Re: Het vragentopic: technisch

542
gamerke1992 wrote:Zonder afbreuk te doen aan Sora zijn voorstel wil ik gewoon meegeven dat ik deze al 2 jaar gebruik om al mijn apparaten in de woonkamer te verbinden (smart tv, ps4,...)

https://www.amazon.de/D-Link-DGS-105-Da ... =yo_ii_img

En indien je nog 7 euro meer betaald kan je voor 8 poorten kiezen. Meer kan ook.
Ik vind het alleen een beetje jammer dat ze tot 2000Mb/s aanprijzen in de beschrijving, terwijl er op de afbeelding duidelijk 1000Mb/s staat en als ik ga opzoeken naar specs kom ik ook bij 1000mb/s of 1Gb/s uit.

Verder is het verschil in prijs te verklaren doordat deze unmanaged is waar die van Sora managed is. Echte netwerk beheerders vinden het semi-managed omdat het werkt via een bijgeleverde applicatie en niet via een webinterface op de switch zelf.
Overigens is die van Sora voor een paar euro meer ook met 8 poorten te vinden en er is ook een variant met 4 POE poorten en 4 zonder POE.

Is het wifi access point van telenet POE of heeft dat een aparte stroomadapter? Ik kon zo snel niet helemaal vinden wat ik wilde daar.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

543
In aanvulling op wat Kolm zei, de een is managed en de ander niet. Bij de managed versie kun je betere beveiligingsprotocols instellen, denk eraan dat een switch ook weer een eigen IP adres krijgt toegewezen en dus hack-baar is.

Ja , zie op de pagina van Bol, de Netgear is ook in 8 poorts uitvoering (of 16 of 24) te verkrijgen. Overigens zijn D-Link en TP-Link ook bekende en goede switches.
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Het vragentopic: technisch

545
Haha zalig toch die kennis hier? :lol:
Ik ben overtuigd. Ga er mij eentje aanschaffen.

@kolm: ik weet niet hoe dat zit met Telenet en poE... Vandaar mijn vraag of ik beter een switch koop die poE voorzien is. Volgens Sora heb ik dat niet direct nodig.

Volgende vraag dan: hoe beveilig ik mijn switch dan? Dus buiten mijn Wi-Fi netwerk wat beveiligd is zou ik die switch ook mogen beveiligen?
Image

Re: Het vragentopic: technisch

546
Netgear creëert bij de standaard installatie al een eigen firewall voor zover ik me kan herinneren. Verder zit er een boekje en een disc bij die je bij de hand neemt tijdens de installatie. Zelfs mij is het gelukt.

M.i. heeft Telenet niets te maken met PoE, het gaat erom of de apparaten die je aansluit voorzien zijn van een eigen voeding of hun voeding (power) via de ethernetkabel moeten krijgen. Vergelijk het met USB waarbij je de USB alleen gebruikt voor data overdracht of de USB gebruikt om bijvoorbeeld het beroemde ventilatortje aan te drijven of een accu van je GSM op te laden.

Image
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Het vragentopic: technisch

547
Eindelijk gevonden... Het access point van telenet werkt op een eigen stroomadapter en niet POE en zou ook nog 4 ethernet poorten hebben waardoor het ook een switch wordt.
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... erder3/Ja4

Ik vind het alleen nog even spannend dat hij automatisch de wifi settings overneemt van je modem. Ik vermoed dat dat alleen werkt als je modem/router/wifi-in-1 apparaat van telenet zelf hebt en dat je anders zelf moet gaan uitzoeken om het goed te krijgen.

Sowieso heb ik persoonlijk een hekel aan apparaten van de provider zelf die je dan via een site van de provider moet instellen. Ligt internet eruit dan kan je niet eens je apparaat benaderen om het mogelijk op te lossen. Het access point moet je blijkbaar ook via de site van mijntelenet instellen.

