Re: PlayStation 5

2026
NTGSruler wrote: 29 Nov 2023 15:46
gamerke1992 wrote: 29 Nov 2023 15:40 Ik hoop dat ze de portal ooit de functie geven van remote play. Technisch is dat zeker mogelijk.
Snap ik niet goed? :? De Portal is toch gebaseerd op Remote play?
Ik denk dat Gamerke verwijst naar de Remote Play van games via PSPlus Premium maar dan zonder dat je een PS5 ervoor moet aan hebben staan.
Image

Re: PlayStation 5

2027
NTGSruler wrote: 29 Nov 2023 15:46
gamerke1992 wrote: 29 Nov 2023 15:40 Ik hoop dat ze de portal ooit de functie geven van remote play. Technisch is dat zeker mogelijk.
Snap ik niet goed? :? De Portal is toch gebaseerd op Remote play?
Sorry ik was te snel. Ik bedoelde remote play rechtstreeks van de cloud. Dus bv de PlayStation plus premium games. Zonder dat je dan je ps5 thuis aan moet zetten.
Image

Re: PlayStation 5

2029
Even wat over de "slim".
Na mijn eerdere nogal sceptische commentaar ben ik er voorlopig toch zeer tevreden over.
Ik lees vooral wat commentaar over de bovenste, glanzende covers. Is ten eerste qua uiterlijk voor mij geen probleem. De laatste PS2 slim had een 1/3 glanzende bovenzijde, de laatste PS3 slim was hélemaal glanzend. Ik vind het, nu hem in het echt te hebben gezien, niet lelijk.
De covers zelf lijken mij van iets betere makelij ook. De witte van de originele PS5 lijken gelakt te zijn, of in een wit badje gedaan. Nu is het meer zoals bij mijn PS4 pro. Minder fel wit en lijkt niet behandeld. Ze zijn ook makkelijker eraf te halen, ideaal om de fans te poetsen.
Ik kan nu niet meer vergelijken, maar het geluid van de koeling lijkt hetzelfde als bij de og PS5.
Hij lijkt ook iets beter voorzien om horizontaal te plaatsen, met 2 bijgeleverde transparante clipjes die in die gleuf tussen de covers komen. Hoewel ik daar nu niet echt plaats voor heb denk ik wel dat ik dat in de toekomst ga doen. De officiële stand is met €40 (dacht ik) ook niet super cheap; terwijl die bij de originele er gewoon bij zat.
Voor mij toch grote pluspunten achteraf gezien zijn: de grootte, de covers en de mogelijkheid om de disc drive te vervangen. Ik lees daar ook al klachten over, dat we ...bezorgd (?) moeten zijn omdat je de drive online moet registreren. Snap ik niet, komende van mensen die bijna 16u per dag online zijn en het duurt letterlijk 3 seconden. Ik moest het btw ook bij deze nieuwe doen, dusja...
En verder is het natuurlijk min of meer dezelfde console. :)
Lijkt mij dat de enige te overwegen zaken, bij de keuze tussen de twee, het uiterlijk en de prijs zijn.
Image

Re: PlayStation 5

2032
zenmaster wrote: 01 Dec 2023 12:00 Nee hij kan gewoon rechtop staan zonder stand hoor. :) Maar daar beneden zit volgens mij een koelgleufje voor de drive? Kenners zullen dit wel weten waarvoor het juist is. En om die te benutten moet hij toch op een stand.
Ah ok begrepen. Ik dacht al. Ben vooral benieuwd als er ooit een PS5Pro komt, of dat we het gaan moeten stellen met de Slim totdat ooit de PS6 er komt.
Image

Re: PlayStation 5

2033
zenmaster wrote: 01 Dec 2023 11:53
Voor mij toch grote pluspunten achteraf gezien zijn: de grootte, de covers en de mogelijkheid om de disc drive te vervangen. Ik lees daar ook al klachten over, dat we ...bezorgd (?) moeten zijn omdat je de drive online moet registreren. Snap ik niet, komende van mensen die bijna 16u per dag online zijn en het duurt letterlijk 3 seconden. Ik moest het btw ook bij deze nieuwe doen, dusja...
En verder is het natuurlijk min of meer dezelfde console. :)
Lijkt mij dat de enige te overwegen zaken, bij de keuze tussen de twee, het uiterlijk en de prijs zijn.
Het probleem is niet het zelf internet hebben maar het online moeten zijn/blijven van de servers van Sony....
Heel veel mensen snappen niet dat het van 2 kanten moet komen.
En we hebben de afgelopen jaren al genoeg shutdowns gezien van game servers met online trophies die ons het lesje zouden geleerd moeten hebben :nerd:
Soms wordt het online gedeelte eruit gepatched en trophies aangepast, meestal niet.

