Leuven station tot in Korbeek-lo is ongeveer 6-7km en was 13-15 euro 2 jaar geleden, maar dat is wel dagtarief. In het Leuvense heb je taxi Denny (zaten vroeger in Herent centrum) en taxi Jenny. Andere namen weet ik niet meer.
Uber zou ik niet doen, taxichauffeurs hebben vaak al een aparte rijstijl, maar hebben wel nog allerlei dingen waar ze aan moeten voldoen (medische schifting bv). Wie weet wat voor idioot je bij in de wagen stapt en wat als je een ongeval hebt... Ik rij sowieso al niet graag mee met mensen waar ik de rijstijl niet van ken en als ik hem wel ken en hij staat mij niet aan dan zal ik altijd voorstellen om zelf te rijden met mijn auto als het kan.
Re: Vragentopic
692Kolm wrote:Leuven station tot in Korbeek-lo is ongeveer 6-7km en was 13-15 euro 2 jaar geleden, maar dat is wel dagtarief. In het Leuvense heb je taxi Denny (zaten vroeger in Herent centrum) en taxi Jenny. Andere namen weet ik niet meer.
Uber zou ik niet doen, taxichauffeurs hebben vaak al een aparte rijstijl, maar hebben wel nog allerlei dingen waar ze aan moeten voldoen (medische schifting bv). Wie weet wat voor idioot je bij in de wagen stapt en wat als je een ongeval hebt... Ik rij sowieso al niet graag mee met mensen waar ik de rijstijl niet van ken en als ik hem wel ken en hij staat mij niet aan dan zal ik altijd voorstellen om zelf te rijden met mijn auto als het kan.
Dat is al goed om een idee te hebben van een prijs. Ik ga eens googelen wie er allemaal in de regio rijdt.
Re: Vragentopic
693Ik weet niet waarom, maar ik krijg volgende stelling niet opgelost dmv de regel van 3. Mijn vriendin is leerkracht en moet dit aan de klas uitleggen. Alle oefeningen lukken mij zonder problemen, behalve deze ene.
9 arbeiders bouwen een muur op 20 dagen. 6 even harde werkers hebben voor hetzelfde werk ??? dagen nodig.
Ik kom met de regel van 3 steeds 13,3 dagen uit. Maar dat klopt uiteraard niet. Ik schaam mij En dat voor iemand die veel statistiek heeft gehad in zijn master
9 arbeiders bouwen een muur op 20 dagen. 6 even harde werkers hebben voor hetzelfde werk ??? dagen nodig.
Ik kom met de regel van 3 steeds 13,3 dagen uit. Maar dat klopt uiteraard niet. Ik schaam mij En dat voor iemand die veel statistiek heeft gehad in zijn master
Re: Vragentopic
694Ik denk dat je te vermoeid bent.gamerke1992 wrote:Ik weet niet waarom, maar ik krijg volgende stelling niet opgelost dmv de regel van 3. Mijn vriendin is leerkracht en moet dit aan de klas uitleggen. Alle oefeningen lukken mij zonder problemen, behalve deze ene.
9 arbeiders bouwen een muur op 20 dagen. 6 even harde werkers hebben voor hetzelfde werk ??? dagen nodig.
Ik kom met de regel van 3 steeds 13,3 dagen uit. Maar dat klopt uiteraard niet. Ik schaam mij En dat voor iemand die veel statistiek heeft gehad in zijn master
9 arbeiders in 20 dagen betekent dat er 180 mandagen werk verricht werd. 6 arbeiders doen er dan 180/6 = 30 dagen over.
Uitleg 2 algebraïsch: 9 x 20 = 6 x X
9 / 6 x 20 = X
of
9 x 20 = X
6
of
(9 x 20) / 6 = X
Duidelijk?
De regel van 3 kan en mag je hier niet gebruiken. Je moet er een vergelijking (een gelijkheid) met een onbekende van maken en niet twee gelijkheden.
Re: Vragentopic
695It makes a lot of senseSora_Lizard wrote:Ik denk dat je te vermoeid bent.gamerke1992 wrote:Ik weet niet waarom, maar ik krijg volgende stelling niet opgelost dmv de regel van 3. Mijn vriendin is leerkracht en moet dit aan de klas uitleggen. Alle oefeningen lukken mij zonder problemen, behalve deze ene.
9 arbeiders bouwen een muur op 20 dagen. 6 even harde werkers hebben voor hetzelfde werk ??? dagen nodig.
Ik kom met de regel van 3 steeds 13,3 dagen uit. Maar dat klopt uiteraard niet. Ik schaam mij En dat voor iemand die veel statistiek heeft gehad in zijn master
9 arbeiders in 20 dagen betekent dat er 180 mandagen werk verricht werd. 6 arbeiders doen er dan 180/6 = 30 dagen over.
Uitleg 2 algebraïsch: 9 x 20 = 6 x X
9 / 6 x 20 = X
of
9 x 20 = X
6
of
(9 x 20) / 6 = X
Duidelijk?
