Re: TV en andere beeldschermen

152
Mooi scherm Gamerke. Verder heb ik er weinig verstand van, maar ik begrijp dat dit scherm niet om te gamen is maar om werk op te doen. 375 euro lijkt mij echt goede prijs voor zoiets.
Heb zelf de laatste tijd al zitten denken als ik ooit mijn tv boven wil vernieuwen ik misschien ook naar een monitor ga (om te gamen). Vooral omdat ik dan de 120 hz refresh rate wil hebben om games te spelen. Schijnt dat dit toch een merkbaar verschil geeft dan een 60hz tv bijvoorbeeld. Ik heb het nog nooit ervaren, misschien dat anderen hier kunnen op in gaan.

Ben benieuwd wanneer er een PS5 Pro of iets dergelijks wordt aangekondigd. Ik las onlangs een artikel dat de PS6 in principe ergens 2027-2028 zou moeten verschijnen. Stel dat er een PS5 Pro in de pipeline zit, dan is 2024 het moment om die te releasen.
Image

Re: TV en andere beeldschermen

153
NTGSruler wrote: 31 Aug 2023 13:18 Mooi scherm Gamerke. Verder heb ik er weinig verstand van, maar ik begrijp dat dit scherm niet om te gamen is maar om werk op te doen. 375 euro lijkt mij echt goede prijs voor zoiets.
Heb zelf de laatste tijd al zitten denken als ik ooit mijn tv boven wil vernieuwen ik misschien ook naar een monitor ga (om te gamen). Vooral omdat ik dan de 120 hz refresh rate wil hebben om games te spelen. Schijnt dat dit toch een merkbaar verschil geeft dan een 60hz tv bijvoorbeeld. Ik heb het nog nooit ervaren, misschien dat anderen hier kunnen op in gaan.

Ben benieuwd wanneer er een PS5 Pro of iets dergelijks wordt aangekondigd. Ik las onlangs een artikel dat de PS6 in principe ergens 2027-2028 zou moeten verschijnen. Stel dat er een PS5 Pro in de pipeline zit, dan is 2024 het moment om die te releasen.
Ik las dat een ultrawide niet ondersteund wordt door consoles. Dus zorg zeker dat je goed onderzoekt wat wel en niet werkt.

Ik ga deze inderdaad niet gebruiken om te gamen. Enkel voor het werk, internet browsing, video’s kijken en Japans leren waarbij ik meerdere Windows heb open staan zoals de online lessen, vertaler en browser.
Image

Re: TV en andere beeldschermen

155
NTGSruler wrote: 31 Aug 2023 15:06 Ah kijk alweer gekeerd vandaag. Geen idee dat ultrawide niet ondersteund wordt door consoles. Iets om rekening mee te houden dus.
Mijn Sony tv had al 4K 120Hz en die is ondertussen toch ook al 1 (of2? :? ) jaar oud. Was het maximum wat de PS5 toen kon dus echt gewacht tot er een tv kwam die beide tegelijk kon. Dus dat is ook iets dat steeds meer gemeengoed wordt verwacht ik. Al kan het zijn dat het net als 4K alleen op bepaalde hdmi poorten is of enkel als je gaming mode aanzet ofzo (bij lineare tv voegt het niet veel toe vind ik persoonlijk)
Image

Re: TV en andere beeldschermen

156
Ja ondertussen zijn 120hz tv's al meer gemeengoed. 120hz zou blijkbaar merkelijk vloeiender zijn om je games te spelen, vooral scooters. Natuurlijk is een 60hz tv nu ook nog steeds prima. Ergens vind ik het zonde dat ik mijn PS5 niet volledig met zijn max capaciteiten benut. VRR is ook zoiets. Maar ok, PS3 heb ik de eerste jaren ook nog op een oude beeldbuis gespeeld en dat ging ook goed!
Image

Re: TV en andere beeldschermen

157
Alles is geïnstalleerd. Mijn bureau ziet er veel netter uit nu. Dankzij de ingebouwde USB C hub en omdat er nu geen 2 voeding kabels meer nodig zijn. En de monitor laadt gewoon zelf mijn laptop op, dus ook die voeding is weg.

Nu moet ik wel wat spelen met grootte van tekst enzo, maar dat komt goed.

