Re: Studeer-topic

106
Ik heb niks in stock, behalve bier. Niet voor de blokperiode dus :p

Thuis studeren, is veel rustiger dan op een andere locatie. Ik zou ook niet altijd al mijn cursussen en laptop willen meesleuren naar telkens een andere bloklocatie.

Re: Studeer-topic

109
Ik ben eindelijk van mijn masterthesis af. Ik moet het enkel nog mondeling gaan verdedigen. Nu kan ik school echt volledig achter mij laten en mijn focus volledig op het werk leggen :)

Ik werd het echt beu om altijd met mijn thesis bezig te zijn de afgelopen 1,5 jaar. Dus iedereen dat een master doet/wil doen, zorg dat de thesis je volledig ligt! Heel belangrijk voor jezelf.
Image

Re: Studeer-topic

110
gamerke1992 wrote:Ik ben eindelijk van mijn masterthesis af. Ik moet het enkel nog mondeling gaan verdedigen. Nu kan ik school echt volledig achter mij laten en mijn focus volledig op het werk leggen :)

Ik werd het echt beu om altijd met mijn thesis bezig te zien de afgelopen 1,5 jaar. Dus iedereen dat een master doet/wil doen, zorg dat de thesis je volledig ligt! Heel belangrijk voor jezelf.
Ik zal het onthouden ;)
met0t0 en ik zijn er dit jaar ook aan bezig :)

Re: Studeer-topic

111
gamerke1992 wrote:Ik ben eindelijk van mijn masterthesis af. Ik moet het enkel nog mondeling gaan verdedigen. Nu kan ik school echt volledig achter mij laten en mijn focus volledig op het werk leggen :)
Proficiat en veel succes met de verdediging! :cool:

Re: Studeer-topic

112
Weer een prachtige studeerdag...
Hoe beginnen jullie je studeerdag?
Ik weiger te studeren zonder een douche te nemen en een goeie kop thee. Verder hou ik er van om de zonsopgang te zien (heb vanuit mijn kamer een prachtig zicht op de zonsopgang :)

Re: Studeer-topic

114
Mr.Wolf wrote:Ahja da's waar ook :p Ik mag nu donderdag beginnen met sociaal recht
Ah, dan hebben niet alle richtingen een lesweek deze week :P Alvast veel succes donderdag!

Ik had dat vak vorig jaar. Het viel bij mij uit elkaar in arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is. Wie weet is het in uw richting helemaal anders dan in de mijne :P
Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

116
W.O.L.F. wrote:
dividedx11 wrote:--- Al heel de week niet echt goed in m'n vel
---- Dit trimester al 2 toetsen gemaakt en al op alle 2 gebuisd of de helft...
Ongelofelijk hoe die toetscultuur blijft bestaan, ook al heeft het geen enkele zin. Toetsen zijn goed om u en uw leerkracht te informeren, jij weet dat hoeveel jij kent/kan/begrijpt en de leerkracht weet wat de leerlingen weten/kunnen/begrijpen en hoe hij/zij zijn/haar lessen moet bijsturen. Het probleem is echter dat we punten geven op toetsen, en heel, heel veel onderzoek wijst uit dat punten geven zinloos is, ze moeten feedback geven (de leerkracht die u vertelt wat je al weet/ken/begrijpt en hoe je het vooropgestelde doel kan berijken). Het ergste is dat wat ik hier schrijf geen recente inzichten zijn, ze zijn soms al bijna 50 jaar oud. O ja, een school is van de Vlaamse wetgeving niet verplicht u elk semester ofzo een rapport met punten te geven, in het secundair moet een school gewoon elke graad bewijzen dat de leerlingen de eindtermen halen. Het probleem is dat de netten (gemeenschapsonderwijs, katholiek onderwijs, steden en gemeenten) (bestaat bij mijn weten niet in Nederland) extra regeltjes opleggen en daardoor de pedagogische vrijheid (de vrijheid om lessen en lesgeven aan te passen aan inhoud, niveau, interesses, leerlingenpopulatie) van de leerkracht wordt ingeperkt. Als je u echt oneerlijk behandeld voelt stap je overigens best naar het CLB (als eerste stap), zij hebben beroepsgeheim, dus als je hen vraagt niets of bepaalde dingen niet te vertellen aan de leerkracht of de school doen zij dit ook niet.
Als je nog wat wil weten zeg je het maar eh ;)

+++ Ik heb een stageplaats! :party:
In Nederland werkt het inderdaad anders, maar ook hier moeten scholen een bepaald curriculum aanbieden om überhaupt te mogen bestaan en de echte verschillen tussen scholen zijn bij tijden amper merkbaar. Over het geven van cijfers/punten is al ontzettend lang een discussie, vooral over summatief en formatief beoordelen. Ik weet niet hoe het in Vlaanderen werkt, maar in Nederland is het concept dat je cijfers 1 t/m 10 krijgt, ook op universiteiten en hogescholen. Waarom in vredesnaam een cijfer? Omdat we zo zaken kunnen meten. Enkel feedback geven is stomweg te slecht om te meten. Met cijfers kunnen we redelijk exact meten hoe een leerling ervoor staat. Ook vindt het ministerie van onderwijs dit ontzettend prettig als meetmiddel, maar ik kan ook zeggen dat er met cijfers wordt gesjoemeld, en flink ook helaas. Veel scholen zijn echter wel gewoon eerlijk in hun beoordelingen van leerlingen qua cijfers. Als een leerling niet voldoende punten heeft gescoord, dan heeft deze de stof nog niet voldoende bemachtigd. Een cijfer zegt ook of de leerling klaar is voor de volgende stap en kan uiteindelijk ook wat zeggen waar de verbeterpunten liggen. Is na een schooljaar een leerling met drie onvoldoendes op zijn/haar rapport klaar voor de volgende stap? Ik ben dan geneigd nee te zeggen, al zijn er uiteraard uitzonderingen. Natuurlijk zou ik aan mijn leerlingen ook veel feedback en begeleiding geven, maar het feit is ook dat we maar een beperkte tijd hebben. Op middelbare scholen had ik gemiddeld per klas 2 uur in de week. Ik kan dan niet uitgebreid op alles in gaan omdat de leerlingen een bepaalde hoeveelheid stof moeten hebben gehad voor het eind van het jaar (hoe jammerlijk dat ook moge zijn helaas). We mogen van kinderen dan ook verwachten dat ze zelf de zaken oppakken en aan de slag gaan. Ze weten dat ze met een cijfer, zoals een 4, iets goed slecht hebben gedaan en ik bespreek zoiets ook klassikaal. Het is aan de leerlingen om het dan beter te doen want, hoe vreemd dit ook mag klinken voor sommigen, veel leerlingen die ik heb meegemaakt hadden ook stomweg de stof niet goed geleerd. Ik vraag naar inzicht, en als de kennisbasis niet in orde is, dan gaat dat fout op de toets. Het is met mijn vak, geschiedenis, niet enkel wat jaartallen en feitjes leren. Ik wil weten of leerlingen ook iets kunnen doen met standplaatsgebondenheid of continuïteit. Soms heeft een leerling niet volledig dat inzicht, maar de cijfers die ik helaas met regelmaat heb gezien zeggen mij ook vaak 1 ding, de leerlingen leren vaak gewoon niet goed en vaak ook niet op tijd. Je hoeft, als je wat minder bent met mijn vak, niet van zulke dramatische cijfers te halen. Op cognitief vermogen is al veel mogelijk, maar dan zul je er wat harder aan moeten trekken om die voldoendes te halen. Ik heb leerlingen gezien die ooit een 3 stonden en dat hebben opgewerkt naar een leuke 6 of 7 dus het wel mogelijk. Ik kan als docent nog zoveel doen, maar het is toch echt aan de leerlingen om die toetsen goed te maken en de stof tot zich te nemen.

Dan een vraag van mijn kant, wat is gebuisd? Ik denk dan de hele tijd aan een rioolbuis. Ik neem dat het zoiets is als "gezakt" of "gefaald"?
Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

117
Gebuisd geldt in Vlaanderen inderdaad als het behalen van een onvoldoende :D

De toetsencultuur is inderdaad niet ideaal, maar er zijn in mijn ogen ook niet veel ander mogelijkheden. Toen ik nog leerkracht was, maakte ik ook gebruik van klassikale opvolging. Vaak pikte ik er iemand uit aan het begin van de les om even samen te vatten wat de vorige inhield. Daar kregen ze dan een beoordeling op a la A B C ofzo en dat kon ik dan bij toetsen tellen of gewoon bij een rapport als extra puntwaardering nemen.

Punten zijn niet alles, maar als je verschillende vakken niet behaald, is er vaak toch wat meer aan de hand en kan je niet altijd zomaar delibereren.
Image

Re: Studeer-topic

118
Gebuisd is inderdaad niet geslaagd :)

Er zijn alternatieven voor de toetscultuur, maar dan moet je echt gaan graven in wat uw idee is van goed onderwijs en hoe we dat organiseren. Ik zou hier erg technisch op in kunnen gaan (ben fan van Masschelein die pleite voor 'vrije tijd', hij bedoelde dan de tijd om kinderen te passioneren en passie te delen). Toetscultuur ligt ook binnen het idee van accountabilitu (rekenschap), wat betekent dat de leerkracht verantwoordelijk is voor de resultaten, dat gaat in de VS soms heel ver, daar is het loon van de leerkracht afhankelijk van de prestaties van de leerkrachten. In Vlaanderen is de toets iets minder sterk (hout vasthouden), zo hebben wij geen nationale toetsen in de vorm van CITO ofzo. Een leuke manier van evalueren lijkt mij een portfolio, dat kan al dan niet voorgestructureerd en geeft leerkracht en leerling de mogelijkheid om zicht te krijgen op het eigen leerproces. Maar de grote structuren laten dat allemaal veel moeilijker toe, teveel leerlingen per klas, grote planlast, (in Vlaanderen) weinig waardering voor het leerkrachtenberoep (want ze hebben toch zoveel vakantie, waarom hebben we dan een tekort aan leerkrachten?).
Ik weet ook dat het voor leerkra hten (zowel in Nederland als in Vlaanderen) zeer moeilijk is om aan wetenschappenlijke literatuur te raken, dus als je iets nodig hebt, of je wil info over iets mag je het mij altijd laten weten en dan kijk ik eens (als universiteitsstudent kunnen wij aan wetenschappelijke publicaties waar je normaal veel geld aan kwijt bent).
Heel leuk om zo met leerkrachten te kunnen praten, wij krijgen daar heel weinig de kans toe jammer genoeg.

Re: Studeer-topic

119
W.O.L.F. wrote:Gebuisd is inderdaad niet geslaagd :)

Er zijn alternatieven voor de toetscultuur, maar dan moet je echt gaan graven in wat uw idee is van goed onderwijs en hoe we dat organiseren. Ik zou hier erg technisch op in kunnen gaan (ben fan van Masschelein die pleite voor 'vrije tijd', hij bedoelde dan de tijd om kinderen te passioneren en passie te delen). Toetscultuur ligt ook binnen het idee van accountabilitu (rekenschap), wat betekent dat de leerkracht verantwoordelijk is voor de resultaten, dat gaat in de VS soms heel ver, daar is het loon van de leerkracht afhankelijk van de prestaties van de leerkrachten. In Vlaanderen is de toets iets minder sterk (hout vasthouden), zo hebben wij geen nationale toetsen in de vorm van CITO ofzo. Een leuke manier van evalueren lijkt mij een portfolio, dat kan al dan niet voorgestructureerd en geeft leerkracht en leerling de mogelijkheid om zicht te krijgen op het eigen leerproces. Maar de grote structuren laten dat allemaal veel moeilijker toe, teveel leerlingen per klas, grote planlast, (in Vlaanderen) weinig waardering voor het leerkrachtenberoep (want ze hebben toch zoveel vakantie, waarom hebben we dan een tekort aan leerkrachten?).
Ik weet ook dat het voor leerkra hten (zowel in Nederland als in Vlaanderen) zeer moeilijk is om aan wetenschappenlijke literatuur te raken, dus als je iets nodig hebt, of je wil info over iets mag je het mij altijd laten weten en dan kijk ik eens (als universiteitsstudent kunnen wij aan wetenschappelijke publicaties waar je normaal veel geld aan kwijt bent).
Heel leuk om zo met leerkrachten te kunnen praten, wij krijgen daar heel weinig de kans toe jammer genoeg.
De vinger wordt eens te meer op de wonde gelegd :)
Ik gaf les in het Brusselse, in een TSO/BSO school, waarbij ik aan klassen van 32 à 35 Nederlands en Engels moest geven. In een richting als Handel lukt dat nog aardig omdat de leerlingen daar nog wel in geboeid zijn, maar een richting hout of metaal is al een veel grotere uitdaging. Het leuke is dan altijd dat ik zowat alle combi's van een bepaald niveau. Dat is ook vaak het probleem vind ik, van die combi-klassen. Waarom niet in kleine groepjes, de interactie en het contact met de kinderen is zo veel beter. Het heeft natuurlijk allemaal met geld, plaatsen en leerlingenaantal te maken, maar het is toch zonde.
In zo'n grote klassen kan een kind zich perfect verbergen als die dat wil tussen de massa en dat vind ik spijtig.
In zo'n groepen heb je ook quasi geen andere mogelijkheden dan de toetsencultuur te gaan toepassen.

Bij mij heeft dat nu geen reden gespeeld om het leerkrachtschap achter mij te laten. Ik vond gewoon dichterbij huis geen werk in een andere school en dan voor een switch gekozen. Hoewel het er uiteindelijk wel mee te maken heeft natuurlijk. Je kan daar dan soms een interimplaatsje gaan opvullen van een leerkracht die al x-aantal jaar gestopt is, maar toch zijn uren heeft laten "vastzetten". Vacante uren vinden is een pure (excuse my French) kloterij en volgens mij dé grote reden van het uitvallen van leerkrachten en waarom het beroep an sich minder aantrekkelijk wordt (samen met het verlies van respect voor het beroep vanuit leerlingen- en ouderstandpunt).
Image

Re: Studeer-topic

120
Het is wel zo dat er min of meer genoeg leerkrachten zijn, maar die geven zeker niet altijd les. Doordat veel scholen gewoon alleen staan en zelf hun administratie doen zijn er daarvoor mensen nodig (en nog voor andere van dit soort jobs). Maarja, wat doen we in Vlaanderen, besparen op onderwijs, uiteraard...
cron