Re: Het vragentopic: technisch

646
NTGSruler wrote: 11 Apr 2021 19:57 De VRT Nu app direct op chromecast vermoed ik dat niet snel zal komen. Het blijft een openbare omroep. Het zou wel handig zijn dat wel.
We merken dat via de app het casten traag gaat ( De app is traag), maar eens bezig werkt alles perfect!
Goed nieuws aangekondigd. De app gaat zoals VTM Go op Samsung tv's geïntegreerd worden dus je hoeft niet meer te streamen via je smartphone naar de Chromacast. Ik ga dus volgend jaar opnieuw van provider wijzigen een andere formule nemen aangezien ik nu TV niet apart in mijn pack kan opzeggen.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

647
Ik had het ondertussen al gezien dat de VRT App nu rechtstreeks te downloaden valt op smart tv's, das wel handig!

En hier hebben we geen spijt van onze tv opgezegd te hebben. Onze programma's dat we kijken is zéér beperkt en kunnen we dus nu zelf kiezen wanneer we die kijken.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

648
NTGSruler wrote: 24 Dec 2021 11:07 Ik had het ondertussen al gezien dat de VRT App nu rechtstreeks te downloaden valt op smart tv's, das wel handig!

En hier hebben we geen spijt van onze tv opgezegd te hebben. Onze programma's dat we kijken is zéér beperkt en kunnen we dus nu zelf kiezen wanneer we die kijken.
Ik probeer mijn vriendin ook te overtuigen om dit te doen, maar dat lukt maar niet. Ik betaal dit trouwens 100% uit eigen zak, omdat ik meer verdien dan haar. Dus nog een reden meer dat ik dat wil stopzetten. We kijken eigenlijk bijna nooit tv en als we kijken is het iets dat ze opgenomen heeft.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

649
Hier was het omgekeerd. Het was mijn vrouw die mij erover aansprak. Ik had boven tv met een kaartje van Telenet wat ik super vond, maar eigenlijk keek ik alleen sport (voetbal of wielrennen ofzo) en occasioneel eens het nieuws ofzo. Was eerst ook niet echt happig, maar de +dochter kijkt ook altijd opgenomen zaken (buurtpolitie is haar favoriet momenteel). En al die seizoenen kun je ook gewoon kijken via de app wanneer je wilt. En als je ziet dat het dan toch wel aanzienlijk goedkoper wordt bij het opzeggen van digitale tv, was de beslissing snel gemaakt.

Natuurlijk als je dan een abo op Netflix en/of Disney+ in de plaats neemt, kom je alsnog op dezelfde maandelijkse bedragen, maar met het voordeel dat je kijkt naar wat en wanneer je wilt met een minimum aan reclame. Dat was hetgene wat ons het meeste ergerde. Als we dan al eens samen een film keken, dan werd dat altijd nutteloos langer door al die stomme reclame die minutenlang duurt. Hatelijk.

Ondertussen is bij mij het kijkgedrag enorm veranderd en is het vrijwel alleen nog Youtube wat ik kijk. (buiten de sport natuurlijk op Eén of Sporza ofzo).
Image

Re: Het vragentopic: technisch

650
Kijk zelf geen TV enkel Undercover en het Journaal via VRT NU dus 'gratis'. YouTube is ook 'gratis' en heb enkel Netflix 4K via een deelaccount voor amper €4/mnd :smug: Een formule internet + mobiel is dus voldoende en Telenet biedt dit bv. aan via One voor €66/mnd en is betere kwaliteit (Coax ipv ADSL) dan Proximus die Epic Combo Light aanbied die ik nu heb voor dezelfde prijs. (geniet nu nog wel een half jaar van een promo aan €49/mnd dus ik ga erna opzeggen.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

651
Ik zou willen uitkijken naar een extern scherm om op mijn laptop aan te sluiten. Ik heb altijd veel te veel verschillende programma's e.d. openstaan. Hoewel ik een groot laptop scherm heb, heb ik dus uitbreiding nodig :)
In een lang vervlogen tijd ooit eens een dual screen gehad op een vaste PC, maar nog nooit op een laptop. Zijn er suggesties of zaken waar ik op moet letten? Kan ik zo'n scherm bv. gewoon aansluiten of moet ik met een soort docking station werken?
Image