Sony heeft ook de PS3/PSvita store al een keer proberen te sluiten. Microsoft gaat binnenkort een xbox 360 server sluiten maar daar zit wel iets meer backwards compatibility in dan bij Sony het geval is.

Er gaan ook geruchten dat Sony het opnieuw gaat proberen. Niet alleen door de aankondiging van Microsoft, maar ook omdat je sinds kort op de PS4, niet meer op de PSVita tag kan zoeken om PSVita/PS4 cross-buy games te zoeken. Cross-buy lijkt nog wel te werken voorlopig maar toch.

Alles wat online is of een online verbinding nodig heeft, is niet voor eeuwig :(

Iets waar we het op het werk over hadden: Zelfs al zou Sony het willen, dan kan het nog zijn dat je internet provider plotsing een oud en onveilig protocol niet meer leuk vindt en dan volledig blokkeert. Kom je ook niet meer aan je digitale games of kunnen de licenties niet gecontroleerd worden voor die ene oude console die qua hardware de betere protocollen niet meer kan (=> de reden dat je op PS3/PSVita enkel met PSN cards nog tegoed erop kan zetten en enkel met dat tegoed dingen kan kopen, kan ook tegoed via ander platform erop zetten gelukkig)
Image

Re: PlayStation 5

2034
Handig dat ik niks moet weten van digitale games. Die dat ik koop zijn meestal goedkope kleinere games, zoals Dead Nation, die ik na de platinum of uitspelen nooit meer aan zet. Mijn discs zijn voor eeuwig. 🥹 Of toch voor een dikke 500 jaar, moesten ze in de natuur terechtkomen.

Ik denk dat het hier over de disc drive enkel gaat om registreren? Misschien, gezien je hem makkelijk zelf kan wisselen nu, om gebruik van namaak tegen te gaan. Om achteraf geen gezeik te hebben bij garantiegevallen. Snap ik wel dan, bij mijn job in de autosector ook wel wat gezeik gehad.
Ik snap wel wat je bedoelt (denk ik), maar tegen dat de huidige servers verdwijnen of bepaalde diensten niet meer onderhouden worden maak ik al kaartenhuisjes in het rusthuis. :q:
Ik gok dat de service van de PS5 nog wel een tijdje meegaat. De PS3 is bijna 20 jaar oud. En als we binnenkort een PS6 of PS7 krijgen die enkel digitale games speelt zullen ze alles wel moeten blijven ondersteunen. Dat werkt ook langs twee kanten.
Als trophies nu bv. wegvallen zal ik niet rouwen, dan is het gewoon weer zoals vroeger.
Vooral inderdaad om de PS3 en Vita zal het gaan spannen volgens mij. En vooral dan Vita, gezien Sony niks standalone handheld meer wil.
Image

Re: PlayStation 5

2035
@Zenmaster: goede punten maar ik wil er toch een paar tegenover zetten.

1. We zijn op het punt gekomen dat sommige games alleen nog maar digitaal worden uitgebracht en geen fysieke versie meer. Dit betekent als je echt die ene game wilt, je digitaal zult moeten gaan. De nieuwste Alan Wake II bijvoorbeeld is er zo ééntje.

2. "En als we binnenkort een PS6 of PS7 krijgen die enkel digitale games speelt zullen ze alles wel moeten blijven ondersteunen." Nee dat moeten ze niet. Het zijn namelijk de developers die de servers sluiten van games en niet Sony. Kijk maar naar de recente ontwikkelingen met "live-service-games" => hoeveel er na een jaar al de servers sluiten zijn al een behoorlijk aantal games. Laat het nu net die "live-service-games" zijn waar Sony de komende jaren op in zal zetten...

3. Steeds meer games worden "online only". Dit betekent dat je enerzijds verplicht bent om met het internet verbonden te zijn, maar anderzijds dat eens de servers van die bepaalde game sluiten, je game niets meer waard is. Je kan tenslotte je "content" op je disc niet meer raadplegen, want je moet online geconnecteerd zijn met een server om nog maar de game te kunnen spelen. Misschien dat ze in de toekomst verplichten om een patch te voorzien eens games hun servers sluiten, maar hoop er maar niet op.

