PS4 Pro CUH 72xx freeze / harde schijf (?)

1
Ik vrees dat de harde schijf van mijn "nieuwe" Pro om zeep is... De andere oorzaken die ik vind lijken mij niet te kunnen. Internetverbinding, lege controller. Met mijn witte pro had ik hier nooit last van. Sinds ik de nieuwe heb, regelmatig.

Blijf soms problemen hebben met games die spontaan blijven vasthangen. De koeling werkt gewoon volgens mij en hij heeft nog geen 1 keer hard moeten ventileren dat ik weet. Is heel stil. Deze voedingskabel is wel flinterdun, dus tussen de witte pro en deze is daar toch nog iets gewijzigd. Maar de voeding van de Slim is ook zo.
En het viel mij nu al een aantal keer op dat het stilvallen meestal (of altijd) gebeurt wanneer er wordt (automatisch) opgeslagen.

Iemand ervaring met het wisselen? Ik neem aan dat niet alles er zomaar in past. En dan HDD of SSD nemen?

Heb deze bv. gezien:

https://www.coolblue.be/nl/product/8608 ... h-1tb.html

https://www.coolblue.be/nl/product/7492 ... 8-1tb.html

Hoeft niet van Coolblue te komen, is maar om op te zoeken.
Last edited by zenmaster on 19 Mar 2024 10:39, edited 2 times in total.
Image

Re: PS4 harde schijf

2
Officieel heeft de PS4 geen ondersteuning voor SSD's. Die hebben nog een soort onderhoud dingetje nodig om echt lang mee te gaan. Veel SSD's hebben dat ondertussen wel ingebouwd maar toch...

Wat wel kan is een HDD of een SSHD (hybride SSD).
Vervangen is niet zo heel moeilijk, genoeg tutorials daarvan te vinden, belangrijk is dat je de firmware op een USB hebt en daarbij oplet dat het de volledige firmware is en niet de laatste update.
Ik weet dat wij er in een of twee een SSHD hebben gestoken van 1-2TB, maar ik zou even moeten opzoeken welke we gebruikt hebben. Dat was ook al wat jaren geleden ondertussen.

Gevonden: Seagate Laptop SSHD ST1000LM015 => gekocht in 2015 dus wel even kijken wat hier het nieuwere model eventueel van is.
Als je de afmetingen daarvan neemt dan zou je goed moeten zitten.

Geen idee wat er in de andere PS gegaan is van SSHD.
Image

Re: PS4 harde schijf

4
Ik heb in september 2018 een 2TB Seagate SSHD ingebouwd. Die stamde ook van Coolblue en ik ben er zeer tevreden mee.
https://www.coolblue.nl/product/753604/ ... 1-2tb.html.
Helaas is deze blijkbaar niet langer verkrijgbaar, ik betaalde er destijds €105 voor. Over het aangeboden alternatief kan ik niets zeggen.

EDIT: Opvallend is het verschil in prijs tussen .be en .nl van de Seagate BarraCuda ST2000LM015 2TB
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: PS4 harde schijf

6
Mr.Wolf wrote: 26 Feb 2024 12:22 Amai, ik durf mijne playstation toch niet open te vijzen ze :p
:lol:

Als je de cover eraf haalt klink het of alles in 1000 stukken breekt, maar daarna valt het allemaal best mee haha.

@Sora: ja he... Ik merk dat wel bij meer winkels. Eerste wat dan ook in me opkomt is IKEA.
Maakt het qua koeling een verschil uit als ik voor de 2TB zou gaan?
Tijdens mijn opzoekingen ben ik wel al te weten gekomen dat mijn model zo ingesteld is dat de ventilator aan minder RPM draait en daardoor de console warmer wordt dan andere.
Image

Re: PS4 harde schijf

7
Ik moet eerlijk bekennen dat ik al enige tijd nauwelijks game maar ik kan me ook niet herinneren dat ik last heb gehad van de warmte in de tijd dat ik wel veel gamede. :) Je hebt in een keer wel lekker veel ruimte op de disc!
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: PS4 harde schijf

9
Ik hoop het. Is weer een extra kost voor niks want het ding is eigenlijk splinternieuw. Een Seagate heeft langer garantie...
Tegelijk vrees ik een beetje dat het dat niet gaat zijn. Het kan toch niet toevallig zijn dat het net gebeurt als er een auto-save wordt gedaan. Maar nooit als ik manueel save... 😑
Image

Re: PS4 harde schijf

10
Heb gisteren de koelpasta, koelpads en een nieuwe harde schijf besteld. Niet de goedkoopste, maar hoop dit dan niet meer te doen de eerste jaren. De harde schijf was ook iets goedkoper via Bol.

