Re: Het auto topic

61
Ach, wat ik al aangaf: ik besef me dat ik erg verwend ben en zou (als het zou moeten) ook geen probleem hebben met een 'stap terug'. Ik vind ook dat je auto's moet beoordelen in hun eigen klasse en voor de persoon die erin rijdt. Voor iemand die 7 min van zijn werk woont (en verder wss dus ook niet veel rijdt) vind ik een 'simpele' Renault Clio een leuke auto, al zou ik persoonlijk niet snel een Franse auto kiezen i.v.m. het vele onderhoud wat hier vaak aan gepaard gaat.
Overigens moet ik ook zeggen dat ik vind dat Renault op het moment leuke modellen heeft btw.. ;)
Image

Re: Het auto topic

62
Na o.m. auto's gereden te hebben als Passat VR6, Audi V8 en Audi A8 heb ik 16 jaar gereden in iets heel anders: VW Kever 1303 S Cabriolet uit 1972.
Hij leek veel hier op:
Image
Weet je wat zo grappig is? Met 50 pk kom je ook overal! Oké, iets minder snel dan met de Audi, Rotterdam - Frankfurt in iets meer dan 3 uur, maar lekker gemoedelijk in een uurtje of 6. :lol:

Ik heb geen zin om nog veel geld aan auto's uit te geven. Nog nooit had ik een Franse auto gereden maar kon onlangs dit wagentje kopen met maar 87.000 km op de teller:
Image
Image
Leder met alle toeters en bellen weliswaar op de Franse manier zodat je eerst 5 jaar moet studeren om alles te kunnen bedienen, maar het rijdt behoorlijk comfortabel en op de Nederlandse wegen vlot genoeg. Grappig wagentje dus.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Het auto topic

63
De manier waarop je het omschrijft maakt het al helemaal grappig! :lol:
Je hebt ook helemaal gelijk wat betreft dat het niet te duur hoeft (is eigenlijk ook maar zonde geld), maar ja: je bent wild en je jongt wat he... :smug:
Image

Re: Het auto topic

64
Net zoals een vriend van mij die een mercedes A classe had gekocht voor iets van een 45.000 euro. Paar maanden daarna alles kapot :( Dan is het echt zonde van het geld. Maar ik begrijp zeer goed als je veel rijdt en je kan het je veroorloven, dat je dan comfort en luxe wil.
Image

Re: Het auto topic

65
paveman wrote:Dat maakt zeker een hele hoop verschil! En het ideale is dat je dan wss ook de vering manueel aan kunt passen. Ik gebruik dat nog wel eens als er een hoop verkeersdrempels zijn of echt slecht wegdek. De luchtvering zorgt er sowieso al voor dat je er weinig van merkt, maar door de vering manueel te verhogen weet je ook nog eens zeker dat de auto geen schade gaat krijgen als je er met 50, 80 of whatever overheen gaat. (Natuurlijk alleen als er geen kop op de weg te vinden is)

Verder ben ik blijkbaar verwend, want behalve de automatische kofferklep zijn het allemaal wel zaken die ik standaard in een auto wil zien... :lol: (los van de adaptieve vering ook dus, al zou ik hier ook niet meer graag zonder willen). Dat er wel een automatische kofferklep op m'n A6 zit is handig (is ook zeker nog wel eens van pas gekomen), maar zeker geen must.

Iets met verslavend en sportmodus herken ik wel :smug: . Ik heb de Individual modus van de Drive Select dusdanig ingesteld dat de motor dan automatisch in de sportmodus schiet, maar de rest van de auto in Confort modus blijft staan (vering, stuur etc.) :D

Hoeveel Nm zit er aan de pk's gekoppeld?
Ben je niet geneigd om de motor nog te tunen? 184pk is leuk, maar nog niet overweldigend vind ik persoonlijk (but then again: misschien verwend?). De auto wordt er vaak ook nog een stuk zuiniger van. Je houdt altijd nog de optie om rustig te rijden... (wat ook moet, vind ik: je mag een ander - en liefst ook jezelf - nooit in gevaar brengen)
Laat ik hier wel eventjes een klein verschil benoemen. De A6 waar jij mee rijdt valt eigenlijk in een hogere klasse dan mijn 3 reeks touring. Echt goed vergelijken zou je kunnen met een 5 reeks. Dus ik vermoed dat je eigenlijk wel verwend bent :lol:
Geen idee hoe dat zit bij Audi maar dat zijn dus allemaal opties bij BMW. You love it or you hate it. Mijn liefde voor BMW heb ik met de paplepel binnen gekregen. Mijn ouders hebben altijd met een 5 reeks gereden.

184 pk vind ik ruim voldoende om vlotjes te rijden. Hier ook niet vergeten dat hoe meer pk's je hebt hoe meer verkeersbelasting je betaalt. Daarbij komt ook nog dat ik als particulier rijdt en ik dus niks kan aftrekken fiscaal zoals een zaakvoerder. Een bedrijfswagen heb ik ook al niet. Dus ik ben dan al ferm verwend met dit vind ik.
Mijn versie is de 135 kw (480nm). Er is ook een 216 en een 260pk versie maar das dan respectievelijk de 325d en de 330d.

Ik ben niet geneigd om nog te chippen of wat dan ook. De auto blijft zoals hij is. Daar ben ik uiterst tevreden mee. ;)
Image

Re: Het auto topic

66
paveman wrote:De manier waarop je het omschrijft maakt het al helemaal grappig! :lol:
Je hebt ook helemaal gelijk wat betreft dat het niet te duur hoeft (is eigenlijk ook maar zonde geld), maar ja: je bent wild en je jongt wat he... :smug:
Met drie kinderen heb je dat ook al aangetoond. ;)
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Het auto topic

67
Hehe! I guess you're right Sora! :D
Die 480 Nm is dan wel weer erg lekker ruler!

Bij Audi zijn dat ok allemaal opties, hoor. Ik ben een beetje afgestapt van nieuw kopen, dus zoek een rijk uitgeruste versie uit van een paar jaar oud.

En ik ben niet alleen maar verwend overigens: privé rijden we momenteel nog in een (wel zo goed als full options) A3 met 'maar' 110 pk en zeer weinig Nm, waar in NL een fiscaal gunstig bijtellings % op zit (raar en ingewikkeld systeem). Dan zou ik toch echt jouw 3 serie verkiezen ;)
(Ik snap dat we met die A3 - van 2013 - voor velen alsnog heel erg verwend zijn, hoor. Je hoort me er ook zeker niet over klagen, maar in vergelijking met de 3 serie van ruler of mijn eigen A6 weer van een totaal andere klasse)

Ook al ben ik meer een Audi persoon (niet met de paplepel ingegoten: mijn ouders hebben niets met auto's dan dat ze het als vervoersmiddel zien), het blijft een prachtige wagen om te zien! Veel plezier/veilige km's er nog mee gewenst! :D
Heb je trouwens al aangegeven van welk jaar dat ie is? Ik neem aan dat je niet nieuw gekocht hebt?

Overigens wel grappig om nog te lezen dat in BE de wegenbelasting gekoppeld is aan het aantal pk's. Gelukkig is dat hier in NL niet het geval.... :)

Oh en Frans: buiten je naam om had ik wel verwacht dat je eerder ook wel in Franse auto's zou hebben gereden... :think:
Image

Re: Het auto topic

68
Als er nu eens iets is waar ik niet veel geld aan kan geven dan staan auto's op plaats nr. 2 (de eerste plaats is weggelegd voor kledij xD).

Ik weet niet ja, ik heb zo een idee van: als het rijdt, dan is't ok en voor de rest... Mijn ouders hebben onlangs een splinternieuwe sjieke bak gekocht maar oh wee als ge er nog maar in de buurt van durft wandelen, ziet dat er een haar van uw hoofd op terechtkomt, schande!!

