Re: Het auto topic

241
Als je graag ruimer zit en misschien wat meer luxe, dan zou ik de iX1 kiezen. 🙂 Polestar 2 al niet, en de EX30 heb ik niet meer gezien vanbinnen omdat ik weg was bij Volvo voor die bekend gemaakt is. Denk wel dat die vanbinnen redelijk klein is, maar kan verkeerd zijn.
Image

Re: Het auto topic

242
zenmaster wrote: 03 Jul 2023 14:51 Als je graag ruimer zit en misschien wat meer luxe, dan zou ik de iX1 kiezen. 🙂 Polestar 2 al niet, en de EX30 heb ik niet meer gezien vanbinnen omdat ik weg was bij Volvo voor die bekend gemaakt is. Denk wel dat die vanbinnen redelijk klein is, maar kan verkeerd zijn.
Ik ga zeker een testrit doen met verschillende modellen. Van wat ik nu in video’s zag heb ik op vlak van binnenkant wel een voorkeur voor de iX1. Heel ruim en mooi curved display.

Bij de EX30 zag het er inderdaad compacter uit en is er een display in de vorm van een grote tablet, waarmee alles bedient moet worden.

Jij werkte bij Volvo? :)
Image

Re: Het auto topic

243
gamerke1992 wrote: 03 Jul 2023 15:46 Jij werkte bij Volvo? :)
De laatste 3 jaar ja, voor ik dit jaar stopte als autotechnieker.

Die tablet zal ongeveer hetzelfde zijn als bij de Polestar 2 dan denk ik.

Zijn zeker geen slechte auto´s. Door de snelle evolutie van de technologie in auto´s heb je bij elk merk wel iets van problemen of kinderziektes. Maar het interieur was vroeger toch wat anders. Zeker de Polestar 2, voelt heel Amerikaans en plastiekerig aan vanbinnen. XC40 ook.
Image

Re: Het auto topic

244
zenmaster wrote: 03 Jul 2023 16:43
gamerke1992 wrote: 03 Jul 2023 15:46 Jij werkte bij Volvo? :)
De laatste 3 jaar ja, voor ik dit jaar stopte als autotechnieker.

Die tablet zal ongeveer hetzelfde zijn als bij de Polestar 2 dan denk ik.

Zijn zeker geen slechte auto´s. Door de snelle evolutie van de technologie in auto´s heb je bij elk merk wel iets van problemen of kinderziektes. Maar het interieur was vroeger toch wat anders. Zeker de Polestar 2, voelt heel Amerikaans en plastiekerig aan vanbinnen. XC40 ook.
Bedankt goed om te weten. De XC40 staat ook op mijn lijst.

De lijst gaat nog een update krijgen deze maand. Dus ik ga ook wel even afwachten wat ze voor Audi gaan aanbieden.

Maar ik ben wel een beetje een fan van BMW geworden. Ik heb nooit problemen gehad met mijn 3 reeks en het comfort is fantastisch.

De belangrijkste opties voor mij die er absoluut op moeten staan zijn:

- Apple CarPlay
- adaptive cruise control
- lane control
- alle parkeer sensoren en camera

Verder had mijn 3 reeks zo veel meer opties. Maar ik ben er mij zeer bewust van dat ik daar op zal moeten inboeten met de hogere prijs van een elektrische wagen. Dus deze keer hoogst waarschijnlijk geen M stuur, harman kardon installatie, lederen zetels, remote services waar een abonnement voor nodig is enzovoort.

Natuurlijk kan je het een luxe probleem noemen. Ik ben heel dankbaar dat ik met zo een wagen kan rijden. Maar langs de andere kant heb ik heel veel verantwoordelijkheden en werkdruk, dus zie ik dat als deel van mijn loon.
Image

Re: Het auto topic

245
Anders een i3 full option? :P
Als ik mocht kiezen zou ik toch ook voor de iX1 gaan. Zijn wel prijzig ja, wel jammer dat je dan moet inboeten op opties. Maar een héél goede geluidsinstallatie is misschien niet meer nodig als je geen motorgeluid meer hebt. ;)
Audi heeft ook wel mooie elektrische modellen.
Image

Re: Het auto topic

246
Ik weet gelukkig erg weinig van elektrische auto's. :D

Ik denk overigens dat je met een Volvo of een BMW geen buil zult vallen. Wees blij dat het geen Tesla wordt, als je daar een deur dicht trekt klinkt het alsof je een koekblik dichtdoet. :nerd:
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Het auto topic

247
Sora_Lizard wrote: 03 Jul 2023 22:50 Ik weet gelukkig erg weinig van elektrische auto's. :D

Ik denk overigens dat je met een Volvo of een BMW geen buil zult vallen. Wees blij dat het geen Tesla wordt, als je daar een deur dicht trekt klinkt het alsof je een koekblik dichtdoet. :nerd:
Ik heb inderdaad al gehoord dat het niet de meest stevige wagen is. Ook niet op vlak van afwerking binnenin.

Maaaaar als ik een tesla model 3 zou mogen kiezen, zou ik toch twijfelen.
Image

Re: Het auto topic

248
Tesla is gewoon voor de hype mensen die op elk nieuw ding springen ongeacht of het nu wel of niet goed is.
'Ik moet cool/hip zijn, zie mij een keer' :q:

Probleem is dat een tesla gemaakt is door mensen die wel software en computers kennen, maar niks van auto's bouwen.
Gevolg is een koekblik waar de afwerking gewoon ronduit slecht is zowel buitenkant als binnenkant en dan vraag ik me ook af hoe het met de veiligheid gesteld is bij een ongeval. Verder is hij wel (voor zijn prijs) erg snel maar daar heb je weinig aan als je ergens op knalt.

