Re: Het vragentopic: technisch

662
zenmaster wrote: 12 Jun 2022 11:38 Wat is dat voor shit op PS3 met “wachtwoord voor apparaatinstallatie” ? Hoe kan ik dit omzeilen en gewoon mijn eigen veilige wachtwoord gebruiken? 😒 Ik sla net mijn wachtwoord nooit op daar zodat de kids niet per ongeluk op mijn account zitten klooien.
Je eigen veilig wachtwoord van je account wil je niet meer op de PS3 gebruiken... gaat namelijk onveilig (geen of verouderde encryptie) over het lijntje waardoor het onderweg gestolen kan worden.

Je moet dus wel een device wachtwoord aanmaken dat dan enkel voor die ene PS3/PSvita is en dan kan je ervoor kiezen om het ergens bij te houden en steeds in te typen of het te laten onthouden. Als je meerdere apparaten hebt dan moet je dus ook voor elke PS3/PSVita een ander device wachtwoord genereren.
Als je ooit 2-factor authentication op je account had aangezet dan had je dit al eerder moeten doen.

Je zou eventueel nog naar de parental control opties kunnen kijken. Onder Settings > Security Settings.
Daar kan je een pincode instellen voor het opstarten van games en de browser. Default: 0000

Als je dat nog niet had konden de kids al wel op je account games opstarten en nieuwe trophylists toevoegen. Ze konden dan wel geen aankopen doen.
En voor je denkt: Ik zet 'wachtwoord bij kassa' aan op mijn account, de PS3 vindt dat ook niet leuk en meestal lukt het dan niet meer om iets te kopen via de PS3, tegenwoordig nog de enige manier om iets voor de PS3 te kopen...


De PS3 zelf kan geen betere encryptie aan en dat is ook de reden dat in onze regio het niet meer mogelijk is om credit cards te gebruiken, ze kunnen niet de security minimumeisen van die credit card bedrijven halen op PS3.
Nu zullen ze ook ingezien hebben dat ze beter voor iedereen het zo doen omdat niet iedereen op 2-factor is overgegaan waardoor veel accounts nog steeds het risico lopen om gestolen te worden. En aan de spam periodes op PSN te zien, is dat ook een lucratief handeltje...
Image

Re: Het vragentopic: technisch

665
Kolm wrote: 12 Jun 2022 12:23
zenmaster wrote: 12 Jun 2022 12:21 Ugh… 🤢 Bedankt, Kolm.
Op de PS4 had ik inderdaad al die pincode van 4 cijfers. Wist niet dat dat voor PS3 ook kon. 👍🏻
Ik had nog een kleine edit met wat extra context/uitleg in een edit gezet :)
Heb het gelezen, bedankt. 🙂 Ik vermoedde al dat het met de leeftijd en beveiliging van mijn beestje te maken had. Maar toch, erger mij er nu een beetje aan. Ik sla nooit ergens wachtwoorden automatisch op. 🤓
Image

Re: Het vragentopic: technisch

667
Ik heb een Harman kardon citation MultiBeam 700 aangekocht. Ik wou deze soundbar met hdmi verbinden met de hdmi arc poort van de tv. Ik moet jammer genoeg CEC activeren als ik geluid wil hebben. Ik wil alleen geen CEC, want dat stuurt heel mijn logitech harmony setup in de war.

Daarom dat ik nu weer met een optische kabel heb verbonden, waardoor ik geen Dolby atmos ondersteuning heb en dat is echt wel jammer.

Iemand ervaring met dit probleem? Moet je echt CEC actief hebben wil je HDMI arc toepassen?
Image

Re: Het vragentopic: technisch

668
Zou het kunnen zijn dat HDMI CEC aan de kant van je tv moet aanstaan zodat die automatisch de soundbar kan aanzetten omdat de soundbar niet apart is aan te zetten?

Normaal moet aan beide kanten CEC aanstaan voordat het effectief werkt dus ik begrijp niet zo goed hoe dat problemen geeft met die logitech als CEC alleen op de tv zou aanstaan.

Zelf heb ik CEC wel aanstaan omdat ik dan met 1 druk op de PS4/5 controller de tv aan heb en hij automatisch wisselt naar het kanaal van die playstation. Op mijn vorige tv kon de PS4 via CEC de tv sneller opstarten en wisselen naar het goede kanaal dan dat ik zelf de tv kon opstarten en wisselen omdat die tv erg lang bezig was het laden van de (not so) smart services.

Aan de kant van de playstation staat bij mij wel uit dat de PS de tv mag uitzetten als ik de PS uitzet want doorgaans wil ik na het gamen toch nog tv kijken.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

669
Ik heb een lg soundbar en kan cec gewoon uitzetten en blijf geluid houden via hdmi arc. (Ook lg tv)

Volgens de handleiding van je set staat er niet bij dat je verplicht cec aan moet zetten.

Heb je juiste hdmi poort op je tv? En ook de juiste geluidsinstellingen?

