Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10306
gamerke1992 wrote: 03 Sep 2021 19:51 +++ weekend
+++ heftige weekjes
--- mijn vriendin die leerkracht is, is nooit voor 20 uur thuis en moet elke dag om 8 uur op school zijn. Niet normaal hoe veel ze moet werken. Mensen begrijpen dat niet en denken altijd maar dat leerkrachten mooie uren hebben. (en neen ze is niet op 1 september begonnen. Ze moest van de school al op 16 augustus beginnen).
Mij hoef je het niet te vertellen. Mijn vrouw is vroeger weg dan ik en elke avond zit ze tot 21u/22u te werken en dingen voor te bereiden. Hoewel het al haar 6e schooljaar is ofzo op dezelfde school, blijft de werklast enorm. Ik zie elk jaar meer een verschuiving van voorbereiding jobinhoud naar nutteloze administratie. Ik bekijk het natuurlijk vanop een afstand maar mij lijkt het soms alsof elke scheet van elk kind in het leerlingvolgsysteem moet staan.

Om nog maar te zwijgen over de ouders die te pas en te onpas contact leggen via smartschool :shhhh:

Ik ben van opleiding ook een regent en heb het in mijn beginjaren gedaan, maar als ik dit allemaal zie; heb ik geen seconde spijt van mijn beslissing om in de privé te gaan werken. En aan al die klagers die leerkrachten verfoeien omwille van het vele verlof: ik denk dat er vacatures genoeg open staan? :lol:
Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10307
Sanity penguin wrote: 07 Sep 2021 15:18
gamerke1992 wrote: 03 Sep 2021 19:51 +++ weekend
+++ heftige weekjes
--- mijn vriendin die leerkracht is, is nooit voor 20 uur thuis en moet elke dag om 8 uur op school zijn. Niet normaal hoe veel ze moet werken. Mensen begrijpen dat niet en denken altijd maar dat leerkrachten mooie uren hebben. (en neen ze is niet op 1 september begonnen. Ze moest van de school al op 16 augustus beginnen).


Mij hoef je het niet te vertellen. Mijn vrouw is vroeger weg dan ik en elke avond zit ze tot 21u/22u te werken en dingen voor te bereiden. Hoewel het al haar 6e schooljaar is ofzo op dezelfde school, blijft de werklast enorm. Ik zie elk jaar meer een verschuiving van voorbereiding jobinhoud naar nutteloze administratie. Ik bekijk het natuurlijk vanop een afstand maar mij lijkt het soms alsof elke scheet van elk kind in het leerlingvolgsysteem moet staan.

Om nog maar te zwijgen over de ouders die te pas en te onpas contact leggen via smartschool :shhhh:

Ik ben van opleiding ook een regent en heb het in mijn beginjaren gedaan, maar als ik dit allemaal zie; heb ik geen seconde spijt van mijn beslissing om in de privé te gaan werken. En aan al die klagers die leerkrachten verfoeien omwille van het vele verlof: ik denk dat er vacatures genoeg open staan? :lol:
Zo herkenbaar :p Die administratie is 50% van de job, terwijl die maar 10% zou mogen zijn.

Ze hebben zelfs niet voldoende geld voor poetsvrouwen, waardoor ze met beurtenrollen zelf moeten poetsen.

En omdat de muur er niet meer uit zag is de partner van een leerkracht de klas komen schilderen. Ook kopen ze zelf meubilair in ikea, omdat het schoolmeubilair te oud is.

Als ik dan zie wat een luxe ik heb op het werk...
Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10308
W.O.L.F. wrote: 07 Sep 2021 10:48
gamerke1992 wrote: 03 Sep 2021 19:51 --- mijn vriendin die leerkracht is, is nooit voor 20 uur thuis en moet elke dag om 8 uur op school zijn. Niet normaal hoe veel ze moet werken. Mensen begrijpen dat niet en denken altijd maar dat leerkrachten mooie uren hebben. (en neen ze is niet op 1 september begonnen. Ze moest van de school al op 16 augustus beginnen).
Er is een reden waarom ik met mijn lerarendiploma niet als leerkracht aan de slag ga... Het is immens zwaar werk en zeer ondergewaardeerd. Tegelijk zorgt de druk op de leerkrachten er ook voor dat ze minder mentale ruimte voelen om te reflecteren of iets nieuws te wagen. In het onderwijs, op alle niveau's, moet je een gepassioneerde volhouder zijn. En ja, er zijn uitzonderingen, zij die de kantjes er vanaf lopen, maar noem mij 1 beroep waarin dat niet bestaat... Alleen zijn leerkrachten enorm zichtbaar en onderwijs is één van de weinige dingen waar iedereen ervaring mee heeft.
En dan verdienen ze op basisscholen ook nog eens niet veel meer dan het minimumloon. Met alle werkdruk en stress ben je ook goed gestoord als je vandaag de dag nog leraar wilt worden!