Ik zou dus sowieso een eigen switch gebruiken boven en niet vertrouwen op het access point van telenet als switch, want als je wisselt van provider dan moet je dat access point normaal opnieuw inleveren en dan zit je daar zonder switch...
Access point kan je dan nog altijd aansluiten op die switch als je toch wifi wilt of je kan een eigen access point kopen.


Wat beveiliging van de switch betreft: Volg de handleiding om te beginnen. Als het goed is ga je daar onderandere het wachtwoord veranderen van de switch wat het grootste deel van de risico's al verhelpt. Verdere aanpassingen zou ik me er opnieuw helemaal in moeten verdiepen, het is alweer even geleden dat we dit hier gedaan hebben :p
Image

Re: Het vragentopic: technisch

548
Kolm wrote:Eindelijk gevonden... Het access point van telenet werkt op een eigen stroomadapter en niet POE en zou ook nog 4 ethernet poorten hebben waardoor het ook een switch wordt.
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... erder3/Ja4

Ik vind het alleen nog even spannend dat hij automatisch de wifi settings overneemt van je modem. Ik vermoed dat dat alleen werkt als je modem/router/wifi-in-1 apparaat van telenet zelf hebt en dat je anders zelf moet gaan uitzoeken om het goed te krijgen.

Sowieso heb ik persoonlijk een hekel aan apparaten van de provider zelf die je dan via een site van de provider moet instellen. Ligt internet eruit dan kan je niet eens je apparaat benaderen om het mogelijk op te lossen. Het access point moet je blijkbaar ook via de site van mijntelenet instellen.

Ik zou dus sowieso een eigen switch gebruiken boven en niet vertrouwen op het access point van telenet als switch, want als je wisselt van provider dan moet je dat access point normaal opnieuw inleveren en dan zit je daar zonder switch...
Access point kan je dan nog altijd aansluiten op die switch als je toch wifi wilt of je kan een eigen access point kopen.


Wat beveiliging van de switch betreft: Volg de handleiding om te beginnen. Als het goed is ga je daar onderandere het wachtwoord veranderen van de switch wat het grootste deel van de risico's al verhelpt. Verdere aanpassingen zou ik me er opnieuw helemaal in moeten verdiepen, het is alweer even geleden dat we dit hier gedaan hebben :p
Ik moet die access point van Telenet altijd uitzetten, omdat die vaak problemen geeft. En wanneer al mijn smart apparaten daar dan mee verbonden zijn op zo een moment kan ik mijn thermostaat, lichten, sunscreens enzovoort niet meer bedienen.

Ik schakel deze enkel nog aan, wanneer ik in de tuin zit en internet wil hebben tot buiten. Vaak gaat het dan enkele uren goed voor die weer traag internet geeft.

Ik heb al meerdere keren met telenet contact opgenomen maar veel hulp krijg ik daar niet.

Misschien dat ik hier nu eerder aan het ventileren ben dan nuttige info te geven :p
Image

Re: Het vragentopic: technisch

549
gamerke1992 wrote:Ik moet die access point van Telenet altijd uitzetten, omdat die vaak problemen geeft. En wanneer al mijn smart apparaten daar dan mee verbonden zijn op zo een moment kan ik mijn thermostaat, lichten, sunscreens enzovoort niet meer bedienen.

Ik schakel deze enkel nog aan, wanneer ik in de tuin zit en internet wil hebben tot buiten. Vaak gaat het dan enkele uren goed voor die weer traag internet geeft.

Ik heb al meerdere keren met telenet contact opgenomen maar veel hulp krijg ik daar niet.

Misschien dat ik hier nu eerder aan het ventileren ben dan nuttige info te geven :p
Je bevestigt eigenlijk alleen mijn standpunt dat apparaten van de provider te vermijden zijn omdat je ze vaak toch niet kan instellen zoals je wil of niet doen wat je verwacht. Enige wat je van je provider nodig hebt is een modem en die moet naar mijn mening vooral zo dom mogelijk zijn en dus niet ook nog voor router en wifi access point gaan spelen. De echte die-hards gaan zelfs hun eigen modem zetten. Het wordt als gewone consument alleen steeds lastiger om een aparte modem te krijgen zonder router/wifi, daar moet je bij de grote providers al een halve oorlog voor voeren soms terwijl ze het prima kunnen voor bedrijven.