4. Veel "eigenaars" van games zijn euh "eigenaar" van een game door middel van een abonnement. Dus een Game Pass bijvoorbeeld of Playstation Premium. Eens je niet meer je abonnement verlengt, verlies je ook al die games. Als je ze fysiek had...

Ik durf zelfs te stellen dat de PS6 alleen maar digitaal te verkrijgen zal zijn. En wil je alsnog fysiek zul je zoals nu met de PS5 Slim geld moeten "opleggen" om een SDD te kopen.

Ik moet ook eerlijk zijn met mezelf en ik kan mij al niet meer herinneren wanneer de laatste keer was dat ik een game "fysiek" heb gekocht. Das toch al een tijd geleden. Modern Warfare III is mijn laatst gekocht game en die heb ik digitaal. Voordeel: je hoeft niet te wachten tot 's anderdaags wanneer je game in huis is. Tegenwoordig is het normaal om een game te kunnen pré-loaden op je console zonder dat je het huis uit moet. Geen gedoe meer met discs wisselen als je een andere game wilt spelen. Plaats gespaard in huis met de stapels games die je nooit meer speelt en alleen nog maar afstoft... Ik koop alleen nog maar games fysiek die ik echt nog fysiek wil. Gran Turismo 7 25th Anniversary is er zo ééntje bijvoorbeeld. GTA VI misschien binnenkort (binnenkort? Whut? ).
Image

Re: PlayStation 5

2037
NTGSruler wrote: 02 Dec 2023 16:12 @Zenmaster: goede punten maar ik wil er toch een paar tegenover zetten.

1. We zijn op het punt gekomen dat sommige games alleen nog maar digitaal worden uitgebracht en geen fysieke versie meer. Dit betekent als je echt die ene game wilt, je digitaal zult moeten gaan. De nieuwste Alan Wake II bijvoorbeeld is er zo ééntje.

2. "En als we binnenkort een PS6 of PS7 krijgen die enkel digitale games speelt zullen ze alles wel moeten blijven ondersteunen." Nee dat moeten ze niet. Het zijn namelijk de developers die de servers sluiten van games en niet Sony. Kijk maar naar de recente ontwikkelingen met "live-service-games" => hoeveel er na een jaar al de servers sluiten zijn al een behoorlijk aantal games. Laat het nu net die "live-service-games" zijn waar Sony de komende jaren op in zal zetten...

3. Steeds meer games worden "online only". Dit betekent dat je enerzijds verplicht bent om met het internet verbonden te zijn, maar anderzijds dat eens de servers van die bepaalde game sluiten, je game niets meer waard is. Je kan tenslotte je "content" op je disc niet meer raadplegen, want je moet online geconnecteerd zijn met een server om nog maar de game te kunnen spelen. Misschien dat ze in de toekomst verplichten om een patch te voorzien eens games hun servers sluiten, maar hoop er maar niet op.

4. Veel "eigenaars" van games zijn euh "eigenaar" van een game door middel van een abonnement. Dus een Game Pass bijvoorbeeld of Playstation Premium. Eens je niet meer je abonnement verlengt, verlies je ook al die games. Als je ze fysiek had...

Ik durf zelfs te stellen dat de PS6 alleen maar digitaal te verkrijgen zal zijn. En wil je alsnog fysiek zul je zoals nu met de PS5 Slim geld moeten "opleggen" om een SDD te kopen.

Ik moet ook eerlijk zijn met mezelf en ik kan mij al niet meer herinneren wanneer de laatste keer was dat ik een game "fysiek" heb gekocht. Das toch al een tijd geleden. Modern Warfare III is mijn laatst gekocht game en die heb ik digitaal. Voordeel: je hoeft niet te wachten tot 's anderdaags wanneer je game in huis is. Tegenwoordig is het normaal om een game te kunnen pré-loaden op je console zonder dat je het huis uit moet. Geen gedoe meer met discs wisselen als je een andere game wilt spelen. Plaats gespaard in huis met de stapels games die je nooit meer speelt en alleen nog maar afstoft... Ik koop alleen nog maar games fysiek die ik echt nog fysiek wil. Gran Turismo 7 25th Anniversary is er zo ééntje bijvoorbeeld. GTA VI misschien binnenkort (binnenkort? Whut? ).
Hier bedoelde ik servers enz. 🙂 Als ze alles online only maken zullen ze, ontwikkelaars en Sony, die wel moeten ondersteunen vind ik.