Ik ben in ieder geval zeer tevreden.
Image

Re: TV en andere beeldschermen

159
Lijkt mij zeker veel handiger qua opstelling :cool:
Op het werk hebben wij één grote monitor en dan onze laptop via USB-c verbonden voor opladen, scherm, scanner, muis, toetsenbord, kaartlezers, ... Als ik toch een tweede scherm nodig heb om bepaalde taken te doen, klap ik mijn laptop ernaast open. Niet optimaal voor lange werkdagen, maar voor af en toe lukt het wel :)

Re: TV en andere beeldschermen

160
NTGSruler wrote: 31 Aug 2023 13:18 Mooi scherm Gamerke. Verder heb ik er weinig verstand van, maar ik begrijp dat dit scherm niet om te gamen is maar om werk op te doen. 375 euro lijkt mij echt goede prijs voor zoiets.
Heb zelf de laatste tijd al zitten denken als ik ooit mijn tv boven wil vernieuwen ik misschien ook naar een monitor ga (om te gamen). Vooral omdat ik dan de 120 hz refresh rate wil hebben om games te spelen. Schijnt dat dit toch een merkbaar verschil geeft dan een 60hz tv bijvoorbeeld. Ik heb het nog nooit ervaren, misschien dat anderen hier kunnen op in gaan.

Ben benieuwd wanneer er een PS5 Pro of iets dergelijks wordt aangekondigd. Ik las onlangs een artikel dat de PS6 in principe ergens 2027-2028 zou moeten verschijnen. Stel dat er een PS5 Pro in de pipeline zit, dan is 2024 het moment om die te releasen.
Even mezelf quoten: ondertussen zijn we zover en is de PS5Pro aangekondigd. Ik ben momenteel aan het kijken om een nieuwe tv aan te schaffen. Heb besloten dat een monitor te klein is om op een 3tal meter te gamen vanuit een zetel. Dus het wordt een nieuwe televisie.

Na wat onderzoek kom ik uit op deze 2 televisies:

Image



Image



Naar wat ik begrijp worden deze 2 tv's als de beste OLED's van 2024 omschreven.

De LG is een héél populaire optie als het op gamen aankomt vanwege het feit dat dit één van de eerste tv's was met HDMI 2.1 voor een redelijke prijs. (Denk dat het toen nog de C versie was van LG).

De Samsung S95D heeft ook 4 HDMI poorten, allemaal 2.1. Heeft VRR, HDR10+ maar geen Dolby Vision. De LG G4 heeft dit ook allemaal maar dan wel Dolby Vision.

Input lag van beide televisies ligt onder de 10ms.

De Samsung heeft echter een mat scherm waardoor schittering van buitenlucht (raam) of zon echt nauwelijks te zien is. Heb even filmpje van gezien met een vergelijking en het verschil is vind ik wel enorm.
De Samsung werkt ook met de One Box Connect die vanachter op de stand van de tv kan gezet worden voor een cleane look en het is verbonden met 1 kabel aan je televisie. De rest van de kabels kun je dan mooi wegwerken achter je kast of tv meubel. De LG G4 heeft dit niet. Heb besloten om ook mijn base PS5 als reserve te houden, alsook mijn PS3. De PS4 gaat vermoedelijk de deur uit, dus als iemand hier interesse in heeft, laat het gerust weten. Hij mag voor een vriendenprijsje de deur uit. Of misschien dat ik de PS4 installeer bij mijn +dochter, maar dat zal moeder eerst moeten goedkeuren denk ik :silly: Mijn tv nu gaat vermoedelijk ook naar haar kamer gaan.

Verder is de Samsung enorm fijn van scherm en eigenlijk vind ik hem iets mooier dan de LG G4.

Beide tv's vind ik voor iets goedkopere prijzen dan de gebruikelijke Coolblue websites. Prijzen zijn identiek van beide tv's moet ik zeggen. Ik vind ze voor een kleine +-1800 euro momenteel.

Feedback is altijd welkom, welke tv's hebben jullie? Zijn er tv's die jullie aanraden buiten de Samsung of de LG? Ik hoor het graag.

Beide tv's hebben refresh rate van 100hz. Als ik wat verder lees moeten ze 120 fps aankunnen. Maar er wordt maar 100hz aangegeven om dat blijkbaar een minimaal verschil is tussen 100-120hz. Uiteraard vind ik dit wel een belangrijke. Er zijn redelijk wat games die 4k 120fps ondersteunen.

