Re: Welke comic, novel, manga of boek lees je momenteel?

46
Ik vond het nu voor 1 keer het omgekeerde, dat de films beter waren dan het boek. Tolkien zijn schrijfstijl is duidelijk van de vorige eeuw waardoor er veel langdradige stukken in zijn boek zaten. En zeker bij de grote gevechten kon hij het niet zo verwoorden zoals het in de films zo spectaculair aan toe ging.
Ik weet nog dat het gevecht in helms deep maar 4 bladzijden ofzo lang was en dat een beschrijving van een vallei wel 2 bladzijden in beslag nam.
De grote trekken van het verhaal waren fantastisch maar hij kon o zo goed rond de pot draaien.
Image

Re: Welke comic, novel, manga of boek lees je momenteel?

47
Het verheugt me dat ook onder de gamers en filmliefhebbers nog lezers te vinden zijn. :)

Het is inderdaad zo dat Tolkien de Hobbit speciaal voor zijn kinderen geschreven heeft. Eigenlijk heeft hij, voor zover mij bekend, de verhalen die hij zijn kinderen vertelde in een boek samengevat.

De Silmarillion en de Nagelaten vertellingen heb ik ook in de boekenkast staan. Net als een werk over Tolkien.

Of de film beter is dan het boek of de films beter zijn dan de boeken is denk ik ook een kwestie van smaak. Misschien is zelfs de volgorde waarin je ze tot je neemt van invloed.
Een lijvig boek als In de Ban van de Ring lees je niet in een avond uit. Ook niet in drie avonden. Tijdens het lezen wordt je fantasie geprikkeld waarbij je je een beeld vormt van de personen, de monsters, de omgevingen. Daar kun je bij tijd en wijle dan heerlijk wegdromen.
De film LotR sleept je van begin af aan mee in een soort van stroomversnelling van actie, gemoed, gevoelens en verrassingen. Je krijgt geen tijd om stil te staan bij "maar wat als ... ". Dat is ook nergens voor nodig. De regisseur heeft dat al voor je gedaan. Overigens vind ik het een van de beste films die ik ooit heb gezien.

De Hobbit daarentegen is als een klein elastiekje dan bijna tot in het oneindige is opgerekt, maar dan nog steeds dat kleine elastiekje is. Het is goed verfilmd, maar het had mijns inziens makkelijk in een film gepast. Ik heb de indruk dat de investors hier iets teveel macht hebben gehad.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Welke comic, novel, manga of boek lees je momenteel?

48
Even voor de duidelijkheid Ik had het over de originele LOTR films, niet over de hobbit. De volgorde zal inderdaad bij mij wel een rol gespeeld hebben. Ik heb namelijk eerst de films gezien en dan pas het boek gelezen. Die films waren ook wel verschrikkelijk goed (vandaar ook al die oscars :P ) En doordat je alles al visueel gezien hebt begin je dat boek ook anders te lezen. Ieder personage heeft een gezicht, elke plaats heeft al een vaste vorm. Er word niet zo veel meer over gelaten aan de eigen fantasie. Misschien daarom dat ik het net saai vond dat hij alles zo gedetailleerd beschrijft.

De hobbit vond ik wel een leuk boek, de films daarentegen waren een echt Hollywood spektakel bedoeld voor jong en oud om zoveel mogelijk geld mee te verdienen nu de franchise gedaan is.
Image

Re: Welke comic, novel, manga of boek lees je momenteel?

50
Sora_Lizard wrote:Het verheugt me dat ook onder de gamers en filmliefhebbers nog lezers te vinden zijn. :)

Het is inderdaad zo dat Tolkien de Hobbit speciaal voor zijn kinderen geschreven heeft. Eigenlijk heeft hij, voor zover mij bekend, de verhalen die hij zijn kinderen vertelde in een boek samengevat.

De Silmarillion en de Nagelaten vertellingen heb ik ook in de boekenkast staan. Net als een werk over Tolkien.

Of de film beter is dan het boek of de films beter zijn dan de boeken is denk ik ook een kwestie van smaak. Misschien is zelfs de volgorde waarin je ze tot je neemt van invloed.
Een lijvig boek als In de Ban van de Ring lees je niet in een avond uit. Ook niet in drie avonden. Tijdens het lezen wordt je fantasie geprikkeld waarbij je je een beeld vormt van de personen, de monsters, de omgevingen. Daar kun je bij tijd en wijle dan heerlijk wegdromen.
De film LotR sleept je van begin af aan mee in een soort van stroomversnelling van actie, gemoed, gevoelens en verrassingen. Je krijgt geen tijd om stil te staan bij "maar wat als ... ". Dat is ook nergens voor nodig. De regisseur heeft dat al voor je gedaan. Overigens vind ik het een van de beste films die ik ooit heb gezien.