En ja het zit er sowieso aan te komen, en ik denk ook al vanaf de "PS6". Maar dan zal ik geen nieuwe games meer kopen.
Je zegt het eigenlijk al in je 4e puntje. Digitale games kopen is voor mij een beetje als lucht kopen. Ja, je hebt dan ergens online iets staan dat je x-aantal keer opnieuw mag downloaden, maar eigenlijk heb je niks. Zelfde met Netflix of Spotify. Als je niet meer betaalt heb je ook niks meer.
Ik zie goede fysieke games die ik nu bijhoud wat als een goede LP of CD ofzo. Die je eens kan vastnemen en bekijken ook. Dat is nu ook al niet meer wat het geweest is want nergens is een handleiding bij. Alleen bij sommige indie games of CE´s krijg je nog iets. En inderdaad, afhankelijk van waar ze staan vangen ze stof en als je veel verzamelt nemen ze veel plaats in. Maar dat is bij alle hobbies.
Ik wil zelf nog kunnen kiezen ook daarvoor. En als Sony over een paar jaar zegt, nee nu gaan wij voor u kiezen en enkel nog online games verkopen dan zeg ik, byebye Sony, het is mooi geweest. :q:
Kinderen van bv. 10 tem 15 jaar groeien ermee op en zullen zonder klagen wel omschakelen. Die hebben andere dingen aan hun hoofd, zoals welk nieuw dansje of challenge ze moeten leren voor Tiktok.
Image

Re: PlayStation 5

2038
@Sanity: had ik ook gezien. Nogal bruut als je daar geld aan hebt gegeven.

@Zenmaster: ah ik snap je wel hoor. We moeten "mee met onzen tijd". :lol:
Als de PS6 volledig digitaal is, ga jij dan geen games meer kopen? Heb je nu dus nog geen enkele digitale game? Ook niet van PS+?

Zelf ben ik eventueel aan het twijfelen om de PS5 versie fysiek te kopen van TLOU II. Zal waarschijnlijk wel weer de overdreven prijs van 60 euro op plakken. Ik heb TLOU II fysiek dacht ik, maar de PS4 versie en nog nooit gestart. Dus kan misschien dan maar beter de PS5 versie in huis halen?
Image

Re: PlayStation 5

2039
NTGSruler wrote: 02 Dec 2023 19:38Als de PS6 volledig digitaal is, ga jij dan geen games meer kopen? Heb je nu dus nog geen enkele digitale game? Ook niet van PS+?
Als er dan alleen digitale games zijn niet. Nu heb ik dat wel eens uitzonderlijk gedaan. Maar alleen gratis PS+ games. En 1 keer toen er grote kortingen waren heb ik MGS5 en ZOE2 gekocht, maar alleen omdat ik die wou spelen en tweedehands alleen vond in erbarmelijke staat. :lol: Was toen €10 voor de twee. En heb ze dan daarna toch nog fysiek gekocht.
Maar €60 of €70 voor een digitale game? Over my dead body.
Zelf ben ik eventueel aan het twijfelen om de PS5 versie fysiek te kopen van TLOU II. Zal waarschijnlijk wel weer de overdreven prijs van 60 euro op plakken. Ik heb TLOU II fysiek dacht ik, maar de PS4 versie en nog nooit gestart. Dus kan misschien dan maar beter de PS5 versie in huis halen?
Ik was zelf ook al aan het kijken. Het enige wat er veranderd is zijn een paar "geknipte" levels die je nu wél zou kunnen doen, iets betere graphics (maar die waren al schitterend), uitgebreide gitaar mode en een multiplayer mode.
Ik heb wel gelezen dat als je de PS4 versie hebt je kan upgraden voor €10 en je oude savefile kan je ook overdragen. Dus als je toch niet de fysieke wil kan je ineens upgraden en starten op PS5.
Image

Re: PlayStation 5

2040
Ik lees multiplayer mode... :( Iets van Survival run mode of zoiets. Mja maar even wachten ermee wat het juist wordt. Als ik TLOU II koop wordt het gewoon de standaard edition. De andere versie heb ik persoonlijk geen boodschap aan.
Image
cron