Re: Het vragentopic: technisch

407
Sora_Lizard wrote:
gamerke1992 wrote:En......... Het is gelukt! :D Feestje :party:
Goed zo. Moest het niet gewoon worden aangesloten zoals de oude thermostaat?
De thermostaat opzich wel, maar er moest een extra toestel in serie geschakeld worden aan de ketel, waarbij andere connecties werden gemaakt. Als ik nu de oude thermostaat terug zou verbinden, gaat het zelfs niet meer werken (tenzij we de ketel weer anders verbinden natuurlijk).

Ik had het zelfs nooit gekunt. Lang leve mijn schoonvader :p
Image

Re: Het vragentopic: technisch

408
Ik zit met een dingetje waar ik momenteel niet aan uit kom,

Voorheen wat al maaaanden gebeurd, als ik mijn tv aanzet met de afstandbediening waar ik me tv-zenders oftewel waar ik alles mee doe, dan sprong me soundbar automatisch ook mee aan, zette ik mijn tv uit, spring hij ook uit.

Maar zet ik hem dus aan, sprong hij ook aan, en als ik dan het geluid harder zet dan zet hij automatisch mijn soundbar harder en niet mijn tv geluid, die staat dus eigenlijk altijd uit.

Maar nu lijkt of mijn decoder van tv of mijn soundbar ge-update want ik heb niks aan de kabels veranderd , maar als ik nu mijn tv aanzet blijf mijn soundbar uit, nu moet ik met de soundbarafstandbediening hem appart aanzetten en het irritantste van al, mijn tv afstandbediening zet nu ineens mijn tv geluid aan en reageerde dus niks meer op mijn soundbar dus ik moet nu verplicht met 2 afstandbedieningen werken! Wat een vervelend luxe probleem zeg!

Dus mijn vraag, weet iemand of ik toch kwa kabelwerk ervoor kan zorgen dat ik toch maar 1 afstandbediening hoef te gebruiken, ik wil dat de soundbar gewoon automatisch aanspring altijd als de tv aan ga en dat het geluid gewoon altijd daarover ga, het is ook nogal een verschilletje.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

409
Ik ben niet zo thuis in de wereld van soundsbars bij tv... maar heb je toen je de eerste keer je soundbar installeerde, iets van instellingen moeten doorlopen op je tv of soundbar? Indien ja, dan zou ik deze een keertje opnieuw doorlopen. Mogelijk dat een update van je tv deze instellingen heeft gereset.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

411
HDMI beschikt over de mogelijkheid om via één bediening meerdere apparaten te bedienen dan wel dat de apparaten elkaar bedienen, de Consumer Electronics Control (CEC) functionaliteit.

Dat kun je op de tv aan en uit zetten. Het is goed mogelijk dat je met de behandeling zoals Kolm die beschrijft het probleem oplost. Succes! :cool:
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Het vragentopic: technisch

412
Sora_Lizard wrote:HDMI beschikt over de mogelijkheid om via één bediening meerdere apparaten te bedienen dan wel dat de apparaten elkaar bedienen, de Consumer Electronics Control (CEC) functionaliteit.

Dat kun je op de tv aan en uit zetten. Het is goed mogelijk dat je met de behandeling zoals Kolm die beschrijft het probleem oplost. Succes! :cool:
Kort geleden had ik net zoiets met eigenlijk alle HDMI apparaten. De HDMI-CEC functie was uitgeschakeld, waardoor ik een zelfde soort probleem als Colossus had. Ik ben een paar instellingen opnieuw doorgelopen en hiermee is nu inderdaad het probleem opgelost.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

414
Wat je nog zou kunnen doen is beide zaken eens voor langere tijd (minimaal een paar uur) uit de stroom te houden. Volgens mij heeft dat voor ons ook al eens gewerkt. Ik denk dat het als een soort van handmatige 'terug naar fabrieksinstellingen' heeft gewerkt. Aangezien die optie binnen de software van het product vaak minder strikt is dan je zou verwachten, of soms helemaal niet aanwezig is, zou dat wellicht best kunnen helpen.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

