Koken is genieten

1
Ik heb geen idee of veel van jullie graag koken, maar ik zie het echt als een hobby. Wat koken/eten jullie zoals graag? We kunnen eventueel recepten uitwisselen.

Ik kook veel volgens de recepten van Pascale Naessens. Ondanks de weerstand die ze krijgt, vind ik haar recepten vaak heel verrassend en lekker. En ze heeft zowel recepten voor beginners als gevorderden. Daarnaast komt er af en toe wel eens een Jeroen Meus tussen of recepten van mijzelf (spaghetti bolognaise, witloof hesp/kaas in de oven, macaroni,...).

Indien interesse, schrijf ik wel eens een paar recepten uit.

Edit: mijn gerechten die ik regelmatig maak

Filet pur (seignant) met couscous van bloemkool en kerstomaatjes uit de oven

Image
ovenschotel gehakt, wortel, ui met als topping bloemkoolpurree (zonder aardappel)

Image
Groentenlasagne (zonder pasta) met groene pesto, laagjes courgette, aubergine, tomaat en spinazie.
Image
Zelfgemaakte pizza

Image
Image

Re: Koken is genieten

4
Oh, Chocomousse, mijn favoriete dessert. Persoonlijk kook ik ook wel graag. Ik heb gewoon nog nooit iets speciaals uitgeprobeerd of nog nooit iets uit een kookboek gemaakt of zo. Als ik kook zijn het simpele dingen.
Op mijn kot kook ik vaak maar daar zijn het zeker simpele dingen, in Brussel is alles keiduur. Later als ik een job heb en alle ingrediënten kan kopen die ik wil, dan ga ik vaker en ook liever koken denk ik. Hier thuis hebben we ook niet veel in huis. Mijn ma is niet echt een sterrenchef en maakt meestal hetzelfde klaar in het weekend, dus veel kruiden e.d. hebben we niet. :P
Image

Re: Koken is genieten

5
Ha, een kookprogramma eh ... -topic!
Ik kook ook bijna elke dag en ik doe het meestal graag. Daar het doorgaans normale dingen zijn , maak ik er zelden foto's van.

Morgen maak ik erwtensoep. Dat past perfect bij het weer dezer dagen.

De hoeveelheden variëren met de hoeveelheid die maak. Meestal maak ik meteen 8 à 9 liter en dan eet ik twee dagen erwtensoep. Meteen de eerste dag en dan de tweede dag weer. Dan is hij nog lekkerder! De rest vries ik in.
Wat erin gaat? Na jaren experimenteren en een half oog schuin op verschillende kookboeken, heb ik inmiddels vastgesteld dat de moderne, magere variant niet de mij bekende authentieke smaak heeft. Dus er komen echte varkenspootjes of delen ervan in en gerookt spek. Het wordt daarom een stevige maaltijdsoep.

Ingrediënten voor een litertje of 4 - 4,5:
700 gram spliterwten, mag ook meer
1 hamschijven met huid van 5 ons
7 ons krabbetjes (varkensribben) of meer
3 ons gerookt spek, liefst met zwoerd
1 of 2 bouillonblokjes naar smaak
2 prei
1 halve knolselderij
1 winterpeen
1 flinke ui, gesnipperd
platte selderij
1 rookworst
peper
zout

In tegenstelling tot wat veel recepten beweren lossen de erwten echt beter op als je ze de avond ervoor alvast laat weken. Het eerste water na een kwartier wegschenken en dan vers water erin, 1,5 liter ongeveer. Je kunt dan de volgende ochtend meteen met een schuimspaan het schuim er af scheppen.
Dan het vlees erin, ui erbij en zachtjes, bloeb ... bloeb, laten trekken. Na een uurtje of 3 of 4 is het vlees gaar en veel kracht van het vlees in de soep getrokken. Het kan zijn dat je tussendoor nog eens wat schuim moet afscheppen. De ui doe ik er al meteen bij zodat ook die bijna geheel 'oplost'.
Proeven!
Bouillonblokje er bij.
Vlees eruit halen en van het bot halen en in kleine stukjes terug in de soep. Het zwoerd kun je ook klein snijden en terug in de soep, het geeft een lekkere bite in de soep. indien je dat niet wenst gewoon weggooien.
Ondertussen heb je de groenten klein gesneden, de knolselderij in blokjes van 1 cm, de preien in ringen en de wortel eerst overlangs en dan in halve schijfjes.
Eerst de wortel in de soep, weer aan de kook brengen, dan de knolselderij en als laatste de prei en de rookworst. De laatste in plakjes.
Proeven en op smaak brengen met een extra bouillonblokje en wat peper en zout (niet teveel zout).
Tot slot de platte selderij erbij en een minuutje mee koken.