Op universiteiten is het wel een iets ander verhaal. Een familielid van mij verdient daar goud geld mee. Daar kun je blijkbaar wat makkelijker over het loon onderhandelen.

+ Ik heb zelf vorige week ontslag genomen van een mooie baan. Het lijkt mij op dit moment een heel gaaf idee om het “digital nomad” lifestyle uit te proberen.
+ Avontuur here I come!
- Niet goed het contract gelezen dus mogelijk moet ik nog een maand langer doorwerken dan ik had gehoopt. 1 september heb ik ontslag genomen in plaats van 31 augustus… dom dom dom.

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10310
Ook ik ben bekend met het leerkrachten probleem. Mijn vrouw heeft haar er ook de volle 7 jaar alles voor gegeven met dan op aanraden en zachtjes duwen van mijn kant eruit te stappen. Elk jaar dezelfde uitleg: er zijn geen uren beschikbaar (om vast benoemd te geraken terwijl ze in 2 verschillende scholen 3 volledige lesjaren had verzameld als interim), het zal uitkijken worden naar september om eventueel terug te starten, overnemen als interim van een vast benoemde leerkracht, het bijhorende werk verrichten om dan enige tijd later gewoon weer aan de kant gezet te worden... Het smartschool verhaal ken ik ook. Kwaad werd ik ervan.
Mijn vrouw heeft altijd werk gevonden en zal altijd werk vinden.
Toch heeft ze recent besloten terug studies te gaan doen (psychologie) volledig op afstandsonderwijs gecombineerd met een parttime job (20u). Gelukkig heeft ze ook een potje waaruit ze kan teren natuurlijk, anders wordt het wel héél moeilijk.
Ik heb alvast een AIO PC aangeschaft voor haar zodat ze alles heeft wat ze nodig heeft om te studeren, aangezien de stiefdochter nu ook regelmatig de laptop nodig zal hebben voor school. Vrede bewaren in huis, zéér belangrijk :D Ik steun haar voor de volle 100%. Ze is enorm gemotiveerd en dit is echt haar ding. Ik hoop echt dat ze het voor elkaar krijgt om te slagen! Gelukkig kan ik met mijn job de huishoudelijke taken zéér goed overnemen. En ik doe het met plezier om haar te steunen.

Soit: als ze slaagt zou ze toch graag weer les gaan geven ook, maar dan bijvoorbeeld in een Syntra West voor enkele uurtjes per week indien mogelijk. Voor de rest wil ze zich dan uiteraard gaan toeleggen op vooral palliatieve zorgen en de nodige psychologische hulp daarrond.

OT:

++++ Iemand de GT7 trailer gezien? :love: :love: Ik kan gewoon niet meer wachten.
++++ Gisteren gewoon ganse dag alle info, video's omtrent GT7 als een spons opgezogen! Deze game wordt gewoon fantastisch.
++++ Battlefield 2042 of CoD Vanguard? Het zal denk ik BF2042 worden. Volgend weekend dacht ik kan ik de beta van CoD uitproberen. Hopelijk komt de beta van BF2042 erna dan.
++++ 2022 zal (ik hoop echt keihard) vanaf maart vooral GT7 worden!
--/++ De Playstation Showcase. Eerste halfuur was er WERKELIJK geen enkele game die mijn interesseerde. Ik wou eigenlijk gaan afsluiten toen ze begonnen met Playstation Studios en plots GT7 kwam! Echt zonder blozen en liegen: toen de muziek startte en Polyphony Digital verscheen, maakte ik een vuist van YEAH, en ging ik op het puntje van mijn zetel gaan zitten!
Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10313
+++ project eve en spidey
+++ violet evergarden

--- stomme online rewards waarvan je maar 24h eerder weet dat ze bestaan en 48h later weg zijn, heb ik mooi mijn reward gemist: fomo
--- niet checken of je crash een gewonde heeft achtergelaten, ja ik kijk naar jou Verstappen
Zeurpiet van het jaar 2014
Zeurpiet van het jaar 2016
2de grootste zeurpiet van het jaar 2017
Comment of the Week houder PS EU blog x2

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10314
Captain Witwicky wrote: 13 Sep 2021 01:59 +++ project eve en spidey
+++ violet evergarden

--- stomme online rewards waarvan je maar 24h eerder weet dat ze bestaan en 48h later weg zijn, heb ik mooi mijn reward gemist: fomo
--- niet checken of je crash een gewonde heeft achtergelaten, ja ik kijk naar jou Verstappen
Het feit dat Hamilton heel druk bezig was met zich proberen achteruit los te rijden zal daar wel iets voor iets tussen hebben gezeten. Dat doe je niet als je niet meer ok bent. Voor hetzelfde geld viel de auto van Verstappen naar beneden of opzij net terwijl Verstappen aan het uitstappen was...