Fabrikanten die al jaren in de business zitten hebben ervaring met hoe auto's bouwen en verstevigen voor allerlei verschillende soorten ongevallen bv dus ik vertrouw mijn leven eerder aan gevestigde merken toe. Dan maar ietsje trager optrekken.

Het enige probleem is dat die gevestigde merken heel goed zijn in auto's bouwen, maar niet in software waardoor er daar behoorlijk wat kinderziektes in kunnen zitten zeker wat beveiliging betreft. Ondertussen is dat gelukkig ook al een stuk beter en begint zich dat toch ook bij te trekken maar ik denk niet dat ze er al helemaal zijn.

De boekhouder van mijn ouders rijd al enkele jaren met een Tesla en toen mijn ouders ook bezig waren met een elektrische/hybride auto, dan zei hij meteen: Geen Tesla, niks als problemen mee... dat zal hij niet voor niks zeggen.
Ook de wispelturigheid van Elon Musk is bedenkelijk dus wie weet wat hij plots gaat bedenken om je te irriteren.

Tesla heeft de klassieke auto bouwers wel wakker geschud om in actie te komen op elektrisch gebied maar op lange termijn zal Tesla toch beter moeten doen willen ze blijven bestaan.
Image

Re: Het auto topic

249
Dank voor de bijval omtrent Tesla mensen :lol:!
Nooit begrepen waarom er mensen zijn die dat als droomwagen zelfs zien, maar wellicht dat ik daar simpelweg teveel liefhebber voor ben... Als Audifiel kan ik je moeilijk helpen bij je keuze, maar wel fijn dat je keuze hebt gamerke! Overigens heb ik toch zeer weinig kinderziektes met mijn e-tron, enkel het bereik zou voor velen teleurstellend zijn (voor mij eigenlijk altijd prima) en heel soms problemen bij FastNed (scheelt dat ik 99% van mijn laadbeurten bij huis of kantoor doe).

Overigens herken ik die problemen met Tesla wel ook van klanten van me: telkens voor langere tijd je auto kwijt zijn omdat die weer een update moet hebben is irritant, ook al krijg je er vervanging voor.
Image

Re: Het auto topic

250
Ik zit in hetzelfde clubje wat Tesla betreft.

Wat bereik betreft, tja... Een batterij blijft een batterij, hoe groot ze die ook maken. Is die te koud (of te warm, maar vooral koud) gaat die minder lang mee. Duw je dieper of bruusker je pedaal in -> zelfde. Zet je de A/C of stoelverwarming altijd aan... yep. Daarbij nog eens de verkooppraat van de dealer meegerekend en je kan veel klagende klanten te woord staan. Heb ik gelukkig geen last meer van. :-" Als de fabrikant zegt, je kan 500km rijden, reken er maar op dat je dat nooit haalt. Zelfde verhaal als bij benzineverbruik.
Image

Re: Het auto topic

251
paveman wrote: 04 Jul 2023 15:29 Dank voor de bijval omtrent Tesla mensen :lol:!
Nooit begrepen waarom er mensen zijn die dat als droomwagen zelfs zien, maar wellicht dat ik daar simpelweg teveel liefhebber voor ben... Als Audifiel kan ik je moeilijk helpen bij je keuze, maar wel fijn dat je keuze hebt gamerke! Overigens heb ik toch zeer weinig kinderziektes met mijn e-tron, enkel het bereik zou voor velen teleurstellend zijn (voor mij eigenlijk altijd prima) en heel soms problemen bij FastNed (scheelt dat ik 99% van mijn laadbeurten bij huis of kantoor doe).

Overigens herken ik die problemen met Tesla wel ook van klanten van me: telkens voor langere tijd je auto kwijt zijn omdat die weer een update moet hebben is irritant, ook al krijg je er vervanging voor.
De Audi Q4 e-tron staat op de lijst. Maar dan wel kaler dan kaal :lol: Een collega van mij met hetzelfde budget heeft deze gekozen. Maar zonder de opties die voor mij essentieel zijn.

Het is dan letterlijk het basis pakket en niets aan toe te voegen.

En de lever tijd is momenteel een jaar en half :eek:

@kolm die uitleg van je begrijp ik helemaal. Ik voelde mij dan ook aangetrokken tot de model 3 vanwege de software mogelijkheden. Veel mensen willen dikke stoere velgen enzo, ik ben dan weer diegene die de nieuwere snufjes wilt.

Hoe dan ook die kan ik niet kiezen. Dus ik hoop maar dat die iX1 ook goed zelfstandig kan rijden. Wanneer ik naar mijn werk rij doet mijn huidige wagen bijna alles. Wat niet wilt zeggen dat ik dan niet meer op let hè. Maar het maakt voor mij het verschil tussen gestresst elke dag naar het werk rijden in de file of gewoon de auto zijn werk laten doen en ik geniet ondertussen van wat muziek/podcast en een koffietje.
Image

Re: Het auto topic

253
zenmaster wrote: 04 Jul 2023 16:06 Bedoel je de autopilot, met zelfstandig rijden? Pilot assist van Volvo is ook wel zalig. Weet niet hoe dit bij BMW is.
Combinatie van adaptive cruise control, lane control, ongoing traffic sensors en systemen om botsing te voorkomen. Geen idee of je dat zelfstandig rijden kan noemen. Het is niet dat die gaat stoppen voor en rood licht (al geeft die wel een melding dat het nog rood is en leest die verkeersborden).

In de praktijk betekent dit dat mijn huidige auto gewoon de autostrade kan volgen zonder dat ik veel moet doen. In een dorp met kleine straten gebruik ik dat ook wel, maar hou ik mijn handen mooi op het stuur en ben ik heel waakzaam.

Goed om te weten dat dit bij Volvo ook goed zit.
Image