Mijn eerste autootje was een Daewoo Matiz en die had me maar 1500 gekost. Toen ik m'n Ford Fiësta kocht, heb ik de Matiz nog kunnen verkopen voor 1000 euro dus dat was wel heel zuinig rijden voor de 2 jaar dat ik hem heb gehad. :p

Nu moet ik wel toegeven dat het verschil tussen de Matiz en de Fiësta enorm is qua rijgemak dus ik zou niet meer terug kunnen.

Waarschijnlijk heeft dat ook veel te maken met het feit dat ik nog niet werk en ik elke euro dus 5 keer moet omdraaien voor ik iets groots koop maar auto's... meh zegt me niet veel. Mijn doel op vlak van wagens is mijn droomauto kopen: een Ford Ka. :D
Image

Re: Het auto topic

69
. . . . en dan zul je vaststellen dat die Ka je ook overal brengt. Misschien doe je er 5 of 10 minuten langer over dan Ruler, maar zoals ik merkte met de kever, je komt er net zo goed als met een 300+ pk Audi.

De tijden dat je lekker hard kon rijden zijn geweest, ook in Duitsland waar ik vaker 280 reed dan 180. Nu houdt het daar ook meestal op bij 130. Ik moet toegeven dat het ook wel zijn charmes had om een politiewagen die met "Blaulicht" onderweg was naar een of andere melding op de A3 tussen Frankfurt en Keulen voorbij te rijden alsof het ding stilstond. :lol:
Het was nacht en de 3 baans weg was leeg, dus ik trapte ff door. Ik ben bang dat zulke grapjes nu zo'n 20 - 25 jaar later, niet meer kunnen.

Mijn oude C5 is ook nu nog een fijne wagen en ik hoop dat hij net zo betrouwbaar is als mijn ruim 40 jaar oude kever was.

Ik wens jullie allen veel veilige kilometers (en vaak betekent dit dat je iets langzamer moet trappen!). ;)

Edit: @ paveman, ik heb wel met Franse wagens gereden maar ik heb ze nooit gereden. Dwz, ik had er nooit in in bezit. :)
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Het auto topic

70
@paveman: de auto is idd niet nieuw. Eind 2014 en had 41000km. Auto kost nieuw DUBBEL zoveel als wat ik nu betaald heb.

Ik moet zeggen dat de wegenbelasting gezien het aantal pk's echt nog meevalt. Nu ja alles is relatief :lol:
Een A3 zou ik ook content mee zijn hoor. Alhoewel een S3 of euh RS4.. droom droom.. :lol: Nu ja dan zou het eerder een M3 of M5 worden :love:

Veilig rij ik alleszins wel. De ecomodus is mijn standaard rijmodus. Ik rij erg voorzichtig eigenlijk en wordt enorm zen ervan. Ik geniet gewoon met volle teugen in mijn veilige cockpit. Moeilijk uit te leggen mss aan sommigen..

@ lexi: go het is inderdaad voor veel mensen zuur geld geven voor een auto. Maar zoals ik al net zei en jij ook al wat aangaf.. het geld is het meer dan waard voor het rijplezier wat je in de plaats krijgt. Net als een PS4 kopen ter vervanging van een PS3 die dan vlotter en sneller gaat, betere controller, enz. Ik snap dat sommige mensen dit er niet kunnen aan geven. Maar dan wel elk jaar 1500-2000 euro geven voor een vakantie van 10 dagen op een overvol vliegtuig, waar je ook voor alle activiteiten moet betalen om dan 10 dagen later terug op datzelfde overvolle vliegtuig terug naar huis te moeten. Ik heb mijn deel al gehad kwa reizen. Zowel privé als werk maar toch sta ik er iedere keer versteld van dat mensen dit fijn vinden. Alles is relatief. Ik woon nu in een nieuwbouw huis met alle moderne snufjes waar ik veel geld voor betaald heb. Daar heb ik alles wat ik wil. Hier thuis doen wij aan "staycation" :D

@sora: ik denk dat je nog steeds eens het gas kan indrukken. Maar op veilige momenten, als het niet druk is, bij mij s'morgens vroeg bijvoorbeeld. Mijn wagen gaat nu erg vlotjes richting 180-200 per uur. Maar voor mij persoonlijk is het optrekken leuker dan een topsnelheid te halen en die te blijven aanhouden. Dus het "doortrappen" beperkt zich bij mij tot het eens snel optrekken bij het opgaan van de autostrade. Om dan naar ecomodus te gaan en 110 te rijden :lol: Wat mij meer zorgen baart is het machogedrag van anderen. Ze denken dat ze in een BMW, Audi of Mercedes rijden dat ze overal voorrang hebben en iedereen maar aan de kant moet voor hen. Dat stoort mij meer.

