Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

11476
FGras wrote: 21 May 2024 12:28
NTGSruler wrote: 21 May 2024 09:27 Dag Captain!

---- Personenbelasting indienen, elke jaar zelfde zever ...
Identificeer jij jezelf nog als een persoon anno 2024? Dit lijkt mij makkelijk opgelost :D
Ik duid al heel mijn leven "M" aan op alle formulieren ^^

Sanity: normaal bellen ze mij elk jaar zelf op om de aangifte te overlopen. Dit jaar echter die oproepen gemist. Deze morgen een uur aan de telefoon om gewoon een afspraak te maken om dus de aangifte te overlopen :lol:
Volgende week komt het dus in orde!

Nochtans ben ik een gemakkelijke. Fiche van het werk, pensioensparen en 2x hypothecaire lening. Maar toch, zeker is zeker!
Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

11480
NTGSruler wrote: 22 May 2024 10:55 @Gamerke: misschien in een hogere weddeschaal gevallen?

@Zenmaster: heeft misschien te maken met de inhouding op je loon? Je wordt maandelijks misschien minder afgetrokken waardoor je op het eind van het jaar moet betalen?
Kan beiden. Je moet je loon (code 1250) en bedrijfsvoorheffing (1286) eens vergelijken met vorig jaar en nagaan of daar een (groot) verschil in zit. Dat van die hogere schaal zou ook kunnen. Voor huidig aanslagjaar geldt dat alles boven de 46.440EUR belast wordt aan 50%. Schalen zijn progressief, dus enkel het deeltje dat hier boven valt wordt aan die 50% belast.

@zenmaster: spijtig genoeg geen aftrek meer voor hypotheken sinds 01/01/2020 voor de enige en eigen woning (voormalige gewestelijke woonbonus). Wie een tweede woning verwierf kon dit wel nog inbrengen langs federale kant maar dat achterpoortje hebben ze sinds 01/01/2024 toch ook gesloten. Die federale pot kan je nu enkel opvullen met langetermijnsparen (vergelijkbaar met pensioensparen, dus ook aftrek van 30%).
Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

11481
Ze kunnen dat beter afschaffen wie begrijpt dat nog die personenbelasting? Alles is via tax on web automatisch, maar als je terugtrekt moet je soms zelf ingeven. Zelf gaan ze dit niet vertellen. Ze zijn er als de kippen bij als je moet betalen dat wel, maar zichzelf indekken is hun specialiteit. Gelukkig trek ik volgens de berekeningen bijna drie PS5's terug. Ik werk al genoeg dus draag ook veel af.

Sent from my EB2103 using Tapatalk

Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

11482
RoyVdW wrote: 22 May 2024 14:20 Ze kunnen dat beter afschaffen wie begrijpt dat nog die personenbelasting? Alles is via tax on web automatisch, maar als je terugtrekt moet je soms zelf ingeven. Zelf gaan ze dit niet vertellen. Ze zijn er als de kippen bij als je moet betalen dat wel, maar zichzelf indekken is hun specialiteit. Gelukkig trek ik volgens de berekeningen bijna drie PS5's terug. Ik werk al genoeg dus draag ook veel af.

Sent from my EB2103 using Tapatalk
Altijd alles nakijken! Het is niet omdat het al ingevuld staat, dat het daarom ook juist is ;)
Wat je zegt is wel juist; sommige zaken die voor een aftrek kunnen zorgen - en die ze zouden kunnen weten - worden hier en daar "vergeten" in te vullen...
Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

11483
Dat is toch ook best logisch en hoeft niet per se opzet in te zitten, toch? Als ik het vergelijk met NLse wetgeving: sommige zaken kunnen in sommige gevallen wél en andere gevallen niét aftrekbaar zijn. Het is aan de verzekeraar (of welke partij het dan ook om gaat) om dit juist door te geven. Als dit niet gebeurt, dan staat het er ook simpelweg niet in. Het enige wat de fiscus (hier iig) doet is doorseinen welke gegevens daar bekend zijn: daar zit geen mens tussen en kan daarom ook per definitie niet bewust zijn. Inkomen daarentegen is altijd belast en in die zin dan ook veel simpeler.

Neemt overigens niet weg dat NL 1 van de meest complexe fiscale systemen heeft, daar kan de belastingdienst dan weer niks aan doen. Dat er vaak compleet incapabele mensen achter de telefoondesk de meest onzinnige antwoorden richting onze klanten uitkramen dan weer wel...

Ik dwaal een beetje af van mijn punt: ik ben verre van fan van de belastingdienst en houd ook wel van wat fiscus-bashing, maar vind dit aan de andere kant niet altijd even terecht.
Image

Re: Waar heb je je vandaag wel/niet aan geërgerd?

11490
paveman wrote: 27 May 2024 13:25
gamerke1992 wrote: 26 May 2024 14:30 +++ laatste dag in Stockholm
+++ mooie stad
+++ minder duur dan ik dacht. In Noorwegen zag ik veel extremere prijzen.
Dat heb ik vaker gehoord, dat het een erg mooie stad is... Mooi dat je daar zo'n leuke tijd hebt gehad!
Het was voor het werk. Maar ik probeer altijd wel om eens iets te gaan doen.

In dit geval een wandeling door de stad, Zweedse balletjes eten en een souveniertje kopen :lol:
Image