Re: Je laatste aankoop (geen games)

848
itsjustme wrote:Weet niet hoe het met de Belgische wetten zit maar in NL zijn ze behoorlijk begrensd :p
Geel kenteken in NL komt overeen met degene die in BE 45km/h mogen en rijbewijs AM (vroeger A3) moeten hebben. Blauw kenteken komt overeen met die met een geel plaatje in BE en die mogen 25km/h, geen rijbewijs nodig. Klein verschil: In BE moet je op beide een helm dragen sinds enkele jaren, vroeger enkel op 45km/h. In NL is het nog steeds zo dat het enkel bij geel kenteken hoeft. Geen idee wat de snelheden in NL zijn maar ik dacht dat geel kenteken 50 mocht?

In praktijk echter gaan vooral jongeren hun brommer opvoeren waardoor je situaties krijgt dat ze 70-80km/h rijden... Alleen zijn die dingen daar technisch niet voor gemaakt (remmen, vering, ... alles verslijt ook sneller) maar dat beseffen ze niet. Af en toe doet de politie dan wel eens controle en dan hebben ze vaak een hele verzameling bij elkaar.
Image

Re: Je laatste aankoop (geen games)

849
Kolm wrote:
itsjustme wrote:Weet niet hoe het met de Belgische wetten zit maar in NL zijn ze behoorlijk begrensd :p
Geel kenteken in NL komt overeen met degene die in BE 45km/h mogen en rijbewijs AM (vroeger A3) moeten hebben. Blauw kenteken komt overeen met die met een geel plaatje in BE en die mogen 25km/h, geen rijbewijs nodig. Klein verschil: In BE moet je op beide een helm dragen sinds enkele jaren, vroeger enkel op 45km/h. In NL is het nog steeds zo dat het enkel bij geel kenteken hoeft. Geen idee wat de snelheden in NL zijn maar ik dacht dat geel kenteken 50 mocht?

In praktijk echter gaan vooral jongeren hun brommer opvoeren waardoor je situaties krijgt dat ze 70-80km/h rijden... Alleen zijn die dingen daar technisch niet voor gemaakt (remmen, vering, ... alles verslijt ook sneller) maar dat beseffen ze niet. Af en toe doet de politie dan wel eens controle en dan hebben ze vaak een hele verzameling bij elkaar.
In NL zijn de wetten hetzelfde alleen dan hoef je bij 25 km/h (blauw kenteken) geen helm op. Zijn ze wel mee bezig om helmplicht in te voeren, en misschien moeten ze zelfs op de openbare weg gaan rijden....

Wat je zegt over 'opvoeren' klopt alleen niet. Die dingen zijn gemaakt om harder te rijden dan 50, en zijn voor onze wetten begrenst. Hierdoor rijden ze minder zuinig, en is net wat gevaarlijker vind ik. Het lijkt me een stuk veiliger als ze gewoon 60 kunnen en met het verkeer mee kunnen.
En ja, jongetjes van 16 op scooters van 70-80km/h is natuurlijk wel gevaarlijk, en snap ook niet dat dit mag. ipv die dingen te begrenzen gewoon de leeftijd opschroeven naar 18+

Re: Je laatste aankoop (geen games)

851
ShAmPi wrote:In BE moeten nieuwe scooters of brommers en wat nog allemaal nu allemaal een kenteken dragen!
Yup, ook diegenen die nu zonder rondrijden! Je hebt tijd tot december om dit in orde te brengen.
Je moet hiervoor met je inschrijvingsbewijs of - als je dat niet (meer) zou hebben - bewijs van verlies naar een postkantoor gaan.
Daar krijg je dan (tegen betaling!) een inschrijvingsbewijs en dat moet je dan aan je verzekeringsagent geven ter inschrijving van de brommer.
Image

Re: Je laatste aankoop (geen games)

853
RoyVdW wrote:Maak er maar 21+ van als het van mij afhangt als je soms ziet wat er rondrijd heb ik mijn bedenkingen... Een rijbewijs halen is te makkelijk.
Het zijn niet alleen de jonge mensen die niet kunnen rijden, dus dat zou ik persoonlijk wat overdreven vinden. Ik zie vaak 18 jarigen stukken beter rijden dan velen van mijn leeftijd.
De echte wegpiraten zie ik dan weer tussen de ouderen onder ons - jij natuurlijk (nog) niet natuurlijk Frans! :D - en (i know: heel erg stereotype en zeker niet bedoeld als generalisatie of belediging) vrouwen... Mijn vrouw zegt het zelf ook altijd: van de mensen die niet kunnen rijden is het 9/10 keer een vrouw of een opa. Heeft volgens mij niets te maken met dat <21 jarigen niet kunnen rijden. Asociaal rijgedrag zie je dan weer over bijna alle leeftijden helaas, waarbij de vrouwen en opa's weer opvallend weinig dit gedrag vertonen.

NB: ik zeg natuurlijk niet dat elke vrouw/opa niet kan rijden en ook niet dat zij per definitie heel hoffelijk rijden. Het is echt niet mijn bedoeling te generaliseren, maar het valt ons in ieder geval wel op dat de wegpiraten die we tegenkomen 9/10 keer ofwel vrouw is, ofwel ouder van leeftijd.
Image

Re: Je laatste aankoop (geen games)

855
Ja paveman ik bedoel het op vlak van verantwoordelijkheid hé een 14-jarige kan ook rijden, maar een kind kan normaal nog geen gemotoriseerd vervoermiddel betalen als de ouders niet inspringen. De leeftijdsgrens ligt soms laag net zoals roken of alcohol vanaf 16 dan ben je nog een kind.
Image
cron