De Hobbit daarentegen is als een klein elastiekje dan bijna tot in het oneindige is opgerekt, maar dan nog steeds dat kleine elastiekje is. Het is goed verfilmd, maar het had mijns inziens makkelijk in een film gepast. Ik heb de indruk dat de investors hier iets teveel macht hebben gehad.
Wat voor mij ook een zeer grote rol speelt bij de kwaliteit van de films is de muziek.
Ik ben het boek beginnen lezen nadat ik de eerste film gezien had, maar het was mij ook veel te langdradig.

Van de weinige boeken die ik al gelezen heb en die dan verfilmd zijn vind ik de films wel bijna altijd beter. Niet omdat ik mij tijdens het lezen geen dingen kan voorstellen, maar omdat ik meer geïntereseerd ben om het werk in zijn bedoelde vorm te beleven en niet iets waar ik zelf nog stukken bij aanvul.

Re: Welke comic, novel, manga of boek lees je momenteel?

52
Ligeiro wrote:een probleem da ik nu wel heb: ik probeer de boeken van Game of Thrones te lezen, maar het lukt ni echt om erin verder te doen, omdat ik alles al ken van de reeks.. en ik weet dat het boek uitgebreider is, maar ik vind het zo damn boring :p
en 't is de eerste keer met een fantasy boek dat ik dat heb.. anders vind ik het nooit saai
Er zijn wel dingen waar het boek al verder zit dan de serie. Waar zit je toevallig?
Image

Re: Welke comic, novel, manga of boek lees je momenteel?

53
Sora_Lizard wrote:
Tjeefkeuh wrote: Wat voor mij ook een zeer grote rol speelt bij de kwaliteit van de films is de muziek.
Ik ben het boek beginnen lezen nadat ik de eerste film gezien had, maar het was mij ook veel te langdradig.

Van de weinige boeken die ik al gelezen heb en die dan verfilmd zijn vind ik de films wel bijna altijd beter. Niet omdat ik mij tijdens het lezen geen dingen kan voorstellen, maar omdat ik meer geïnteresseerd ben om het werk in zijn bedoelde vorm te beleven en niet iets waar ik zelf nog stukken bij aanvul.
Haha, prachtig antwoord, maar hoe weet jij of Tolkien, in dit geval, het zo bedoeld heeft?
In dit geval is het inderdaad grotendeels de visie van oa Peter Jackson. Het gebeurt wel nog dat (vooral succesvolle) auteurs inspraak hebben bij de screenplay en zelfs de casting.

Re: Welke comic, novel, manga of boek lees je momenteel?

54
Mr.Wolf wrote:
Ligeiro wrote:een probleem da ik nu wel heb: ik probeer de boeken van Game of Thrones te lezen, maar het lukt ni echt om erin verder te doen, omdat ik alles al ken van de reeks.. en ik weet dat het boek uitgebreider is, maar ik vind het zo damn boring :p
en 't is de eerste keer met een fantasy boek dat ik dat heb.. anders vind ik het nooit saai
Er zijn wel dingen waar het boek al verder zit dan de serie. Waar zit je toevallig?
Oh ni zo ver, 120 bladzijden in boek 1

Re: Welke comic, novel, manga of boek lees je momenteel?

55
Ligeiro wrote:
Mr.Wolf wrote:
Ligeiro wrote:een probleem da ik nu wel heb: ik probeer de boeken van Game of Thrones te lezen, maar het lukt ni echt om erin verder te doen, omdat ik alles al ken van de reeks.. en ik weet dat het boek uitgebreider is, maar ik vind het zo damn boring :p
en 't is de eerste keer met een fantasy boek dat ik dat heb.. anders vind ik het nooit saai
Er zijn wel dingen waar het boek al verder zit dan de serie. Waar zit je toevallig?
Oh ni zo ver, 120 bladzijden in boek 1
1 van de coolste dingen (mijn mening) is nog niet in de serie gekomen
Image

Re: Welke comic, novel, manga of boek lees je momenteel?

60
Gisterenavond Carrie uitgelezen. Stephen King is naar mijn mening een goede schrijver. Hij heeft een verhaal neergeschreven waarvan mijn hart echt sneller begon te kloppen. Ik wist wat er ging gebeuren, maar het wordt zo goed opgebouwd. Het was ook is iets anders om in het Engels te lezen. Precies dat hij het er soms wel om deed om echt moeilijke woorden te gebruiken, maar het grootste deel heb ik wel begrepen.
Onze pa neemt zo altijd van die maandelijkse boekjes mee naar huis over ne demonenjager. Eerst hier nog is een paar van lezen
Image
cron