Studeer-topic

1
Voor alle student-gamers of student-niet-gamers die elkaar een hart onder de riem willen steken tijdens den blok, elkaars steun en toeverlaat willen zijn bij irritante leerkrachten/docenten. Maar ook om studietips uit te wisselen, informatie door te geven of uw punten bekent te maken.
Maar even goed voor oud-studenten, die evengoed hetzelfde kunnen bijbrengen :)
Image

Re: Studeer-topic

2
Euhm, hallo dus! :p

Ik kom hier wat klagen over mijn PO (Praktische Oefening).

Het is op zich wel een goede PO. We moeten dus i.v.m. een bepaald onderwerp een presentatie geven en daarna debateren met een groep die de tegenovergestelde mening heeft toegekregen.

Dus om nu mijn situatie te nemen:

Wij zijn contra verontschuldigbare rechtsdwaling in mededingingszaken in Europees Recht terwijl onze tegengroep pro is.

Wij moeten dus contra argumenten gaan vinden voor dat onderwerp en dan gaat het steeds heen en weer.

Op zich dus een goede oefening maar:
Ik weet niet wat jullie eerste gedacht is bij het lezen van dat onderwerp maar in ons groepje ging het van: Euhm... tot .... wtf is dees? :p Wij hebben mededingingsrecht maar zeeeeer beperkt gezien in de lessen dus dit kwam als een donderslag bij heldere hemel. Ook moeten onze argumenten steeds juridisch onderbouwd zijn (dus met verwijzingen naar rechtsleer hier en rechtspraak daar) maar over dit specifieke onderwerp is bitter weinig te vinden en als er iets te vinden is, dan moet er enorm gefilterd worden in de hoop informatie eromtrent.

Ok, tot hier toe alles nog vrij ok, buiten dus het ambetante, moeilijke, vage onderwerp.

Maar grootste probleem is dus de tijd dat we voor deze opdracht krijgen. Moet schriftelijk compleet af zijn (dat is presentatie + 5 voorbereide debatvragen) tegen dinsdag terwijl de oefening zelf pas de vrijdag doorgaat. We hebben m.a.w. nog 3 dagen tegen dat we de oefening moeten uitvoeren en in deze periode mogen we niks meer veranderen aan ons werk. Nu moet alles dus gerushed worden tegen de dinsdag waardoor we ongeveer een weekske gekregen hebben voor heel die oefening te maken... Ok ja, tijdsdruk is misschien hip in de unief, maar als ge een goed debat gaat willen, dan lijkt wat meer voorbereidingstijd toch niet een overdreven luxe.

Daarbij heb ik gezien dat andere groepen veeeel gemakkelijkere onderwerpen hebben zoals: Het uitbreiden van de mobiliteit van studenten in de EU of De intrede van de EU tot het EVRM: hoe moet het verder? Dat klinkt ten eerste al geen Chinees en ten tweede lijk mij hiervoor argumenten te vinden toch een stukske gemakkelijker.

Vandaar mijn frustratie, sorry voor de wall of text but once I start... :p
Image

Re: Studeer-topic

4
daviduvel wrote:Damn.... wat een onderwerp :O Heel veel succes Elexus! ;)
Ahja mijn gedacht! :p Merci, ik hoop op een goede afloop! Maar ik troost mij met de gedachte dat ik niet alleen ben in mijn verwardheid i.v.m. het onderwerp. :D
Image

Re: Studeer-topic

5
Elexus wrote:
daviduvel wrote:Damn.... wat een onderwerp :O Heel veel succes Elexus! ; )
Ahja mijn gedacht! :p Merci, ik hoop op een goede afloop! Maar ik troost mij met de gedachte dat ik niet alleen ben in mijn verwardheid i.v.m. het onderwerp. :D
Mij moeten ze zo geen onderwerp geven want dat komt niet goed :p

Wij moeten tegen volgende week bij een dagvaarding enkel rechtsleer en rechtspraak zoeken over een juridische vraag die gesteld wordt bij de dagvaarding. Dat kan ik nog wel :cool:
Image

Re: Studeer-topic

6
Zo een PO is echt een super leermethode/didactiek, maar het moet natuurlijk deftig begeleid en haalbaar zijn. Jammer hoe leerkrachten en docenten al die goede didactische werkvormen om zeep helpen door ze niet goed aan te brengen of niet deftig te begeleiden :(

Re: Studeer-topic

7
W.O.L.F. wrote:Zo een PO is echt een super leermethode/didactiek, maar het moet natuurlijk deftig begeleid en haalbaar zijn. Jammer hoe leerkrachten en docenten al die goede didactische werkvormen om zeep helpen door ze niet goed aan te brengen of niet deftig te begeleiden :(
Inderdaad. Ik ben ook helemaal pro PO's, maar niet op de manier waarop men ze geeft in de rechten. Nul, noppes nada deftige begeleiding. 't Is van, trekt uw plan ermee en vraag het maar aan mammie en pappie die maar beter zelf jurist zijn... -_-
Image

Re: Studeer-topic

8
Ik zit met een dilemma. Buitenlandse stage of niet.

Een buitenlandse stage lijkt me echt een ervaring en wil ik zeker eens meemaken, en van mijn ouders zou ik wel mogen gaan als ik echt graag wil (en het niet teveel kost natuurlijk).

