Re: Fietsentopic

79
Roy: (aangezien jij denk ik hier het meest aangewezen is op het forum om advies te geven over fietsen?)

Kun jij mij iets aanbevelen kwa carbon wielen? Ik wil een upgrade gaan doen aan mijn fiets en wielen zijn natuurlijk het eerste wat er in je gedachten schiet. Tis natuurlijk wel weer een smak geld, en het probleem is dat ik nogal onzeker ben om dingen zelf te gaan doen. Carbon wielen vragen namelijk ook een aanpassing aan de remmen. Ik vraag mij af als het voldoende is om gewoon speciale remblokken te steken (swisstop black prince bv.) of moet je het ganse remsysteem aanpassen? Om "technisch" te zijn: dus gewoon de alu (normale) remblokjes eruit halen, swisstop erin? Of heb ik dat verkeerd voor?

En wat met de wielen dan? Er is zoveel keus natuurlijk hé. En tubes ook. Enige ervaring met Roval wielen? Ik vind de 40 mm echt wel vet, met de witte bestickering en natuurlijk het Specialized huismerk, maar die wielen vallen wel redelijk duur uit. Tss de 1500-2000 euro dacht ik? Zijn er eventueel andere upgrades die je aanraadt? Ander merk wielen? Kwa tubes ook zo hard aant twijfelen. Ik rij nu gewoon op draadbandjes en das ca va. Maar echt tubes wil ik eigenlijk niet overstappen ivm met lek rijden. Ik ben geen prof die direct een ander wiel krijgt :lol: en dat lijmen lijkt mij maar kak. De tussenoplossing lijkt mij het systeem met de latex? Maar daar lees ik ook maar gemixte meningen over...

Jij nog upgrades gedaan aan je fietsen? Trouwens, nog een vraagje: een goede tweehands mountainbike voor laten we zeggen 500 euro (maximum) dat ik er gelijk wil aan geven. Enige opties? Bedoeling is gewoon fietsen met het gezin, geen MTB tochten....
Image

Re: Fietsentopic

80
Oké wacht even nadenken. Ik heb Dura-Ace C50 clinchers dus draadbanden 23mm. Wielset kost rond €1300. Het feit is dat deze nog steeds alu velgranden hebben zodat ik standaard remblokjes kan steken dit is ook goedkoper en slijten minder snel af, maar remt wel minder gevoelig. Zou graag ook full carbon hebben, maar ik ga niet nog eens een nieuwe set kopen om die reden want die hebben ze zo in de winkel gemonteerd terwijl ik dat niet wist dat het alu randen gingen zijn dus pech. Maar dat is ook zeer kwalitatief. Heb bv. ook een Ultegra groep ipv Dura-Ace puur budgetgewijs. Mss laat ik die nog wel eens upgraden. Even wat random sites met de wielen en banden.
http://cyclingtips.com/2013/04/dura-ace ... er-review/
https://www.mantel.com/be/shimano-dura- ... 50-wielset
http://www.onlinebikeparts.be/racefiets ... -23mm.aspx
http://www.vaneyckstore.be/nl/p/contine ... -s-ii-23mm
Heb ook liggen twijfelen over die Rovals maar die vond ik prijzig en 40mm laag. Mijn zijn dus 50mm dat is graver. Bij ons rijdt er iemand met 75mm graaf geluid maar pakt ook veel zijwind in open velden. Qua tubes heb ik zelf een foute keuze gemaakt want draadbanden zijn moeilijk te vervangen bij plat rijden op hoge velgranden. Je bent geen prof dus eigenlijk is dat materiaal dat jij wilt wel heel goed, zoniet te professioneel :D Maar als je dat budget wilt geven doe je maar hé. Die lijmtubes hoef je niet te nemen die tussenoplossing die zijn flexibel bij lek rijden die wil ik ook. Als mijn banden nu versleten zijn neem ik die ook en dan 25mm breed dat rijdt confortabeler. Hoe het met die blokjes zit weet ik niet precies heb daar geen ervaring mee nog nooit dat systeem gehad. Ik vermoed dat je gwn de blokjes kan omwisselen en niet alles moet vervangen.