Re: Het vragentopic: technisch

652
Sanity penguin wrote: 13 Jan 2022 11:10 Ik zou willen uitkijken naar een extern scherm om op mijn laptop aan te sluiten. Ik heb altijd veel te veel verschillende programma's e.d. openstaan. Hoewel ik een groot laptop scherm heb, heb ik dus uitbreiding nodig :)
In een lang vervlogen tijd ooit eens een dual screen gehad op een vaste PC, maar nog nooit op een laptop. Zijn er suggesties of zaken waar ik op moet letten? Kan ik zo'n scherm bv. gewoon aansluiten of moet ik met een soort docking station werken?
Ik heb geïnvesteerd in een set-up met 2 schermen. De eerste en belangrijkste vraag is: heeft je laptop usb C?

Indien het antwoord 'ja' is zou ik gewoon een goedkopere usb c docking kopen. Ik heb er zelf eentje van anker en die werkt al 2 jaar feilloos.

https://www.amazon.nl/-/en/gp/aw/d/B087 ... asin_image

Het is nog steeds rond de 80 euro. Maar veel professionele dockings van HP bijvoorbeeld kosten meer dan 200 euro en werken naar mijn mening niet beter.

Indien je een set-up met slechts 1 scherm wilt (wat in zelf zou afraden, met 2 schermen ben je veeeeel efficiënter). Dan kan een hdmi kabel volstaan, op voorwaarde dat je die aansluiting hebt.

Voor al je rand apparatuur kan je dan best een usb docking kopen. Dat is echt super goedkoop.

Indien je voor een usb c docking gegaan bent en die heeft voldoende usb A aansluitingen moet je daar niets bij kopen. Maar ik heb aan mijn usb docking ook nog eens een usb a docking hangen voor alles van toetsenbord, muis, webcam enzovoort.

Een ander voordeel van de usb c docking is dat je daar een internet kabel op kan aansluiten, waardoor je altijd sterk internet hebt. En dit zonder steeds verschillende kabels in je laptop te moeten steken zoals de internet kabel, usb a kabel, hdmi kabel,... Je plugt de usb c kabel in en bent good to go.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

653
gamerke1992 wrote: 13 Jan 2022 19:01 Indien je een set-up met slechts 1 scherm wilt (wat in zelf zou afraden, met 2 schermen ben je veeeeel efficiënter). Dan kan een hdmi kabel volstaan, op voorwaarde dat je die aansluiting hebt.
Met een set-up met 1 extra scherm kan je nog altijd 2 schermen hebben: het scherm en je laptop scherm. Ik gebruik het zelf op die manier waarbij op mijn laptop scherm dan mijn mail of documentatie/beschrijving openstaat (is zeg maar mijn 'lees dingen'-scherm) en op het losse scherm ben ik dan eigenlijk echt aan het werk. Het hangt dus ook een beetje af van hoe je je schermen precies gebruikt.

Naast de muis die ik al voor mijn laptop gebruikte had ik er nog een extra los toetsenbord bijgekocht zodat ik recht voor het losse scherm zit. In het begin had ik laptop ervoor staan en zo eigenlijk 2 schermen boven elkaar met laptop als toetsenbord maar dat werkte maar vreemd.

In principe zou ik aan mijn laptop tot 3 extra tegelijk(!) werkende schermen kunnen hangen, rechtstreeks aangesloten. Veel laptops kunnen maximaal 2 schermen in totaal aan (2 externe of 1extern+laptop zelf) als je ze rechtstreeks aansluit, komt door de grafische kaart die niet meer aankan. In hoeverre een docking station daar nog wat aan kan veranderen weet ik niet.

Algemeen: Als je scherm rechtstreeks wil aansluiten, kijk dan wel even dat scherm en laptop een gemeenschappelijke aansluiting hebben. Kan HDMI zijn maar kan evengoed USB-C of Display Port zijn.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

654
Complicated :lol:
Plan was inderdaad om laptop zelf ook als scherm te gebruiken. Heb geen gigantische bureau waarop ik nog eens 2 schermen kwijt kan.

