Re: Opvallende filmpjes

212
En het blijft maar doorgaan, op sociale media beschuldigen ze hem dat hij een oplichter is...

https://www.ad.nl/buitenland/en-nog-hou ... ~a065d699/

Soms ben ik blij dat ik gepest werd in een tijd waar MSN Messenger zowat het enige sociale medium was. Eens ik thuis kwam had ik rust van hen en kon ik mijn eigen ding doen.
Het begon in de kleuterklas en is over 3 scholen heen en in het middelbaar elke graad een andere klas/richting, pas op de hogeschool gestopt.

In de klas van de derde graad is het wel gestopt nadat ik de pester een keer vastgegrepen heb en tegen de muur omhoog gehouden heb dat het klaar moest zijn. Hij zat mij altijd te vervelen met friet in mijn oor steken, hele spuitfles water in mijn kap doen tijdens chemie en ga zo maar door. Toen de hele klas met iets aan het lachen was tijdens het titularisuur dat eigenlijk al afgelopen was, vroeg hij waarom ik aan het lachen was en sloeg me op mijn arm met een krant waarna ik hem vastgreep. Het hele voorval heeft maar enkele seconden geduurd en een deel heeft nooit gezien wat er gebeurd is omdat ik zo snel opnieuw op mijn plek zat. De titularis zei droog '*naam* is even boos geweest' en heeft me er verder ook maar kort op aangesproken na de les. Ze wist goed genoeg wat er al heel de tijd aan de gang was en snapte het dan ook volledig. Haar vorige ingrepen op het pesten hadden niets geholpen. Het was eigenlijk alleen maar erger geworden omdat ik was gaan 'klikken'. Helaas was het pesten daarmee alleen in mijn klas min of meer opgehouden, als ik door de gangen liep en oud-klasgenoten tegenkwam werd ik nog steeds nageroepen en uitgemaakt voor vanalles en nog wat. Ook tijdens turnen en zwemmen hield het niet op. De klas werd tijdens deze lessen opgesplitst in jongens en meisjes en op die manier werden dan twee klassen samengevoegd. Daar had ik de pech dat de andere helft van de meisjes grotendeels oud klasgenoten waren. Vooral de laatste paar jaar van het zwemmen waren een drama: Er waren nieuwe kleedhokjes gebouwd maar hierbij moest de hele groep vanaf nu in een grote kleedkamer waar het voorheen allemaal individuele hokjes waren. Een paar deden er ook alles aan om echt nooit in mijn buurt te zitten tijdens het omkleden 'want ik moest toch eens per ongeluk wat zien...'. Dat ik er altijd al extreem op lette dat ik alleen naar de muur keek, dat beseften ze niet. Leerkrachten waren er ook niet tijdens het omkleden, die kwamen ons hoogstens halen als het te lang duurde. Het is maar een kleine greep uit dingen die gebeurd zijn, maar de hogeschool was voor mij echt een verademing. Daar werd ik geschat op wat ik studiegerelateerd kon en niet op alles wat eromheen zat.
Image

Re: Opvallende filmpjes

213
W.O.L.F. wrote:Hier is een artikel dat kort inzicht geeft in pesten, want ja, ook de pester heeft hulp nodig: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02/12 ... e-pestkop/
Mijn eerste reactie was: 'Dat is weer typisch Nederlands, laten we eerst eens rekening houden met de zielige dader.' Maar het is een Vlaams artikel dus ook daar speelt dat blijkbaar.
Na het stuk gelezen te hebben kom ik deels op mijn eerste reactie terug. Let wel, deels. Natuurlijk moet er met de daders ook gesproken worden want daar is iets mis met hun gedrag. Dat zit hem grotendeels in de opvoeding en mogelijk ook ingebakken in het DNA. Dat laatste hangt mij een beetje teveel aan tegen de zielige misdadiger in het algemeen!
De pestkoppen, want dat zijn het op het moment dat ze zulk gedrag vertonen, mogen het van mij ook best voelen dat ze verkeerd bezig zijn.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Opvallende filmpjes

214
Wauw! Wat 'mooi' dat je jouw persoonlijke verhaal met ons deelt, kolm! Ik weet hoe verschrikkelijk het is om gepest te worden en dat het moeilijk, misschien wel schaamtevol kan zijn om er wat van te delen. Dank je voor je openheid en ik denk dat ik namens velen spreek als ik zeg dat je absoluut gewaardeerd wordt om wie je bent: de behulpzame en slimme mad skilzz gamer!
Image

Re: Opvallende filmpjes

215
Sora_Lizard wrote:
W.O.L.F. wrote:Hier is een artikel dat kort inzicht geeft in pesten, want ja, ook de pester heeft hulp nodig: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02/12 ... e-pestkop/
Mijn eerste reactie was: 'Dat is weer typisch Nederlands, laten we eerst eens rekening houden met de zielige dader.' Maar het is een Vlaams artikel dus ook daar speelt dat blijkbaar.
Na het stuk gelezen te hebben kom ik deels op mijn eerste reactie terug. Let wel, deels. Natuurlijk moet er met de daders ook gesproken worden want daar is iets mis met hun gedrag. Dat zit hem grotendeels in de opvoeding en mogelijk ook ingebakken in het DNA. Dat laatste hangt mij een beetje teveel aan tegen de zielige misdadiger in het algemeen!
De pestkoppen, want dat zijn het op het moment dat ze zulk gedrag vertonen, mogen het van mij ook best voelen dat ze verkeerd bezig zijn.
Helemaal mee eens!
We moeten, denk ik, vooral bedenken waarom iemand het pestgedrag als beste gedrag in die situatie ziet (want dat is het vaak). Soms is dat voorkomen dat je zelf gepest wordt, andere momenten een moeilijke jeugd/misbruik etc., andere keren weer wat anders. En soms, heel soms is het simpelweg gebrek aan opvoeding of iemand die voor ons alleen maar in en in slecht lijkt.
Ik ben wel aanhanger van het credo 'iedereen verdient een tweede kans', maar je moet wel laten zien dat je die kans verdient. Anders kunnen we de maatschappij beter tegen die persoon beschermen...
Image
cron