Sja voor die MTB wordt het rondzoeken op zoekertjessites want voor €500 lijkt me weinig maar 2e hands denk ik wel dat je nog wat kan vinden het is alleen dat je erop moet vertrouwen dat er geen verborgen gebreken zijn zoals velg of kaderbeschadiging zoals scheuren enzo ik zou een fiets niet 2e hands kopen maar gwn een nieuwe zoeken voor dat budget dan heb je garantie hoewel je dan wel meer een basismodel gaat hebben want veel geld is dat niet.
Image

Re: Fietsentopic

81
Mooi antwoord. Ik moet zeggen dat ik dus volledig in dezelfde lijn lig kwa mening. Hoe sta jij tegenover Zipp, of Fast Forward? Ik moet zeggen dat die C50 wielen mij ook al lang bekoren en ik er ook al enorm heb over getwijfeld. Ze hebben mijn aandacht dus niet ontgaan. Jij hebt deze ook op je fiets é? Kun je nog eens foto laten zien eventueel? Aangezien jij ook Specialized hebt, maar de S-Works versie? Ik moet zeggen dat de tussenoplossing (clincher) eigenlijk wel een hele goeie optie is. Maar kwa looks lijkt het mss niet af, vandaar mss nog eens de foto van jouw fiets hoe ze erop staan.

Die Rovals vind ik toch echt wel schitterend. Maar ik denk idd wat overpriced voor de kwaliteit die ze leveren. Ze zijn goed, maar nu niet zoveel beter dan andere wielen die goedkoper zijn. Maar toch vind ik het schitterend dat alles bij elkaar past kwa merk dan. Draadbanden zijn dan idd mss wel het makkelijkst nog.

Nu liggen er ook 23 mm tubes op mijn wielen, van Specialized zelf. Moet zeggen dat die Continentals idd ook mijn keuze zouden zijn geweest :cool: Maar zou 25 mm ook passen met die velgen?


Voor de MTB heb ik idd al wat liggen zoeken en 500 euro is idd niet zo héél veel. Het is ergens een prijs dat ik er heb opgeplakt. Het mag gerust wel wat meer zijn en eventueel nieuw, maar het doel is echt gewoon deze zomer een paar ritjes met de vrouw te kunnen maken (fietsen dan ;) ). Dus echt geen ritten diep in het bos volledig onder de modder.

Nog eventjes een edit: hoe bevallen die naven je eigenlijk van de C50 wielen? Zijn die goed?
Image

Re: Fietsentopic

82
EDIT: Persoonlijke foto's via pm zal niet gaan heb foto's getrokken, maar SD kaart zit vol en pc herkent het niet? Via mail kan ik ze wel doorsturen als u uw adres geeft. Ik ga deze post in stukken aanpassen want is redelijk wat info moet nadenken.

Die naven van die Zipp en FF wielen maken ook heel veel lawaai tijdens het uitbollen of terugtrappen wat niet zo is bij DA. Het kan 'storend' worden na een tijd dat getik. DA zijn geruisloos als een slang glijdt over het wegdek en over het algemeen qua prijs kwaliteit zijn ze beter dan Z of FF want deze vallen ook meestal duurder uit. Bij Z ook meer problemen als ik zo rondlees op revieuw ivm afgeplatte spaken die verdraaien in de naven.

En ja qua looks heb je gelijk dan is mijn fiets ook niet tip top maar als je daar €1000 of meer voor over hebt je kan zo duur gaan als je wilt maar als jij ermee rijdt valt dat niet op die details. Zo is mijn stuur en -pen ook 'maar' Ritchey ipv Zipp de originele waar de profs mee rijden, maar dat zie je niet en kost het driedubbele of meer. Het mannetje dat erop rijd moet het nog altijd doen. Mijn is ook manueel ipv elektronisch geschakeld.
Vind dat allemaal overbodig en onnodig duur. Nieuw komt mijn fiets al rond €7499 dus dat is genoeg €10000 hoeft niet :D Iemand in ons clubje heeft er één van dubbel zo duur van Trek maar die vind ik niet mooier dan mijne. 25mm past zonder problemen erop en ze zijn veel makkelijker te wisselen omdat ze dus breder zijn bij plat rijden.

