Het auto topic

1
Na het praatje met M-Power op het ergernis topic over de IAA leek het mij wel leuk om hier een apart topic voor te openen voor mede-autoliefhebbers (al ben ik meer passief liefhebber overigens: vind mooie auto's leuk, maar verdiep me er verder niet heel erg in). In welke auto rijd je/heb je gereden, wat is je droomauto/zijn je droomauto's en wat heb je op het oog als nieuwe auto (en hoe slecht vindt de rest hier deze keuze... :D)?

Voor mij: ik ben begonnen met een serie Opel Astra's (beperkt budget, maar toch Duits willen rijden). Toen ik net begon met werken in 2004 was dat eentje uit 1994.... Maar wel een 1.6 16V, wat in ieder geval niet onaardig was. Vervolgens ben ik overgestapt op een iets nieuwer model uit 2000, wat ik op zich nog steeds een mooie auto vind. De Italianen achter ons in de tunnel blijkbaar minder, aangezien zij 'm total loss hebben gereden...

Daarna in privé weer een saaie Astra, nu een 1.7 Cdti uit 2006, in 2009 gekocht - tja, ik moest snel wat anders... - en ik was blij dat we deze eind 2013 naar het buitenland toe uitzwaaiden.

In de tussentijd zakelijk (ook volledig zakelijk gereden) een nieuwe Audi A5 coupé Pro Line S gekocht begin 2011 (monzazilver). Wat een prachtige wagen was me dat zeg - en de 180pk deden het voor mij ook niet slecht... :D

Met pijn in mijn hart heb ik hier eind 2013 (29 November, dezelfde dag dat de PS4 binnen kwam... ;)) afscheid van genomen. Dit omdat de privé wagen me te duur werd en 20% bijtelling voor een 3 deurs auto me met 2 kids ook niet heel praktisch toe leek.
Voor de Belgen onder ons: ik weet niet hoe jullie het geregeld hebben, maar hier in NL wordt het ontmoedigd om überhaupt in een auto rond te rijden, laat staan als je eentje op de zaak aanschaft....

Aangezien ik redelijk Audi minded ben is het een nieuwe Audi A3 Sportback Ultra E-Edition geworden, puur vanwege de 14% bijtelling, maar dan wel volgestouwd met zoveel mogelijke (on)zinnige opties. Oftewel: een auto die schaamteloos gemanipuleerd is om op 14% uit te komen (wat ik zelf al lang in de gaten had, overigens). Niet de mooiste auto imo, maar wel aardig praktisch, zuinig en dus lage bijtelling.

Ik ben nu aan het kijken om er een volledig zakelijke auto weer naast te doen. Waar ik nu naar kijk is niet nieuw, maar dan wel een Audi model met S of RS ervoor. Het liefst dan een (R)S5 coupé, maar misschien moet ik naar de toekomst iets praktischer redeneren en een sportback of (R)S6 (Avant) kiezen... Als het een auto met bijtelling moet worden, kies ik natuurlijk niet voor een auto met >1 ton cataloguswaarde. Of misschien dat ik toch overstap van merk en bijvoorbeeld naar een BMW M in de 4 serie ga kijken... ik weet het nog niet goed.

Echte droomauto's heb ik niet, behalve dan dit soort topmodellen van Audi. Een Porsche kan ik best mooi vinden, maar over het algemeen weer niet mooier dan de genoemde Audi's... Bugatti is bijvoorbeeld ook leuk vanwege het vermogen en de snelheid, maar niet zozeer mooi (de Vision was wel leuk om te zien btw) en sowieso erg onbereikbaar.

Any thoughts? Of ben ik de enige die dit topic ziet zitten...? :silly:
Image

Re: Het auto topic

2
Ben persoonlijk niet zo begaan met auto's. (hoewel ik het dieselschandaal wel interessant vind :p)
Allereerst auto was een Renault 19, die zelfs nog een choke had (!). Een pretje om in de winter te starten, maar ik heb er altijd graag mee gereden.
Was 17 jaar oud als ik hem gekocht heb voor €500 en ik heb er 4 jaar mee gereden, zonder ook maar één keer kosten te moeten doen.

Dan een Citroën C3 (model 2013) gekocht en de Renault ingeruild (zelfs nog €1.500 van gekregen :p). Altijd heel tevreden van geweest, maar door gezinsuitbreiding zijn we vorig jaar overgeschakeld op een Peugeot 5008. Grote auto, ik krijg er werkelijk alles in kwijt. Natuurlijk niet zo vinnig, maar daar is hij ook niet voor gemaakt :)

Mijn baas rijdt sinds kort rond met een Alfa Romeo 4C. Zelf al eens mogen mee toeren en ik moet zeggen; gas geven is effectief gas geven :p
Image

