Re: Studeer-topic

91
Dit is voor mij het eerste jaar dat ik niet meer hoef te studeren. Voorlopig mis ik het nog niet Ik moet wel mijn thesis nog afwerken, want de dataverzameling heeft veel langer geduurd dan op voorhand werd gedacht. Dus dat beschouw ik nog wel als 'studeren'. Ik vind het alleen moeilijk combineerbaar met vast werken.
Image

Re: Studeer-topic

92
Ik ga aan mijn laatste jaar beginnen van mijn bacheloropleiding. Aan de ene kant heb ik er wel zin in om te starten, maar aan de andere kant dan weer niet. Het is nu 'maar' 3 maanden les en in het tweede semester stage. Al heb ik een voorgevoel dat het eerste semester nog afzien gaat worden voor sommige dingen.

Dat het maar snel februari is zodat ik aan mijn stage kan beginnen. Dan weet ik meteen of ik ga werken of misschien toch maar verder studeren als ik mijn diploma heb.
Image

Re: Studeer-topic

93
W.O.L.F. wrote:
minermb wrote:+/- vandaag begon de proefwerkweek
-- scheikunde ging niet zo goed
+++ informatica was best makkelijk
+++ morgen geen toetsen, wat betekent dat ik vrij ben :D
Wat is een proefwerkweek eigenlijk? Vanwege mijn studies (onderwijskunde) interesseren dat soort dingen mij wel, zin om er over te praten in het studeertopic?
Proefwerkweek is eigenlijk gewoon een week waarin je geen les hebt, maar waarin je elke dag proefwerken (toetsen) moet maken. Er is dan ook een proefwerkrooster en daarin staan welke toetsen je op welke dagen hebt. Gisteren stonden duits, scheikunde en informatica/tekenen op het toetsrooster en ik heb geen duits, dus ik had alleen scheikunde en informatica. Vandaag staan de vakken biologie, economie en aardrijkskunde op het programma en ik heb geen van die drie vakken, dus ik ben lekker vrij vandaag. In de onderbouw had ik 2 keer per jaar een proefwerkweek en nu in de bovenbouw heb ik 4 toetsweken in een jaar. ;)
Image

Re: Studeer-topic

94
Het lijkt een beetje op wat wij in België in het middelbaar 'examens' noemen. Enige examens die ze in Nederland kennen zijn de eindexamens. Die zijn enkel aan het einde van het middelbaar geloof ik?
Ik begrijp alleen nog niet hoe de puntentellingen van die proefwerken worden geteld en hoe/wanneer ze bepalen of je wel/niet naar een volgend jaar mag overgaan enz.
Image

Re: Studeer-topic

95
Kolm wrote:Het lijkt een beetje op wat wij in België in het middelbaar 'examens' noemen. Enige examens die ze in Nederland kennen zijn de eindexamens. Die zijn enkel aan het einde van het middelbaar geloof ik?
Ik begrijp alleen nog niet hoe de puntentellingen van die proefwerken worden geteld en hoe/wanneer ze bepalen of je wel/niet naar een volgend jaar mag overgaan enz.
Wel, wat ze in Nederland Examens noemen zijn nationale eindexamens, dus elke student in elke school, onafhankelijk van de regio en de context in het algemeen krijgt dezelfde toets. God zei dank hebben wij dat niet in Vlaanderen, het zorgt voor wat men noemt high-stakes-testing, een toets waar alles vanaf hangt (en heb dan maar eens een slechte dag) en geeft gigantisch veel stress. Verder zorgt het ook voor teaching-to-the-test, wat betekent dat leerkrachten hun lessen zo gaan geven dat je kan slagen voor die toets. Dan ben je niet meer bezig met leren of zelfs begrijpen wat je leert.

Maar die proefwerkweek is dus in Nederland? In wat voor school zit je (katholiek, vrije school, gemeentelijke school, ik weet niet goed hoe het is opgedeeld in Nederland)? En doen ze dat in alle jaren?

Re: Studeer-topic

96
Ze doen dat alle jaren ja, maar in de bovenbouw heb je er twee meer dan in de onderbouw. Het is ook zo dat je in de bovenbouw ook nog naast VT's (voortgangstoetsen) en PO's (praktische opdrachten) ook nog soms SE's (schriftelijke schoolexamens) en PE's (Praktische schoolexamens) krijgt. Die tellen dan voor een deel mee bij je eindexamen.

Ik zit op een gymnasium. Of bedoel je iets anders?
Image

Re: Studeer-topic

97
minermb wrote:Ze doen dat alle jaren ja, maar in de bovenbouw heb je er twee meer dan in de onderbouw. Het is ook zo dat je in de bovenbouw ook nog naast VT's (voortgangstoetsen) en PO's (praktische opdrachten) ook nog soms SE's (schriftelijke schoolexamens) en PE's (Praktische schoolexamens) krijgt. Die tellen dan voor een deel mee bij je eindexamen.