Ja die MTB zal je zelf moeten vinden ik weet niet wat jij precies wilt voor dat beperkt budget. Wil je 29 inch wielen? XT qua groep zal er denk ik niet inzitten dan je kan ook voor een tussenoplossing gaan als een sportieve cyclo fiets dat bolt beter als je toch niet in de modder gaat rijden enzo.
Last edited by RoyVdW on 15 Apr 2016 13:21, edited 8 times in total.
Image

Re: Fietsentopic

83
RoyVdW wrote:Heb het gelezen maar morgen ga ik deze post editten. Moet er te hard voor nadenken heb wat gedronken en het is nu te laat ik ga slapen. Dan zal ik ook foto's zoeken of nemen van mijn materiaal en sturen via pm ofzo.
Super!! :P
Image

Re: Fietsentopic

86
RoyVdW wrote:EDIT: Persoonlijke foto's via pm zal niet gaan heb foto's getrokken, maar SD kaart zit vol en pc herkent het niet? Via mail kan ik ze wel doorsturen als u uw adres geeft. Ik ga deze post in stukken aanpassen want is redelijk wat info moet nadenken.

Die naven van die Zipp en FF wielen maken ook heel veel lawaai tijdens het uitbollen of terugtrappen wat niet zo is bij DA. Het kan 'storend' worden na een tijd dat getik. DA zijn geruisloos als een slang glijdt over het wegdek en over het algemeen qua prijs kwaliteit zijn ze beter dan Z of FF want deze vallen ook meestal duurder uit. Bij Z ook meer problemen als ik zo rondlees op revieuw ivm afgeplatte spaken die verdraaien in de naven.

En ja qua looks heb je gelijk dan is mijn fiets ook niet tip top maar als je daar €1000 of meer voor over hebt je kan zo duur gaan als je wilt maar als jij ermee rijdt valt dat niet op die details. Zo is mijn stuur en -pen ook 'maar' Ritchey ipv Zipp de originele waar de profs mee rijden, maar dat zie je niet en kost het driedubbele of meer. Het mannetje dat erop rijd moet het nog altijd doen. Mijn is ook manueel ipv elektronisch geschakeld.
Vind dat allemaal overbodig en onnodig duur. Nieuw komt mijn fiets al rond €7499 dus dat is genoeg €10000 hoeft niet :D Iemand in ons clubje heeft er één van dubbel zo duur van Trek maar die vind ik niet mooier dan mijne. 25mm past zonder problemen erop en ze zijn veel makkelijker te wisselen omdat ze dus breder zijn bij plat rijden.

Ja die MTB zal je zelf moeten vinden ik weet niet wat jij precies wilt voor dat beperkt budget. Wil je 29 inch wielen? XT qua groep zal er denk ik niet inzitten dan je kan ook voor een tussenoplossing gaan als een sportieve cyclo fiets dat bolt beter als je toch niet in de modder gaat rijden enzo.
Ik meen mij te herinneren dat je ooit eens mooie foto's had gepost van jouw fietsen!

Echt thanks voor de info Roy. Kijk daar kan ik nu eens wat mee. Het internet staat vol van wielen maar als leek is het moeilijk de bomen door het bos te zien. Mijn visie is kwaliteit en duurzaamheid. Ik hoef dus echt niet de duurste wielen, maar wil wel dat het wat 'mooi' oogt natuurlijk. En idd het manneke moet het nog altijd zelf doen :P Die naven die luid zijn werken dus inderdaad irriterend. Heb ooit eens achter iemand gefietst die zoiets had en iedere keer als hij de benen stil hield of inhield was dat verschrikkelijk geluid. Stilte...

Kwa looks bedoelde ik echt niet dat je fiets dan niet tip top in orde zou zijn. Die Dura Ace velgen vind ik zelf ook héél mooi en passen er echt wel bij hoor. Wat ik gewoon wou zeggen is dat ik het wel tof vind dat Roval het 'huismerk' is van Specialized, bekijk het net als je mooie BMW wielen onder een BMW steekt, of Audi of Mercedes. Het hoeft niet per se, andere wielen kunnen even mooi en mooier zijn. Maar je snapt mijn punt hopelijk wel. 2000 euro voor mijn stand van wielrenner (toerist) voor velgen is inderdaad teveel. Die Dura Ace velgen liggen ergens tussen de 1200-1300 euro wat schappelijk is.