Re: Het auto topic

3
Mij interesseren auto's niet en ken er niet veel van. Zoek mijn eerste autotje. Budget rond 4500 euro. Tweede- of derdehands. Geen te groot motorvermogen voor goedkopere verzekering. Max 5 à 6 jaar oud en +- 100000km. Opel en Ford heeft kleine otokes. Heb er ene nodig om een job in de bewaking te kunnen beoefenen helaas is dat een vereiste terwijl ik geen zin heb in deze uitgave want een auto blijft geld kosten en ik verplaats mij altijd met de fiets is beter voor milieu en vermijd ik files. Erger mij toch aan die verkeersdrukte en rode lichten waar ik altijd met tegenzin voor stop. Het enige voordeel is dat je droog zit en otostrades kunt gebruiken voor lange afstanden.
Image

Re: Het auto topic

4
@Sanity: klant van me heeft ook een 4C aangeschaft. Erg leuk speelgoed, moet ik zeggen... :D Voor iemand die niet van auto's is doe je in ieder geval wel goede handel, haha!
Met onze 2 koters weet ik er alles van hoe handig het is om alles goed kwijt te kunnen, maar ben ook wel weer zo ijdel om te denken 'maar t oog wil ook wat'

@Roy: als je net als ik familie op 45 min. rijden hebt en een schoonfamilie op (godzijdank) 75 min. rijden móet je zelfs wel...
Wil je nu wel of niet een kleine auto btw? Dat kon ik er niet helemaal goed uit opmaken. In ieder geval veel succes met de zoektocht!
Image

Re: Het auto topic

6
RoyVdW wrote:Mij interesseren auto's niet en ken er niet veel van. Zoek mijn eerste autotje. Budget rond 4500 euro. Tweede- of derdehands. Geen te groot motorvermogen voor goedkopere verzekering. Max 5 à 6 jaar oud en +- 100000km. Opel en Ford heeft kleine otokes. Heb er ene nodig om een job in de bewaking te kunnen beoefenen helaas is dat een vereiste terwijl ik geen zin heb in deze uitgave want een auto blijft geld kosten en ik verplaats mij altijd met de fiets is beter voor milieu en vermijd ik files. Erger mij toch aan die verkeersdrukte en rode lichten waar ik altijd met tegenzin voor stop. Het enige voordeel is dat je droog zit en otostrades kunt gebruiken voor lange afstanden.
Mijn huidige wagen is eventueel te koop. Is een FIAT grande punto met 41 000 km. Een 1.3 diesel. Is gisteren nog gekeurd. Het enige wat je waarschijnlijk wat minder gaat vinden is de rode kleur :D
Er is niet mee op de nordschleife gereden :cool:
Image

Re: Het auto topic

8
Mijn auto-interesse is gelijk die van Paveman, eerder passief.
Wel hoop ik ooit rondjes te rijden op Spa in een Ferrari :D

Mijn eerste auto was nog niet zo lang geleden, heb lang gewacht vooraleer ik mijn rijbewijs haalde. Het was de oude Opel Corsa van mijn moeder. Daar heb ik maar 3 maand mee gereden, de tijd dat mijn nieuwe VW Polo geleverd werd.

Nog geen jaar later kreeg ik dan te horen dat ik een firmawagen kreeg ... en dus 1000-den euros "weggegooid" (een nieuwe auto binnen het jaar weer verkopen is geld verliezen ...).
Ik rij nu dus met een Audi A3 Sportback, die nog een jaar of 2 mee moet. Daarna mag ik weer eentje kiezen, maar deze keer met veel minder restricties.
BMW (serie 2 & 3), Mercedes C-klasse & GLA, Audi A1, A3, A4, en nog andere ... Gaat een moeilijke keuze worden :p
PSN tichke
Image

Re: Het auto topic

9
tichke wrote:Mijn auto-interesse is gelijk die van Paveman, eerder passief.
Wel hoop ik ooit rondjes te rijden op Spa in een Ferrari :D

Mijn eerste auto was nog niet zo lang geleden, heb lang gewacht vooraleer ik mijn rijbewijs haalde. Het was de oude Opel Corsa van mijn moeder. Daar heb ik maar 3 maand mee gereden, de tijd dat mijn nieuwe VW Polo geleverd werd.

Nog geen jaar later kreeg ik dan te horen dat ik een firmawagen kreeg ... en dus 1000-den euros "weggegooid" (een nieuwe auto binnen het jaar weer verkopen is geld verliezen ...).
Ik rij nu dus met een Audi A3 Sportback, die nog een jaar of 2 mee moet. Daarna mag ik weer eentje kiezen, maar deze keer met veel minder restricties.
BMW (serie 2 & 3), Mercedes C-klasse & GLA, Audi A1, A3, A4, en nog andere ... Gaat een moeilijke keuze worden :p

Waauww! Toch al mooie keuze niet?? Mercedes C klasse of Audi A4 lijkt mij wel mooi....
Image

Re: Het auto topic

10
eerste auto was een opel corsa van mijn stiefpa.
Nu rijd ik al een goeie 7 jaar rond met ne Peugeot 206. niet zo heel erg content van (Franse auto's hebben veel dingen die vaak stuk gaan).
binnen een jaar of 2 eens beginnen rondzien voor ne andere auto. Iets Japans of Duits denk ik.

