Re: Het vragentopic: technisch

526
Hangt er precies vanaf wat je probleempunten zijn.

Onbeperkte data is een kwestie van abonnement aanpassen.
Snelheid zal dan waarschijnlijk vanzelf ook al omhoog gaan voor zover ik de telenet abo's nog ken.

Of een nieuwe router nodig is als je een abo met hogere snelheid neemt (onbeperkte data maakt niet uit), is afhankelijk van de snelheid die je huidige router aankan. Vooral als je richting 500Mb/s en 1Gb/s gaat wordt de kans wat groter dat je router moet vervangen.

Een router heeft vaak 5 poorten: 1 voor WAN en 4 voor LAN. Dus daar kan je 4 apparaten op aansluiten. Wil je meer apparaten bedraad aansluiten, dan kan dat ook door een switch te gebruiken ipv een router met meer poorten te kopen. Dit is vooral een prijsafweging, routers met meer dan 5 poorten worden al snel erg duur en dan ga je ook meer in de richting van wat bedrijven hebben. Eenvoudige switches hebben meestal ook 5 poorten: 1 met router verbinden en de andere 4 kan je dan apparaten aansluiten. Voor grofweg 50 euro heb je al een redelijk goede switch.

Heb je op een plek slechte wifi van je router, dan kan je daar het beste een access point neerzetten dat met een kabel verbonden is met je router. Eventueel nog een switch ertussen als je op die plek ook bedraad wat extra poorten wil.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

527
Waar is die switch dan aangesloten? Op je router? Maar dan moet ik op die switch mijn apparaat aansluiten? :nerd:
Klopt niet wat ik zeg denk ik.

Ik wil eigenlijk al mijn ethernetpoorten in huis kunnen benutten door gewoon ethernet kabel in te steken en dan in te pluggen in het apparaat.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

528
Kolm heeft het m.i. duidelijk uitgelegd maar voor een leek helpt soms een plaatje.

Image

Dit is een switch die wij meerdere malen toepassen om alles aan te kunnen sluiten op de router.

Image

Hier is een mogelijke schakeling te zien. *) **)

- De router krijgt via het modem de internet signalen.
- Via wifi van de router kun je draadloos andere apparaten de signalen laten opvangen en verzenden.
- De switch verbind je met een ethernetkabel, die je overal naartoe kunt brengen, met de router, je offert een uitgang van de router daarvoor op maar je krijgt er 4 of meer voor terug.
- Alle apparaten kun je of direct op de router aansluiten of op de uitgangen van de switch met ethernetkabels. Gebruik hiervoor CAT5E of CAT6 kabels ivm de snelheid. (geen CAT7 !)
- In jouw situatie kun je kabel die al naar boven loopt meteen voor de switch, die je ook boven neerzet, gebruiken. Hierop sluit je dan je pc aan en/of laptop en je PS3 en je PS4 en/of een access point.

Op deze wijze hebben wij op een router een alarminstallatie, een smart TVmet opname en terugkijk functies, 2 x een PS3, 4 x een PS4 en 2 laptops aangesloten. Werkt prima! Je hebt voor elke switch wel een voeding nodig.
Switches heb je met 4 of meer uitgangen maar vaak is het handig om meerdere kleine aan te schaffen zodat je met een kabel naar ver weg een aansluitpunt hebt dichtbij de apparaten die je wilt aansluiten.

*) PoE = Power over Ethernet
**) Game console = PlayStation ^^

Succes!
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Het vragentopic: technisch

529
NTGSruler wrote:Allemaal interessant hier om te lezen.
Hier ook Telenet klant en ik zit nog met zo'n befaamde downloadlimiet. Binnenkort wil ik toch wel eens gaan upgraden. De vrouw die zėėr waarschijnlijk thuiswerk zal blijven doen, een plus dochter die ook de mogelijkheden van internet en games downloaden op de tablet ontdekt, zelf meerdere PS consoles met smart tv, gebruik YouTube, vrouw die graag eens Spotify streamt, digitale televisie, gsm' s... De lijst is oneindig om op te noemen wat internet nodig heeft.

Digitale televisie gebruiken wij normaal. Netflix is niet iets wat hier snel in huis zal komen.

Interessant wat je daar zei Gamerke => digicorder met cloud? Wat betekent dit, wat doet het en wat zijn de voor en nadelen hiervan?

