Re: Het auto topic

301
Geluk bij een ongeluk. Maar komt mij weer bekend voor. Je zal als particulier maar je auto verkocht hebben en dan dit tegenkomen als je je nieuwe gaat halen.
Ik zou ook voor extra range kiezen dan. 250pk elektrisch is in dit landje van bulten, vluchtheuvels en "trechters" meer dan genoeg. :)
Image

Re: Het auto topic

302
Idd geluk bij een ongeluk! En het scheelt dat de huidige auto je al prima beviel. En mooi om wat extra opties toe te kunnen voegen. Betekent dit ook een hogere bijtelling/privé bijdrage van jezelf of dat verder niet?

En je gaat de zoektocht dus niet opnieuw doen met hogere budget en toch wederom voor de Polestar? Of was dat sowieso geen optie en 'moet' je voor de Polestar gaan?

@zenmaster: als dat je zou gebeuren zou het m.i. toch aan de partij die de fout heeft gemaakt (dealer bijvoorbeeld) zijn om in de tussentijd een alternatief aan te bieden waar je de tijd mee kunt overbruggen.

Die laatste opmerking, daar kan ik het dan weer niet mee eens zijn... :P
Image

Re: Het auto topic

304
paveman wrote: 16 Apr 2024 12:21 Die laatste opmerking, daar kan ik het dan weer niet mee eens zijn... :P
Sowieso moet de dealer het oplossen, maar is voor beide toch frustrerend.

En ja, als ik een bedrijfswagen had dan ook liefst veel vermogen, maar je kan er in België niks mee. :? Na de eerste werkdag een hersenschudding denk ik. :p Van altijd maar te moeten optrekken en remmen.
Image

Re: Het auto topic

305
En ja, als ik een bedrijfswagen had dan ook liefst veel vermogen, maar je kan er in België niks mee.

1. Je kan er 70 mee rijden tijdens een trajectcontrole.
2. Je kan ermee boetes rijden als je wil.
3. Je kan ermee pronken, optrekken aan de lichten, om dan terug stil te staan aan de volgende lichten.
4. Al driftend de vele rotondes pakken.
Image

Re: Het auto topic

306
paveman wrote: 16 Apr 2024 12:21 Idd geluk bij een ongeluk! En het scheelt dat de huidige auto je al prima beviel. En mooi om wat extra opties toe te kunnen voegen. Betekent dit ook een hogere bijtelling/privé bijdrage van jezelf of dat verder niet?

En je gaat de zoektocht dus niet opnieuw doen met hogere budget en toch wederom voor de Polestar? Of was dat sowieso geen optie en 'moet' je voor de Polestar gaan?

@zenmaster: als dat je zou gebeuren zou het m.i. toch aan de partij die de fout heeft gemaakt (dealer bijvoorbeeld) zijn om in de tussentijd een alternatief aan te bieden waar je de tijd mee kunt overbruggen.

Die laatste opmerking, daar kan ik het dan weer niet mee eens zijn... :P
Het voordeel dat we nu hebben in België is dat de overheid elektrische bedrijfswagens echt promoot. Dus zelfs als die duurder is betaal ik nog steeds 0% extra. De rest zal bij gepast moeten worden door mijn werkgever. Mijn huidige wagen is diesel, dus ik ga sowieso loonwinst maken door elektrisch te gaan.

Ik zou in principe denk ik wel naar andere merken kunnen gaan, maar dan moet ik weer helemaal opnieuw beginnen. Polestar geeft mij voorrang om een wagen te kiezen die ze al in België in stock hebben. Ze hebben echt alle combinaties die ik zou kiezen.

Ik heb nu een offerte ingediend bij HR van exact dezelfde wagen, 2024 model, maar dan long range, dual motor en lederen zetels als extra. Deze is wel 8000 euro duurder, dus ben benieuwd of het nog binnen budget zit. Zo niet laat ik de lederen zetels vallen.
Image

Re: Het auto topic

307
gamerke1992 wrote: 16 Apr 2024 18:18 Het voordeel dat we nu hebben in België is dat de overheid elektrische bedrijfswagens echt promoot. Dus zelfs als die duurder is betaal ik nog steeds 0% extra. De rest zal bij gepast moeten worden door mijn werkgever. Mijn huidige wagen is diesel, dus ik ga sowieso loonwinst maken door elektrisch te gaan.