Mijn ouders hebben het nogal voor Toyota moet'k zeggen.
Eerst ne Auris, 2 jaar later ne GT86, en nu, nog is 2 jaar later hebben ze net een nieuwe RAV4x4 gekocht met een shitload aan opties. bolt wel goed :)

Re: Het auto topic

11
Ik heb eerst een Renault clio gehad uit 2006. Ik vond dat ideaal als start auto en ik reed er ook heel graag mee rond. Tot op een moment dat ik bij stilstand werd aangereden en mijn autootje in vlammen was opgegaan (letterlijk te nemen). Ik heb toen wel bij de overblijfselen opgemerkt dat een zwarte clio mooier is dan een grijze en dan heb ik mij maar met het geld van de verzekering (duidelijk niet in fout als ik stil stond) een zwarte Renault clio uit het jaar 2010 gekocht . Daar rij ik nu nog steeds mee en ik heb er in die 5 jaar een kleine 80000 km mee rond gereden. Het plan is om dit nog even te doen en mij dan een nieuwe auto aan te schaffen. Ik weet nog niet echt wat, maar ik ben al blij met het nieuwe model van Renault clio. Ik wil niet kei veel geld aan een dure auto geven, want ik ben snel tevreden. Een Renault megane of BMW 1-reeks kan ook altijd een optie zijn, maar dat hangt van de prijs af.
Image

Re: Het auto topic

12
RoyVdW wrote:Mij interesseren auto's niet en ken er niet veel van. Zoek mijn eerste autotje. Budget rond 4500 euro. Tweede- of derdehands. Geen te groot motorvermogen voor goedkopere verzekering. Max 5 à 6 jaar oud en +- 100000km. Opel en Ford heeft kleine otokes. Heb er ene nodig om een job in de bewaking te kunnen beoefenen helaas is dat een vereiste terwijl ik geen zin heb in deze uitgave want een auto blijft geld kosten en ik verplaats mij altijd met de fiets is beter voor milieu en vermijd ik files. Erger mij toch aan die verkeersdrukte en rode lichten waar ik altijd met tegenzin voor stop. Het enige voordeel is dat je droog zit en otostrades kunt gebruiken voor lange afstanden.
Ford fiesta misschien?
Vorige week een tweedehands fiesta gekocht voor €2800. 12 jaar oud en amper 83.000 km.
De nood voor een tweede auto,deed zich voor, gezien mijn vrouw nu ook op mijn kantoor is beginnen werken, maar halftijds. Dus met een wagen alleen werd het wat hectisch. Is zelfs een automatic, dus mijn vrouw is helemaal in de wolken :p
Image

Re: Het auto topic

13
NTGSruler wrote:Waauww! Toch al mooie keuze niet?? Mercedes C klasse of Audi A4 lijkt mij wel mooi....
Zeker dat dat een mooie keuze is ;) Mij hoort ge niet klagen.
Kga wat testritjes plannen tegen dan.
PSN tichke
Image

Re: Het auto topic

14
You're crazy Elexuss! Zotte patserbak zo'n Ford Ka! :P

@Thicke: waar hebben die restricties mee te maken dan? Met functie of zo? Lijkt me idd niet de meest vervelende keuze om te moeten maken ;)
Dat is het voor- en nadeel van eigen baas zijn: restricties zijn er niet, maar links- of rechtsom betaal je het alsnog allemaal zelf...
Ik zou overigens zelf voor de 3 serie BMW, C klasse MB of A4 gaan btw. A1 is een leuk bakkie, maar rijdt zelfs nog minder dan een A3 (alhoewel onze huidige, nieuwe generatie A3 als een A4 rijdt). 2 serie BMW vind ik persoonlijk - zeker in vergelijking met de 4 serie - niet helemaal in proporties...

@Ligeiro: Toyota of Duits vind ik zelf een hele logische keus. Ik redeneer zelf altijd: die Duitsers hebben de auto bedacht, dus zal het ook nu nog wel goed zitten... ;) (Duitse gründlichkeit is sws garantie voor goede kwaliteit) en Toyota is niet voor niets het grootste automerk (qua verkopen) ter wereld, dus die zullen toch ook wel wat goed doen...

@gamerke: niet vergeten dat een auto niet alleen duur kan zijn in aanschaf... Franse auto's staan erom bekend dat ze (over het algemeen) veel onderhoud nodig hebben. De goedkoopste aanschaf hoeft dus niet per definitie de goedkoopste keus te zijn.
Image

Re: Het auto topic

15
Elexus wrote:Ik heb een schattig Daewoo Matizke en ben d'r zeeeer content van! Supertof autooke en perfect op maat voor mij. :D

Mijn droomauto blijft voorlopig nog een Ford Ka though, call me crazy.
Image
Tis idd een schoon autoke de uwen past bij jou en je bent nie zot met ford ka is niks mis

Ik ga in januari naar autosalon om mijn droomwagen te kopen nl een mitsubishi lancer x

Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
Image