Verder zou ik mijn router ( Access point?) van waaruit de verbindingen in huis vertrekken willen upgraden samen met mijn abonnement waarbij we dan "ongelimiteerd" zijn kwestie download per maand.

Iemand suggesties welk abonnement dan geschikt zou zijn? Ik zou toch maximum iets van 80 euro willen betalen voor digitale televisie en internet.
Nu hebben we dus dit + vaste lijn ( wat we niet gebruiken.. ). Mobiel bij Telenet willen we niet. Daar ben ik dan super tevreden klant bij proximus en mijn vrouw bij Orange.

Shoot!
Een echte limietloos abonnement heeft telenet niet. Mijn is zogezegd limietloos, maar vanaf 250GB gebruik tijdens de piekuren, spring ik over op super traag internet. Dus theoretisch val ik nooit zonder internet en is er geen limiet. Maar in de praktijk is de snelheid na deze limiet zo beperkt dat ik het wel als een limiet beschouw.

Over de cloud digicorder kan ik het volgende zeggen. Deze digicorder slaat al je opnames op in de cloud en niet fysiek op een harde schijf. Dit geeft als voordeel dat je ze overal kan raadplegen zoals op Smartphone, tablet en laptop met een nieuwe app (niet meer de yelo play app). Een ander voordeel is dat indien je het 'limietloze' abonnement neemt alle zender 48 uur terug gespoeld kunnen worden. Dan hoef je dus niet op te nemen als je ze binnen deze tijd wilt bekijken. Een beetje zoals terugkijk tv.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

530
gamerke1992 wrote:Een echte limietloos abonnement heeft telenet niet. Mijn is zogezegd limietloos, maar vanaf 250GB gebruik tijdens de piekuren, spring ik over op super traag internet. Dus theoretisch val ik nooit zonder internet en is er geen limiet. Maar in de praktijk is de snelheid na deze limiet zo beperkt dat ik het wel als een limiet beschouw.

Over de cloud digicorder kan ik het volgende zeggen. Deze digicorder slaat al je opnames op in de cloud en niet fysiek op een harde schijf. Dit geeft als voordeel dat je ze overal kan raadplegen zoals op Smartphone, tablet en laptop met een nieuwe app (niet meer de yelo play app). Een ander voordeel is dat indien je het 'limietloze' abonnement neemt alle zender 48 uur terug gespoeld kunnen worden. Dan hoef je dus niet op te nemen als je ze binnen deze tijd wilt bekijken. Een beetje zoals terugkijk tv.
Doorgaans is niks echt onbeperkt. Hier bij ons is het een fair use policy, in de praktijk nog nooit iets van gemerkt. Als we echter 100% van de tijd 100% van de snelheid gebruiken, zal dat ook niet lang duren. Ergens begreep ik dat het ook afhankelijk is van de netwerkbelasting en dat ze eigenlijk pas bij 90% netwerkbelasting hier naar zouden kijken om de grote verbruikers op dat moment, even wat minder te geven.

250GB in piekuren is eigenlijk helemaal niet zoveel :( Aan de andere kant kan je dan wel je grote downloads van bv games een beetje anders plannen om ze alsnog binnen te halen waar het met een harde limiet van 150 of 250GB al snel helemaal stopt. Dus je hebt toch al iets meer mogelijkheden.
Doet me nu afvragen: Heeft de PS4 ook een afsluitoptie 'Sluit de PS4 af als hij klaar is met downloaden'? De PS3 had dit wel dus dan kon je makkelijk het 's morgens aanzetten en zeggen dat hij moest afsluiten als hij klaar was.

De data die van die digicorder cloud komt als je bv 's avonds thuis kijkt tijdens piekuren, telt die dan ook voor je 250GB in piekuren? :think:
Want als je dan weinig 'van huis' naar opgenomen dingen kijkt, kan je het in dat geval misschien toch beter opnemen op HDD. Mogelijk dat dat opnemen nog deels via de kabel gebeurt ipv via internet waar dat van de cloud waarschijnlijk via internet komt.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

531
@Sora:

In jouw situatie kun je kabel die al naar boven loopt meteen voor de switch, die je ook boven neerzet, gebruiken. Hierop sluit je dan je pc aan en/of laptop en je PS3 en je PS4 en/of een access point.

