Re: Het vragentopic: technisch

617
Bedankt voor de reacties. Zelf vind ik het straf dat ik dit zelf visueel vrij snel heb opgemerkt dat er weldegelijk iets mis is met die game mode. Zal aan mijn oog voor detail liggen als autistisch kantje :P Er zit een bug in het systeem volgens deze video rond 9:30. Vreemd dat een lagere imput lag overduidelijk zorgt voor stroever beeld wat dat toch net precies zou verslechteren?

https://www.youtube.com/watch?v=6tsBMU5mc1Q

De instellingen van PS4 zelf (aangezien die game mode via een extern ondersteunend apparaat verloopt en die motion plus dus locked is op je tv) heb ik alles getest. HDR aan en uit net zoals deep color. Ook boost modus uitgeschakeld. Maar dit lost niks op. Mordor is zelfs een oudere game toen dat nog niet bestond dus ondersteund dat ook niet en upscaled enkel naar 4K60 als je resolutie kiest of de normale 1080p60 als je voor kwaliteit kiest. Dit kan je kiezen ingame in hoofdmenu. Vreemd dat die game mode net zorgt dat de visuele kwaliteit verminderd. Het geluid daarentegen via ARC op de Sonos is wel pakken beter in game mode en is surround Dolby ipv PCM. Je hoort in game modus dus dat er vijanden zicht achter je bevinden terwijl dit komt uit een soundbar voor de tv. Dat is auditief wel heel indrukwekkend en heb ik nog nooit eerder ervaren. Het zal kiezen worden tussen beeld of geluid denk ik.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

618
Een tijdje geleden had ik hier wat advies gevraagd over mijn home office set-up. En dit werkte tot nu toe al heel goed.

Maaaaar... nu heb ik besloten toch maar voor een 2de monitor te gaan. Ik werk nog altijd voornamelijk van thuis uit als ik computerwerk uitvoer (alle andere dingen doe ik wel op kantoor, omdat dit thuis niet gaat).

Ook zegt mijn bedrijf dat zelfs na covid er een nieuwe norm komt met 2 dagen thuis werk en 3 dagen op kantoor. Ik sta hier ook volledig achter, want thuis ben ik zo veel efficiënter als ik mij op 1 taak wil focussen.

Dus ik mis echt wel dat 2de scherm.

Ik heb nu volgende zaken besteld bij Amazon:

Een 2de monitor (zelfde als ik al had): Samsung SF serie 24 inch

Image


Anker 8-in-1 docking met 2 hdmi uitgangen en dual monitor support. Ik hoop echt dat deze goed zal werken, want andere dockings van bv HP of Dell zijn veel duurder.

Image


USB A out naar USB C in

Image


Ik heb hier dus een desktop staan en mijn werklaptop. De bedoeling is volgende:

Desktop is verbonden met een USB A verlengkabel van 1m.

Indien ik desktop nodig heb plug ik de Anker docking in deze verlengkabel in. Omdat de docking USB C is, heb ik die kleine adapter besteld die standaard in de verlengkabel zal blijven steken en waardoor ik dus de docking met USB C toch kan inpluggen.

Maar meestal zit ik hier voor het werk. Dan steek ik de docking in de USB C aansluiting van mijn werklaptop.

In deze docking ga ik 2 hdmi kabels steken die elk naar een monitor lopen.

Ook de ethernet kabel steekt in de docking.

En ik dacht mijn USB HUB op de docking aan te sluiten, zodat ik maar 1 poort moet gebruiken. In deze hub steken mijn toetsenbord, muis en binnenkort externe webcam.

Maak ik hier als niet-ITer de juiste keuze en redenering? Of zien jullie iets wat niet oké is of ontbreekt?

