Re: Het vragentopic: technisch

512
gamerke1992 wrote:
RoyVdW wrote:Zijn er hier mensen die Telenet hebben? Ga alleen wonen en heb gekozen voor het Yugo S pakket. Dit zag me er het beste uit qua prijs en voordelen. En betere internet dan Proximus. Hopelijk goeie deal gedaan. Nu nog drie weken totdat ze komen installeren.

Wij hebben Whoppa als pakket (wordt niet meer aangeboden) . Dat is fiber 200 internet, TV en vaste telefoon. Dat kost mij iets van een 75 euro per maand.

Ik denk dat dit nu vervangen is door WIGO of zoiets.

Ik wil wel binnenkort onze digicorder gaan omruilen voor 50 euro zodat we die met de cloud functie hebben.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik de klantenservice van Telenet super slecht vind. Ze helpen je amper tot niet verder en je moet echt beginnen dreigen om dingen gedaan te krijgen.

Maar ja ik blijf, want veel opties zijn er niet. Zeker geen betere op vlek van snelheid van internet.
Ook telenet klant hier! De klantenservice is idd wel slecht :p Ze hebben ooit onze router verkeerd komen installeren, waardoor er tienduizenden errors binnenkwamen. Uiteindelijk zijn ze wel de kabels en dergelijke komen verbeteren in straat waardoor alles wel wat beter verloopt.
Ik weet ook niet of het nu nog is of niet, maar bij telenet kon je wel een gratis wifi versterker gaan halen. Ik heb deze nu op mijn kamer staan waardoor het wifi signaal versterkt wordt, maar ook via een ethernet kabel zo rechtstreeks internet heb (dankzij die booster) op mijn ps4.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

513
Een Wi-Fi Booster is gratis voor elk account volgens de voorwaarden. Dat is jammer die slechte service. Mijn activatie is eenzijdig al 2 weken uitgesteld terwijl ik online al een afspraak had gemaakt dan heb ik ook die digitale korting. In de telenetshop zeiden ze dat ik alles maar online moest bestellen. Alles zal bij mij digitaal zijn zonder decoder ook via de Yugo app vroeger Yelo TV.

Sent from my BLN-L21 using Tapatalk
Image

Re: Het vragentopic: technisch

514
Wifi boosters hebben wel als nadeel dat ze je wifi snelheid omlaag halen en dat vooral smartphones wel is de neiging hebben om aan de wifi booster te blijven koppelen/hangen als je naar een plek loopt waar de verbinding van de main router/wifi beter is.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

515
Kolm wrote:Wifi boosters hebben wel als nadeel dat ze je wifi snelheid omlaag halen en dat vooral smartphones wel is de neiging hebben om aan de wifi booster te blijven koppelen/hangen als je naar een plek loopt waar de verbinding van de main router/wifi beter is.
Hoe komt dat? Het woord booster zou net betekenen dat het geüpgraded wordt? Volgens de omschrijving van de bundel zou ik 150MBps snelheid moeten hebben, met booster gaat dat tot 200 stond er in de voorwaarden. Je kan zelfs upgraden naar 400 en zelfs ultra boosten naar 1000 voor een toch stevige meerprijs.

Sent from my BLN-L21 using Tapatalk
Image

Re: Het vragentopic: technisch

516
RoyVdW wrote:
Kolm wrote:Wifi boosters hebben wel als nadeel dat ze je wifi snelheid omlaag halen en dat vooral smartphones wel is de neiging hebben om aan de wifi booster te blijven koppelen/hangen als je naar een plek loopt waar de verbinding van de main router/wifi beter is.
Hoe komt dat? Het woord booster zou net betekenen dat het geüpgraded wordt? Volgens de omschrijving van de bundel zou ik 150MBps snelheid moeten hebben, met booster gaat dat tot 200 stond er in de voorwaarden. Je kan zelfs upgraden naar 400 en zelfs ultra boosten naar 1000 voor een toch stevige meerprijs.