Eet smakelijk en denk aan de lijn! :1bier:
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Koken is genieten

7
De tijd dat je effectief bezig bent is misschien een uur of iets meer. De rest doet de soep zelf. :D
Je moet wat snijden en regelmatig roeren om te vermijden dat er zich aan de bodem van de pan een bruine korst gaat vormen. De soep is namelijk van zichzelf zo dik dat die niet 'circuleert'.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Koken is genieten

8
Sora_Lizard wrote:De tijd dat je effectief bezig bent is misschien een uur of iets meer. De rest doet de soep zelf. :D
Je moet wat snijden en regelmatig roeren om te vermijden dat er zich aan de bodem van de pan een bruine korst gaat vormen. De soep is namelijk van zichzelf zo dik dat die niet 'circuleert'.
Laat maar weten als het klaar is, dan kom ik langs :p
Image

Re: Koken is genieten

10
gamerke1992 wrote:Ik heb geen idee of veel van jullie graag koken, maar ik zie het echt als een hobby. Wat koken/eten jullie zoals graag? We kunnen eventueel recepten uitwisselen.

Ik kook veel volgens de recepten van Pascale Naessens. Ondanks de weerstand die ze krijgt, vind ik haar recepten vaak heel verrassend en lekker. En ze heeft zowel recepten voor beginners als gevorderden. Daarnaast komt er af en toe wel eens een Jeroen Meus tussen of recepten van mijzelf (spaghetti bolognaise, witloof hesp/kaas in de oven, macaroni,...).

Indien interesse, schrijf ik wel eens een paar recepten uit.

Edit: mijn gerechten die ik regelmatig maak

Filet pur (seignant) met couscous van bloemkool en kerstomaatjes uit de oven

Image
ovenschotel gehakt, wortel, ui met als topping bloemkoolpurree (zonder aardappel)

Image
Groentenlasagne (zonder pasta) met groene pesto, laagjes courgette, aubergine, tomaat en spinazie.
Image
Zelfgemaakte pizza

Image
ik krijg al honger van je post :q:

Re: Koken is genieten

12
met0t0 zijn grootmoeder maakte onlangs quiche voor ons, met groentjes en zalm. Op de bodem deed zij een laagje zeer smaakvolle tomatenpuree/saus, was echt wel lekker :)
Heel lang geleden dat ik nog eens gekookt heb, ik doe dat enkel als met0t0 zijn ouders weg zijn. Binnenkort wel veer viervierden cake maken, dat is echt kinderspel. Je maakt de cake zo groot als je wil, dit is de minimumgrootte:

1 ei
100 gr bloem
100 gr suiker
100 gr boter
Bakpoeder

Eiwit opkloppen in een aparte pot (doe dat eerst, dan moet je later de kloppers niet afwassen). Dan in een andere kom de suiker en gesmolten boter kloppen, eigeel erbij en bloem en bakpoeder. Je kan ook gesmolten chocolade, noten, gedroogd fruit, stukjes chocolade, vanillesuiker, kaneel, appeltjes, of wat je maar wil toevoegen. Dan op het laatst voorzichtig het eiwit er onder scheppen, je wil de bubbeltjes zoveel mogelijk behouden, best een houten lepel gebruiken. Dan zeker 45 minuten op 170 tot 180 graden in de oven, een tulbandvorm werkt naar mijn mening het best. Je kan ook kleine cakejes maken, die moeten veel minder lang bakken. Gewoon met een sateprikker (liefst een houten) in prikken en als hij er proper uit komt is de cake klaar. Je kan hem afwerken zoals je zelf graag wil :)

Re: Koken is genieten

15
Een cake kan inderdaad ook altijd smaken :D

De chocomoussetaart is goedgekeurd. Ik heb alleen een beetje veel gemaakt :shh: Was eigenlijk voor 6 man en we zijn maar met 2 :p
Image
(het lijkt maar alsof er veel speculaas rond zit, ik heb dat maar in een dunne laag gedaan om een bodem te hebben. Die is dus goed opgevuld met de chocomousse.)

Edit: Haha die foto staat op zijn zijkant, waardoor het precies is alsof de taart vastkleefd :dizzy:
Image