Re: Vragentopic

736
Brief (Post NL: van NL naar B)
Welke en hoeveel postzegels u op uw post plakt, hangt af van het gewicht en de bestemming van uw zending. De waarde van postzegels wordt weergegeven met een cijfer 1 (Nederland 1: € 0,83, Internationaal 1: € 1,40) of 2 (Nederland 2: € 1,66).
Regio: EUR 1
Postzegel Nederland 1 = € 0,83, Postzegel Nederland 2 = € 1,66, Internationaal 1 = € 1,40 (tot 350 gr 1 tariefzone: Internationaal)
Postzegels kennen geen waarde meer in Euro, alleen cijfers. In NL is postzegel 1: € 0,83, voor de eurozone is postzegel 1: € 1,40.

Datzelfde systeem kent men in België blijkbaar ook.
Waarde 1 binnen België € 0,84 of € 0,74. Vraag me niet waarom er verschil is. Beide geldig tot 50 gram.
Waarde 1 in Europa € 1,13 tot 50 gram.
Is de brief zwaarder dan zul je meer zegels moeten plakken. Zie: https://www.bpost.be/site/nl/verzenden/ ... -een-brief
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Vragentopic

738
Voor zover ik weet is dat inderdaad met Europese zegels. En dan moet je nog goed opletten met gewicht. Ik heb een keertje een vrij normale kaart gestuurd en die was al te zwaar voor 1 Europese postzegel. Toendertijd kon je ze per 3 kopen, dus dat viel uiteindelijk wel mee.
Image

Re: Vragentopic

743
gamerke1992 wrote:Ik wil een brief van België naar Nederland sturen. Kan ik dit dan met gewone Belgische postzegels? Bij bpost spreken ze van speciale Europese postzegels. Er staat zelfs op hun site dat ze 'ten sterkste afraden' om gewone postzegels te gebruiken. Maar nergens staat of het nu mogelijk is of niet.
Ik heb vroeger nog genoeg naar NL gestuurd met Belgische postzegels dus mogelijk is het wel denk ik of het moet een heel ander systeem geworden zijn.

Hier in NL hebben we nu ook wel postzegels voor in NL zelf en aparte voor het buitenland.

Het zou me verbazen dat ze jouw brief niet zouden opsturen omdat het Belgische postzegels zijn. Maarja, als er effectief een nieuw systeem is... :p

Vind je niks online terug van die wijziging?

Edit: Lap mijn scherm stond op een pagina eerder dus ik kom weer een lichtjaar achter. :p
Image

Re: Vragentopic

744
Ik heb nog loket gedaan bij Bpost en buiten BE een brief opsturen met BE postzegel heb je 90% kans dat je de brief gewoon terug krijgt met de melding van verkeerde zegels. Best is inderdaad langs gaan in het kantoor 1 europese zegel kopen en laten verzenden. Er moet namelijk ( dit doen we niet altijd) een vliegtuigje opgekleefd worden zodat deze iets sneller gelezen kan worden door de sorteermachines.

Re: Vragentopic

750
gamerke1992 wrote:Ik wil een brief van België naar Nederland sturen. Kan ik dit dan met gewone Belgische postzegels? Bij bpost spreken ze van speciale Europese postzegels. Er staat zelfs op hun site dat ze 'ten sterkste afraden' om gewone postzegels te gebruiken. Maar nergens staat of het nu mogelijk is of niet.
Laat antwoord, maar zie het nu pas. Heb onlangs ook nog loket gedaan bij de post voor de eindejaarsperiode als interim. Dit is mogelijk maar niet gegarandeerd dat die aankomt. Sowieso met vertraging want die gaat eerst naar het nationale sorteercentrum. Het hangt ook af van de maten en gewicht. Dit is in NL en BE verschillend. Een losse frankering tot 50gram is waarde 1 (één zegel) dat komt op €1,23 naar EU bestemmingen. Deze zitten ook per 5 aan €5,65 (Filip) of 10 aan €11,30 (kerstboom) als je ze wil kopen op een velletje in een kantoor. Als je nu bv. te veel frankeert om zeker te zijn en 2 binnenlandse zegels gebruikt en het in een bus steekt dan komt die normaal ook wel aan. Die frankeer regels zijn idd best ingewikkeld want heel veel mensen weten niet wat erop moet en de meeste kunnen brieven ook niet wegen want daarvoor heb je een keuken weegschaaltje nodig voor ingrediënten en die maten kan je vinden op de website maar ouderen hebben dan weer geen pc of kennis. Bij Kruidvat of Hema verkopen ze ook vaak brieven van NL formaat daar is elke brief tot 20gr genormaliseerd, maar hier niet 140 op 125mm dacht ik. Een normale brief kan je ervan uitgaan dat die altijd minder weegt dan 50gr (+-8 A4 vellen) en één zegel erop moet. Belachelijk in feite zou dit in Europa of tenminste de Benelux één conforme regeling moeten zijn nu is het onnodig verwarrend.
Image