Edit: Na wat zoekwerk: alle HDMI poorten hebben 4k/144hz output van beide tv's.
Image

Re: TV en andere beeldschermen

161
Heb zelf de LG C1 OLED van 2021. Deze is 4K 120Hz op alle (4x2.1) HDMI poorten. Ik zou opteren voor 65inch ipv 55 voor de beleving op die kijkafstand. De LG C3 van 2023 kost €1500 bij VdBorre bv. en die zou ik nemen moest ik nu een nieuwe moeten kopen. De nieuwe C4 is nog te duur met €2400. Dat zou ik gewoon niet aan een TV uitgeven. De B reeks heeft geen of maar één 2.1 ingang. De G reeks is overpriced tov de minimale aanpassingen op basis van uiterlijk want de specs zijn quasi hetzelfde. Sowieso wachten tot juli in de solden.

Sent from my EB2103 using Tapatalk




Image

Re: TV en andere beeldschermen

162
NTGSruler wrote: 13 Sep 2024 10:51
Naar wat ik begrijp worden deze 2 tv's als de beste OLED's van 2024 omschreven.

De LG is een héél populaire optie als het op gamen aankomt vanwege het feit dat dit één van de eerste tv's was met HDMI 2.1 voor een redelijke prijs. (Denk dat het toen nog de C versie was van LG).

De Samsung S95D heeft ook 4 HDMI poorten, allemaal 2.1. Heeft VRR, HDR10+ maar geen Dolby Vision. De LG G4 heeft dit ook allemaal maar dan wel Dolby Vision.

Input lag van beide televisies ligt onder de 10ms.

De Samsung heeft echter een mat scherm waardoor schittering van buitenlucht (raam) of zon echt nauwelijks te zien is. Heb even filmpje van gezien met een vergelijking en het verschil is vind ik wel enorm.
De Samsung werkt ook met de One Box Connect die vanachter op de stand van de tv kan gezet worden voor een cleane look en het is verbonden met 1 kabel aan je televisie. De rest van de kabels kun je dan mooi wegwerken achter je kast of tv meubel. De LG G4 heeft dit niet. Heb besloten om ook mijn base PS5 als reserve te houden, alsook mijn PS3. De PS4 gaat vermoedelijk de deur uit, dus als iemand hier interesse in heeft, laat het gerust weten. Hij mag voor een vriendenprijsje de deur uit. Of misschien dat ik de PS4 installeer bij mijn +dochter, maar dat zal moeder eerst moeten goedkeuren denk ik :silly: Mijn tv nu gaat vermoedelijk ook naar haar kamer gaan.

Verder is de Samsung enorm fijn van scherm en eigenlijk vind ik hem iets mooier dan de LG G4.

Beide tv's vind ik voor iets goedkopere prijzen dan de gebruikelijke Coolblue websites. Prijzen zijn identiek van beide tv's moet ik zeggen. Ik vind ze voor een kleine +-1800 euro momenteel.

Feedback is altijd welkom, welke tv's hebben jullie? Zijn er tv's die jullie aanraden buiten de Samsung of de LG? Ik hoor het graag.

Beide tv's hebben refresh rate van 100hz. Als ik wat verder lees moeten ze 120 fps aankunnen. Maar er wordt maar 100hz aangegeven om dat blijkbaar een minimaal verschil is tussen 100-120hz. Uiteraard vind ik dit wel een belangrijke. Er zijn redelijk wat games die 4k 120fps ondersteunen.

Edit: Na wat zoekwerk: alle HDMI poorten hebben 4k/144hz output van beide tv's.
Ik heb een Sony Bravia, ik dacht A90J maar zou het even moeten opzoeken. Dat was toen de eerste TV die alles tegelijk kon.
Dus 4K+120Hz+HDRxxx tegelijk. Daarvoor was het altijd nog kiezen tussen of 4K aan 120Hz zonder HDR of aan 60Hz met HDR.
En VRR hadden veel tv's ook niet. Deze wel maar het is pas een half jaar ofzo na de release met een patch toegevoegd.
=> Controleer dus even of ze ook alles tegelijk kunnen en of dat dan ook op alle poorten zo is. Ik weet dat het bij mij maar op 2 vd 4 poorten kan, maar dat is prima want PS3 en TV bakske kunnen het toch niet.