Ik zou in principe denk ik wel naar andere merken kunnen gaan, maar dan moet ik weer helemaal opnieuw beginnen. Polestar geeft mij voorrang om een wagen te kiezen die ze al in België in stock hebben. Ze hebben echt alle combinaties die ik zou kiezen.

Ik heb nu een offerte ingediend bij HR van exact dezelfde wagen, 2024 model, maar dan long range, dual motor en lederen zetels als extra. Deze is wel 8000 euro duurder, dus ben benieuwd of het nog binnen budget zit. Zo niet laat ik de lederen zetels vallen.
Maar aan het eind van het verhaal voor de belastingdienst zal het denk ik wel als een voordeel van alle aard gezien worden en dus gezien worden als (gespreid) inkomen dat belast kan worden? Met dus hogere inkomensbelasting als het nieuw bedrag hoger is, ook al is hij elekstrisch.
In NL noemen ze dat de bijtelling van bedrijfswagens. Die is geloof ik wel lager voor elektrische auto's maar zeker niet 0.
Edit:
Voor het jaar 2024 bedraagt het bijtellingspercentage voor elektrische auto's 16 procent. Het verlaagde tarief is echter alleen van toepassing op de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde (dus niet de gehele cataloguswaarde)
en
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen.

Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig. Voor elektrische auto’s betaalt u minder bijtelling.

Dat is dan per jaar.

Los daarvan zijn ze in NL mogelijk al van plan om alle kortingen zoals subsidies en geen wegenbelasting, terug te draaien over een paar jaar.
Andere landen zullen ergens ook wel terugkomen daarvan.
Image

Re: Het auto topic

308
De hele toekenning van subsidies van €5.000 momenteel is ook geheel onnodig in België. Wie zich een elektrische auto kan veroorloven, heeft heus geen subsidie van "amper" €5K nodig. En ik sluit mij wel aan bij Kolm; ik weet niet wat de toekomst brengt maar dat ze iets zullen vinden om ons extra te belasten is een feit :lol:

Het hele elektriciteitsnet heeft nu al constant te kampen onder infrastructurele problemen, laat staan als iedereen elektrisch gaat beginnen rijden. Dus wees maar zeker dat er daardoor extra taxatie zal komen. Eleketrische auto's wegen bovendien een pak zwaarder dan de klassieke wagens, wat weer nefast is voor de wegeninfrastructuur (en die is in België al zo erbarmelijk...)

Ik vermoed een typisch Belgisch verhaal; eerst veel beloven en geven, daarna dubbel terugnemen en dan nog vaak bij de mensen die er oorspronkelijk niet hebben van kunnen genieten (bv. groene certificaten-verhaal zonnepanelen)
Image

Re: Het auto topic

309
gamerke1992 wrote: 16 Apr 2024 18:18 Het voordeel dat we nu hebben in België is dat de overheid elektrische bedrijfswagens echt promoot. Dus zelfs als die duurder is betaal ik nog steeds 0% extra. De rest zal bij gepast moeten worden door mijn werkgever. Mijn huidige wagen is diesel, dus ik ga sowieso loonwinst maken door elektrisch te gaan.

Ik zou in principe denk ik wel naar andere merken kunnen gaan, maar dan moet ik weer helemaal opnieuw beginnen. Polestar geeft mij voorrang om een wagen te kiezen die ze al in België in stock hebben. Ze hebben echt alle combinaties die ik zou kiezen.

Ik heb nu een offerte ingediend bij HR van exact dezelfde wagen, 2024 model, maar dan long range, dual motor en lederen zetels als extra. Deze is wel 8000 euro duurder, dus ben benieuwd of het nog binnen budget zit. Zo niet laat ik de lederen zetels vallen.
Je zal weten wat je doet, maar persoonlijk zou ik de leren stoelen altijd laten. Meestal wordt het leer er na verloop van tijd niet mooier op, naast dat ik het in de zomer te plakkerig en in de winter te koud vind. Maar goed: ik weet dat veel mensen er bij zweren en dit een erg afwijkende mening is en geen idee of je het eerder al gehad, maar just sayin...
Image

Re: Het auto topic

310
Sanity ben blij dat jij het duidelijk voorstelt. Daarnaast ben ik volledig van dezelfde mening.

De eerste Tesla's in ons land werden gekocht door "rijkeren" die dan ineens geen BIV meer hoefden te betalen. Ondertussen kachelt de gewone burger verder met zijn diesel die elk jaar meer en meer wordt belast wegens CO2 uitstoot..