Dus ik zou gewoon een scherm moeten kunnen aansluiten zonder docking dan. Laptop heeft 1 usb-c aansluiting. Ook hdmi is er maar daar moet ik dan nagaan of dit zowel in als uit is?
Image

Re: Het vragentopic: technisch

655
Sanity penguin wrote: 13 Jan 2022 21:05 Complicated :lol:
Plan was inderdaad om laptop zelf ook als scherm te gebruiken. Heb geen gigantische bureau waarop ik nog eens 2 schermen kwijt kan.

Dus ik zou gewoon een scherm moeten kunnen aansluiten zonder docking dan. Laptop heeft 1 usb-c aansluiting. Ook hdmi is er maar daar moet ik dan nagaan of dit zowel in als uit is?
Ik ben absoluut geen ITer, maar ik denk dat (bijna) alle hdmi poorten op laptops hdmi out zijn. En op een monitor hdmi in.

Met 1 monitor als je geld wilt besparen kan je dus inderdaad de hdmi insteken. En dan best een usb hub voor alle randapparatuur.

https://www.amazon.nl/dp/B07L32B9C2/ref ... 212&sr=8-3
Image

Re: Het vragentopic: technisch

656
@Sanity: HDMI poort op beiden en dan zit je goed :)

USB hub voor randapparatuur is niet noodzakelijk maar kan nuttig zijn als je heel vaak je laptop loskoppelt en die randapparatuur dan niet hoeft mee te nemen.
Zelf neem ik die muis al overal mee waardoor het enkel nog het scherm en toetsenbord zijn dat achterblijven, daarvoor vond ik persoonlijk een docking station en hub overkill want dan moet je nog evenveel loskoppelen uiteindelijk.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

657
Kolm wrote: 13 Jan 2022 23:31 @Sanity: HDMI poort op beiden en dan zit je goed :)

USB hub voor randapparatuur is niet noodzakelijk maar kan nuttig zijn als je heel vaak je laptop loskoppelt en die randapparatuur dan niet hoeft mee te nemen.
Zelf neem ik die muis al overal mee waardoor het enkel nog het scherm en toetsenbord zijn dat achterblijven, daarvoor vond ik persoonlijk een docking station en hub overkill want dan moet je nog evenveel loskoppelen uiteindelijk.
Ja dat is wel waar in die situatie. Op dat vlak heb ik mijzelf te veel verwend :p Ik heb een bedrade logitech g serie muis in mijn thuiskantoor, een logitech mx master 2 voor in de woonkamer en een standaard microsoft muis op het werk. Dus ik laat alles op hun plaats en verhuis het niet mee. Idem voor keyboards elk een plek. Ook de webcam en luidsprekers blijven op hun plek. Dat zou iets te veel loskoppelen zijn elke keer.

Vandaar dus mijn visie op een usb hub.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

658
Ik gebruik thuis ook laptopscherm en extra scherm, werkt voor mij ook prima (enigszins vergelijkbaar werk ook volgens mij). Ik gebruik normaliter nooit een muis voor m'n laptop (gewoon touchpad), maar heb dat thuis wel te liggen. Ik heb hier toetsenbord, muis en HDMI kabel om in de laptop te pluggen. Aangezien ik zo weinig mogelijk thuis probeer te werken (heb er een grafhekel aan) vind ik het geen probleem die 3 stekkers (die ook precies op de plek blijven liggen waar ik ze in kan pluggen) even in en uit te pluggen. Hiervan zijn er ook nog maar eens maar 2 USB, dus zo'n hub zou voor mij ook overkill zijn. Webcam zit in laptop zelf, geluid gebruik ik te weinig om luidsprekers te rechtvaardigen.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

659
Op mijn vorige dienst op het werk hadden we ook een laptop en extern scherm ter beschikking. Werkte prima. Op mijn huidige dienst hebben we geen recht op laptop en extra scherm omdat het een 24/7 dienst is. Thuiswerk is zowiezo ook geen optie meer dus hebben we het ook gewoon niet meer nodig. Op de dienst zelf werken we wel met 2 schermen.
Image
cron