Daarvoor hadden we een LG die nog geen 4K kon dus bewust gewacht tot er een tv was die alles van de PS5 kon zonder 5000+ euro te kosten. Kwestie dat je anders na 2-3 jaar al opnieuw een TV kan kopen voor nog is dat bedrag en dan ben je uiteindelijk duurder uit dan even wachten en een net iets duurdere te kopen dan wat je origineel 2-3 jaar geleden dacht te kopen en die dan ook nog wat langer mee kan gaan.

Release prijs was toen 2900 euro maar hij stond paar maanden erna bij Krefel aan 2300 of 2400 en Sony had nog een cashback van 200-300 euro en gaf ook nog 100 euro PSN tegoed. Dus het wat uiteindelijk iets van 2000-2100.
Ik weet niet precies wat ze op dit moment allemaal hebben bij Sony, sinds ik mijn tv heb, heb ik het niet echt meer gevolgd.
Maar het kan dus interessant zijn om een paar maanden na release van een model is te kijken of er toevallig een cash back is of tijdens Black Friday binnenkort.

Wat ons vooral opviel was hoeveel beter het geluid was van die Sony tov van LG. LG had een speaker in de achterkant die dan via de muur geluid reflecteerde terwijl bij die Sony het geluid soort van uit het scherm komt. Dat was echt veel aangenamer. Ik game bijna nooit met headset en toch heb je het idee van 3D geluid te hebben met hoe het geluid bij Sony werkt.

Verder is mijn ergernis met TV's eigenlijk altijd het smart gedeelte. Vaak is dat tergend traag na een paar jaar omdat de SOC eigenlijk te zwak is voor de updates die er doorgevoerd worden. Ik kwam van een Philips zonder smart, de eerste FULL HD's toendertijd en dan de LG. Philips was gewoon aanzetten en zodra het scherm verscheen kon je meteen naar een HDMI kanaal wisselen.
Bij LG moest je na het aanzetten van de TV wachten tot de (not so) smart services geladen waren voor je het balkje kon oproepen om naar een ander kanaal of app te wisselen.

Toen leerde ik wat HDMI-CEC* was en heb ik dat op de LG en PS4 aangezet en bleek dat als ik dan op de PS button duwde om de PS4 aan te zetten, dan kon de PS4 de TV sneller aanzetten en naar het goede kanaal switchen dan ik dat zelf zou kunnen.
Enige waar ik op moest letten is dat ik na uitzetten vd PS4, even de tv terug op een tv kanaal zet. Want als de tv bij aanzetten op het kanaal van de PS4 stond, dan ging die de PS4 aanzetten. Vooral onhandig als anderen gewoon even TV willen kijken :)

Bij die Sony zie ik het hele smart gedeelte nagenoeg nooit. Ik gebruik nog steeds HDMI-CEC voor PS4/PS5 (PS3 FAT ondersteund het niet, ultraslim wel). Op de afstandsbediening staat een knop 'TV' die je kan programmeren om naar het standaard kanaal van de TV te gaan of naar een bepaald HDMI kanaal als je zo'n TV bakske van provider gebruikt. Die knop werkt gewoon meteen als de TV aanstaat, je kan er zelfs de TV mee aanzetten dat hij direct naar daar gaat.

Ik geloof niet dat ik nog het probleem heb van dat de PS aan gaat als ik hem op dat kanaal laat staan voor ik hem uitzet omdat de richtingen van HDMI-CEC zijn in te stellen op PS5 en/of op de TV, maar dat weet ik niet zeker omdat ik na gamen altijd nog wel even TV kijk.

Wil ik toch is naar de app van HBO switchen dan kan dat ook gewoon direct als de TV aanstaat, die balk met apps en de HDMI kanalen heb ik nog nooit op moeten wachten. En als ik tussen 2 kanallen heen en weer wil switchen (bv PS4 en PS5), dan is er een knop op de afstandsbediening om naar het vorige kanaal te gaan en dat wisselt dan heen en terug tussen 2 dingen als je die na elkaar blijft induwen (handig bij boosten en downloaden van dingen :saint: )

=> Kijk of je ergens kan testen hoe de tv's opstarten en hoelang het duurt om tot je playstation kanaal te geraken. En hoe de navigaties door de menu's werken. Mijn grootste ergernis met de PS5 is nog altijd dat je voor alles meer moet klikken dan op de PS4 en nu Sora ook wat op de PS5 bezig is, wordt hij er soms gek van hoe ver dingen verstopt zitten.