In alle geval geniet ik erg van mijn nieuwe wagen en ik vertroetel hem gelijk het mijn kind was.

Om volgend onderwerp aan te snijden: mensen die hier geïnteresseerd zijn in Car Detailing ?
Image

Re: Het auto topic

71
Ik heb zitten twijfelen waar ik dit zou plaatsen en of ik het wel zou plaatsen. Vanzelfsprekend zijn onze members allemaal serieuze automobilisten die nooit met hun smartphone in de weer zijn tijdens het rijden dus voor jullie geldt deze boodschap niet. Maar er lezen ook 'guests' mee op ons forum en wellicht bereiken we zo toch nog een paar mensen die nu iets anders over hun rijgedrag gaan denken.



Het verhaal van Koen is echt gebeurd:
'Dit kan jou ook gebeuren'. Dat is de boodschap die Interpolis wilde overbrengen met de gisteren gepubliceerde video. Samen met productiemaatschappij WeFilm deed de verzekeraar dat met het aangrijpende verhaal van Koen. Hij reed een jongetje dood toen hij met zijn smartphone bezig was in het verkeer. ,,Met zijn verhaal willen we laten zien hoe groot de consequenties kunnen zijn", legt de verzekeraar uit.
Lees het hele artikel in het AD hier: Smartphone in het verkeer
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Het auto topic

72
Je ziet dan ook heel vaak mensen van links naar rechts gaan op de baan en vaak als ik dan dichter rij zie ik een schermpje tevoorschijn komen. Levensgevaarlijk.

Ik doe het zelf nooit. Veel mensen nemen het niet serieus als ik het zeg, maar ik rij zelfs nooit te snel. Zeker als ik dan zeg dat ik in een zone 30 ook echt maar 30 km/h rij. Wel heb ik na 7 jaar rijden vorige maand voor de eerste keer (na 3 glaasjes wijn) positief geblazen. Iets wat ik mij nog altijd beklaag, aangezien ik dit niet in mijn aard ligt. Eerste en laatste keer for sure.

Morgen ga ik naar een feestje en dan drink ik graag 3 of 4 pintjes en dan ga ik mijn fiets nemen, ookal is het vrij ver. Ik weet dat je als fietser niet meer mag drinken dan een andere bestuurder, maar toch voel ik mij daar beter bij. Het is niet dat ik zat op de fiets zal kruipen, maar dat pintje meer vind ik fijn.
Image

Re: Het auto topic

73
gamerke1992 wrote:Je ziet dan ook heel vaak mensen van links naar rechts gaan op de baan en vaak als ik dan dichter rij zie ik een schermpje tevoorschijn komen. Levensgevaarlijk.

Ik doe het zelf nooit. Veel mensen nemen het niet serieus als ik het zeg, maar ik rij zelfs nooit te snel. Zeker als ik dan zeg dat ik in een zone 30 ook echt maar 30 km/h rij. Wel heb ik na 7 jaar rijden vorige maand voor de eerste keer (na 3 glaasjes wijn) positief geblazen. Iets wat ik mij nog altijd beklaag, aangezien ik dit niet in mijn aard ligt. Eerste en laatste keer for sure.