Sent from my BLN-L21 using Tapatalk
WiFi booster zal zoals Kolm zegt inderdaad de snelheid verminderen. Je kan bij Telenet ook voor een access point kiezen. Daar is dat probleem volgens mij niet (correct me Kolm if I'm wrong). En dat is ook die dat ik gekozen heb.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

517
RoyVdW wrote:
Kolm wrote:Wifi boosters hebben wel als nadeel dat ze je wifi snelheid omlaag halen en dat vooral smartphones wel is de neiging hebben om aan de wifi booster te blijven koppelen/hangen als je naar een plek loopt waar de verbinding van de main router/wifi beter is.
Hoe komt dat? Het woord booster zou net betekenen dat het geüpgraded wordt? Volgens de omschrijving van de bundel zou ik 150MBps snelheid moeten hebben, met booster gaat dat tot 200 stond er in de voorwaarden. Je kan zelfs upgraden naar 400 en zelfs ultra boosten naar 1000 voor een toch stevige meerprijs.

Sent from my BLN-L21 using Tapatalk
Het boost alleen het bereik, niet de snelheid. Een andere naam is wifi repeater.

En dat van die snelheid vind ik wel een opmerkelijke... Je krijgt 150 in je huis binnen en toch zou je door een wifi booster een snelheid halen die hoger is... dat kan gewoon niet. Dat zou betekenen dat als je waterleiding bv max 10 liter per seconde aan je huis kan leveren bij een bepaalde druk en buis, je toch 20 liter per seconde kan binnenhalen door in je huis op de tweede verdieping een aanpassing te doen naar een bredere buis ofzo.
Ik vermoed dat je bedoelt dat je je pakket kan upgraden zodat je een hogere snelheid binnen krijgt in je huis en dat kost inderdaad meer. Het is niet de wifi booster die ervoor zorgt dat de snelheid hoger is.

Het nadeel is dat de meeste boosters/repeaters niet tegelijk kunnen luisteren naar het hoofd wifi punt (meestal router) en naar de aangesloten apparaten omdat ze maar 1 radio erin hebben zitten. Dus hij wisselt de hele tijd tussen luisteren naar het hoofd wifi punt en luisteren naar een aangesloten apparaat. Grofweg wordt de snelheid dan gehalveerd, maar hoe meer apparaten verbonden zijn met de booster, hoe trager het wordt.

Zelf zou ik in dat geval eerder een kabel leggen naar de plek waar geen of slecht bereik is en daar een ander wifi punt (access point) zetten dat dan via de kabel met de router is verbonden en niet op basis van wifi. Er zijn dat nog manieren om het wifi netwerk toch dezelfde naam te geven, maar het kan ook prima met 2 verschillende zolang de kanalen dan maar ver uit elkaar liggen. Anders krijg je weer andere problemen.

En als je die kabel toch legt, is het misschien het idee om aan het einde een switch aan te sluiten. Dan kan je een PS4 rechtstreeks op die switch aansluiten en het wifi punt ook. Hou je nog net iets meer mogelijkheden over op de plek waar je oorspronkelijk geen bereik had.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

518
Tsjonge Kolm waar haal jij al die kennis vandaan? Je moet het maar weten. Klinkt logisch idd denk dat ik geen booster nodig heb dan. Bedankt voor de uitgebreide info.
Vind het toch allemaal maar oplichters die telecombedrijven. Iedereen onbeperkt gratis internet is een recht vind ik. Een gewone burger weet ook bijna niet meer met die kleine lettertjes wat die aan het lezen is alles maken ze echt complex. Ik lees ze in ieder geval voor dergelijke belangrijke zaken haha.
Sent from my BLN-L21 using Tapatalk
Image

Re: Het vragentopic: technisch

519
RoyVdW wrote:Tsjonge Kolm waar haal jij al die kennis vandaan? Je moet het maar weten. Klinkt logisch idd denk dat ik geen booster nodig heb dan. Bedankt voor de uitgebreide info.
Vind het toch allemaal maar oplichters die telecombedrijven. Iedereen onbeperkt gratis internet is een recht vind ik. Een gewone burger weet ook bijna niet meer met die kleine lettertjes wat die aan het lezen is alles maken ze echt complex. Ik lees ze in ieder geval voor dergelijke belangrijke zaken haha.
Sent from my BLN-L21 using Tapatalk
Als software developer is netwerken niet mijn hoofdvak, maar je pikt er natuurlijk wel van op en je komt er ook mee in contact.