Een ander voordeel van de Sony vs LG voor mij was: In de hoge stand op pootjes, dan past de PS4 Pro, PSVR bakske en PS3 ultraslim gewoon onder de TV. De FAT PS3 past net niet maar omdat de onderste 1-2cm van het scherm geen onderdeel zijn van het beeld, kan hij er in ons geval wel voor staan zonder dat hij een hap uit het beeld neemt. Vroeger stonden deze er naast omdat ze er niet onder konden en met de kast en ruimte die we hadden, zou het stapeltje PS4 Pro/PS3 met een PS5 rechtop naast, niet meer naast een 55 inch gepast hebben. Nu staat de PS5 er naast samen met de controller chargers voor PS4 en PS5.

55 vs 65 inch is vooral een voorkeur denk ik op die 3 meter. In ons geval had 65 inch wel op de kast gekund maar was er geen plaats meer voor een PS5 ernaast waardoor het de 55 is geworden. Ik heb zelf ook liever een 55 inch met beter beeld dan een 65 met minder beeld. Mijn ouders hebben sinds kort wel een 65 inch en ik vind het gewoon te groot voor zo'n afstand. In hun geval kan je zelfs van aan de eettafel nog prima TV kijken terwijl de TV bij de zetel staat.
=> Ga zeker is opmeten of de TV wel past op de plaats waar je hem wil hebben. Zoek even de hoogte en breedte op en kijk even hoe dat er ongeveer zou uitzien.


*HDMI-CEC heeft bijna elke TV-fabrikant een eigen naam verzonnen voor de setting. Voor Sony is het BRAVIA sync.
Image

Re: TV en andere beeldschermen

163
@Roy

Ik ga sowieso niet wachten tot juli. Dan kan ik evengoed gaan wachten op modellen van 2025.

Ik kan je vertellen dat de G4 wel degelijk betere specs heeft dan de C4. Vooral op vlak van graphics is hij toch een stuk beter dan de C4 volgens reviews. De G4 heeft ook een betere processor dan de C4 en een anti-glare laag over het scherm. Als we kwa gaming specs spreken, ja dan zijn ze identiek.

Een 65 inch scherm wordt het niet. Mijn huidige Samsung is 55 inch van 2018 en die is groot genoeg voor de afstand waar ik zit tov de tv. In het begin dat ik de televisie had had ik zelfs het gevoel dat ik mijn hoofd naar links of rechts moest bewegen om alles duidelijk op het scherm te zien. Dat is nu wel weg omdat ik erop aangepast ben, maar een 65 inch zou dit nog meer gaan benadrukken.

Verder is de prijs voor de G4 55 inch nu evenveel dan een C4 65 inch. Dan weet ik het wel.

@Kolm: met het smart gedeelte heb ik nagenoeg geen problemen met mijn Samsung. Ik gebruik trouwens steeds mijn Chromecast.

Voor wat betreft het plaatsen van consoles: ik heb een open tv meubel waar de console in kan. De PS5 staat wel naast mijn tv nu, maar ik vind dat eigenlijk geen probleem. Heb de verticale stand gekocht, dus de bedoeling is om de console rechtop te zetten.

Ik blijf het een moeilijke keuze vinden eerlijk gezegd. Mijn laatste 2 tv's waren Samsung, en alhoewel ik er nooit problemen mee heb gehad is het misschien eens tijd voor een ander merk. Algemeen merk ik dat de G4 net dat wat cleaner is dan de Samsung en net wat scherper, terwijl de Samsung net dat tikkeltje beter is in de kleuren. Verder lees ik dat de HDMI 2.1 beperkt is tot 40gb/s bij de Samsung, terwijl de G4 de volledige 48 heeft. Een klein dingetje aangezien 40 meer dan genoeg is, maar ik bekijk het vanuit een game standpunt. Dat is de grootste reden waarom ik een nieuwe tv wil. Films, series... dat is eigenlijk minder van toepassing. De bedoeling is om het beste uit de PS5Pro te halen (PS6 later) met de tv die ik nu wil aanschaffen.
De Samsung heeft een mat scherm wat ik ongelooflijk vind kwestie filteren van reflecties bij dag. Hij heeft ook de one connect box. Estetisch vind ik de Samsung ook mooier, zéér fijne omkadering en mooie stand.