Maar het grote nadeel is dat ik rechtspraktijk studeer en ik elk land de wetten anders zijn. Ik doe wel ervaring op, maar met een helemaal ander rechtssysteem. Bovendien wil ik ook graag mijn stage in een griffie doen in België. Ik weet dat er een combinatie bestaat met 2 maanden stage in het buitenland en 1 maand in België, maar dan heb ik geen recht op een beurs.
Image

Re: Studeer-topic

9
daviduvel wrote:Ik zit met een dilemma. Buitenlandse stage of niet.

Een buitenlandse stage lijkt me echt een ervaring en wil ik zeker eens meemaken, en van mijn ouders zou ik wel mogen gaan als ik echt graag wil (en het niet teveel kost natuurlijk).

Maar het grote nadeel is dat ik rechtspraktijk studeer en ik elk land de wetten anders zijn. Ik doe wel ervaring op, maar met een helemaal ander rechtssysteem. Bovendien wil ik ook graag mijn stage in een griffie doen in België. Ik weet dat er een combinatie bestaat met 2 maanden stage in het buitenland en 1 maand in België, maar dan heb ik geen recht op een beurs.
Dan nog zou ik het doen. Het is altijd een goed ervaring om het rechtsysteem van andere landen te zien.
Wil je de stage bij de griffie doen omwille van dat het interressant is en dat er mss een job kan uitvoort vloeien voor later ?

Re: Studeer-topic

10
daviduvel wrote:Ik zit met een dilemma. Buitenlandse stage of niet.

Een buitenlandse stage lijkt me echt een ervaring en wil ik zeker eens meemaken, en van mijn ouders zou ik wel mogen gaan als ik echt graag wil (en het niet teveel kost natuurlijk).

Maar het grote nadeel is dat ik rechtspraktijk studeer en ik elk land de wetten anders zijn. Ik doe wel ervaring op, maar met een helemaal ander rechtssysteem. Bovendien wil ik ook graag mijn stage in een griffie doen in België. Ik weet dat er een combinatie bestaat met 2 maanden stage in het buitenland en 1 maand in België, maar dan heb ik geen recht op een beurs.
Als ik het goed heb (sorry als dat niet zo is), dan heb je momenteel geen partner en geen kinderen? In dat geval, doen! Die ervaring als griffie die krijg je elders wel eens, die buitenlandse ervaring krijg je nergens meer. Bovendien kan het u een diepgaand inzicht geven in ons wetssysteem, net door te zien hoe het in andere landen anders is :)
En ga niet voor Nederland ofzo, als je het doet, doe het dat goed en ga voor de cultuurshock :)

Re: Studeer-topic

11
oxiraantje wrote:Dan nog zou ik het doen. Het is altijd een goed ervaring om het rechtsysteem van andere landen te zien.
Wil je de stage bij de griffie doen omwille van dat het interressant is en dat er mss een job kan uitvoort vloeien voor later ?
Het is gewoon uit interesse dat ik daar stage wil gaan doen. Bij justitie zoeken ze blijkbaar veel griffiers, maar ik denk dat ik in de privé evenveel kans heb op een jobaanbieding als bij de griffie. Het is wel mooi meegenomen natuurlijk dat ik op mijn stageplek zou mogen blijven (als het mij aanstaat natuurlijk).

W.O.L.F. wrote:Als ik het goed heb (sorry als dat niet zo is), dan heb je momenteel geen partner en geen kinderen? In dat geval, doen! Die ervaring als griffie die krijg je elders wel eens, die buitenlandse ervaring krijg je nergens meer. Bovendien kan het u een diepgaand inzicht geven in ons wetssysteem, net door te zien hoe het in andere landen anders is :)
En ga niet voor Nederland ofzo, als je het doet, doe het dat goed en ga voor de cultuurshock :)
Ik zie mezelf op de leeftijd van 20 jaar nog geen kinderen hebben :p En een vriendin die moeilijk kan doen heb ik ook niet. Maar dan zou ik er nog niet teveel rekening mee houden want anders zou ik misschien nog spijt krijgen over mijn keuzes. 2 van mijn vrienden laten zelfs hun vriendin voor 3 maanden achter om een stage te doen in het buitenland ook al hadden ze getwijfeld vanwege hun vriendin.

Zoals je zelf zegt wil ik ook niet naar Nederland gaan als ik op buitenlandse stage zou gaan. Ik heb niets tegen Nederland ( ;) ) maar we spreken dezelfde taal en ik zou dan graag ineens aan mijn talen werken.
Image

Re: Studeer-topic

13
RoyVdW wrote:Buitenland jongeman. Doen nu je die kans hebt!!!!! Je leert de taal en kies Frankrijk dan kan je Bloemen of Cornu laten zien wat Frans is! Nee oké ik zou het gwn doen ;)
Naar Frankrijk (of waar ze Frans spreken) is wel de laatste plaats waar ik heen wil voor een stage :p


Ik heb besloten om gewoon in België te blijven. Ik kan niet goed uitleggen waarom.



Ik heb daarnet zelfs al een mail gestuurd naar de hoofdgriffier van Antwerpen, Turnhout en Mechelen voor een stageplaats. Hij kwam gisteren spreken en zei dat die plaatsen gegeerd zijn bij veel studenten. Nu ben ik zeker op tijd :p
Image
cron