=> Dit is het antwoord wat ik eigenlijk zocht.
Ik had in mijn hoofd dat de switch direct aan de router moest gekoppeld worden wat dus feitelijk geen oplossing is.

Is het correct als ik dit zeg:

Router beneden => leidingen lopen in onze muren naar boven => mijn gamekamer heeft 2 ethernetaansluitingen in de muur waar nu maar 1 van de 2 aangesloten is op de router (router 4 uitgangen) => ik sluit switch aan via kabel op desbetreffende ethernetaansluiting => ik kan nu 4 apparaten via kabel verbinden met internet aan dezelfde snelheid...


@ gamerke: klopt dat ze je tijdens piekuren ivm grootverbruik op traag internet zetten. Echter lees ik ook abonnementen waar dit pas vanaf 750gb is.. Voor mij persoonlijk zou ik niet weten voor wat ik zoveel zou downloaden tijdens die uren..

Die cloud zou wel handig zijn. Via de app op mijn tablet die gekoppeld is aan smart tv zou ik dan op groot scherm een opgenomen programma kunnen zien? (Terwijl ik nu televisie met kaartje heb bovrn/ opnemen gaat niet maar ook niet echt nodig).
Om die digicorder te wisselen die ik nu heb moet ik dus wel 50 euro betalen? Moet ik eens over nadenken dan want zoveel tv kijk ik niet. En als ik kijk niet naar opgenomen programma's. Tenzij sporadisch eens een film.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

532
Wat heb ik hier weer in gang gezet seg ;o

Ruler voor u zou ik dan Wigo aanraden. Kijk gwn eens op de website en vergelijk abo mogelijkheden. Ben een leek dus lees zelf dan hoef ik ook niet alles te typen en daar staan ook alle voorwaarden duidelijk op in tegenstelling tot Proximus. In feite is onbeperkt praktisch voor een gewone consument wel onbeperkt kan niet inbeelden dat je +250GB verbruik kunt hebben tijdens die zogezegde piekperiode tenzij grote gezinnen. Swat. Ik ga dit topic zkr nog nodig hebben zodra de installatie gebeurd is want ik verwacht niet dat alles in orde gaat zijn vanaf de eerste dag.

Sent from my BLN-L21 using Tapatalk
Image

Re: Het vragentopic: technisch

533
NTGSruler wrote:Is het correct als ik dit zeg:

Router beneden => leidingen lopen in onze muren naar boven => mijn gamekamer heeft 2 ethernetaansluitingen in de muur waar nu maar 1 van de 2 aangesloten is op de router (router 4 uitgangen) => ik sluit switch aan via kabel op desbetreffende ethernetaansluiting => ik kan nu 4 apparaten via kabel verbinden met internet aan dezelfde snelheid...
Dat lijkt me inderdaad de beste set-up voor jou.
De snelheid wordt natuurlijk ook bepaald door wat je doet met die 4 apparaten die zijn aangesloten op die switch. Als je 3 apparaten zwaar laat downloaden en op de 4de een potje multiplayer gaat spelen, dan zou het kunnen dat je dat wel merkt. Maar dat ga je ook merken als je die 4 apparaten rechtstreeks op de router aansluit omdat je internetsnelheid nu eenmaal beperkt is. (Remember Uncharted 4 en netflix aanzetten...) Dus eigenlijk maakt het voor de snelheid niks uit tenzij je echt extreme dingen gaat doen.

Nog een bedenking:
Indien je aan je router nog meer van die kabels hebt die via de muur ergens naartoe gaan, maar niet aangesloten zijn, dan zou je aan je router ook een switch kunnen zetten.
Router poort 1 => switch => 4 kabels die de muur ingaan
+
Router poort 2 => 1 kabel in de muur die naar boven gaat => switch => 4 apparaten.


Betaal je voor dat van de cloud dan nog extra in je abonnement? Kan me inbeelden dat ze daar toch een paar euro per maand voor vragen want zij moeten die opslag ook voorzien op hun servers.
En mijn andere vraag blijft ook nog steeds open: Wat je van die cloud gaat streamen tijdens piekuren, tellen ze dat ook mee in die limiet tijdens piekuren? Want dat kan wel behoorlijk gaan verbruiken zonder dat je het door hebt dan. Dat is iets wat overigens voor alle streaming diensten en youtube geldt.