Morgen ga ik naar een feestje en dan drink ik graag 3 of 4 pintjes en dan ga ik mijn fiets nemen, ookal is het vrij ver. Ik weet dat je als fietser niet meer mag drinken dan een andere bestuurder, maar toch voel ik mij daar beter bij. Het is niet dat ik zat op de fiets zal kruipen, maar dat pintje meer vind ik fijn.
Sinds vorige week ergens is er een regel goedgekeurd dat fietsers die dronken op hun fiets gepakt worden nu niet meer automatisch hun autorijbewijs verliezen ;)

Kwestie de smartphone. Ik zondig er ook aan. Bellen is wel handsfree. Maar het kan idd zéér grote gevolgen hebben. Wazt ik net zat te denken.. Mijn smartphone is beveiligd met een pincode. Zowel bij het opstarten (uiteraard) maar ook als hij aanstaat en je swiped om te kunnen gebruiken. In mijn auto heb ik de optie dat wanneer mijn slimme telefoon in de auto komt hij automatisch ontgrendeld blijft (zit tenslotte in mijn eigen wagen). Moesten ze nu standaard eens een "lock" op alle smartphones zetten zodra je met de wagen rijdt? Dan is het probleem opgelost. Enkel nog handsfree bellen. En zelfs daar is bewezen dat je volle aandacht niet naar de weg gaat.
Image

Re: Het auto topic

74
In de auto ben ik niet bereikbaar. Punt. Ik bel alleen soms (uiteraard handsfree) even naar huis dat ik wat later ben en hang dan gelijk weer op. Levensgevaarlijk en ik ben ook geneigd om mensen die het wel doen zelf op de bon te slingeren (net als rechts-inhalers overigens....).

Ik drink sowieso nooit iets met alcohol, maar zelfs toen ik dat wel deed was het hetzelfde verhaal: drinken = niet rijden. Ik heb nog nooit aan mario (met alcohol rijd ik ook) gedaan...

Ik vind het overigens wel erg gek dat openbaar dronkenschap niet mag, waardoor je ook op de fiets, lopende (of kruipende?) staande kunt worden gehouden. Je moet toch veilig thuis kunnen komen en als je met die methodes niemand tot gevaar bent.... waarom niet?

@ruler: bij mij is het net zo: het vlotte optrekken is heerlijk/fantastisch, waarna ik me goed aan de regels houd (al moet ik eerlijk bekennen dat ik vaak toch zo'n 10 - max 20 km/u te hard rijd). Ik heb ook een hekel aan andere Audi rijders met aso rijgedrag (bumperkleven, drijven, rechts inhalen etc.), waar ik als Audi rijder (zeker in de dik uitgevoerde A6) mee geassocieerd zal worden... :(
Image

Re: Het auto topic

75
paveman wrote:In de auto ben ik niet bereikbaar. Punt. Ik bel alleen soms (uiteraard handsfree) even naar huis dat ik wat later ben en hang dan gelijk weer op. Levensgevaarlijk en ik ben ook geneigd om mensen die het wel doen zelf op de bon te slingeren (net als rechts-inhalers overigens....).

Ik drink sowieso nooit iets met alcohol, maar zelfs toen ik dat wel deed was het hetzelfde verhaal: drinken = niet rijden. Ik heb nog nooit aan mario (met alcohol rijd ik ook) gedaan...

Ik vind het overigens wel erg gek dat openbaar dronkenschap niet mag, waardoor je ook op de fiets, lopende (of kruipende?) staande kunt worden gehouden. Je moet toch veilig thuis kunnen komen en als je met die methodes niemand tot gevaar bent.... waarom niet?

@ruler: bij mij is het net zo: het vlotte optrekken is heerlijk/fantastisch, waarna ik me goed aan de regels houd (al moet ik eerlijk bekennen dat ik vaak toch zo'n 10 - max 20 km/u te hard rijd). Ik heb ook een hekel aan andere Audi rijders met aso rijgedrag (bumperkleven, drijven, rechts inhalen etc.), waar ik als Audi rijder (zeker in de dik uitgevoerde A6) mee geassocieerd zal worden... :(
Dat laatste wat je zegt begrijp ik absoluut.
Je voelt soms de blikken en veroordelingen van andere chauffeurs gewoon omdat je met een Duits merk rijdt. Nochtans ben ik zéér hoffelijk. Nu ja ik amuseer mij te pletter in mijn wagen. Dat is wat telt. ;)
Image