416
Sanity penguin wrote:Iemand een idee hoe je in Excel twee lijsten kan samenvoegen en vergelijken?

Heeft iets te maken met verticaal zoeken maar wat ik vind op Google is voor mij eerder Chinees.
Ik kan redelijk overweg met Excel maar ik begrijp niet wat je bedoelt.
Wellicht dat een voorbeeld kan helpen. Indien het vertrouwelijk is, stuur dan me dan een voorbeeld per e-mail .
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Het vragentopic: technisch

417
Same here.
De functie verticaal zoeken is wat anders dan wat je (volgens mij) hier bedoelt. VERT.ZOEKEN() gaat erom dat je waarde x in een tabel zoekt en een bijbehorende waarde vervolgens presenteert.
(Zoals bijvoorbeeld factuurnummer in kolom A en factuurbedrag in kolom C; als mijn waarde overeenkomt met de waarde in kolom A, moet je factuurbedrag uit kolom C op dezelfde rij presenteren).

Voor samenvoegen en vergelijken kan ik me zo niet een functie bedenken. Eerder dat je beide lijsten sorteert en een ALS() formule de vergelijking laat maken.
Maar goed: wat Sora al zegt staat er hier wat te weinig info om écht wat nuttigs te melden.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

418
Sora_Lizard wrote:
Sanity penguin wrote:Iemand een idee hoe je in Excel twee lijsten kan samenvoegen en vergelijken?

Heeft iets te maken met verticaal zoeken maar wat ik vind op Google is voor mij eerder Chinees.
Ik kan redelijk overweg met Excel maar ik begrijp niet wat je bedoelt.
Wellicht dat een voorbeeld kan helpen. Indien het vertrouwelijk is, stuur dan me dan een voorbeeld per e-mail .
Hoe moet ik het beter uitleggen :D
Ik heb bv. een lijst met een hele hoop klanten waarbij vermelding staat van adres, leeftijd, klantnummer... allemaal netjes per kolom.
Daarnaast heb ik een andere lijst waarbij een aantal gegevens hetzelfde zijn (naam, adres ...) maar waarbij er ook een kolom is met telefoonnummers en e-mails.
Ik wil nu die twee lijsten samenvoegen in Excel waarbij dan het telefoonnummer bij de juiste persoon wordt toegevoegd.
Ik kan niet zomaar copy-paste doen wanneer ik filter op adres, want niet iedereen die in lijst A zit, staat ook in lijst B.

Maakt dat het duidelijker?
Image

Re: Het vragentopic: technisch

419
Dat maakt het zeker duidelijker!
Hier kan inderdaad een VERT.ZOEKEN wel helpen.

Bijvoorbeeld: klantnummer staat in beide lijsten in kolom A, het telefoonnummer staat in lijst 2 in kolom D, lijst 1 staat op Blad1, lijst 2 op Blad2:

=VERT.ZOEKEN(Blad1!A1;Blad2!A:E;4)

4: dit betekent simpelweg dat je de waarde in de 4e kolom wilt hebben. Als je de waarde uit kolom G wilt hebben zet je hier 7 neer (en zorg je ervoor dat het bereik ook minimaal t/m G gaat).
Ik ga nu uit van regel 1: uiteraard aanpassen naar de regel waar je staat en naar beneden slepen om het effect voor te zetten.
PM maar als je er nog niet helemaal uitkomt.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

420
paveman wrote:=VERT.ZOEKEN(Blad1!A1;Blad2!A:E;4)
Om nog een klein beetje extra uitleg te geven:
Waarde 1 - Blad1!A1 in dit voorbeeld - is de waarde die je in de andere lijst wilt zoeken
Waarde 2 - Blad2!A:E - is het bereik binnen die lijst waarbinnen je dit wilt zoeken
Waarde 3 - 4 - zie vorige post: de waarde van welke kolom , geteld vanaf links, moet nemen. Als je in deze formule 6 zou zetten krijg je een #VERW!, omdat kolom F nu niet in het bereik zit
Image