De S-Works versie kost inderdaad een bom geld. Vandaar dat ik dus maar de gewone Tarmac heb :| Maar als ik ooit een nieuwe fiets zou kopen denk ik wel dat ik het geld eraan geef. Soit andere discussie.

Voor de MTB zal ik inderdaad eens moeten rond zien. Als je met XT groep en 29 inch wielen begint kom je idd niet ver met 500 euro :lol:

Toch echt bedankt voor de tips en info Roy!

Kwestie tubes denk ik dat ik gewoon bij de draadbanden blijf moest ik andere velgen kopen. Die Continental SII banden zijn echt wel goed en duurzaam.
Image

Re: Fietsentopic

87
Ja ik raad u gewoon aan wat ik heb ik ben er content van. Qua prijs kwaliteit ook goed. Dus keuze was snel gemaakt. Heb ook over wielen getwijfeld over die vier merken Z, FF, DA of R. Ik weet dat dat het huismerk is, maar dat is daarom ook zo duur je betaald enkel voor de merknaam en het totaalplaatje wat in principe overbodig is want andere wielen zijn even goed. Maar u bent vrij te spenderen wat u wilt Roval is ook graaf. Als je je mail niet wilt geven oké, maar die foto's die ik hier geplaatst heb zij van Google en niet persoonlijk hoe ze er echt uitzien want ik heb mijn S-Works zelf samengesteld en die Allez verbouwd met andere onderdelen daar liggen de DA C24 op. Hieronder de standaard internet plaatjes.

MTB Specialized Crave Pro
Image
Specialized Allez Elite
Image
S-Works Venge
Image
Image

Re: Fietsentopic

88
RoyVdW wrote:Ja ik raad u gewoon aan wat ik heb ik ben er content van. Qua prijs kwaliteit ook goed. Dus keuze was snel gemaakt. Heb ook over wielen getwijfeld over die vier merken Z, FF, DA of R. Ik weet dat dat het huismerk is, maar dat is daarom ook zo duur je betaald enkel voor de merknaam en het totaalplaatje wat in principe overbodig is want andere wielen zijn even goed. Maar u bent vrij te spenderen wat u wilt Roval is ook graaf. Als je je mail niet wilt geven oké, maar die foto's die ik hier geplaatst heb zij van Google en niet persoonlijk hoe ze er echt uitzien want ik heb mijn S-Works zelf samengesteld en die Allez verbouwd met andere onderdelen daar liggen de DA C24 op. Hieronder de standaard internet plaatjes.

MTB Specialized Crave Pro
Image
Specialized Allez Elite
Image
S-Works Venge
Image
Ik geef mijn mail in PM. Was ik vergeten!

Wel mooie fietsen!!
Image

Re: Fietsentopic

90
RoyVdW wrote:Je moet zien dat je vouwbanden neemt ipv draadbanden. Dit had ik mis die Continental zijn blijkbaar vouw ik dacht draad. Draad zijn moeilijker te vervangen. Hier een goede site die het verschil uitlegt. Tubeless wordt gezegd dat het beste is. Maar dan zit je weer met die latex en olie rommel als je toch eens lek rijdt en je moet ook meer meesleuren. Best ingewikkeld.

http://racefietsblog.nl/het-grote-bande ... -of-tubes/
Zalig!! Echt bedankt voor de uitleg. Vouwbanden is dus ook hetgene wat voor mij het meest gepaste lijkt. Inderdaad dus eventjes opletten als ik nieuwe bandjes bestel.

Mooie fietsen heb jij toch Roy! Vooral de S-Works trekt mijn aandacht. De Dura Ace velgen passen er echt mooi bij.
De Allez is ook echt mooi gedaan en op zich eigenlijk echt wel een mooie fiets. Heb je daar alles zelf aan gedaan? Versta ik goed dat je gewoon het frame hebt gekocht om hem dan zelf op te bouwen?
Image