@Roy: Als je netflix hebt kan het snel gaan afhankelijk van de resolutie die je wilt streamen, zelfs als je alleen bent.
4k Ultra HD is ongeveer 7GB/u, kijk dat elke dag 1u tijdens piekuren (veel mensen kijken meer netflix op een dag) en dan zit je al aan ongeveer 210GB in de maand. Geen idee of weekend wel/niet piekuren heeft, maar je krijgt een idee van grootte.
Full HD is ongeveer 3GB/u en dan zou je met 1u tijdens piekuren al op 90GB uitkomen.
Ga je toch nog een keer een game tijdens piekuren downloaden dan kan je dus al snel aan die 250GB zitten als je regelmatig een streaming dienst gebruikt.
https://www.digitaltrends.com/home-thea ... tflix-use/

Het is dus lastig om te zeggen wat precies goed is voor wie, alles is afhankelijk van wat je precies doet. Misschien dat 250GB voor NTGSruler inderdaad voldoende is als er bij hem 's avonds niet gestreamd wordt en hij heel goed erop let om alle grote downloads niet tijdens de piekuren te doen. Met 250GB zal hij alleszins nog wat moeten opletten waar dat bij 750GB al bijna niet meer het geval is. Dat is zijn keuze :)
Image

Re: Het vragentopic: technisch

534
Ja idd ik kijk geregeld wel Netflix want er zijn nog wat series die ik wil zien. Goed. Vraag me af of het de meerprijs van €4 waard is om te upgraden van abo naar 4K heb nu de standaard Full HD. Denk niet dat er nog een kat naar SD kijkt. Zal eens vragen in Netflix topic.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

535
@Roy: ik kan zelf lezen maar hoor graag eens iemand anders zijn mening/ oplossing over iets.

@Kolm: de switch zou gebruikt worden zodat ik tegelijk mijn playstations op internet kan aansluiten. Dus dat lijkt mij wel een goede oplossing!

De vraag over het streamen kan ik niet beantwoorden.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

536
NTGSruler wrote:@Roy: ik kan zelf lezen maar hoor graag eens iemand anders zijn mening/ oplossing over iets.

@Kolm: de switch zou gebruikt worden zodat ik tegelijk mijn playstations op internet kan aansluiten. Dus dat lijkt mij wel een goede oplossing!

De vraag over het streamen kan ik niet beantwoorden.
Het lost mogelijk ook het DNS-probleem op als je nu de kabel versteekt. Als je de kabel van PS4 naar PS3 steekt (zeker na een lange periode niet omsteken) dan heeft de router dat mogelijk niet direct door of snapt die helemaal niet waar dat IP van de PS3 vandaan komt.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

537
Kolm wrote:
Het is dus lastig om te zeggen wat precies goed is voor wie, alles is afhankelijk van wat je precies doet. Misschien dat 250GB voor NTGSruler inderdaad voldoende is als er bij hem 's avonds niet gestreamd wordt en hij heel goed erop let om alle grote downloads niet tijdens de piekuren te doen. Met 250GB zal hij alleszins nog wat moeten opletten waar dat bij 750GB al bijna niet meer het geval is. Dat is zijn keuze :)
Ik was even fout met mijn limiet. Ik steek het op de drukte op mijn werk vandaag :p

Ik heb inderdaad 750 GB en niet 250 GB. Maar toch ben ik er al 2 keer in geslaagd om over de limiet te gaan. Dit zou toen allemaal door 4K streaming geweest zijn volgens de telenet 'expert' die ik aan de telefoon had.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

539
PoE heb je voor jouw doeleinden niet nodig.
Managed Switch is wel erg fijn daar de switch zorgt voor een betrouwbare en goede verdeling van het aangeboden inkomende materiaal over de verschillende gebruikers, populair gezegd. Voor meer uitleg: https://www.routershop.nl/nieuws/manage ... hillen.htm
1000 Mbps is geen marketing trucje, het geeft aan dat het apparaat geschikt is voor de standaard ethernet snelheid. Het handelt snelheden tot 1000 Mbps goed af.

Mag ik je deze https://www.bol.com/nl/p/netgear-prosaf ... 9461/?s2a= adviseren? Wij hebben er 2 al jaren in gebruik en tot onze grote tevredenheid. Goede waar voor het geld.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu