Re: Fietsentopic

31
NTGSruler wrote:Lol, goed opgemerkt! :) Pedalen moet je er nog eens apart bijkopen :silly:
Jup, is ook afhankelijk van welk systeem je wilt voor je klikpedalen. Ben je er al uit welke je daar wilt? Schoenen zijn ook weer afhankelijk van die keuze :p

Op mijn mountainbike heb ik SPD's staan maar dat is gewoon typisch MTB en veldrijden omdat je daar makkelijk en snel kan uitklikken. Je kan ook inklikken op beide kanten van de pedaal. Bij wegrennen gebruiken ze vaak andere daar ben ik iets minder in thuis maar die lopen wel vaak vreemd door die blokken onder de schoenen vind ik :p Zolang de zool van je schoen maar goed hard is, dat verdeelt de kracht over de hele voet. Dus zelf even uitzoeken waar je je goed bij voelt, eventueel eens proberen als je de kans krijgt :)

Sora reed vroeger met toeclips en die bestaan nu ook nog steeds blijkbaar. Grote voordeel is dat je eender welke schoen kan gebruiken en dat die schoen helemaal niks van aanpassingen nodig heeft: gewoon even riempje goed afstellen.
Image
Image

Re: Fietsentopic

32
Kolm wrote:
NTGSruler wrote:Lol, goed opgemerkt! :) Pedalen moet je er nog eens apart bijkopen :silly:
Jup, is ook afhankelijk van welk systeem je wilt voor je klikpedalen. Ben je er al uit welke je daar wilt? Schoenen zijn ook weer afhankelijk van die keuze :p

Op mijn mountainbike heb ik SPD's staan maar dat is gewoon typisch MTB en veldrijden omdat je daar makkelijk en snel kan uitklikken. Je kan ook inklikken op beide kanten van de pedaal. Bij wegrennen gebruiken ze vaak andere daar ben ik iets minder in thuis maar die lopen wel vaak vreemd door die blokken onder de schoenen vind ik :p Zolang de zool van je schoen maar goed hard is, dat verdeelt de kracht over de hele voet. Dus zelf even uitzoeken waar je je goed bij voelt, eventueel eens proberen als je de kans krijgt :)

Sora reed vroeger met toeclips en die bestaan nu ook nog steeds blijkbaar. Grote voordeel is dat je eender welke schoen kan gebruiken en dat die schoen helemaal niks van aanpassingen nodig heeft: gewoon even riempje goed afstellen.
Image
Wss gaat het SPD-SL worden! Gewoon omdat het een racefiets is. Vergt wat meer oefening eerst, maar veel mensen beklagen het zich als ze met instap MTB pedalen beginnen.
Image

Re: Fietsentopic

33
NTGSruler wrote: Wss gaat het SPD-SL worden! Gewoon omdat het een racefiets is. Vergt wat meer oefening eerst, maar veel mensen beklagen het zich als ze met instap MTB pedalen beginnen.
Geen idee, op een racefiets heb je andere vereisten dan op een MTB. Zoals ik al zei heb ik met racefietsen geen ervaring en weet ik dus ook niet wat daar het beste voor is. Sowieso vond ik het wel belangrijk dat ik er ook op mijn MTB heel vlot uit kon, gewoon door het huidige verkeer. Misschien dat dat met wat oefening ook wel te bereiken is met de andere pedalen :)
Image

Re: Fietsentopic

34
PERFECT die keuze. Specialized is mijn merk. Heb een Allez Elite en een S-Works Venge. Als MTB heb ik een Crave Pro.

SPD klikpedalen zijn niet voor racefietsen. Je kan gaan voor Look in deze prijsklasse. Heb voor elke fiets een ander systeem en andere schoenen.

Even mijn parels showen. Zitten wel andere wielen en onderdelen op enzo, zijn maar afbeeldingen van Google.
Image
Image
Heb deze volledig zelf samengesteld. Zadel, kader, wielen, stuur, -pen, -lint en groep.
Image
Image

Re: Fietsentopic

35
@Kolm: Mhm ja die SPD pedalen zijn makkelijker om in en uit te klikken. Maar uit ervaringen van anderen raden ze toch aan om geen MTB pedalen op een racefiets te zetten, ook al is het mss makkelijker in het begin. SPD-SL pedalen brengen beter de kracht over op je krankstel waardoor je efficiënter gaat fietsen. Het feit dat je in het begin een iets steilere leercurve hebt kwa in- en uitklikken weegt daar niet tegenop om te beginnen met MTB pedalen. Toch bedankt voor je mening en je kijk op de pedalen :)

@Roy: Mooie fietsen!! Ik wou ook eerst gaan voor de Allez Expert, maar ik vind het wat jammer dat er nog geen interne bekabeling is bij die fiets. Maar voor sommigen is dat natuurlijk maar een detail. Het is natuurlijk wel cool als je zelf je fiets kan samenstellen en dat je er zelf kan aan werken natuurlijk! Groot voordeel! Maar daar ben ik nog te groen voor!

Wat vind je van de keuze van mijn 2 fietsen? Kun je er mss een iets meer gefundeerde mening over geven? Als je wil natuurlijk! Mijn gevoel gaat meer uit naar de Tarmac omdat het de betere groep heeft en het volgens mij comfortabeler fietsen is dan op de Venge. Ik zou er in de toekomst ook heuvels en bergen willen mee beklimmen en dan lijkt mij de Tarmac meer aangewezen. Maar ik ben wel benieuwd naar je mening. Is Specialized eigenlijk the way to go? Ik begin uiteraard van nul, ben daar eerlijk in. Specialized zijn gewoon goede fietsen maar het zijn zeker niet de goedkoopste. Is de prijs/kwaliteitsverhouding beetje ok? Het blijft natuurlijk een serieuze investering.
Image

Re: Fietsentopic

36
@ruler: Zoals ik al zei heb ik geen ervaring met racefietsen maar aangezien echte wielrenners doorgaan niet met SPD rijden zal daar wel een goede reden voor zijn :p De reden die jij aanhaalt ivm overbrenging kracht is ook de reden waarom je voor een schoen met harde zool moet opteren: de kracht wordt verdeeld over je hele voet ipv op de paar cm waar je pedaal komt. :)
Image

Re: Fietsentopic

37
Beide fietsen zijn wel duur voor een beginner. Mijn eerste op die foto kostte €1200. Ben ook direct in clubverband gaan fietsen en doe het wekelijks 2-3 keer. Heb ook Elite losse rollen gekocht voor thuis alleen als het slecht weer is bv. of op een avond een uurtje te doen als ik tijd heb.
Specialized is een topmerk en idd wat duurder. Die S-Works van mij is de officiele van Omega Pharma van 2013. Tom Boonen dus :smug: Prijskaartje is een beetje belachelijk duur maar het moet echt uw passie zijn.

We zitten dus bij Shimano. Ik heb ook Ultegra op beiden fietsen en ze zijn manueel geschakeld. Een Dura-Ace of automatisch geschakeld is te duur in verhouding. Dat verschil zullen wij niet merken. Heb wel Dura-Ace C50 clinchers wielen zoals de ploeg Sky (Froome). Een Venge is voor jouw idd overdreven want dan kan je al beter hoge velgen erbij nemen en dat heeft pas effect vanaf 35-40 per uur dus niet voor beginners. Zelfs met een 105 groep ben jij al goed af, zo ben ik ook gestart. Ieder jaar krijgen die groepen een upgrade.

