"gaming" laptop

1
Vraagje over een gaming laptop. Wij zitten nog met een oud ding (ASUS van 2015) en dat heeft het bijzonder moeilijk met opstarttijden en eigenlijk gewone werking.
Mijn vrouw (Mrs. Penguin :lol:) speelt graag The Sims 4 en bijhorende uitbreidingspaketten. Dat gedrocht van ons kan het nog net draaien maar duurt eeuwen vooraleer het opgestart is. Eenmaal onderweg valt het nog mee maar toch.

Kerst komt eraan en ik zou haar een nieuwe cadeau willen doen.
Reden dat ik "gaming" wat tussen aanhalingstekens plaatst, is omdat het echt enkel voor The Sims moet dienen. Ik verwacht er geen cyberpunk op te spelen en ben al helemaal niet van plan om lid te worden van het PC master race :D
Ik wil gewoon een degelijk laptop die The Sims kan draaien en die overigens lekker snelt werkt. Zelfs tekstverwerking enzo is allemaal niet echt aan de orde gezien ze daar een chromebook van de school voor heeft.

Ik was gevallen op een Lenovo (ideapad gaming 3) met onderstaande specs;
Systeemspecificaties: ( Bewerken )
Processor: Intel Core i5-10300H Processor ( 2.50GHz 8MB )
Besturingssysteem: Windows 10 Home 64
Type beeldscherm: 15,6"FHD, IPS, AntiGlare, LED Backlight, Narrow, Non-Touch, 60Hz 1920x1080
Totaal geheugen: 8.0GB DDR4-2933 DDR4 SODIMM 2933MHz
Vaste schijf: 512GB SSD PCIe
Garantie: Two year Depot or Carry-in
AC Adapter: 135W
Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX 1650 4GB GDDR6
Batterij: 3 Cell Li-Polymer
Bluetooth: Bluetooth-versie 5.0 of hoger
Camera: 720p HD-camera met digitale dubbele microfoon
Toetsenbord: 6-row Backlit Belgian
Aanwijsapparaat: ClickPad
WLAN: Intel Wifi 6 AX201 2x2 ax

Ik kan hem vinden voor zo'n €800 wat mij best schappelijk lijkt voor die inhoud.
i7 ten opzichte van i5 is al minstens €100 duurder en volgens wat ik lees maakt het nu ook weer niet zo'n verschil uit?
Vooral de SSD van 512GB spreekt wel aan. Hogere modellen bieden grotere schijven maar verdelen dan naar HDD. Bv. 1TB HDD maar dan maar 128GB SSD. Die 512 moet normaal wel volstaan voor wat zij hem gebruikt. (geen opslag foto's enzo).

Van grafische kaarten heb ik helemaal geen kaas gegeten maar NVIDIA lijkt sowieso wel de betere op de markt? Die 1650 vind ik doorgaans in de meeste gaming laptops terug. Voor hogere versies zit je wel direct aan te kijken tegen €1.500 ofzo. Dat vind ik dan weer een brug te ver :D

Duuuus; zou het een goede aankoop zijn ten opzichte van het gebruik dat wij gaan hebben?
Image

Re: "gaming" laptop

2
Over het merk Lenovo (Chinese IBM) hoor ik zowel goede als slechte dingen maar ik denk dat je dat van de meeste merken wel kunt zeggen;
- Er is wel degelijk een groot verschil tussen een i5 en een i7 processor maar of je dat bij het geviseerde gebruik gaat merken is wat anders;
- 8 GB werkgeheugen is echt aan de magere kant, als ik (Windows 10 pro) mijn laptop net heb opgestart dan zijn al rond de 4 GB in gebruik zonder dat er andere applicaties draaien. Mijn advies is: ga voor minimaal 16 GB DDR4;
- Hou rekening met verschillen tussen HDD en SSD die geheel anders functioneren. SSD heeft zeker de voorkeur i.v.m. snel opstarten e.d. Om de snelheid erin te houden en om de levensduur te verlengen is een 10% of meer OP (Over Provisioning) noodzakelijk, een soort werkruimte van de schijf zelf. Netto zal je zo'n 420 á 430 GB overhouden van de 512 GB. De 512 GB PCIe is op zich groot genoeg voor jullie (voorlopige) gebruik en is echt razendsnel.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: "gaming" laptop

3
Je kan wel gelijk hebben met die 8GB.
En deze? Ik lees wel goede dingen via die AMD CPU

MSI Bravo
Processor: AMD Ryzen 7
Processornummer: 4800H (8 cores)
Geheugen: 16 GB
Totale opslagcapaciteit: 512 GB SSD
Schermgrootte: 17.3 inch
Beeldscherm verversing snelheid: 144 Hz
Videokaart: AMD Graphics RX5500M
Videokaartgeheugen: 4096 MB
Image

Re: "gaming" laptop

4
In de PlayStation zit ook AMD. Lijkt me voldoende beantwoord. :lach:

16 GB lijkt me voor de komende jaren wss voldoende, ook als je iets anders gaat doen op de laptop.
Een 17.3 inch scherm heeft altijd mijn voorkeur. ;)
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: "gaming" laptop

5
Sora_Lizard wrote:Over het merk Lenovo (Chinese IBM) hoor ik zowel goede als slechte dingen maar ik denk dat je dat van de meeste merken wel kunt zeggen;
- Er is wel degelijk een groot verschil tussen een i5 en een i7 processor maar of je dat bij het geviseerde gebruik gaat merken is wat anders;
- 8 GB werkgeheugen is echt aan de magere kant, als ik (Windows 10 pro) mijn laptop net heb opgestart dan zijn al rond de 4 GB in gebruik zonder dat er andere applicaties draaien. Mijn advies is: ga voor minimaal 16 GB DDR4;
- Hou rekening met verschillen tussen HDD en SSD die geheel anders functioneren. SSD heeft zeker de voorkeur i.v.m. snel opstarten e.d. Om de snelheid erin te houden en om de levensduur te verlengen is een 10% of meer OP (Over Provisioning) noodzakelijk, een soort werkruimte van de schijf zelf. Netto zal je zo'n 420 á 430 GB overhouden van de 512 GB. De 512 GB PCIe is op zich groot genoeg voor jullie (voorlopige) gebruik en is echt razendsnel.
Lenovo is inderdaad matig, een beetje de grijze muis, de middenmoter...

Re: "gaming" laptop

7
paveman wrote:Wij hebben wel wat Lenovo pc's en daar ben ik eigenlijk best goed over te spreken.
Ik gebruik er ook al jaren eentje voor mijn werk en idd heel tevreden van.
Ben uiteindelijk voor de Lenovo Legion 5i gegaan. Heeeeeel veel reviews en filmpjes bekeken van alle types (Asus, Acer, Lenovo, MSI ...) en uiteindelijk kwam deze altijd naar voor als uitstekende keuze. Hopelijk is het ook zo :D
Image

Re: "gaming" laptop

10
Sanity penguin wrote:
Kolm wrote:De reden dat ik nooit Lenovo zal kopen: Enkele jaren geleden werden ze standaard geleverd met spyware/malware... :|

https://tweakers.net/nieuws/101620/leno ... bacle.html
Wist ik niet, maar ergens verbaasd het mij ook wel niet van die Chinezen :D
Zelf dan toch nooit zo eentje gehad denk ik. Vorig jaar een nieuwe Ideapad aangeschaft voor het werk en ik stond er zelfs versteld van hoe weinig bloatware er op stond.
En omdat het Chinezen zijn geloof ik dus ook die belofte niet helemaal, ze gaan het misschien wel beter verstoppen :P
Image

Re: "gaming" laptop

12
Kolm wrote:De reden dat ik nooit Lenovo zal kopen: Enkele jaren geleden werden ze standaard geleverd met spyware/malware... :|

https://tweakers.net/nieuws/101620/leno ... bacle.html
Hopelijk is dat nu niet meer zo, want al onze computers op kantoor waren HP's en nu net vervangen door Lenovo's :-"

Een gaming laptop kiezen lijkt mij een heel moeilijke keuze, met zoveel specificaties :dizzy: Goed dat het u toch gelukt is, hopelijk is ze er blij mee :cool:
cron