Re: 'It's all about the drinks'-topic

1101
Ik ben er toch maar eens aan begonnen om al mijn reeds gedronken bieren in te geven op untappd, gewoon om het overzicht te kunnen houden :)
Nu zet ik er nog geen reviews bij, da's onbegonnen werk. Maar misschien dat ik dat meer probeer te doen voor nieuwe bieren die ik in de toekomst drink :think:

Re: 'It's all about the drinks'-topic

1102
Naast bier ben ik laatste tijd meer met wijn bezig. Ik heb het geluk dat mijn schoonvader sommelier is, dus kan ik veel advies vragen.

Ik ga nu elk weekend naar een wijnadviseur en stel dan de gerechten voor die ik ga maken en zij stellen dan op basis van mijn smaak en gerechten een paar flessen voor.

Ik kook de laatste tijd vaak met vis op zaterdag, dus koop ik meestal een sauvignon zoals sancerre of pouilly fumé.

Met een speciale gelegenheid koop ik al eens een heel boterige pouilly fuissé, maar zo een fles kost wel al makkelijk meer dan 40 euro.

Ik heb gemerkt dan flessen binnen de categorie van 12-16 euro vaak een mooie prijs kwaliteit verhouding hebben. Een goed voorbeeld is een witte Bordeaux van château argadens. Dat is een mengeling van sauvignon blanc en sémillon. Die kost gemiddeld 11 euro en is fantastisch.


Een andere tip die ik geleerd heb is om wijn te kopen van een wijngaard net buiten een bekende streek zoals die van sancerre, chablis of bijvoorbeeld Saint Emilion. Daardoor heb je dezelfde druif, zelfde grond, zelfde proces en dit voor een kleinere prijs en zelfs betere kwaliteit.

De topwijn die ik heb gedronken was een meursault van 2014. Maar dat geld vind ik zelf moeilijk om er aan te geven, tenzij dat er echt iets heel serieus te vieren valt.

Nog mensen die interesse hebben in wijn hier?
Image

Re: 'It's all about the drinks'-topic

1103
Zo'n 35 jaar geleden dronk ik zo nu en dan een goed glas wijn bij het eten. Destijds begon ik ook met het aanleggen van een kleine verzameling en hield ik de smaken in een ringband bij. Label losweken en op een blad kleven en dan mijn ervaring erbij schrijven. Na een aantal verhuizingen is dat echter teloor gegaan. Nu gebruik ik soms een wijntje bij het koken. Ik zal er graag over lezen. :D

Geen wijnen in de categorie Chateau Migraine aub!
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: 'It's all about the drinks'-topic

1104
Sora_Lizard wrote:Zo'n 35 jaar geleden dronk ik zo nu en dan een goed glas wijn bij het eten. Destijds begon ik ook met het aanleggen van een kleine verzameling en hield ik de smaken in een ringband bij. Label losweken en op een blad kleven en dan mijn ervaring erbij schrijven. Na een aantal verhuizingen is dat echter teloor gegaan. Nu gebruik ik soms een wijntje bij het koken. Ik zal er graag over lezen. :D

Geen wijnen in de categorie Chateau Migraine aub!
Dat doe ik nu op de moderne manier dan, met de vivino app :lol:
Image

Re: 'It's all about the drinks'-topic

1105
Op restaurant drink ik af en toe graag wijn, maar alleen als ik bij andere mensen ben die er meer van kennen. Thuis drink ik nooit wijn, simpelweg omdat ik telkens maar 1 of 2 glazen drink en W.O.L.F. bijna niks van alcohol lust. Dan is bier veel handiger in de kleinere flesjes :P
Los daarvan ken ik nu al veel meer van bier, dat ik er ook meer van kan genieten om het bewust te proeven. Bij wijn lijkt er minder variatie in smaak te zijn, maar dat zal eerder aan een gebrek aan ervaring bij mij liggen :-"

Re: 'It's all about the drinks'-topic

1106
met0t0 wrote: 11 Apr 2021 19:11 Op restaurant drink ik af en toe graag wijn, maar alleen als ik bij andere mensen ben die er meer van kennen. Thuis drink ik nooit wijn, simpelweg omdat ik telkens maar 1 of 2 glazen drink en W.O.L.F. bijna niks van alcohol lust. Dan is bier veel handiger in de kleinere flesjes :P
Los daarvan ken ik nu al veel meer van bier, dat ik er ook meer van kan genieten om het bewust te proeven. Bij wijn lijkt er minder variatie in smaak te zijn, maar dat zal eerder aan een gebrek aan ervaring bij mij liggen :-"

Zonder twijfel dat laatste :p Maar dat begint pas bij flessen vanaf 10+ euro. Als je daaronder blijft lijken de smaken enorm op mekaar, omdat ze steeds met zeer jonge druiven werken.

Ga je naar de 30+ euro flessen is er een wereld van verschil tussen. Zelfs binnen dezelfde domeinen. Dan heeft de ene fles een dominante boter smaak, de andere citrus en nog een andere bijvoorbeeld overheersende mineralen.
Image

Re: 'It's all about the drinks'-topic

1108
Mijn bewaarbieren stonden in de kelder bij W.O.L.F. haar moeder, maar in ons nieuw appartement hebben we ook een goede kelder, dus ze zijn mee verhuisd :D
Recent al een Cuvée Du Chateau (75cl fles) gedronken uit 2015, die was fantastisch. Ook een Bush de Nuits Cuvée Speciale 2015 (75cl) gedronken, die was goed verouderd, maar blijft toch heel sterk naar alcohol smaken.
Ook nog een paar Orvals van 5-6 jaar oud gevonden, daar ben ik benieuwd naar. En de Westvleteren 12's zijn ondertussen 3 jaar oud, dus perfect :)

Re: 'It's all about the drinks'-topic

1109
Om eens een non-alcoholische noot te brengen, als je nog nooit Wostok hebt gedronken dan mis je echt iets! Wostok is een merk van limonades met de zotste smaken, denk maar aan dennennaalden. Mij is het nog nooit tegengevallen en het is echt een heel fijn alternatief voor alcohol :)