Je haalt hier wel 2 dingen door elkaar:
Je hebt onbeperkt internet waarbij je zoveel data kan binnenhalen als je wil*, maar dan aan een bepaalde snelheid. Dat is volgens mij het abonnement dat jij nu hebt. Ik vind het zelf ook achterhaald dat ze in België nog steeds abonnementen hebben met beperkingen op dat totaal.

En dan is er nog onbeperkte/hoge snelheid, dat is een heel stuk lastiger om te verkrijgen omdat alle apparaten in de ketting dan ook die hoge snelheid aan moeten kunnen en dat kost gewoon geld om die steeds te blijven vervangen/verbeteren. Dus als je een hogere snelheid wil, dan moet je bijbetalen want stel dat iedereen die hoge snelheid zou willen, dan moet alles vervangen worden. In zekere zin betalen de mensen die de hogere snelheid willen, dus voor de aanpassingen van de infrastructuur die nodig zijn om dat te behalen. In België lijken ze nu eindelijk met de aanleg van echte glasvezel tot aan je huis begonnen te zijn. In Nederland zijn er al redelijk wat plekken waar je echte glasvezel tot aan je huis hebt. Daar kan je dan 1Gbit/s download EN upload krijgen. Glasvezel kan namelijk dezelfde download als upload genereren, iets dat bij kabel niet gedaan wordt omdat de fysieke bandbreedte beperkt is en mensen toch vooral willen downloaden. Al moet je hier in Nederland dus wel geluk hebben dat je op zo'n plek woont.

*Hier zitten vaak toch restricties op om de extreme verbruikers die het netwerk dichttrekken toch te kunnen inperken op drukke momenten. Meestal is het onbeperkte hoeveelheid met een fair use policy.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

520
Ik haal dat niet door elkaar hoor ik weet waar je het over hebt en waar ik het over heb. Als je die studies hebt gedaan is dat vrij logisch dat je zo op de hoogte bent. Goed. Ja België staat gwn achter op NL qua technologie die verkoper zei ook dat dat achterhaald is die volume beperkingen. Dankzij jou begrijp ik nu goed snelheid en de daaraan verbonden kosten. Het zal nog heeel lang duren voor die glasvezels er komen als ze al ooit komen. 1GB is dus wel mega ultra power snel dan kan je een full game downloaden binnen een minuut

Sent from my BLN-L21 using Tapatalk
Image

Re: Het vragentopic: technisch

521
Voor mij leek het alsof je die twee wat door elkaar haalde, vandaar de opmerking.

Voor je die game ultra snel kan downloaden is er ook nog wel een beperking aan beide uiteinden van het netwerk. Jouw intern netwerk en het apparaat waar het naar gedownload wordt, moeten al die snelheden aankunnen. En de servers die de data uploaden moeten dat ook kunnen en vooral willen. Vaak wordt aan de serverkant toch ergens een grens getrokken wat de maximale upload is. Dit is ook weer een financieel iets omdat je bij datacenters vaak betaalt voor de snelheid van je verbinding en niet voor de hoeveelheid data die eroverheen gaat.

En als mensen klagen dat PSN traag is met downloaden... moeten ze eerst even kijken naar welke snelheid ze in Mbit krijgen van hun provider (echt krijgen en niet wat abonnement beweert te leveren) en omrekenen hoeveel MByte dat dan is. De PS4 toont namelijk het aantal MB en niet Mb tijdens een download.
Toen wij op 350Mbit/s zaten zou dat ongeveer 43MB/s zijn en dat was ook wat de PS4 haalde. 's avonds kon het is iets minder zijn, maar dan was het 30MB/s, wat nog altijd snel is.
Sony zei dat ze wegens Corona de snelheid voor elke download wat omlaag zouden zetten zodat ze meerdere gebruikers tegelijk kunnen downloaden, maar dan wel aan iets lagere snelheid: Daar heb ik niks van gemerkt, het is gewoon nog even snel.

