Re: Slimme apparaten

16
Ik zou niet zo naïef zijn om te zeggen dat het wachtwoord veranderen genoeg is... Het verhelpt veel, maar de firmware van veel van die dingen is zo lek als een zeef en als er al firmware updates komen om het probleem te verhelpen, dan installeren de meeste mensen deze niet...
Mirai botnet is een mooi voorbeeld daarvan, wist zelfs een DNS provider tijdelijk plat te leggen waardoor veel mensen geen internet hadden tenzij ze manueel een andere DNS-server gingen instellen.
Image

Re: Slimme apparaten

17
Kolm wrote:Ik zou niet zo naïef zijn om te zeggen dat het wachtwoord veranderen genoeg is... Het verhelpt veel, maar de firmware van veel van die dingen is zo lek als een zeef en als er al firmware updates komen om het probleem te verhelpen, dan installeren de meeste mensen deze niet...
Mirai botnet is een mooi voorbeeld daarvan, wist zelfs een DNS provider tijdelijk plat te leggen waardoor veel mensen geen internet hadden tenzij ze manueel een andere DNS-server gingen instellen.
Hmm oké. Ik moet wel zeggen dat ik wekelijks een firmware update krijg. Is dat geen goed teken? En de custumor support is fantastisch. Ik heb bij een vraag even met die mensen gechat en daar werd ik direct geholpen.
Image

Re: Slimme apparaten

18
Dat is inderdaad al een goed teken. Heel veel van die apparaten worden 1 keer verkocht en daarna wordt er niet meer naar omgekeken door de leverancier.
De kans blijft wel groot dat het over 1-2 jaar stopt met die updates, eens (of iets nadat) het product niet meer verkocht wordt. Het is soms alleen moeilijk om een idee te krijgen voor welk apparaat je nog lang updates gaat krijgen en voor welk niet.
Dat probleem bestaat ook in de smartphone wereld. Apple is de enige die het daar echt goed doet met toch een 5-tal jaar updates, maar het besturingssysteem draait dan ook maar op een beperkt aantal modellen in vergelijking tot Android. Bij Android is het probleem dat Google wel updates voorziet, maar dat de telefoonmerken hun telefoons niet altijd/allemaal voorzien van de nieuwe updates omdat ze dan hun aangepaste versie van Android opnieuw moeten aanpassen en dat kost tijd en geld dat ze blijkbaar niet willen betalen. Bovendien hebben ze vaak per merk zoveel modellen dat je de bomen door het bos niet meer ziet en dat maakt het nog is complexer. Als je bij een Android telefoon 2 jaar updates krijgt is echt al veel en dan moet je nog het laatste nieuwe toestel kopen want anders is de kans groot dat je na een update bij aankoop, nooit meer een update voor Android krijgt.
Image

Re: Slimme apparaten

20
minermb wrote:Slimme apparaten zijn wel handig, maar van mij hoeft het niet zo ver te gaan dat we zometeen alles vanuit de luie stoel kunnen besturen. We moeten de luiheid niet laten overwinnen :)
Ik zou het niet als luiheid gebruiken. Maar stel je bent niet thuis en je bent vergeten de lichten uit te doen. Even gsm nemen en hoppa ze zijn uit. Of ik kom later thuis dan verwacht en het wordt al donker. Ik klik op de knop en de rolgordijnen gaan naar beneden en eventueel 1 licht aandoen om de dieven te misleiden.
Image

Re: Slimme apparaten

25
ShAmPi wrote:Damn people are getting lazy... :D
Met die bedoeling heb ik het dus niet gekocht :p Ik doe het vooral om schema's te kunnen instellen zodat het lijkt alsof er iemand thuis is als we op vakantie zijn. Wanneer we terug zijn van vakantie ga ik dat gewoon gebruiken voor als we nog niet thuis zijn als het donker is, om ook weer inbrekers te misleiden.
Image

Re: Slimme apparaten

26
Als je denkt dat inbrekers alleen maar 's avonds en 's nachts inbreken, dan moet ik je teleurstellen... Bij mijn ouders in de wijk is er zo'n 14-15 keer ingebroken overdag. Bellen aan met een pakketje en als er niemand open doet, dan gooien ze een raam in. Het duurt alles samen geen 20 minuten.
Image

Re: Slimme apparaten

27
Kolm wrote:Als je denkt dat inbrekers alleen maar 's avonds en 's nachts inbreken, dan moet ik je teleurstellen... Bij mijn ouders in de wijk is er zo'n 14-15 keer ingebroken overdag. Bellen aan met een pakketje en als er niemand open doet, dan gooien ze een raam in. Het duurt alles samen geen 20 minuten.
Ja dat klopt wel. Het geeft mij gewoon een veiliger gevoel. Het volgende dat ik koop is zo een deurbel die je van overal kan bedienen. Dan lijkt het alsof je gsm belt wanneer er iemand aan de deur aanbelt en kan je die persoon zien en zelfs terug praten, waar je ook bent. Beetje bij beetje investeer ik in van die dingen :)
Image

Re: Slimme apparaten

28
Kolm wrote:Als je denkt dat inbrekers alleen maar 's avonds en 's nachts inbreken, dan moet ik je teleurstellen... Bij mijn ouders in de wijk is er zo'n 14-15 keer ingebroken overdag. Bellen aan met een pakketje en als er niemand open doet, dan gooien ze een raam in. Het duurt alles samen geen 20 minuten.
pas op, breng niemand hier op ideëen :silly:

Re: Slimme apparaten

29
Ik heb nog verder uitgebreid met slimme apparaten. Om te beginnen heb ik een 2de slim stopcontact gekocht, die momenteel gebruikt wordt om de kerstboom te bedienen. Daarnaast mijn beste aankoop, namelijk Google Home. Wat een prachtig apparaat is dat!

Ik kan met Google home al mijn apparaten bedienen. Even een illustratie. Als ik opsta wandel ik de woonkamer binnen en zeg ik 'ok Google, turn on light', waarna het licht aan gaat. Vervolgens zeg ik (voor de gezelligheid) 'ok Google turn on christmas tree'. Terwijl ik richting het Nespresso toestel wandel zeg ik nog even 'ok Google, play music on soundbar' en als in specifieker wil zijn kan ik zelfs een play list vragen. Terwijl mijn koffie klaargemaakt wordt vraag ik Google welk weer het is en om mijn agenda te overlopen. Ik informeer ook eens naar het verkeer naar mijn werk en hoe lang ik er over zal rijden. Ik lees de krant en zie iets staan wat ik niet ken. Geen probleem, ik vraag het gewoon aan Google.

Ik vind het fantastisch om alles met mijn stem te kunnen bedienen.

Gisteren zijn er ook nog 2 slimme dimbare lampen toegekomen en 1 RGB lamp die alle kleuren kan weergeven. Nu kan ik dus per kamer vragen om. Lichten uit te doen, aan te doen, te dimmen, zonsondergang na te doen,... Of ik bedien het met mijn gsm.
Image
cron