Edit: Uit een interview met Verstappen blijkt dat ook de reden te zijn...
https://racingnews365.nl/verstappen-lac ... e-dat-niet

+++ Ricciardo is altijd leuk als hij wint :)
Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10317
met0t0 wrote: 13 Sep 2021 20:55 --- De oudste hond van mijn ouders is afgelopen weekend ingeslapen ;( Ik woonde er wel al 3 jaar niet meer mee samen sinds ik uit huis gegaan ben, maar de 8 jaar ervoor had ik er wel een heel goede band mee. Zo jammer, maar tegelijk ook goed dat het zo kon want ze begon te veel af te zien :(
Sterkte en ook aan je ouders. Een hond verliezen is hetzelfde als een familielid verliezen. :(
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

10320
FGras wrote: 07 Sep 2021 18:30
W.O.L.F. wrote: 07 Sep 2021 10:48
gamerke1992 wrote: 03 Sep 2021 19:51 --- mijn vriendin die leerkracht is, is nooit voor 20 uur thuis en moet elke dag om 8 uur op school zijn. Niet normaal hoe veel ze moet werken. Mensen begrijpen dat niet en denken altijd maar dat leerkrachten mooie uren hebben. (en neen ze is niet op 1 september begonnen. Ze moest van de school al op 16 augustus beginnen).
Er is een reden waarom ik met mijn lerarendiploma niet als leerkracht aan de slag ga... Het is immens zwaar werk en zeer ondergewaardeerd. Tegelijk zorgt de druk op de leerkrachten er ook voor dat ze minder mentale ruimte voelen om te reflecteren of iets nieuws te wagen. In het onderwijs, op alle niveau's, moet je een gepassioneerde volhouder zijn. En ja, er zijn uitzonderingen, zij die de kantjes er vanaf lopen, maar noem mij 1 beroep waarin dat niet bestaat... Alleen zijn leerkrachten enorm zichtbaar en onderwijs is één van de weinige dingen waar iedereen ervaring mee heeft.
En dan verdienen ze op basisscholen ook nog eens niet veel meer dan het minimumloon. Met alle werkdruk en stress ben je ook goed gestoord als je vandaag de dag nog leraar wilt worden!

Op universiteiten is het wel een iets ander verhaal. Een familielid van mij verdient daar goud geld mee. Daar kun je blijkbaar wat makkelijker over het loon onderhandelen.
Ook dat verschilt afhankelijk van je positie, maar over het algemeen is dat inderdaad beter betaald.Maar evengoed hard werken en wat voor de studenten vakantie of blok heet is voor de docenten het moment om eindelijk verder te werken aan hun onderzoek, dus veel minder vakantie. Bovendien loopt er in het hoger onderwijs veel meer rond dan docenten/professoren, zoals ik, ik ben projectmedewerker. Wat ik het grootste nadeel vind is dat een job in de academische wereld (als het geen doctoraat is), zelden een voltijdse is, je moet altijd puzzelen met procenten...

Veel administratie van leerkrachten komt voort uit het wantrouwen dat het huidige politieke en maatschappelijke klimaat heeft rond leerkrachten. Dat is subtiel, maar eenmaal je het weet zie je het heel duidelijk. Denk aan de uitbereiding van de eindtermen (voor de Nederlanders: de minimale doelen die de overheid oplegt, deze zijn traditioneel zeer minimaal om vrijheid van onderwijs te garanderen, maar daar komt langzaam verandering in), het invoeren van nationale testen (in Nederland kennen jullie de CITO test, deze beperkt leerkrachten heel erg in wat en hoe ze lesgeven. Veel Vlaamse kinderen kunnen bij ons geen meerkeuze vragen beantwoorden, een test invullen is een vaardigheid op zich, maar hoe zinvol die vaardigheid is...). Daarnaast moeten leerkrachten alles bewijzen, alles neerschrijven, enz. Dat we alles over leerlingen opschrijven is omdat we weinig contunuïteit hebben, logisch toch als je elk jaar een andere leerkracht hebt dat die het moeilijk heeft om te weten waar jij nood aan hebt. Wie nu nog aan het lezen is, ik apprecieer het ;)
Anyhow, blijven kritische vragen stellen, daar gaan we voor :)

+++ Eindelijk weer een deftige hoeveelheid werk, de zomervakantie is echt massa's lang als je zelf geen kinderen hebt... Leuk de eerste maand, maar daarna toch wat raar. En dan nog wachten tot projecten wat op snelheid raken (ik ben niet in alle projecten in een trekkende rol)
+++ Sinds we verhuist zijn woont het meisje van wie ik PAB assistent ben in de buurt en komt ze steeds vaker langs. Ik geniet echt van mijn werk bij haar, echt een privilege om haar assistent te mogen zijn en haar te zien opgroeien :)
cron