Enige moment dat de PS4 niet de volle snelheid haalt en duidelijk traag is, is bij een release van een grote game zoals Call of Duty. Vanaf dat mensen mogen pre-loaden tot dat het eerstvolgende weekend voorbij is kan het soms echt duidelijk trager zijn als je wat anders wilt downloaden. Dat het netwerk er op zo'n moment niet uitknalt is dan eigenlijk al knap op zichzelf.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

522
RoyVdW wrote:Zijn er hier mensen die Telenet hebben? Ga alleen wonen en heb gekozen voor het Yugo S pakket. Dit zag me er het beste uit qua prijs en voordelen. En betere internet dan Proximus. Hopelijk goeie deal gedaan. Nu nog drie weken totdat ze komen installeren.
Telenet heeft bij mij een beter rapport dan Proximus...

Re: Het vragentopic: technisch

523
Allemaal interessant hier om te lezen.
Hier ook Telenet klant en ik zit nog met zo'n befaamde downloadlimiet. Binnenkort wil ik toch wel eens gaan upgraden. De vrouw die zėėr waarschijnlijk thuiswerk zal blijven doen, een plus dochter die ook de mogelijkheden van internet en games downloaden op de tablet ontdekt, zelf meerdere PS consoles met smart tv, gebruik YouTube, vrouw die graag eens Spotify streamt, digitale televisie, gsm' s... De lijst is oneindig om op te noemen wat internet nodig heeft.

Digitale televisie gebruiken wij normaal. Netflix is niet iets wat hier snel in huis zal komen.

Interessant wat je daar zei Gamerke => digicorder met cloud? Wat betekent dit, wat doet het en wat zijn de voor en nadelen hiervan?

Verder zou ik mijn router ( Access point?) van waaruit de verbindingen in huis vertrekken willen upgraden samen met mijn abonnement waarbij we dan "ongelimiteerd" zijn kwestie download per maand.

Iemand suggesties welk abonnement dan geschikt zou zijn? Ik zou toch maximum iets van 80 euro willen betalen voor digitale televisie en internet.
Nu hebben we dus dit + vaste lijn ( wat we niet gebruiken.. ). Mobiel bij Telenet willen we niet. Daar ben ik dan super tevreden klant bij proximus en mijn vrouw bij Orange.

Shoot!
Image

Re: Het vragentopic: technisch

524
Met access point doelde ik op access point voor wifi.

Een router gaat het verkeer in het netwerk routeren en vormt meestal de schakel tussen WAN (= het internet) en LAN (je thuisnetwerk).
In je LAN gaat hij dan ook de nodige IP-adressen uitdelen zodat deze binnen het netwerk uniek zijn (DHCP).
Anderzijds zorgt hij er ook voor dat de antwoorden op de requests van LAN-apparaten naar WAN, later ook nog kan terugsturen naar het goede apparaat op je LAN. (= NAT)
Tegenwoordig is een router voor consumenten vaak een router met ingebouwde voorzieningen voor wifi waardoor je hier geen apart apparaat meer voor hoeft te kopen.

Een apparaat dat enkel wifi voorziet, maar verder dom is wat netwerk betreft is een access point voor wifi en dus geen router. Dit is een aan te raden apparaat indien je op een bepaalde plek geen wifi hebt van je router, maar wel een kabel hebt liggen die met je router is verbonden. Die verbinding kan via een switch lopen, dat maakt niet uit.

Een switch is een apparaat dat verkeer kan routeren binnen je LAN, maar verder geen adressen ofzo uitdeelt. Hij weet alleen: Als ontvangen pakketje naar A moet, dan moet ik het op poort 2 versturen en dan komt het er ooit wel. Ideaal als je op een plek maar 1 kabel hebt en moeilijk extra kabels kan trekken, maar toch meerdere apparaten via kabel wilt verbinden.

Note: Wat ik nu beschreven heb is hoe het vaak voor mensen thuis werkt en in een heel simplistische beschrijving van de apparaten want deze kunnen heel anders ingesteld worden afhankelijk van wat je wensen zijn.
Image