Heb veel zitten lezen en de schijf lijkt me toch de meest waarschijnlijke oorzaak te kunnen zijn.

Overhitting kan, maar dan zou de temperatuursensor stuk zijn denk ik en die zit op het moederbord... Dus hopen dat het niet dat is. Omdat ik nooit een melding krijg dat de PS4 warmloopt. En het is ook al na een uur gebeurd, wanneer hij niet eens heel warm kon zijn. Normaal zou je dat blauw scherm met de melding moeten krijgen, maar gebeurt nooit. Hij valt ook nooit helemaal uit. Het scherm bevriest, terwijl het loading icoontje soms nog blijft draaien. Dit blijft heel lang zo tot ik dan maar manueel met de aan/uit knop de console uitzet.

Als het allemaal gearriveerd is en geplaatst is ga ik hem eens uitgebreid testen.

Wel kak dat ik God of War nu net samen met de andere Pro heb verkocht. Dat was de enige van mijn games waar de ventilator op hoge snelheid moest draaien. 😅
Image

Re: PS4 Pro CUH 72xx freeze / harde schijf (?)

12
NTGSruler wrote: 19 Mar 2024 17:59 Vind ik wel interessant allemaal. Mijn PS4 is gewoon een jet en steek hem gewoon nooit meer aan uit vrees dat hij ontploft!
Ik vermoed dat het met koelpasta te vernieuwen kan opgelost zijn, maar het zelf doen vind ik te riskant.
Hoop dat je probleem ermee opgelost geraakt. Anders dure aankoop voor niets.
Van een defecte temperatuursensor vind ik niks, maar het zou kunnen. Had iets gevonden van enkele eerste PS5 modellen dat daar een "designfout" is waardoor kleine ventilatiegaatjes naar de voeding heel snel verstoppen door stof.

Maar de harde schijf bij de PS4 Pro ben ik wel meermaals tegengekomen, en met dezelfde symptomen. Dus, op hoop van zegen maar...
De Seagate 2TB van €115 bij Coolblue was bij Bol €88. Op zich nog wel oke.

In het geval van jouw PS4 kan het wel eens gewoon stof en/of die koelpasta zijn. :D
Als ik klaar ben met de mijne stuur je hem maar op.
Image

Re: PS4 Pro CUH 72xx freeze / harde schijf (?)

13
Als hij bij het gamen al heel snel in jetmode gaat en blijft tot je stopt met gamen of afsluit, dan is het meest waarschijnlijke de koelpasta of extreem veel stof. Die koelpasta was gewoon niet goed bij veel PS4 pro modellen. De PS4 zal dan ook heel warm zijn als je hem op bepaalde plekken aanraakt na een tijdje gamen.

Het probleem van zenmaster is toch wel anders dan de typische koelpasta problemen. Lijkt idd eerder de harde schijf die stuk is of niet goed zit. Al dan niet gecombineerd met de koelpasta.
Je zou ook nog kunnen proberen om de harde schijf te formatteren en opnieuw te installeren. Weet niet of PS4 zelf volledig kan formatteren op een schijf die hij al kent of dat die toch altijd nog iets van firmware bijhoudt. Dat zou je dan op PC moeten doen en moeten opzoeken in welk format die moet staan of even kijken waar hij nu op staat.

Denk er aan dat je hier ook een USB-stick of andere HDD nodig hebt met de volledige firmware op en niet enkel de update (300-400MB is update, 1GB ofzo is hele firmware als ik me niet vergis)
Image

Re: PS4 Pro CUH 72xx freeze / harde schijf (?)

15
Vermoeiende dag gisteren, maar ben er toch in geslaagd om ´s avonds nog de koelpasta te vernieuwen.
Het zag er niet uit, veel teveel pasta, maar ik denk nu niet dat dit voor problemen heeft gezorgd.

Vanmorgen de schijf opgehaald, maar moet werken dus is voor straks. Is wel geleverd zonder doos of garantiebepaling... Door Azerty.nl Ik ken ze niet, maar de reviews zijn niet mals. Hopelijk is de schijf gewoon goed. :q:
Image
cron