Veel particulieren zie je niet rondrijden in een elektrische wagen. Veel te duur en het rijbereik is gewoon ontoereikend. De markt van elektrische wagens in Vlaanderen is serieus aan het afkoelen. Enkel werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen zie je ermee rondrijden of zelfstandigen die het nog eens gaan inbrengen bij de belastingen. Binnenkort krijgen we een vloed aan Chinese elektrische wagens en de Europese autoconstructeurs die geen wagen onder de 30000 euro kunnen aanbieden zien de bui al hangen.
Bovendien is het een wirwar aan verschillende mogelijkheden om op wegen aan een laadpaal je wagen te kunnen opladen. Als je al een laadpaal vindt, want daar komt België ook alweer achterop hinken.

Gans dat elektrisch rijden wordt ons door de strot geduwd, en bedrijven die een monopolie op elektriciteit hebben wrijven zich in de handen. De vernieuwing van het elektriciteitsnet in ons land de komende jaren gaat ons handenvol geld kosten. Ook dat is jaren aan de kant geschoven geweest door vorige regeringen.

Er is een reden waarom Toyota, dat maar 1 volledig elektrische wagen in zijn gamma heeft hier niet voor kiest. Waterstof is the way to go.
Image

Re: Het auto topic

311
Sanity penguin wrote: 17 Apr 2024 10:35 De hele toekenning van subsidies van €5.000 momenteel is ook geheel onnodig in België. Wie zich een elektrische auto kan veroorloven, heeft heus geen subsidie van "amper" €5K nodig. En ik sluit mij wel aan bij Kolm; ik weet niet wat de toekomst brengt maar dat ze iets zullen vinden om ons extra te belasten is een feit :lol:

Het hele elektriciteitsnet heeft nu al constant te kampen onder infrastructurele problemen, laat staan als iedereen elektrisch gaat beginnen rijden. Dus wees maar zeker dat er daardoor extra taxatie zal komen. Eleketrische auto's wegen bovendien een pak zwaarder dan de klassieke wagens, wat weer nefast is voor de wegeninfrastructuur (en die is in België al zo erbarmelijk...)

Ik vermoed een typisch Belgisch verhaal; eerst veel beloven en geven, daarna dubbel terugnemen en dan nog vaak bij de mensen die er oorspronkelijk niet hebben van kunnen genieten (bv. groene certificaten-verhaal zonnepanelen)
Het zijn nu inderdaad voordelen voor degene die het al kunnen veroorloven. In NL is de subsidie 3000 euro geloof ik, dat gaat echt niet het verschil zijn voor wel/niet een elektrische auto kunnen kopen.
Eigenlijk dus een gevalletje de rijke wordt rijker.

Denk aan het verhaal van de boer en de heer die schoenen nodig hebben. Er zijn schoenen van 10 euro en van 100 euro.
De boer heeft geen geld voor die van 100 euro en koopt dus die van 10 euro. De heer wel en die koopt die van 100 euro.
Na een jaar zijn de schoenen van de boer stuk, maar hij heeft nog steeds geen 100 euro bij elkaar, dus koopt hij opnieuw die van 10 euro.
Dit blijft zo door gaan en na 20 jaar zijn de schoenen van de heer ook een keer stuk.
Gevolg: De heer heeft op 20 jaar 100 euro bespaard tov de boer enkel en alleen omdat hij al veel geld had.
Met elektrische auto's precies hetzelfde...

Ik las iemand die heel veel commentaar van zijn omgeving kreeg omdat hij een Tesla van 100k kocht. Maar hij had uitgerekend dat over de gehele levensduur en met zijn zonnepanelen, het een heel stuk goedkoper was dan benzine/hybride.
Maar dan moet je dus wel eerst die 100k en zonnepanelen hebben in een tijd waar de meeste mensen (zeker in randstad NL) niet eens een huis kunnen kopen tenzij ze al een ander hadden :q:

Enkele jaren geleden heeft de KULeuven ook een onderzoek gedaan naar fijn stof en elektrische auto's. Bleek dat in de binnenstad, een elektrische auto meer fijn stof uitstoot dan een moderne kleine benzine auto. Oorzaak is inderdaad het gewicht waardoor er meer remstof vrijkomt en meer slijtage van de banden is. Ook de snellere acceleratie verslijt de banden sneller.