@kolm
Ik heb cec juist uitstaan omdat ik het irritant vind als ik via usb op m'n soundbar muziek luister en ik de tv aanzet dat meteen de muziek stopt omdat ie naar hdmi arc overspringt :lol:
Image

Re: Het vragentopic: technisch

670
@Marty: Ik heb geen soundbar dus dat scheelt :P
Maar misschien is dat dan ook het probleem dat Gamerke heeft...

Ik ergerde me vooral bij die vorige tv aan het extreem slome laden (ok, het is relatief :q:) bij het opstarten voor ik het menu om te wisselen van kanaal kon tonen. Leek de afgelopen 15-20 jaar wel alsof dat met elke nieuwe tv langer duurde voor je je kanaal kon selecteren. CEC was voor mij dus een kleine zegen, maar gelukkig is dat opstarten bij mijn nieuwe tv wel weer beter hoewel ik die manier nu dus niet meer gebruik en gewoon bij CEC blijf hangen :lol:

Enkel de PS3 werkt het niet omdat ik nog een FAT heb en CEC daar pas inzat vanaf de slim versie. Niet dat het veel uitmaakt want de PS3 heeft minstens zo lang nodig als ik nodig heb om de tv op te zetten en van kanaal te wisselen.
Op de vorige tv was de PS3 wel sneller klaar met opstarten... :shhhh:
Image

Re: Het vragentopic: technisch

671
Ik had inderdaad niet verwacht dat CEC nodig zou zijn, maar wanneer ik CEC deactiveerde had ik geen geluid.

Op mijn soundbar staat HDMI ARC (OUT) en die heb ik gebruikt en ingestoken in mijn TV in HDMI 2 (ARC). Op de tv heb ik dan als audio output OPTISCH/HDMI ARC gekozen. Ik heb geen optie die enkel HDMI ARC heet. Andere opties die er staan zijn TV speakers, Bluetooth en aux. De optische kabel had ik uit getrokken om zeker te zijn dat die niets in de war stuurt.

Het grote probleem is dat logitech harmony de laatste status van apparaten onthoudt die het heeft geactiveerd of gedeactiveerd. Wanneer CEC dus iets veranderd denkt die onterecht nog in de oude status te staan. Als CEC dus naar mijn chromecast gaat die aan gaat, denkt mijn logitech harmony dat ik nog in een andere input zit. Dat maakt dus dat ik mijn Google home commando's niet correct kan gebruiken.

Hope this makes sense.

Ik heb nu weer de connectie op optisch staan en daar werkt wel alles.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

672
Maar als CEC alleen aanstaat op je tv en niet op je chromecast dan kan je tv de status van de chromecast toch niet veranderen en omgekeerd ook niet?
Of staat op je chromecast CEC altijd aan?
Dat geldt overigens ook voor Marty zijn soundbar die de tv gaat aanzetten, maar ik weet niet in hoeverre je daar instellingen van de soundbar kan aanpassen.

Als ik CEC alleen op de tv heb aanstaan maar niet op de playstation dan mag ik doen wat ik wil met de tv maar de playstation gaat niet aan tenzij ik de playstation zelf aanzet via de controller of op de playstation zelf.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

673
Kolm wrote: 20 Jun 2022 20:19 Maar als CEC alleen aanstaat op je tv en niet op je chromecast dan kan je tv de status van de chromecast toch niet veranderen en omgekeerd ook niet?
Of staat op je chromecast CEC altijd aan?
Dat geldt overigens ook voor Marty zijn soundbar die de tv gaat aanzetten, maar ik weet niet in hoeverre je daar instellingen van de soundbar kan aanpassen.

Als ik CEC alleen op de tv heb aanstaan maar niet op de playstation dan mag ik doen wat ik wil met de tv maar de playstation gaat niet aan tenzij ik de playstation zelf aanzet via de controller of op de playstation zelf.
Aaah op die manier. Ik heb niet naar de instelling van de chromecast gekeken. Dom van mij. Ik ga het testen.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

674
Kolm wrote: 20 Jun 2022 19:42 @Marty: Ik heb geen soundbar dus dat scheelt :P
Maar misschien is dat dan ook het probleem dat Gamerke heeft...

Ik ergerde me vooral bij die vorige tv aan het extreem slome laden (ok, het is relatief :q:) bij het opstarten voor ik het menu om te wisselen van kanaal kon tonen. Leek de afgelopen 15-20 jaar wel alsof dat met elke nieuwe tv langer duurde voor je je kanaal kon selecteren. CEC was voor mij dus een kleine zegen, maar gelukkig is dat opstarten bij mijn nieuwe tv wel weer beter hoewel ik die manier nu dus niet meer gebruik en gewoon bij CEC blijf hangen :lol:

Enkel de PS3 werkt het niet omdat ik nog een FAT heb en CEC daar pas inzat vanaf de slim versie. Niet dat het veel uitmaakt want de PS3 heeft minstens zo lang nodig als ik nodig heb om de tv op te zetten en van kanaal te wisselen.
Op de vorige tv was de PS3 wel sneller klaar met opstarten... :shhhh:
Ik wacht nog altijd op de review van je tv :q:
Image