De hdmi switch die ik had ga ik nu dan weglaten uit de set-up. Die gebruikte ik om tussen desktop laptop te wisselen op de monitor. Maar met een dual monitor systeem lijkt mij dit niet meer mogelijk, omdat ik dan die mirroring ga krijgen en niet extended screen.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

619
Enige bedenking die ik hierbij heb: USB A kan niet dezelfde hoge snelheden aan als USB C. Zeker als je meerdere schermen aan dat docking station hangt weet ik niet in hoeverre de verbinding dat allemaal blijft trekken.
Ik ben hier alleen niet genoeg in thuis om te weten of dat ook echt een probleem is of niet.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

620
Kolm wrote:Enige bedenking die ik hierbij heb: USB A kan niet dezelfde hoge snelheden aan als USB C. Zeker als je meerdere schermen aan dat docking station hangt weet ik niet in hoeverre de verbinding dat allemaal blijft trekken.
Ik ben hier alleen niet genoeg in thuis om te weten of dat ook echt een probleem is of niet.
Ik zal het uittesten als alles toekomt.

Wat als dit het geval is? Want die desktop heeft geen Usb C. Kan ik dit zelf toevoegen ofso?
Image

Het vragentopic: technisch

621
Ik weet niet precies wat je vraag is, maar volgens mij ondersteund USB A helemaal geen beeldschermen. Daarom had je voor de komst van USB C een onderscheid tussen USB en HDMI.

En voor aansluiting van desktop beeldschermen zou ik wel voor minstens USB C of HDMI 2.1 gaan. Anders is de kans groot dat enkel 30fps werkt wat bij mijn werk een no-go is.

Re: Het vragentopic: technisch

622
FGras wrote:Ik weet niet precies wat je vraag is, maar volgens mij ondersteund USB A helemaal geen beeldschermen. Daarom had je voor de komst van USB C een onderscheid tussen USB en HDMI.

En voor aansluiting van desktop beeldschermen zou ik wel voor minstens USB C of HDMI 2.1 gaan. Anders is de kans groot dat enkel 30fps werkt wat bij mijn werk een no-go is.
Dat is dan een heel belangrijke! Dat wist ik niet.

Voor mijn werklaptop geen probleem, want die heeft USB C. Maar mijn desktop niet, dus dat klinkt niet goed. Ik dacht het hier snel even op te lossen met een adapter, maar dat maakt die aansluiting inderdaad niet sneller dan haha :silly:
Image

Re: Het vragentopic: technisch

624
Kolm wrote:Dat is inderdaad nog een goed punt... hoe krijg je je desktop zover dat hij over USB-A de scherm output gaat doen... Meestal komt dat toch van een aansluiting op je grafische kaart.
Ik had verwacht dat die hub dat doet. Je kan ook een USB naar hdmi adapter kopen en dat lijkt voor mensen wel te werken.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

625
Ondertussen is alles toegekomen. De hub en 2de monitor werken perfect in combinatie met mijn werklaptop. Wat een verademing.

Maar zoals jullie al dachten werkt die USB C Female to USB A Male niet. Dan krijg ik een melding dat deze methode niet wordt ondersteund.

Nog creatieve ideeën hier hoe ik mijn desktop toch op beide monitors zou kunnen aansluiten? En liefst natuurlijk zonder elke keer allemaal kabels te moeten hersteken als ik wissel tussen werklaptop en desktop.

Of dat ik zelf zo iets kan toevoegen? Kost bijna niets zo te zien. Ik weet alleen totaal niet of dat ingewikkeld is.

Image


https://www.allekabels.be/delock/6335/3 ... kYEALw_wcB

En ter info, de desktop is een Dell optiplex 7010 die ik van KULeuven heb overgekocht voor belachelijk weinig geld.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

626
Ik had graag hier eens advies gevraagd.

Mijn vrouw zou graag een Netflix abonnement afsluiten. Nu hebben wij een internet abonnement van Telenet met dus 200gb limiet (download). Upgraden is dus sowieso een must.

Daarnaast zouden we graag dan onze digitale televisie opzeggen. Ze kijkt eigenlijk zelden televisie en ze wil liever dus eens wat series via Netflix willen volgen. Nu mijn stiefdochter kijkt graag naar de buurtpolitie en andere programma's, die we nu opnemen via digibox.

Ikzelf kijk zelden televisie, behalve naar het voetbal en de koers (wielrennen). Ik heb wel digitale televisie boven met een kaartje.

