Sanity penguin wrote: 17 Apr 2024 10:35
De hele toekenning van subsidies van €5.000 momenteel is ook geheel onnodig in België. Wie zich een elektrische auto kan veroorloven, heeft heus geen subsidie van "amper" €5K nodig. En ik sluit mij wel aan bij Kolm; ik weet niet wat de toekomst brengt maar dat ze iets zullen vinden om ons extra te belasten is een feit
Het hele elektriciteitsnet heeft nu al constant te kampen onder infrastructurele problemen, laat staan als iedereen elektrisch gaat beginnen rijden. Dus wees maar zeker dat er daardoor extra taxatie zal komen. Eleketrische auto's wegen bovendien een pak zwaarder dan de klassieke wagens, wat weer nefast is voor de wegeninfrastructuur (en die is in België al zo erbarmelijk...)
Ik vermoed een typisch Belgisch verhaal; eerst veel beloven en geven, daarna dubbel terugnemen en dan nog vaak bij de mensen die er oorspronkelijk niet hebben van kunnen genieten (bv. groene certificaten-verhaal zonnepanelen)
Het zijn nu inderdaad voordelen voor degene die het al kunnen veroorloven. In NL is de subsidie 3000 euro geloof ik, dat gaat echt niet het verschil zijn voor wel/niet een elektrische auto kunnen kopen.
Eigenlijk dus een gevalletje de rijke wordt rijker.
Denk aan het verhaal van de boer en de heer die schoenen nodig hebben. Er zijn schoenen van 10 euro en van 100 euro.
De boer heeft geen geld voor die van 100 euro en koopt dus die van 10 euro. De heer wel en die koopt die van 100 euro.
Na een jaar zijn de schoenen van de boer stuk, maar hij heeft nog steeds geen 100 euro bij elkaar, dus koopt hij opnieuw die van 10 euro.
Dit blijft zo door gaan en na 20 jaar zijn de schoenen van de heer ook een keer stuk.
Gevolg: De heer heeft op 20 jaar 100 euro bespaard tov de boer enkel en alleen omdat hij al veel geld had.
Met elektrische auto's precies hetzelfde...
Ik las iemand die heel veel commentaar van zijn omgeving kreeg omdat hij een Tesla van 100k kocht. Maar hij had uitgerekend dat over de gehele levensduur en met zijn zonnepanelen, het een heel stuk goedkoper was dan benzine/hybride.
Maar dan moet je dus wel eerst die 100k en zonnepanelen hebben in een tijd waar de meeste mensen (zeker in randstad NL) niet eens een huis kunnen kopen tenzij ze al een ander hadden
Enkele jaren geleden heeft de KULeuven ook een onderzoek gedaan naar fijn stof en elektrische auto's. Bleek dat in de binnenstad, een elektrische auto meer fijn stof uitstoot dan een moderne kleine benzine auto. Oorzaak is inderdaad het gewicht waardoor er meer remstof vrijkomt en meer slijtage van de banden is. Ook de snellere acceleratie verslijt de banden sneller.
En wat dat zonnepanelen verhaal in België betreft: In NL hetzelfde hoor, bij veel elektriciteits bedrijven moet je nu betalen voor het terug leveren. Het net kan het hier ook niet aan en sommige regio's zijn er zelfs wachtlijsten voor bedrijven om een aansluiting te krijgen tot er ruimte vrij/bij komt op het net.
Maar nu gaan mensen gewoon hun zonnepanelen uitzetten eens een accu vol is of als er teveel terug geleverd wordt ipv meteen gebruikt. En degene die recent zijn ingestapt voelen zich genaaid want hun oorspronkelijke berekening over de levensduur ging daar niet vanuit.