De regel van 3 kan en mag je hier niet gebruiken. Je moet er een vergelijking (een gelijkheid) met een onbekende van maken en niet twee gelijkheden.
Zoals jij het hebt opgelost kan ik het volledig volgen. Alleen hebben ze in haar cursusboek dat ze aan de leerlingen moet uitleggen die oefening gezet bij de regel van 3. Dat moet dus een fout zijn van het boek?
Re: Vragentopic
697Als je de regel van 3 doet met 9 => 1/20 dan klopt het wel, maar vraag me niet waarom je dit zo zou bedenken...
Re: Vragentopic
698Vertaald naar de regel van 3 kan hooguit door te stellen dat het 180 dagen kost voor 1 man (9 x 20), hieruit volgt weer dat 6 man er 30 dagen over doen.
20 is dus maar een deel van het gegeven, het tweede gegeven moet eerst worden uitgerekend!
20 is dus maar een deel van het gegeven, het tweede gegeven moet eerst worden uitgerekend!
Re: Vragentopic
699Na wat zoeken blijkt het in dat geval om de omgekeerde regel van drie te gaan...
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3477 ... egel-van-3
Edit:
Wat meer uitleg nog die duidelijker is: http://siwmavopav.classy.be/regel_v_3_nieuw.htm
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3477 ... egel-van-3
Edit:
Wat meer uitleg nog die duidelijker is: http://siwmavopav.classy.be/regel_v_3_nieuw.htm
Re: Vragentopic
700Oh op die manierKolm wrote:Na wat zoeken blijkt het in dat geval om de omgekeerde regel van drie te gaan...
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3477 ... egel-van-3
Edit:
Wat meer uitleg nog die duidelijker is: http://siwmavopav.classy.be/regel_v_3_nieuw.htm
Ik denk dat ze best deze oefening laat vallen voor de leerlingen. Ik zie alleen maar verwarring ontstaan in deze klas
In ieder geval heel erg bedankt aan jullie beide
Re: Vragentopic
701Ik geef toe dat ik het ook echt nooit op die manier zou oplossen... maar soms leer je later in je leven makkelijkere manieren om dingen op te lossen en vergeet je echt compleet hoe je het in het verleden ooit gedaan hebt.
Vraag is ook in hoeverre dit geval in het stuk lesboek daarvoor is voorgekomen? Indien het wel voor is gekomen dan zou het wel een mooie oefening zijn om ze het te leren herkennen.
Vraag is ook in hoeverre dit geval in het stuk lesboek daarvoor is voorgekomen? Indien het wel voor is gekomen dan zou het wel een mooie oefening zijn om ze het te leren herkennen.
Re: Vragentopic
702Brainfart laat ma haha 30 dagen obviously
Keer diene uitleg gelezen en is ook meer dan logisch. Kvoel mij redelijk dwaas op dees moment.
Keer diene uitleg gelezen en is ook meer dan logisch. Kvoel mij redelijk dwaas op dees moment.
Last edited by fsterchele23 on 08 Oct 2017 17:13, edited 1 time in total.
Re: Vragentopic
703Dat is niet behandeld in de lessen. Ze zitten alleen maar aan de normale toepassing van de regel van 3. Die oefening hoort hier precies gewoon niet thuis.Kolm wrote:Ik geef toe dat ik het ook echt nooit op die manier zou oplossen... maar soms leer je later in je leven makkelijkere manieren om dingen op te lossen en vergeet je echt compleet hoe je het in het verleden ooit gedaan hebt.
Vraag is ook in hoeverre dit geval in het stuk lesboek daarvoor is voorgekomen? Indien het wel voor is gekomen dan zou het wel een mooie oefening zijn om ze het te leren herkennen.
Re: Vragentopic
704Ik herinner mij dat er in oefeningen op school vaak een uitzondering of iets dat er niet in thuis hoorde tussen zat, gewoon om u eens te laten denken ipv alles "op autopiloot" op te lossen.gamerke1992 wrote:Dat is niet behandeld in de lessen. Ze zitten alleen maar aan de normale toepassing van de regel van 3. Die oefening hoort hier precies gewoon niet thuis.Kolm wrote:Ik geef toe dat ik het ook echt nooit op die manier zou oplossen... maar soms leer je later in je leven makkelijkere manieren om dingen op te lossen en vergeet je echt compleet hoe je het in het verleden ooit gedaan hebt.
Vraag is ook in hoeverre dit geval in het stuk lesboek daarvoor is voorgekomen? Indien het wel voor is gekomen dan zou het wel een mooie oefening zijn om ze het te leren herkennen.
Re: Vragentopic
705In de jaren dat ik zelf nog les gaf, ruim 30 jaar geleden inmiddels, plaatste ik er ook wel van dat soort "instinkers" tussen. Het is dus goed mogelijk dat dit zoiets is hoewel het me dan bevreemdt dat met een dergelijke opgave begonnen wordt.Tjeefkeuh wrote: . . .
Ik herinner mij dat er in oefeningen op school vaak een uitzondering of iets dat er niet in thuis hoorde tussen zat, gewoon om u eens te laten denken ipv alles "op autopiloot" op te lossen.