijdelijk naar de harde schijf gaat. De telefoon is eigenlijk de manager van al het werkgeheugen. Op een console heeft de game veel meer mogelijkheden/rechten voor dat stuk werkgeheugen dat gereserveerd is voor games.

Meer werkgeheugen voor een game kan gebruikt worden voor betere graphics en geluid, maar dat kan ook gebruikt worden om een levendigere wereld te creëren. Bij Diablo 3 Reaper of Souls zag je op PS3 en PS4 echt een heel groot verschil in het aantal vijanden dat er tegelijk op je scherm kon zijn. Op PS4 waren deze zwermen vijanden die op je af komen echt veel groter en was het veel makkelijker om grote combo's te maken terwijl je op de PS3 al snel moest verder lopen en zoeken naar vijanden die er vaak niet waren om je combo te proberen behouden.

Dus kleine apps tegelijk draaien met games zou niet alleen afweging op grafisch gebied zijn als in 4k versus 8k, maar ook hoe levendig werelden gemaakt kunnen worden.
Image

Re: Mooiere graphics, ten koste van wat?

24
Om heel eerlijk te zijn. Ik zet mijn playstation altijd in rest mode en ik sluit mijn games nooit af.

Ik begrijp zeer goed dat een game of playstation volledig afsluiten beter zou moeten zijn. Maar na dit nu al jaren NIET te doen heb ik echt praktisch nog nooit problemen ondervonden. En daarom blijf ik dit ook doen.
Image

Re: Mooiere graphics, ten koste van wat?

26
Weer duidelijke uitleg Kolm! :P

In dat opzicht kan ik het wel begrijpen.

Alleen wordt een console voor veel mensen ( occasionele gamers) toch ook wel een soort van mediahub. Waarom zou Sony anders nu nog de keuze laten voor een blu ray te kiezen? De overgaan naar digitaal niet te abrupt maken zal hier ook wel mee te maken hebben. Maar in eerste instantie kiezen velen onder ons de PS5 met blu ray. Fysieke games kunnen verzamelen is ook een groot punt.

Ik moet zeggen sinds ik een smart tv heb ik niet meer terug zou kunnen. 2 klikken en ik ben in 4k YouTube aant kijken. Of Spotify aant luisteren. Of voor de Apple lovers onder ons Apple TV aant kijken..

Ik zou het alvast een grotere vooruitgang vinden dan games met betere graphics.
Image
cron