Het is 10 euro verschil momenteel tussen beide televisies. Dus ja. Ik twijfel :silly:
Image

Re: TV en andere beeldschermen

164
NTGSruler wrote: 13 Sep 2024 19:47
@Kolm: met het smart gedeelte heb ik nagenoeg geen problemen met mijn Samsung. Ik gebruik trouwens steeds mijn Chromecast.
Met smart bedoelde ik eigenlijk niet wat je met je Chromecast doet zoals Netflix, HBO, whatever. Maar eerder de interface en hoe snel je van kanalen kan wisselen enzo. Dat viel bij die LG onder 'smart services' qua naamgeving, maar is eigenlijk gewoon standaard functionaliteit van een TV. Alleen was dat dus rete traag als je de TV aanzette en kon je pas verder als het bericht 'smart services worden geladen' weg was.

Sony gebruikt Android TV en dat home scherm van Android TV zie ik bijna nooit, sommige vinden dat een rotscherm (is het ook wel met al die aanbevelingen als je google account gelinkt is, maar dat is gewoon Android TV) maar ik weet niet waarom ze erover klagen want tenzij je op de home knop duwt komt je er nooit. Ik heb het scherm enkel gebruikt om een nieuwe app te zoeken en installeren, die staat daarna op de balk die verschijnt als je de externe/input kanalen opvraagt. En die balk kan je de volgorde aanpassen en aanpassen wat er wel/niet op staat, dus ja, ik snap het probleem niet :?

Er staat hier ook nog een Samsung van een paar jaar voor die LG en persoonlijk vonden we het beeld daarvan wel altijd beter dan die LG. Maar ik weet niet in hoeverre die uit dezelfde specificatie range kwamen.

Even ander dingetje toen ik op tweakers naar een review keek van de LG G4: deze kan geen HDR10+, in jouw bericht zei je van wel.
De Samsung S95D heeft ook 4 HDMI poorten, allemaal 2.1. Heeft VRR, HDR10+ maar geen Dolby Vision. De LG G4 heeft dit ook allemaal maar dan wel Dolby Vision.
Helemaal onderaan voorlaatste paragraaf:
https://tweakers.net/reviews/12092/5/lg ... rking.html
Image

Re: TV en andere beeldschermen

165
Kolm: ja inderdaad klopt. De LG G4 heeft geen HDR10+ wat de Samsung wel heeft, maar Dolby Vision. Als ik daar even op verder zoek is Dolby Vision blijkbaar meer in gebruik tegenwoordig dan HDR10+. Dit zou weinig effect hebben op games blijkbaar aangezien de PS5 enkel HDR ondersteunt. Het is vooral in effect bij het bekijken van films, maar HDR10+ en Dolby Vision zijn in essentie aan elkaar gelijk.

Voor de normale functionaliteit (kanalen wisselen :P ): op Samsung heb ik er nooit last van. Je moet ook specifiek naar het "smart gedeelte" gaan om er iets in te doen. Het enigste wat ik eigenlijk doe is wisselen van HDMI poorten. PS5 is aangesloten op HDMI 1 en mijn Chromecast op HDMI 4. Dat is simpelweg 2 klikken op de afstandsbediening en ik verander van output. Dan wss nog 1 klik om dat menu weg te klikken.

Hoe dit zit op een LG weet ik dus niet. Maar nu je het zegt is de afstandsbediening wel beduidend groter dan die van de Samsung en zitten er meer knoppen op. Die van Samsung laadt zelfs terug op via het zonlicht blijkbaar.

Zal eens zoeken als ik hier wat videomateriaal over vindt. Ik zag onlangs een video van SpawnPoiint over de G4 en die functionaliteit zag er toch goed uit. Je kon makkelijk nog je games via een speciaal menu aanpassen. Er is ook een picture in picture mode waarin je zelfs terwijl je gamed iets anders kan bekijken. Dat zag er allemaal vlot uit. Maar nogmaals ik heb geen ervaring met LG, vandaar dat de keuze zo moeilijk is. Samsung is mij gekend, maar mensen grijpen graag terug naar zekerheden :lol:
Image