Ik zit op een gymnasium. Of bedoel je iets anders?
Ik heb eigenlijk totaal geen idee hoe jullie schoolsysteem werkt. Ik weet dat groep 1 tot 3 kleuterklassen zijn en dat die telling doorloopt in de filosofie dat kleuterklssen even belangrijk zijn als de lagere school.
Ik Vlaanderen heb je gesubsidieerde scholen, bv stads of provenciale scholen. Op deze scholen kan je meestal 2 u per week levensbeschouwelijke les krijgen van een levensbeschouwing naar keuze. Op vrije (katholieke) scholen krijg je meestal 2 uur per week katholieke godsdienst. Verder zijn worden katholieke scholen minder gesubsidieerd en hebben in ruil meer vrijheid. Katholiek onderwijs wordt als beter gezien, maar dat is omdat zij truckjes hebben om de instroom in een school (leerlingen die starten op een school) beter te maken, ze bieden minder technische of beroepsrichtingen aan bijvoorbeeld. Zo is het niet moeilijk om uw cijfers op te trekken. Het Vlaamse onderwijs is een zootje door de schoolstrijd (katholiek vs niet-katholiek).

Re: Studeer-topic

98
W.O.L.F. wrote:
minermb wrote:Ze doen dat alle jaren ja, maar in de bovenbouw heb je er twee meer dan in de onderbouw. Het is ook zo dat je in de bovenbouw ook nog naast VT's (voortgangstoetsen) en PO's (praktische opdrachten) ook nog soms SE's (schriftelijke schoolexamens) en PE's (Praktische schoolexamens) krijgt. Die tellen dan voor een deel mee bij je eindexamen.

Ik zit op een gymnasium. Of bedoel je iets anders?
Ik heb eigenlijk totaal geen idee hoe jullie schoolsysteem werkt. Ik weet dat groep 1 tot 3 kleuterklassen zijn en dat die telling doorloopt in de filosofie dat kleuterklssen even belangrijk zijn als de lagere school.
Ik Vlaanderen heb je gesubsidieerde scholen, bv stads of provenciale scholen. Op deze scholen kan je meestal 2 u per week levensbeschouwelijke les krijgen van een levensbeschouwing naar keuze. Op vrije (katholieke) scholen krijg je meestal 2 uur per week katholieke godsdienst. Verder zijn worden katholieke scholen minder gesubsidieerd en hebben in ruil meer vrijheid. Katholiek onderwijs wordt als beter gezien, maar dat is omdat zij truckjes hebben om de instroom in een school (leerlingen die starten op een school) beter te maken, ze bieden minder technische of beroepsrichtingen aan bijvoorbeeld. Zo is het niet moeilijk om uw cijfers op te trekken. Het Vlaamse onderwijs is een zootje door de schoolstrijd (katholiek vs niet-katholiek).
Eigenlijk zijn groep 1 en 2 kleuterklassen. Soms is er ook nog een groep 0, maar dat is als je in een bepaalde maand geboren bent of zoiets.
In Nederland is er eigenlijk niet echt een scheiding tussen gelovige scholen en niet gelovige scholen. Ik vind het eigenlijk lastig om het uit te leggen, want ik weet niet hoe het in de rest van Nederland is qua gelovige scholen. ;)
Image

Re: Studeer-topic

99
Hoe hard we er ook tegenop mogen zien, of er misschien wel naar uitkijken, het is er bijna officieel, 'den blok'.
Over twee weken hebben we misschien allemaal dit gevoel:


Ik kijk voorlopig wel weer uit naar den blok, eindelijk geen groepswerken meer :p

Re: Studeer-topic

102
met0t0 wrote:Voor zoveel blok er toch nog overblijft, altijd die vervelende feestdagen daartussen... :|
Ach, tijdens de blok ga ik misschien eindelijk eens tijd hebben om mijn papers af te werken.
aha, jij komt ook nog eens kijken hier :smug:

Re: Studeer-topic

105
Sanity penguin wrote:Aaah, is het die periode weer?
Veel succes alleszins aan de blokkende medemens ;)
Altijd als Music for Live begint, zo onthield ik dat voor dat ik zelf 'den blok' kende.

Zijn er hier nog mensen die zo een beetje hamsteren voor den blok? Ik zorg dat ik genoeg noten enzo in huis heb, zodat ik zeker niets moet gaan halen tijdens den blok :p

En zijn er hier die op speciale blok-locaties gaan studeren? Zoals in Gent in de Bib en de boekentoren. Ik niet, ik zit liever thuis waar ik kan rondlopen en luidop kan studeren en mijn thee kan maken :)