Het is alleen niet verstandig om er een SSD in te zetten. De PS4 firmware heeft geen ondersteuning voor SSD's waardoor het nodige onderhoud om dataverlies op lange termijn tegen te gaan, niet wordt gedaan (de exacte term ben ik even kwijt, heb het ergens op dit forum al eens uitgelegd). Daarnaast zijn er ook snelheidslimieten in de overige hardware van de PS4 waardoor deze de snelheden van een SSD niet optimaal kan benutten. Je kan dan beter een SSHD erin steken, snelheidsverschil met SSD is uiteindelijk minimaal en een SSHD heeft dat onderhoud niet nodig.FGras wrote:Heb ik ook nog naar gezocht ja, toen kwam ik al snel bij dit filmpje. 2 seconden van de 42 vertaalt zich naar iets minder dan 5% sneller.
https://youtu.be/JY6XLme0mcA
In andere filmpjes kwam ik ook geen grote verschillen tegen.
Je hebt er denk ik meer aan als je er een SSD in zou zetten, dan zit je al snel aan de 30% snellere laadtijden.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Als je nu op internet kijkt dan lijkt het alsof een SSD geen enkel probleem is met de PS4. De allereerste techguides wezen echter wel op het probleem dat de firmware geen SSD's ondersteund. SSD's passen er toevallig wel in en in eerste instantie werken ze ook prima. Over langere termijn (meerdere jaren), kunnen ze echter wel problemen geven. Alleen kan ondertussen iedereen zowat van die filmpjes en guides maken en hebben de guides van minder/niet-technische mensen ondertussen de overhand gekregen op het internet. Deze guides waarschuwen helaas niet meer over dat probleem op langere termijn.
Zelf heb ik in mijn gewone PS4 al sinds 1-2 jaar na release een 1TB SSHD zitten en die werkt nog steeds prima. Mijn Kingdom Hearts III PS4 Pro heb ik (nog) niet omgebouwd, met 1TB daarin kom ik alles samen nog ruimschoots toe! Zolang ik maar regelmatig games volledig uitspeel