Tarmac is natuurlijk een aerodynamischer model en als beide fietsen even duur zijn zou ik die nemen. Is de goedkope broer van Venge om het zo te zeggen. Ik veronderstel dat die aluminium is adhv de prijs. Goed genoeg om te beginnen want full carbon zoals ik heb is een pak duurder.
Zou voorstellen om de fiets zelf samen te stellen en een 105 groep te laten monteren dat schilt al veel in prijs en jij gaat geen verschil merken. Zou later de groep laten aanpassen als je al een tijdje rijd en beter wordt dan merk je dat verschil. (Schakelen in sprint of tijdens optrekken, reactievermogen en remafstand)

Welk verzet ga je nemen? Voor jou moet een 10 speed (casette) volstaan en een verzet van 50-12 dus dat is het aantal tanden van je grote plaat en kleinste wieltje. Een compact model zou ik voor hier nemen. Een triple maken ze niet meer, enkel als je er specifiek naar vraagt voor als je veel in de bergen gaat rijden natuurlijk en je moeilijkheden hebt zodat je kleiner kan trappen.

Ik kan er pas een mening over geven als ik weet wat alle specs zijn. Een standaard afbeelding zegt niet veel.
Dus dit is die ene Allez Expert is dan deze?: http://www.specialized.com/be/nl/bikes/ ... pert#specs
Welke Tarmac model bedoel je dan?

Welke maat je gaat nemen is ook heel belangrijk. Ze zullen u ter plekke wel meten neem ik aan. Ik neem altijd 1 maat kleiner dan normaal dat zit steviger en compacter is handig in bochten bv. Profs hebben ook een maat kleiner maar dat is hoofdzakelijk voor het gewicht op dat topniveau, voor ons is dat niet belangrijk.
Image

Re: Fietsentopic

38
@Kolm: schoenen is nog zoiets waar ik nog niet voor uit ben :p Maar het zal inderdaad schoenen met een harde zool worden.

@Roy: de fietsen zijn inderdaad wel duur. Maar ik wil direct kwaliteit. Goede mening over de Venge. Die had ik eigenlijk eerlijk gezegd ook al afgeschreven, maar het frame vind ik mooi dus vandaar dat er nog wat twijfel was. Maar in mijn hoofd zat ik al met de Tarmac.

De Specs van de Tarmac zet ik dadelijk in een link. Maar die zijn echt goed voor wat je krijgt. Als ik het goed heb is de fiets volledig in carbon. Is volledig Ultegra 11s, alleen het crankstel niet. (praxis). De wielen zijn Fulcrum S4 wat toch al geen instapmodel is zoals je bij veel fietsen erbij krijgt. Ja beter wielen zijn altijd een optie maar die zijn toch zeker niet slecht om te beginnen.

Die Allez Expert is inderdaad de goeie dat je aangeeft. Maar als ik kan kiezen tussen de Expert en de Tarmac gaat het toch richting Tarmac. Het verschil zit hem dat de Allez aluminum is en de Tarmac Carbon. Is een verschil van een 500 euro.

Die S-works is echt wel een deftige fiets. Ik wil niet weten hoeveel dat frame je heeft gekost! :O

Raar om te zeggen, maar mijn gedacht staat echt naar die Tarmac. Volgend jaar ofzo kijk ik dan wel voor een betere set wielen. Maar als beginner is dit denk ik zeker geen miskoop.

http://www.sportbikes.be/racefietsen/ta ... tegra-2015
Image

Re: Fietsentopic

39
Wat mij wel opvalt Roy, is dat jouw voorvork licht gebogen is en de fietsen die Ruler in zijn shortlist heeft niet. Bij mijn weten en ervaring uit lang vervlogen tijden, geeft een licht gebogen voorvork een rustiger gevoel in het stuur bij het rijden. Of dat nu nog zo is of van belang is weet ik niet. Op asfalt zal het niets uitmaken denk ik. :)
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Fietsentopic

40
Sora_Lizard wrote:Wat mij wel opvalt Roy, is dat jouw voorvork licht gebogen is en de fietsen die Ruler in zijn shortlist heeft niet. Bij mijn weten en ervaring uit lang vervlogen tijden, geeft een licht gebogen voorvork een rustiger gevoel in het stuur bij het rijden. Of dat nu nog zo is of van belang is weet ik niet. Op asfalt zal het niets uitmaken denk ik. :)