Bij eigen apparaten heb je ook een heel internet vol met mensen die mogelijk kunnen helpen. Bij apparaten van de providers vind je op internet vooral mensen met hetzelfde probleem en zelden een oplossing. Je bent dan volledig afhankelijk van je provider en dat geeft soms wel is onverwachte problemen.


Ander voorbeeld dat iemand bij KPN had. KPN heeft ook echte glasvezel tot 1Gb/s up en down en heeft daarbij dan een experiabox die het verkeer van internet/telefoon/tv regelt.
Hij had deze experiabox en de playstation werkte niet, zelfs inloggen op PSN lukte niet. De experiabox was in bridge mode gezet voor internet (= stuur alles door en doe geen filtering of routering ofzo en blokkeer niets). Als hij de experiabox er tussenuit haalde werkte de playstation perfect, alleen had hij dan geen telefoon en tv.
Heel veel mensen hadden dit probleem en de medewerker van KPN erkende het probleem en zei dat een nieuwe experiabox het zou verhelpen. Hij kreeg die nieuwe experiabox en het probleem bleef. KPN kon niks doen dan zeggen dat het in bridgemode moest staan.
Uiteindelijk hebben ze na de modem en voor de experiabox een switch gezet (geavanceerd type) en daar is zijn broer dan een hele tijd mee bezig geweest om internetverkeer rechtstreeks naar de router te sturen en telefoon+tv verkeer naar de experiabox.

Conclusie: De experiabox van KPN voor glasvezel gaat ook in de 'stuur alles gewoon door'-modus toch nog bepaalde dingen blokkeren. Dat is niet hoe een bridge mode hoort te werken, maar de provider denkt dat dit handig is en dus ben jij als klant de lul.

Maanden later zag ik reclame voor KPN glasvezel waarbij ze een playstation gratis of goedkoper bij deden... They're in for a surprise! :(
Image

Re: Het vragentopic: technisch

550
Hehe prachtige discussie toch die switch. Wat een bron van informatie zeg! :O

Ik had eigenlijk al besloten dus de switch gewoon boven te installeren.
En ga straks kijken voorgesteld model aan te schaffen.

Alleen even over die bijhorende firewall nog: blokkeert die bepaalde zaken bij jullie?
Heb geen zin in prul met de PlayStations als in geen verbinding met PSN en dergelijke. Gewoon plug and play is wat ik zoek. Switch verbinden, apparaten verbinden, klaar.
Image

Re: Het vragentopic: technisch

553
NTGSruler wrote:Many thanks Sora! Net bestelling geplaatst van de switch met 5 poorten en bijhorende netwerkkabel. Vrijdag zou het in huis moeten zijn :jip:
Vergeet Kolm niet! Veel van wat ik weet heb ik van haar omdat mijn netwerk kennis feitelijk uit de jaren 80 van de vorige eeuw stamt. ^^
Image
There is no way to happiness, happiness is the way
Je leeft maar één keer en dat is toevallig nu

Re: Het vragentopic: technisch

555
Interessant om te lezen allemaal :cool:
Ik had toen ik nog bij mijn ouders woonde een gelijkaardige opstelling: één kabel van beneden naar een switch op de zolder, die ik dan verbond met mijn PS4, laptop, ...
In ons huidige appartement laten de muren zo goed als geen signalen door, vandaar dat we wel zo'n Access Point van Telenet hebben achteraan. Het werkt eigenlijk best goed, tot nu toe. Gewoon een kabel van vooraan het appartement naar achteraan getrokken en nu zijn we zeker van overal snel en stabiel internet te hebben.