Het plan zou zijn om dus digitale tv op te zeggen, internet abonnement aan te schaffen met maximum downloadsnelheid (toch afhankelijk van modem, kabels en dergelijke..), en zonder downloadlimiet.
We zouden dan via VRT Nu en VTM Go televisie willen kijken. Echter worden deze apps niet ondersteund op een smart tv.

De gedachte gaat hier dan uit naar de aankoop van 2 chromecasts, 1tje voor beneden en eentje voor boven dus om zo dan die apps te casten naar de smart tv's.

Als ik alles dan eens bekijk zouden we dan veel beter op maat tv kunnen kijken en zou het ons maandelijks goedkoper uitkomen, inclusief Netflix abonnement. Daarnaast staat wel de aankoop van 2 chromecasts, maar op lange termijn is het uiteindelijk wel goedkoper.

Ik kijk hier vooral naar Gamerke, omdat jij hier wel in thuis bent, maar anderen geef gerust jullie mening.

Zou dit een goede zet zijn? Zijn er zaken waar ik rekening moet mee houden op lange termijn? Zijn er eventueel nog andere opties?

Omdat ik geen schaamte hebt over bedragen:

Nu:

Maandelijks internet + tv = 76,... euro (Telenet basic internet + digitale tv)
+ Netflix = 15.99 euro maandelijks (Premium abonnement). ( 4 schermen + mogelijkheid ultra hd)
= +- 100 euro per maand

Waar we eventueel willen voor opteren:

Maandelijks internet = All internet ( onbeperkt surfen = grootverbruik van 750gb wordt wel beperkt in piekuren)
= 54,56 euro
Netflix = 15.99 euro maandelijks
= +- 70 euro per maand ( is dus nog goedkoper dan nu maandelijks).

Aankoop 2 Chromecast= +- 140 euro


Nadeel geen 4k via chromecast?
Image

Re: Het vragentopic: technisch

627
Ik zal straks in meer detail antwoorden.

Maar kies zeker voor de nieuwe chromecast met ingebouwde android tv en afstandbediening. Het leuke aan deze chromecast is dat je er Apps op kan installeren, waaronder dus vtm go. Hierdoor heb je zelfs je gsm niet meer nodig om te kunnen kijken. De chromecast zal ook altijd beter draaien dan de OS van de TV.

En deze nieuwe chromecast ondersteund ook 4K. Ik ben er zo tevreden van dat ik een 2de ga aankopen om mijn 'gewone' chromecast te vervangen in mijn mancave. Ze zijn trouwens zo populair dat je ze maar moeilijk kan vastkrijgen. Je beste kans zal bij fnac webshop zijn (iets waar de Nederlanders een beetje jaloers op zijn, omdat je het daar nog moeilijker kan vinden).

TO BE CONTINUED LATER... ;)

Edit:

Wat telenet formule betreft hebben wij die zonder limiet genomen (all-internet 300). En dat is wel een must als je vanaf nu veel gaat streamen. Echt onbeperkt is het niet, want na 750gb krijg je zeer traag internet, waar ik al af en toe ben over gegaan. Meestal kom ik nipt toe.

Verder kan ik niet meteen een beter alternatief bedenken voor jou situatie. De chromecast met android tv is nog niet lang uit en zal je dus nog jaren aan een stuk kunnen gebruiken. Daar moet je dus zeker geen schrik hebben voor verborgen kosten ofso.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

630
NTGSruler wrote:Is dit de correcte prijs? Ik las ergens dat het 70 euro is voor de Chromecast met Google TV?

https://www.bol.com/nl/p/google-chromec ... uage=nl-BE
Klopt. De adviesprijs is 70 euro, maar omdat er mee vraag is dan aanbod wil de prijs al eens wat hoger liggen. Zoals ik eerder aangaf willen ook onze buren van Nederland deze chromecast en is die daar moeilijk vast te krijgen. Wij als Belg hebben het geluk dat we via fnac dat eigenlijk Frans is deze kunnen aankopen.

https://www.nl.fnac.be/Google-Chromecast-2020/a15115582

Maar zelfs daar vragen ze blijkbaar nu 10 euro meer. Ik heb mijn chromecast daar gekocht voor 69,99 euro.
Image