Goed opgemerkt. Had ik zelfs nog niet gezien. Vooral de rijpositie van de Tarmac (die ik in link heb in vorige post) is iets ergonomischer waardoor je langer gemakkelijker kunt rijden. Nu het blijft wel een racefiets, dus voorover zitten is een must. Maar uit rij-ervaringen te lezen is de Tarmac de betere keus als het op comfort aan komt. De Roubaix die ze bij Specialized hebben (andere klasse) heeft een kronkel in de achtervork en een kronkel in de zadelpen waardoor het comfort nog vergroot wordt. Maar daar staat de groep (versnellingen....) mij dan weer niet zo aan.
Image

Re: Fietsentopic

41
Waarom moet het perse het model van huidig jaar zijn? Vorig jaar is goedkoper hé. Heb je nooit gefietst? Dit model is best duur en echt wel goed voor als je pas start ze :p Je gaat niet weten wat je voelt, vliegen ja. Als jij in onze fietsclub zat had je al direct de 4e beste fiets van de 20 leden :smug:

Zal het wel zeggen wat de prijs is, maar ik wil niet stoefen ofzo daarom dat ik het niet vermeld als men het niet vraagt. Frame alleen al kost €3200. Is standaard prijs en valt te lezen op officiële Specialized site. Model van 2014 is nog meer net verkrijgbaar voor particulieren en is nog iets duurder. Wou mijn fiets verzekeren maar valt onder auto verzekering vanwege de totale prijs en dat is me te duur want gebruik hem enkel in de lente/zomer bij degelijk/goed weer.

Die wielen Fulcrum zijn idd maar basic en monteren ze express in het toonmodel om de prijs te minderen. Zou nu al ander wielen nemen want is een beetje belachelijk om zo'n goedkope eronder te hebben vind ik. Dat is maar mijn mening en weet ook niet wat je budget is ervoor. Pedalen zou ik ook veranderen in Ultegra. Zadel ziet er goed uit, maar deze moet wel zo hard mogelijk zijn. Ik heb een Romin. Vreemd dat die crank anders is, maar is goede kwaliteit, maar ik heb voorkeur voor Ultegra. Alles moet bij mij synchroon zijn. Dat casette verzet 11-28 heb ik ook. Vooraan zal het wel een 52 zijn dan zoals ik. Ge ja amper rondkrijgen dat is een prof verzet voor +50 per uur :P Echt grave fiets man!
Image

Re: Fietsentopic

42
RoyVdW wrote:Waarom moet het perse het model van huidig jaar zijn? Vorig jaar is goedkoper hé. Heb je nooit gefietst? Dit model is best duur en echt wel goed voor als je pas start ze :p Je gaat niet weten wat je voelt, vliegen ja. Als jij in onze fietsclub zat had je al direct de 4e beste fiets van de 20 leden :smug:

Zal het wel zeggen wat de prijs is, maar ik wil niet stoefen ofzo daarom dat ik het niet vermeld als men het niet vraagt. Frame alleen al kost €3200. Is standaard prijs en valt te lezen op officiële Specialized site. Model van 2014 is nog meer net verkrijgbaar voor particulieren en is nog iets duurder. Wou mijn fiets verzekeren maar valt onder auto verzekering vanwege de totale prijs en dat is me te duur want gebruik hem enkel in de lente/zomer bij degelijk/goed weer.

