Re: Slimme apparaten

46
met0t0 wrote: 11 Apr 2021 19:02 Iemand ervaring met slimme rookdetectoren? Voor ons nieuw appartement waren we aan het kijken voor rookdetectoren en kwamen we op de Google Nest Protect V2 uit. Prijzig, dat wel, maar als niemand de rookdetectoren hoort als ge niet thuis zijt, hebt ge er natuurlijk ook niet veel aan... :think:
Geen ervaring mee maar wel een bedenking waar ze naar mijn verwachting bij Google wel aan gedacht hebben: Zorg dat ze ook geluid maken als er geen internet of elektriciteit is. Door kortsluiting kan de elektriciteit uitvallen maar dan wil je bij de mogelijk opvolgende brand wel nog steeds de rookmelder horen.
Image

Re: Slimme apparaten

47
Kolm wrote: 11 Apr 2021 19:19Geen ervaring mee maar wel een bedenking waar ze naar mijn verwachting bij Google wel aan gedacht hebben: Zorg dat ze ook geluid maken als er geen internet of elektriciteit is. Door kortsluiting kan de elektriciteit uitvallen maar dan wil je bij de mogelijk opvolgende brand wel nog steeds de rookmelder horen.
Ik zou sowieso voor de versie op batterijen kiezen, net om die reden. Ook zonder internet maken ze nog altijd geluid. Op dat moment communiceren ze wel niet meer met elkaar (door bv. alle 3 tegelijk te praten en te zeggen in welke ruimte welk probleem gedetecteerd is), maar zeker in de ruimte waar de rook is, zal hij beginnen piepen.
Blijkbaar testen ze zichzelf ook heel regelmatig en is het in de app altijd op te volgen of ze correct verbonden zijn.

Re: Slimme apparaten

48
met0t0 wrote: 11 Apr 2021 19:25
Kolm wrote: 11 Apr 2021 19:19Geen ervaring mee maar wel een bedenking waar ze naar mijn verwachting bij Google wel aan gedacht hebben: Zorg dat ze ook geluid maken als er geen internet of elektriciteit is. Door kortsluiting kan de elektriciteit uitvallen maar dan wil je bij de mogelijk opvolgende brand wel nog steeds de rookmelder horen.
Ik zou sowieso voor de versie op batterijen kiezen, net om die reden. Ook zonder internet maken ze nog altijd geluid. Op dat moment communiceren ze wel niet meer met elkaar (door bv. alle 3 tegelijk te praten en te zeggen in welke ruimte welk probleem gedetecteerd is), maar zeker in de ruimte waar de rook is, zal hij beginnen piepen.
Blijkbaar testen ze zichzelf ook heel regelmatig en is het in de app altijd op te volgen of ze correct verbonden zijn.
Het zou kunnen dat de versie op elektriciteit wel een soort ingebouwde batterij heeft die ook X aantal jaar meegaat. Maar zoals ik al zei: ik ben er niet helemaal in thuis.

De rookmelders die wij nu hebben kunnen ingesteld worden als master of slave. Het resultaat is dat als de master zelf of een slave aan de master meldt dat er rook is (en dus afgaat) dat alle andere slaves ook afgaan. Zeer interessant als er per ongeluk eentje afgaat :lol:
Gelukkig is het dan wel voldoende om enkel de master uit te zetten en volgt de rest een paar seconden later.
Image

Re: Slimme apparaten

49
Het klopt dat degene op elektriciteit ook enkele batterijen hebben, dus ze zijn voorzien op onderbreking van elektriciteit. Maar we hebben geen aansluitingsmogelijkheden, dus het zouden sowieso die op batterijen worden :P
Ook handig bij deze is dat ze eerst een algemene waarschuwing geven (gesproken en ook in de app), vooraleer het alarm afgaat. En zelfs als het alarm afgaat, is het heel snel via de app uit te zetten, voor mocht het bv. per ongeluk zijn afgegaan bij koken.

Daarom dat ik mij afvroeg of iemand deze toevallig heeft hangen, hoe vlot alles werkt met de app. Uiteindelijk blijven het natuurlijk toestellen waarvan ge hoopt dat ze nooit zullen afgaan, maar zo belangrijk als het wel ooit zou gebeuren.

Re: Slimme apparaten

51
Ondertussen zijn we toch wel zeker dat we die rookmelders zullen hangen, nu alleen nog even afwachten tot de gratis brandpreventiedienst van de brandweer weer huisbezoeken doet om te overlopen waar we er best hangen. Aan die prijs kopen we liever geen melder te veel... :gosh: