Re: Studeer-topic

196
Toen ik nog studeerde wisselde dit heel vaak. Toen woonde ik nog bij mijn ouders en studeerde ik vooral op mijn kamer als zij thuis waren. Als ze niet thuis waren studeerde ik aan de eettafel, in de veranda of buiten bij goed weer.

Mijn studeertip: Schrijf een heel schema/samenvatting van je cursus. Daar kruipen veel uren in, maar door het op te schrijven kon ik het goed onthouden. Na elke hoofdstuk kan je dan je samenvatting herlezen en testen of je alles begrijpt en kent. Dan ging ik verder naar een volgend hoofdstuk. Voor ik ging slapen las ik dan nog eens heel de samenvatting.

Vervolgens is slaap heel belangrijk. 's avonds had ik nog niet echt het gevoel dat ik het heel goed kende. Maar na een nacht goede slaap verwerken je hersenen al deze informatie en kan je 's ochtends wel plots alles. Clue van het verhaal is dus dat je best niet blijft doorblokken tot midden in de nacht.
Image

197
gamerke1992 wrote:Toen ik nog studeerde wisselde dit heel vaak. Toen woonde ik nog bij mijn ouders en studeerde ik vooral op mijn kamer als zij thuis waren. Als ze niet thuis waren studeerde ik aan de eettafel, in de veranda of buiten bij goed weer.

Mijn studeertip: Schrijf een heel schema/samenvatting van je cursus. Daar kruipen veel uren in, maar door het op te schrijven kon ik het goed onthouden. Na elke hoofdstuk kan je dan je samenvatting herlezen en testen of je alles begrijpt en kent. Dan ging ik verder naar een volgend hoofdstuk. Voor ik ging slapen las ik dan nog eens heel de samenvatting.

Vervolgens is slaap heel belangrijk. 's avonds had ik nog niet echt het gevoel dat ik het heel goed kende. Maar na een nacht goede slaap verwerken je hersenen al deze informatie en kan je 's ochtends wel plots alles. Clue van het verhaal is dus dat je best niet blijft doorblokken tot midden in de nacht.
Diene tip heb ik al zoveel keer gehoord maar aan een cursus van +800 pags (wat gebruikelijk is bij ons) begin ik daar gwn niet aan. :p Tegen dat ik dat heb geschreven, heb ik de cursus al 5x doorlopen.

Doorblokken 's nachts is ook vaak een kwestie van tijdsgebrek. Als ge maar voor een vak 1 dag hebt om het te herhalen, dan schiet er al niet veel tijd over. Ik kan trouwens toch nooit slapen de nacht voor het examen dus dan kan je evengoed studeren. :P
Image

198
Elexus wrote:
gamerke1992 wrote:Toen ik nog studeerde wisselde dit heel vaak. Toen woonde ik nog bij mijn ouders en studeerde ik vooral op mijn kamer als zij thuis waren. Als ze niet thuis waren studeerde ik aan de eettafel, in de veranda of buiten bij goed weer.

Diene tip heb ik al zoveel keer gehoord maar aan een cursus van +800 pags (wat gebruikelijk is bij ons) begin ik daar gwn niet aan. :p Tegen dat ik dat heb geschreven, heb ik de cursus al 5x doorlopen.

Doorblokken 's nachts is ook vaak een kwestie van tijdsgebrek. Als ge maar voor een vak 1 dag hebt om het te herhalen, dan schiet er al niet veel tijd over. Ik kan trouwens toch nooit slapen de nacht voor het examen dus dan kan je evengoed studeren. :P
800 is wel heel veel. Maar zelfs bij cursussen van 600 pagina's deed ik dat ;) In mijn bacheloropleiding was dat natuurlijk geen enkel probleem. Bij mijn master kroop er gewoon veel tijd in, maar het hielp mij echt.
Image

199
Ik vond dingen opschrijven voor mezelf doorgaans een grote tijdverspilling. Ik keek uiteindelijk toch terug in mijn cursus. Enkel van moeilijke of ingewikkelde zaken maakte ik een schema.

Wat ik bijna nooit vertrouwde is een samenvatting van iemand anders van bijvoorbeeld hoofdstuk 1,2,3 terwijl ik dan 4,5 en 6 zou maken. Ik doe zo'n dingen liever allemaal zelf. Als ik dan gebuisd zou zijn ligt het volledig aan mezelf en vermijd ik gezever met anderen moest er in mijn samenvatting iets niet kloppen. :P
Image

200
daviduvel wrote:Ik vond dingen opschrijven voor mezelf doorgaans een grote tijdverspilling. Ik keek uiteindelijk toch terug in mijn cursus. Enkel van moeilijke of ingewikkelde zaken maakte ik een schema.

Wat ik bijna nooit vertrouwde is een samenvatting van iemand anders van bijvoorbeeld hoofdstuk 1,2,3 terwijl ik dan 4,5 en 6 zou maken. Ik doe zo'n dingen liever allemaal zelf. Als ik dan gebuisd zou zijn ligt het volledig aan mezelf en vermijd ik gezever met anderen moest er in mijn samenvatting iets niet kloppen. :P
Ik vind dan ook dat een samenvatting alleen voor jezelf werkt. Ik liet dingen weg, waarvan ik met zekerheid wist dat ik dat niet moest herhalen en al begreep. Maar daarom is dat bij iemand anders niet zo. En je eigen gedachtengang zit erin,die daarom ook niet van toepassing is bij iemand anders.
Image

201
Bij ons gaan samenvattingen van andere mensen heel vaak de ronde maar dat is ook omdat onze keuzevakken zeer vaak overlappen in de lesuren waardoor eigen notities van lessen bijvoorbeeld onmogelijk zijn (sommige vakken hebben zelfs geen cursus). Dan is dat wel een life saver als iemand daar een sv vn heeft gemaakt en die deelt met de rest. :)

Al blijf ik sv's riskant vinden. Als het kan, leer ik liever de complete cursus, ook gewoon om de hele context mee te krijgen. Ik leer het best wanneer ik de leerstof als een soort roman kan lezen, niet met lijstjes van puntjes ofzo.

Ik studeer trouwens bijna uitsluitend op mijn bed. Bureaus werken niet voor mij en zo kan ik tussendoor nog een dutje doen. :D
Image

202
Bij ons in de richting hebben we zo'n steungroep op fb waar 1000 mensen inzitten en dan samenvattingen posten. Bv. bij recht waar de begrippen van op toledo staan, is dit dan gemakkelijk. Zo'n dingen zijn wel te vertrouwen. Anders maak ik ook altijd mijn eigen samenvattingen
Image

203
Voor samenvattingen vertrouw ik enkel mezelf, en dat ligt vooral op de manier waarop ik studeer. Zoals Elexus zegt:
Elexus wrote:Al blijf ik sv's riskant vinden. Als het kan, leer ik liever de complete cursus, ook gewoon om de hele context mee te krijgen. Ik leer het best wanneer ik de leerstof als een soort roman kan lezen, niet met lijstjes van puntjes ofzo.
Ik deed ook al half het werk in de klas zelf, veel verbanden leggen etc.
Ik heb niet veel samenvattingen gemaakt, van een paar vakken maar en die vakken leenden hen wel beter tot bijvoorbeeld opsommingen.
Anders maakte ik eerder kleine samenvattingen van bepaalde delen, maar niet echt van een hele cursus dus.

Meestal draaide het uit dat ik te weinig tijd had voor te schrijven. Of, eerder, ik dacht tijd te winnen door het te leren zonder een samenvatting erbij te maken. Maar met eigen notities en zaken opgeschreven tijdens de lessen etc, kom je zowizo al uit op een soort schema of samenvatting, dus dat was dan eerder mijn manier van samenvatten. Op die manier was ik er ook van overtuigd dat ik niks per ongeluk eruit liet.

Een nachtje doordoen heeft me meerdere malen een bonus opgeleverd, dus ik geloof wel dat er iets positiefs uit te halen valt. Maar slaap is zeker niet te onderschatten hoe waardevol het is.
Zeurpiet van het jaar 2014
Zeurpiet van het jaar 2016
2de grootste zeurpiet van het jaar 2017
Comment of the Week houder PS EU blog x2

204
Captain Witwicky wrote:
W.O.L.F. wrote:Waar studeren jullie eigenlijk?
Ik blijf binnen op mijn kamer, vooral omdat mijn moeder altijd thuis is...
Ik kan... kon! niks anders dan in de living studeren aan de eettafel, middenin al het gezinsgebeuren want mijn te kleine kamer was zo goed als verboden terrein én staat vol met gerief.
Hoe kan uw eigen kamer nu verboden terrein zijn?

Een goede nacht slaap kan u tot een punt meer opleveren, dus ik stop er altijd op tijd mee de dag voor het examen, of ik het nu volledig ken of niet, 's nachts studeren kan ik echt echt niet...

206
Damn. Ik had NOOIT problemen met examens.
I was like "meh we zien wel"

Nooit veel moeite gedaan :p
School intereseerde me dan ook geen zak.

nachtje door?
HAHAHA. No way!
Zelfs niet dagje door :D
Eigenlijk meestal gewoon eens lezen, als ik dat al volhield.
Image

208
Mr.Wolf wrote:Amai, om effe terug te komen op die samenvattingen. Nu heb ik net een site gevonden die op mijn facebook kwam. Moest ge gewoon voor betalen per samenvatting dat mensen erop zetten
dat is geldafzetterij, zou ik niet doen !

209
Gamefreak wrote:
Mr.Wolf wrote:Amai, om effe terug te komen op die samenvattingen. Nu heb ik net een site gevonden die op mijn facebook kwam. Moest ge gewoon voor betalen per samenvatting dat mensen erop zetten
Nee, zou ik nooit kunnen. Ksnap ook niet dat mensen daar geld voor kunnen geven...
Image

210
Mr.Wolf wrote:
Gamefreak wrote:
Nee, zou ik nooit kunnen. Ksnap ook niet dat mensen daar geld voor kunnen geven...
D'r hebben der mij ook al geld willen geven voor mijn notities. Zeker werkstudenten hebben het vaak lastig om studiemateriaal te vinden. Maar ja ik zou daar dus echt nooit geld voor vragen hé. Het enige dat ik wil, is dat ze mijn nota's niet overal gaan rondsturen want da's gewoon respectloos. Voor de rest kan mij dat weinig schelen om mensen mijn nota's te geven. Al heb ik wel de indruk dat als ge iemand 1 keer eens helpt, ze u altijd weten te vinden als ze hulp nodig hebben. Kan soms al eens irritant worden.
Image