Die wielen Fulcrum zijn idd maar basic en monteren ze express in het toonmodel om de prijs te minderen. Zou nu al ander wielen nemen want is een beetje belachelijk om zo'n goedkope eronder te hebben vind ik. Dat is maar mijn mening en weet ook niet wat je budget is ervoor. Pedalen zou ik ook veranderen in Ultegra. Zadel ziet er goed uit, maar deze moet wel zo hard mogelijk zijn. Ik heb een Romin. Vreemd dat die crank anders is, maar is goede kwaliteit, maar ik heb voorkeur voor Ultegra. Alles moet bij mij synchroon zijn. Dat casette verzet 11-28 heb ik ook.
Go ja omdat ik graag als ik iets nieuws koop het ook echt nieuw is. Mss dat ze in de winkel een zelfde model met dezelfde specs mij kunnen bieden dat dan goedkoper is, dan zou ik wel twijfelen terug. Lol, mss de 4e beste fiets ofzo, maar daarom geraak ik nog niet vooruit é :p Ja mss best wel duur en zéér goed om mee te beginnen, maar dat wil ik ook. Als ik ergens aan begin wil ik het goed doen, dan mag het materiaal ook van degelijke kwaliteit zijn. Een fiets opbouwen is nog altijd het beste inderdaad. Maar dat is voorlopig niet aan de orde, kan er totaal nog niet aan werken voor de moment. En als ik een fiets moet opbouwen om het dan toch maar te laten doen door een FM, ja dan koop ik mij beter gewoon een nieuwe afgewerkte denk ik. Die wielen zijn inderdaad basic maar das om de kosten te drukken zoals je zegt. Zelfde met het crankstel. Maar daar maak ik mij niet echt zorgen in. Is degelijke kwaliteit. Die wielen heb ik wel budget voor, maar ik ga er voorlopig eerst zo mee beginnen. Dan is het eens zo fijn om volgend jaar ofzo een nieuw setje wielen eronder te steken. Pedalen was ik inderdaad ook aant denken om Ultegra te pakken.

Die prijs valt naar mijn mening nog goed mee dan voor dat frame. Als je ziet hoeveel een top of the line S-Work van 2015 kost..... :O Maar dat is alleen nog maar je frame. Veronderstel dat je wielen ook paar duizend euro kosten zo te zien. Carbon ook dacht ik...
Welke fietscomputer heb je op de S-Works zitten? Iets wat je mij kan aanraden? Ik dacht zelf aan de Garmin 810....
Image

Re: Fietsentopic

43
Klopt, kijk maar naar deze prijzen op diezelfde site. Zit zo rond die klasse in het midden. Kader staat er ook los op van dit jaar is iets anders maar zelfde prijs.
http://www.sportbikes.be/racefietsen/s-works
En ik stel mijn fiets zelf samen, maar laat het wel doen hé. Kennis van zaken wil nog niet zeggen dat je het zelf doet. Profs vervangen ook niet zelf een band bv. Daarmee wil ik zeggen dat ik zeg wat ik wil en in de werkplaats monteren vakmannen dat. Zelf begin ik daar ook niet aan omdat ik er technisch niet zoveel kennis van heb van het draaien en frezen en het materiaal is te duur om op te experimenteren. De werkuren betaal je er wel bij natuurlijk, maar dan ben je zeker van de garantie en kwaliteit.

Heb ook S-Works schoenen erbij genomen. Schoenen zijn ook heel belangrijk niet te vergeten ter sprake te brengen :)
Image

Re: Fietsentopic

44
Lol. Had eens gekeken voor die schoenen van S-works. Draait tussen de 300 en 500 Euro. Is toch redelijk wat geld ook natuurlijk. Denk dat ik daar een maximum van 250 Euro aan geef. Dan heb je toch ook al degelijke schoenen denk ik. Welke fietscomputer heb je daar nu opstaan? Is dat ook eentje van specialized?
Image

Re: Fietsentopic

45
NTGSruler wrote:Lol. Had eens gekeken voor die schoenen van S-works. Draait tussen de 300 en 500 Euro. Is toch redelijk wat geld ook natuurlijk. Denk dat ik daar een maximum van 250 Euro aan geef. Dan heb je toch ook al degelijke schoenen denk ik. Welke fietscomputer heb je daar nu opstaan? Is dat ook eentje van specialized?
Idd, €329,95 zijn die en in principe te duur. Ja een Specialized Sport van €50. Natuurlijk heb ik een mooie korting genoten op het totaalplaatje omdat het onze vaste winkel is en wij er bekend zijn :)
Image