En wat dat zonnepanelen verhaal in België betreft: In NL hetzelfde hoor, bij veel elektriciteits bedrijven moet je nu betalen voor het terug leveren. Het net kan het hier ook niet aan en sommige regio's zijn er zelfs wachtlijsten voor bedrijven om een aansluiting te krijgen tot er ruimte vrij/bij komt op het net.
Maar nu gaan mensen gewoon hun zonnepanelen uitzetten eens een accu vol is of als er teveel terug geleverd wordt ipv meteen gebruikt. En degene die recent zijn ingestapt voelen zich genaaid want hun oorspronkelijke berekening over de levensduur ging daar niet vanuit.
Image

Re: Het auto topic

312
NTGSruler wrote: 17 Apr 2024 12:28 Sanity ben blij dat jij het duidelijk voorstelt. Daarnaast ben ik volledig van dezelfde mening.

De eerste Tesla's in ons land werden gekocht door "rijkeren" die dan ineens geen BIV meer hoefden te betalen. Ondertussen kachelt de gewone burger verder met zijn diesel die elk jaar meer en meer wordt belast wegens CO2 uitstoot..

Veel particulieren zie je niet rondrijden in een elektrische wagen. Veel te duur en het rijbereik is gewoon ontoereikend. De markt van elektrische wagens in Vlaanderen is serieus aan het afkoelen. Enkel werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen zie je ermee rondrijden of zelfstandigen die het nog eens gaan inbrengen bij de belastingen. Binnenkort krijgen we een vloed aan Chinese elektrische wagens en de Europese autoconstructeurs die geen wagen onder de 30000 euro kunnen aanbieden zien de bui al hangen.
Bovendien is het een wirwar aan verschillende mogelijkheden om op wegen aan een laadpaal je wagen te kunnen opladen. Als je al een laadpaal vindt, want daar komt België ook alweer achterop hinken.

Gans dat elektrisch rijden wordt ons door de strot geduwd, en bedrijven die een monopolie op elektriciteit hebben wrijven zich in de handen. De vernieuwing van het elektriciteitsnet in ons land de komende jaren gaat ons handenvol geld kosten. Ook dat is jaren aan de kant geschoven geweest door vorige regeringen.

Er is een reden waarom Toyota, dat maar 1 volledig elektrische wagen in zijn gamma heeft hier niet voor kiest. Waterstof is the way to go.
Deze mening deel ik...
Want echt milieu vriendelijk zijn die elektrische auto's uiteindelijk toch niet. De productie van batterijen heeft metalen nodig waarbij de delving alles behalve milieu vriendelijk is en die ook niet overal voor het oprapen liggen.
En dan nog maar even de vraag in hoeverre de recyclage van die batterijen goed verloopt.
Mijn inziens is het meer een verplaatsing van het probleem van mogelijk olie tekort naar een tekort voor de stoffen voor batterijen.
En dat dan eigenlijk vooral voor een verbetering van uitstoot op de plek waar ze uiteindelijk rondrijden, behalve dan fijn stof in de stad :lol:

En de rest eigenlijk ook. Ik weet niemand die privé een elektrische of zelfs hybride auto heeft. Allemaal bedrijfsauto's of zelfstandigen.
Privé is die hoge aankoopprijs voor velen niet te trekken/verantwoorden, zelfs met de voordelen die er voorlopig nog wel zijn.

Die Chinese spullen moeten we eigenlijk niet willen, de enige reden dat ze zo goedkoop zijn is omdat de staat zo hard subsidieert. En dan stel ik me nog vragen bij de kwaliteit en veiligheid (zowel in het verkeer als qua tracking etc)

Wat België en laadpalen betreft: Van collega's begreep ik dat het nog wel meeviel. Vlaanderen komen ze vooral. Maar dat Frankrijk en verder zuidelijk je beter gewoon een benzine auto (of diesel, maar dat is er vaak niet meer) kan huren om naar daar te rijden. Collega was een keer naar Frankrijk gereden en na 3 laadplekken die stuk waren of stomweg niet bestonden heeft ze wegenwacht gebeld en auto getakeld. Die wegenwacht heeft nog 2-3 laadstations verder moeten rijden voor ze eentje hadden die werkte :L:

Duitsland zou naar het schijnt ook meevallen, maar geen idee welke regio ze komen.
Image

Re: Het auto topic

313
Probleem met waterstof is nog wel een beetje de manier waarop het gemaakt wordt. Momenteel is dat nog een zeer intensief proces waarbij veel energie komt kijken. Moesten ze daar iets op vinden, zie ik er wel graten in.
Daarnaast de klassieke problemen natuurlijk dat er nog maar zeer weinig plaatsen zijn waar je waterstof kan tanken (+ is wel dat het lekker snel gaat) en je zit dan ook weer in het straatje dat je afhankelijk bent van producenten om dit te maken en zij dus aan prijssetting kunnen doen. Dat heb je bij elektriciteit dan weer een deel zelf in de hand mits zonnepanelen/batterij.

Probleem is weer dat alles lijkt in één mandje te worden gestopt en er vol voor elektrisch wordt gegaan. Waarom wedden ze niet op twee paarden of introduceren ze gewoon twee types voertuigen voor de particulier die dan zelf zijn keuze kan maken?
Image

Re: Het auto topic

314
Probleem met waterstof is vooral dat het tot nu toe nog geen kans gekregen heeft omdat overheden inderdaad alles op elektrisch ingezet hebben.

De KULeuven had enkele jaren geleden al zonnepanelen die waterstof produceren ontwikkeld.
Nadeel bij zonnepanelen is dat ze ook wel zeldzame materialen nodig hebben maar verhoudingen zijn wel anders dan bij batterijen.
Maar in principe zou je dan gewoon thuis waterstof kunnen maken voor je auto etc.

Bij een overschot van energie door veel wind en zon zou dit omgezet kunnen worden naar waterstof wat later weer elektriciteit kan worden. Een soort batterij dus, maar dan zonder de batterijen zoals we ze nu kennen en waarvan ze heelder parken aan het aanleggen zijn.
Nadeel is daarbij nu vooral de efficiëntie van die omzettingen.

In België ligt overigens al een behoorlijk waterstof netwerk door de industrie. Het aardgas netwerk zou ook vrij eenvoudig om te zetten zijn naar waterstof. Het uitbreiden naar tanken voor auto's/vrachtwagens kan daardoor al vrij snel van grond komen in België.
België heeft vandaag al een waterstofnetwerk van ongeveer 600 kilometer. Ter vergelijking: Duitsland heeft 400 kilometer. Meer dan honderd ­bedrijven en onderzoeksinstellingen werken in ons land aan waterstoftoepassingen.

‘Er liggen kansen voor België om de waterstofpoort naar Europa te worden’, zegt Van der Straeten. ‘Onze havens zijn wereldklasse en de bestaande transportinfrastructuur voor aardgas is vrij eenvoudig aan te passen voor ­waterstof. We zijn goed geconnecteerd met onze buurlanden.’

https://www.standaard.be/cnt/dmf20230123_97404115


Waterstof heeft dus nog baat bij extra onderzoek maar is zeker niet onhaalbaar. Maar het is wat je zegt: De overheden hebben alles op 1 ding ingezet waardoor bijna al het onderzoek naar elektrisch gaat ipv waterstof. Misschien dat ze dat over 10-20 jaar wel inzien als we hier met hopen auto's zitten die waardeloos worden enkel en alleen omdat de batterij stuk is.

Stel je voor dat ze zeggen: Je benzinetank is stuk na een klein ongeval of onvoorzien technisch defect. Vervangen kost evenveel als de halve nieuwprijs (of meer) van je auto en je auto is dus voor de schroot want je auto is ondertussen al 5-10 jaar oud en geen verzekering die dat wil betalen. Ook al is al de rest van de auto nog in perfecte staat, hij is nu afval.
=> Dit is wel wat er op den duur gaat gebeuren met die elektrische auto's.
Benzine/diesel zijn makkelijker/goedkoper te herstellen en kunnen alleen daardoor al veel langer mee.
Moeten ze wel stoppen met het hele dashboard in 1 tablet te willen proppen en alles maar software te maken waar een monteur weinig mee kan :q:
Image

Re: Het auto topic

315
Haha grappig. Dit hele gesprek heb ik toevallig vorig weekend gehad met een collega op het werk! Allemaal dezelfde redeneringen die we hier nu verkondigen.

@Sanity: er zijn nu idd weinig plaatsen waar je waterstof kan tanken, maar das ook logisch aangezien er zéér weinig auto's daarop rijden. Ze zouden makkelijk meer waterstof tankstations kunnen bij zetten. Er is zelfs blijkbaar een afdeling van Colruyt in België die een waterstof tankstation heeft. Hun clarks en dergelijke rijden ook op waterstof. Goed gezien toch?
Image